Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 14:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kobberskinner vs. kabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 August 2005 kl. 05:40 | IP-adresse registreret  

Hej,

Har fået et godt tilbud på kobberskinner (99,99% rent) i størrelsen ca. 1,5*7*600 cm.( de skal selvfølgelig bukkes, isoleres osv.) Vil de give en mærkbar forbedring i lyden i  forhold til dyrekøbte special HT kabler? Termineringerne foregår via kobberstrømper. Vægten er i orden og der er garanteret hul i gennem  meenn....

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 August 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

nu har jeg ikke lige synderligt meget forstand på det men det første der lige slog mig var.:

når de nu er så kraftige ville du så ikke gå hen og miste noget af signalet på grund af at det bliver for over dimisioneret.?
Meningen med gode kabler er jo ikke at de skal fylde mest muligt, men mere at de støjsvage og bibeholde signalets styrke, dermed og strøm.

Med så kraftige "plader" ville signalet så ikke miste kraft i form af strøm?

det svarer jo lidt til og bygge en 2 sporet motorvejs tunnel til et par skovmus.

mvh
Søren

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted

torkild
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Produktionsteknikker, Dynaudio

Bruger siden: 15 Juli 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 August 2005 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

popeye_2k skrev:

nu har jeg ikke lige synderligt meget forstand på det men det første der lige slog mig var.:

når de nu er så kraftige ville du så ikke gå hen og miste noget af signalet på grund af at det bliver for over dimisioneret.?
Meningen med gode kabler er jo ikke at de skal fylde mest muligt, men mere at de støjsvage og bibeholde signalets styrke, dermed og strøm.

Med så kraftige "plader" ville signalet så ikke miste kraft i form af strøm?

det svarer jo lidt til og bygge en 2 sporet motorvejs tunnel til et par skovmus.

mvh
Søren

Med større tværsnit får man mindre modstand.
Mindre modstand = mindre tab

, men om det er til bedre musik end andet må man lytte sig frem til.
For de skal jo kunne overføre Næsten DC til 100KHz (lidt overdrivelse) og det er bedstemt ikke sikker at sådan en stang opføre sig lydmessigt pænt ved alle frekvenser.

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 August 2005 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

Større tværsnit på en given leder giver mindre elektrisk modstand en en tyndere leder af samme materiale. Da musik signalet er et elektrisk signal kan det aldrig være en ulempe med stort tværsnit.

Så er det bare at vente på voodoo folket med deres pseudo videnskab og underlige forklaringer der ingen mening giver.

popeye_2k
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 August 2005 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

I stand corrected then

hvad med støj? er så store flader ikke mere tilbøjelige til at opføre sig som antenner? når man tager i betragtning at det kun bliver dækket af en "sok"

Nu er min kendskab til den slags ikke større end den smule elektronik vi haft på skolen som datafagtekniker så det er mere eller mindre brainstorm ting jeg smider ud her

/Søren

Mit Setup
Til top Vis popeye_2k's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af popeye_2k Besøg popeye_2k's Websted

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 August 2005 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Støj indstråling på et ht kabel, er ikke nær så vigtigt, som på et signal kabel. Spændingen er jo noget højere på ht kablet... Det bedste er nok med lidt afstand imellem dem, og ikke lige op ad netkabler...

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 August 2005 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

I teorien er det bedre med mindre modstand.... men hvad med de spoler og modstande du har inden i højttaleren?  Her finder du højst sandsynligt tynd tråd af mindre god kvalitet, så hvad hjælper den tykke udenfor?

Noget helt andet er "hvor meget fylder en elektron?".  Nogle af mine venner der kører med højeffektive horn og små rør-trin (ikke så meget strøm) anvender 0,6 mm solid-core sølvkabler i 5-6 meters længde!  Det spiller fremragende.

På triodefestivalen i 2002 provokerede Allen Wright med kabler så tynde som edderkoppespind - der var ophængt små sedler på, så vi kunne hvor de var! Det spillede fremragende via et sæt af de stor Tannoy monitors og 5-6 Watt rør-effekt.

Hvis du gerne vil have et "stort" kabel så tage en af de gode "po-link" spoler eller tilsvarende viklet af kobberfolie og put en strømpe på. Det spiller fantatisk godt til prisen.

Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 August 2005 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Ja ja, tværsnit er godt men kun ved bas. Du skal ikke ret meget over 500 Hz inden at skineffekten begynder at drille.

Jeg blev "overtalt" af konen til at fjerne det 2x4 mm2 kabel jeg brugte under gulvtæppet ud til mine højtalere. Jeg købte et par ruller 28 leders fladkabel (kostede næsten intet) og lagde det under gulvtæppet. (musik skal man have)

Nu er gulvtæppet jævnt og konen er glad.

Der er en god lyd, så jeg er også glad.

Der er nu 28 ledere i hver retning. Hver leder kan bære 1-2 amp konituerlig (bas) og der er overflade til en kraftig diskant.

Benny

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes

dr. jeep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003
Sendt: 03 August 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Tubes skrev:

Ja ja, tværsnit er godt men kun ved bas. Du skal ikke ret meget over 500 Hz inden at skineffekten begynder at drille.

Hvordan vil du bevise den påstand? Har du et regnestykke der viser hvor udtalt skineffekten er ved 500hz

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 August 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

dr. jeep skrev:

Tubes skrev:

Hvordan vil du bevise den påstand? Har du et regnestykke der viser hvor udtalt skineffekten er ved 500hz

Læs eks. her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Transformator

"Formålet med litzetråd er at tage højde for strømfortrængningen for vekselstrømme, ved at øge ledningens yderzone. Strømfortrængning er et fysisk fænomen, som har den virkning, at strømmen hovedsageligt løber i yderzonen af en leder. For f.eks. 50 Hz løber 95% af strømmmen i de yderste 7-9 mm kobber.

En massiv kobberstang med f.eks. en radius på 50 mm er ligesågod en leder for 50 Hz som et kobberrør med samme radius, men med en godstykkelse på 7-9 mm.

For langbølgesignaler på ca. 100-500 kHz er strømmens indtrængningsdybde langt mindre, end for 50 Hz."

Og i denne tråd angives ligefrem en formel:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13615

walin skrev:

Groove skrev:
Strømfortrængning stiger med frekvensen ja, men også med strømstyrken....

..nej, strømfortrængning er ikke strømafhængig men materiale-, frekvens og temperaturafhængig. En hurtig søgning gav denne formel:

d= 7,28/ kvdrod(f) cm.  Det giver eksempelvis 1,03 cm for 50Hz og 0,052cm for 19,6kHz (formelkonstanten gælder for kobber ved 20 grader celcius)

Og hvad betyder så det? Det betyder at 19,6kHz vil "løbe" i de yderste 0,052 (~½mm) af kabel-lederen og 50Hz vil løbe i de yderste 1,03 cm - hvis ellers kablet er så tykt. Det vil også sige at fx. korrosion i det yderste af en leder vil øge modstanden signifikant i kablet for høje frekvenser. men nu skal der dog en del til at give ½mm korrosion i et kabel.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Tubes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 August 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg fandt citatet: The depth of penetration is given by: D = 66/SQRT(F). D is the skin depth in mm, SQRT is square root of, F is frequency in Hz..."

Her er skineffekten(skin depth) nævnt. De 500 Hz er fra min tid i militæret. Her kører radar systemet på 400V 440 Hz og vi skulle anvende specialkabel pga. skindeffekten i kombination med den store strøm.

Skind dybde ved forskellige frq.

20 Hz = 14.5 mm

2 kHz = 1,45 mm

20 kHz = 0,47 mm

100 kHz = 0,2mm

Benny

Til top Vis Tubes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubes

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 03 August 2005 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Om ikke andet så må "kablet"s kapacitet være enorm og det er altså også et problem!

Tynde kabler vil alt andet lige være hurtigere og mere ligefremme end tykkere ditto, kun grundet lav kapacitet. (Så kan det så knibe med basformåen, det hele er en opvejning; pro et contra)

Signalet nærmest presses igennem, ja det lyder vist lidt af pseudo-videnskab og det er det nok også!  Men lidt videnskab er der dog i det; forstærkerens udgangsimpedans kontra højttalernes impedans, simpelt sagt: Hvor hårdt kan forstærkeren presse strømmen ud i højttalerne eller i hvor stor en grad, forstærkeren kan levere det af højttalerne krævede strømtræk!

Kun for at sige; at hvis du har en almindelig (læs svag) forstærker og normale højttalere, så vil en stor del af det afsendte signal vandre hvileløst rundt i denne kobbermine om ikke for evigt, så 10hver10fald til udtværring af fasen er hørbar, måske!

Kabler skal ligesom højttalere og anlæg være afpasset hinanden!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 03 August 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Sikken en masse vide der er idet her forum. Her komme lidt huske regler - men som altid er der mulighed for at udbygge modellerne for vores virkelighed.

1. Kapacitet/kapacitans ("kondensator" virkning) i et kabel er bestemt af afstanden mellem og overfladen af lederne.

Stor afstand = lille kapacitet

Store store flader side om side = stor kapacitet, kapaciteten stiger lineært med længden

Tværsnit har ingen nævneværdig betydning.

2. Induktion/induktans ("Spole" virkning) i et 2-leder kabel bestemmes induktionen af afstand mellem lederne og længden af kablet

Stor afstand = stor induktion

induktionen stiger lineært med længden

Tværsnit har ingen nævneværdig betydning.

3. Skin-effekten eller strømfortræning er rimeligt godt dækket. - løsningen på skineffekt problemer er altid noget med flade og eller flere leder...

Alt i alt kan konkluderes at det eneste der er helt sikkert er at lange kabler ikke er godt - med mindre man er interesseret i en lavpasfiltrering.

PS: elektroner "*beep*r" ikke rundt i et kabel og ud i en højtaler. Den elektron der "presses" ud af forstærkeren  (nu kommer der billeder i mit hoved der ikke skal gengives ) "presser" en elektron ud af den anden ende af kablet (mere). Elektronerne laver faktisken slags "bølge" igennem" kablet. Ikke noget der er vigtigt for HT-kabler men højfrekvenskabler er faktisk mere "bølge" ledere en "strøm" ledere.

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 August 2005 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Tubes skrev:

Hej

Jeg fandt citatet: The depth of penetration is given by: D = 66/SQRT(F). D is the skin depth in mm, SQRT is square root of, F is frequency in Hz..."

Her er skineffekten(skin depth) nævnt. De 500 Hz er fra min tid i militæret. Her kører radar systemet på 400V 440 Hz og vi skulle anvende specialkabel pga. skindeffekten i kombination med den store strøm.

Skind dybde ved forskellige frq.

20 Hz = 14.5 mm

2 kHz = 1,45 mm

20 kHz = 0,47 mm

100 kHz = 0,2mm

Benny

Ovenstående giver anledning til undren og spekulation! Mange producenter, deriblandt NordOst, benytter sig af forsølvede kobberkabler, og tillader sig endda at tage ganske anseelige summer for det. Hvor tyk er sådan en forsølvning? Ikke mange mikrometer. Set i forhold til, hvor dybt signalet trænger ind i kablet, er der jo ikke meget af det oprindelige signal, der løber i selve forsølvningen. Hvad nytte er det så til, ud over at være et voodoo-salgstrick?

Ser man på Gryphon's højtalerkabler, eller Planar Speaker Cable, består de af én massiv leder i hver retning (PSC Ref: forgyldt sølv). Højden er ca. 0,4mm og bredden er ca. 10mm. Dette giver en meget lille kapacitet mellem de to ledere samtidig med et stort overfladeareal i den enkelte leder... Smart!

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 August 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

MGPprojectS; lidt underligt med disse sølvtykkelser, men forskel på Nordost´s rene kobber kabler og forsølvet ditto, det er der altså! Nordost bruger imellem 20 og 80 micron forsølvning, 2-8/100. dele!

Hvordan så med 50hz netkabler? De 50hz vil åbenbart helst løbe i de yderste 10mm af et kabel! Så må kvadratet på det optimale netkabel følgelig være radius (10mm^2)x3,14=314kvmm, eller hvad?  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 04 August 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Puh ha! 314kvmm er altså et ret stort kabel...

-Sikke en masse udregninger og teorier uden egentligt at svarere på spørgsmålet....

Jeg er ret sikker på der vil være masser af hul igennem dit kabel og skærmer du det med fx. bomuld eller silke og med de termineringer vil det sikkert sige ret godt...

Men prøv dig frem og gi endelig en melding på resultatet...

Til top Vis Munken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Munken

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 04 August 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nok mene at Mik112 kun skal lave disse "kabelskinner" hvis det at have en brutal power løsning giver noget i sig selv - der vil helt sikkert være en stor omgang Thansen-effekt i sådan et par karle. Hvis der rådes over et par rimelige kabler, og det ikke er et ønske om at få anlægget til at ligne en stærkstrøms installation - ja så brug det kobber til noget andet....

PS: F.Christians: Den der skin-effekt kan helt sikkert ikke bruges til den form for regnestykker....og hverken elektroner eller Hz har egen vilje..

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2005 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Tak for jeres svar, lægger midlertigt bukkeværktøjet og tankerne på hylden. Det der med skinne-effekt skal jeg lige sætte mig grundigt ind i.

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2005 kl. 01:16 | IP-adresse registreret  

Andvare; jeg skrev da også "vil åbenbart helst" og sluttede med "eller hvad?"  

Min teori/tese/lommefilosofi er, at tingene skal passe sammen!

Havde det handlet om strømtilførsel til et batteri-drevet high-end, så ville det nok være dejligt med lidt kvadrat på drengen!

BTW; hvor længe er 4-nines (99,99%) om at smudse til 3-nines, når det bare ligger "ude i det fri"? Skal det pudses?  

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Sendt: 06 August 2005 kl. 13:31 | IP-adresse registreret  

Hvis man gerne vil læse om teorien bag Allen Wrights tynde kabler omtalt i janils indlæg tidligere på siden, har han udgivet en lille bog engang i 90'erne. Link her:

www.vacuumstate.com/cables.htm

Der er både en matematiktung del af en vis Malcolm Hawksford, en forklaring for os andre dødelige, samt en masse diy beskrivelser.

Jeg har i mange år efterhånden klaret mig med en rulle WireWrap tråd (0,25 mm) og en rulle kobbertråd (0.1 mm)(begge solid core). Til prisen er der vist ikke meget der slår det.

Mit anlæg er ikke verdens bedste, men jeg har da prøvet at skifte Vdh MCS-150 (0.15 mm solid core i sølv) i en tonearm ud med 0.1 mm kobbertråd, og jeg syntes ikke forskellen var noget at tage sig af. Prisforskellen var til gengæld rimelig stor. (Ifl. Allen skulle kablerne lyder bedre jo tyndere de er.)

På det sidste er lyd hobbyen komme lidt tilbage, og jeg har da overvejet at skifte til 0,05 og 0.1 mm kobbertråd i stedet ....... (Jeg bruger rør og horn)
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes