Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 11:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Anden farve på højttalere?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DC-Z93
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hej derinde (eller er det derude?? )

Jeg står og skal til at købe et par Dali Suite 2.8 inden for en overskuelig fremtid, men vil gerne have dem i sort pianolak. Den farve fås de ikke i, så derfor har jeg skrevet til Dali selv for at høre om man kunne betale sig fra det hos dem...

Men hvis det nu ikke kan lade sig gøre, hvad gør jeg så??

Nogen der kender nogen der gør i sådan noget, eller hvem man evt. kunne henvende sig til??

Venter spændt... Takker!
Til top Vis DC-Z93's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DC-Z93

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

DC-Z93 skrev:
Hej derinde (eller er det derude?? )

Jeg står og skal til at købe et par Dali Suite 2.8 inden for en overskuelig fremtid, men vil gerne have dem i sort pianolak. Den farve fås de ikke i, så derfor har jeg skrevet til Dali selv for at høre om man kunne betale sig fra det hos dem...

Men hvis det nu ikke kan lade sig gøre, hvad gør jeg så??

Nogen der kender nogen der gør i sådan noget, eller hvem man evt. kunne henvende sig til??

Venter spændt... Takker!

Efter hvad jeg har hørt, kan de fleste velrenomerede autolakerere lave pianolak. Så prøv at tage kontakt til nogen af dem.

Højttaleren vil jo så skulle skilles ad og samles igen efter lakeringen. Men måske kan du selv klare den, eller kender nogen der kan.

Jeg ved ikke om garantien eventuelt kunne ryge sig en tur, hvis du selv laver sådan noget.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Garantien er helt sikkert fortid efter sådan en omgang, ligesom gensalgsværdien vil være minimal.

Ellers er der ingen problemer i at fjerne komponenterne og få dem malet... men det er synd!

DC-Z93
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Garantien er helt sikkert fortid efter sådan en omgang, ligesom gensalgsværdien vil være minimal.

Ellers er der ingen problemer i at fjerne komponenterne og få dem malet... men det er synd!

Okay, det med garanti havde jeg godt nok lidt på fornemmelsen :-( Men er det ikke mulig "bare" at afskærme enhederne og så få kabinettet malet mon?

Og det med at det er synd, det komemr vel lidt an på møblement ;)

Cyber-Frog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Det ville da være synd ikke at male/lakere dem ordentligt når du alligevel skal til det, det med at dække enhederne af og male hele "l**tet" vil ikke være det optimale - Det er også sådan halvdårlige billakerer ordner sagerne.

Mit Setup
Til top Vis Cyber-Frog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cyber-Frog

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

DC-Z93 skrev:
Frede1977 skrev:

Okay, det med garanti havde jeg godt nok lidt på fornemmelsen :-( Men er det ikke mulig "bare" at afskærme enhederne og så få kabinettet malet mon?

Og det med at det er synd, det komemr vel lidt an på møblement ;)

Om det er nok at afdække er nok op til den enkelte maler. Personligt, ville jeg foretrække at de blev skildt ad. Jeg synes at pianolak er flot. Så synd, synes jeg ikke det er.

Men Frede1977 har formentlig ret i, at de ikke vil være meget værd på brugtmarkedet efter sådan en operation.

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Var det ikke en ide at finde nogle højttalere der ER i sort pianolak? Det kan kun blive billigere og bedre end at male nogle eksisterende.

Eks. Vienna mener jeg fås i sort piano. Kig ellers på brugtmarkedet. Infinity har også gjort en del i det.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

DC-Z93
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Var det ikke en ide at finde nogle højttalere der ER i sort pianolak? Det kan kun blive billigere og bedre end at male nogle eksisterende.

Eks. Vienna mener jeg fås i sort piano. Kig ellers på brugtmarkedet. Infinity har også gjort en del i det.

Har også overvejet det, men jeg håber nu stadig på at Dali kan ordne det for mig :D

Er efterhånden også komemt frem til, at hvis der skal males, så bliver det på mine gamle Dali 8 :D Og ikke et par sprit-nye Dali Suite 2.8 :p

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

DC-Z93 skrev:

Har også overvejet det, men jeg håber nu stadig på at Dali kan ordne det for mig :D

Hvorfor skulle de kunne det? Så vidt jeg ved, så har de ikke noget med pianolak på programmet, så de skal også "ud i byen" til en autolakerer for at lave det. Og det kan kun blive meget dyrt.

Hvad med at få dem pakket ind i sort folie, som man gør ved taxa'er?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Dali laver nu godt nok piano-lak, men vistnok ikke i sort.....

Mine Helicon er da piano-lakerede, udenpå finéren.....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg mener du skal høre en autolakerer på den måde, at han SKAL bekræfte at have haft lidt erfaring med det fra andre lakopgaver. Ordet pianolakering stammer fra den overfladebehandling dyre flygler har. Der er dér tale om multilakeringer med en del mellemslibninger. DYRT, men det er flygler også.

I Danmark har der været det problem for højttalerkabinetsindustrien, at en brugbar laktype ikke har været lovlig af bruge industrielt, på grund af arbejdsmiljøloven. De er ikke helt ugiftige. Så det har været svært at få pianolakerede kabinetter leveret i rigtig god kvalitet til acceptable omkostninger i tilstrækkelig stort antal.

Autolakerer kan levere flot lakerede biler, men det kniber for mange når det er andre opgaver, bla.a pga. håndteringer. Der skal ikke meget stød og tryk til at der kommer et mærke - så bliver kunden sur - så skal det lakeres om - så skal der først slibes ned - så bliver det urentabelt!!!!! Biler har sine egne indbyggede holdere til det der er nylakeret - nemlig hjulene. Der skal ikke bakses rundt med dem på samme måde som en HT eller dør etc. under tørring/hærdning.

Så hør ham grundigt inden - men hvis det lykkes, tror jeg ikke gensalgsværdien falder - snarere tvært i mod. Kunne jeg få mine Diva'er i sort hjøglans ville jeg gerne give nogle tusinde ekstra. Sort er ikke mode på samme måde som kirsebær.

Afmonter for guds skyld enhederne. Før lakering skal der nemlig afdækkes med tape (med mindre du vil have tyk lak på dem!), og hvis maleren skal afdække enhederne med tape ryger der indtil flere membrandele inden han er færdig!!Spændt på at høre slutresultatet.

Mvh og held og lykke

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

dumbo skrev:

Dali laver nu godt nok piano-lak, men vistnok ikke i sort.....

Mine Helicon er da piano-lakerede, udenpå finéren.....

Jo, de laver sort piano-lak. Se her:
Link

Og så vælg farven "sort". Det er ikke helt til at se om det er pianolak eller ej, men der står på siden:
Citér:
Flere farver at vælge imellem
Royal Tower leveres i tre forskellige farver. Bl.a. den meget benyttede kirsebærfinish med en højglans overflade. Desuden kan højttaleren fås i hvid eller sort pianolak.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Det er osse sandt Krog.......my mistake....

Den havde jeg sgu lige glemt.....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Ja det står der, og det kan ikke benægtes. Pianolak er virkelig højglans så det skinner, så et kig inden der dømmes "pianolak" er nok på sin plads. Det kan være det rent faktisk er næsten glans 100 dybsort, men det kan også være der er tale om glans 80 eller så i flad-sort. Flot nok - det er ikke det, det er bare ikke pianolak.

Eltax og FONA har da "High-End højttalere" til 995,- men det tror ingen vel på!?

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jamen så er sagen da klar. Køb et sæt Royal Tower i stedet. Prisen er da næsten den samme som 2.8'eren.

DC-Z93
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juli 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Jamen så er sagen da klar. Køb et sæt Royal Tower i stedet. Prisen er da næsten den samme som 2.8'eren.

Ja, har kigget på dem, men er der nogen der ved hvordan de lyder o forhold til Suite, da både diskant, mellemtone og bas er mindre end i Suite 2.8 :-( ??

heltedellen
Lukket konto
Lukket konto

Tak for indsatsen, Nicolai!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

en anden ting du bør tænke på ved at bruge en autolaker er at de jo bruger varme for at få lakken til at hærde ........kan ht tåle det ????
Til top Vis heltedellen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af heltedellen Besøg heltedellen's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes