| Forfatter |
|
tvesterg Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 27
|
| Sendt: 09 August 2005 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Med planer om at bygge en subwoofer af høj lydmæssig kvalitet henvender jeg mig i expertland!
Spec's/ønsker: Lukket system, af hensyn til performance. Elektronisk deling ved 80-100Hz for at tage energien fra sidesystemet. Naturlig afrulning fra ca. 35-40Hz hvorefter jeg forventer rummet kompenserer og giver fint/brugbart respons ved 20Hz. Skal spille 50kvm rum op.
Begrænsninger: Et kabinet. Een enhed. Størrelse er underordnet idet kabinet placeres i nabo-rum med enhed spillende gennem hul i væg (forseglet...). Pris underordnet hvis det virker.
Jeg vil være taknemmelig for jeres input til hvilken enhed, kabinet størrelse, deling m.m
Mvh,
tvesterg
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 10 August 2005 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det du har tænkt dig er der faktisk mange gale mennsker i USA som exceller i. Prøv at søge lidt på nettet under "Infinite baffel".
Med så stort rum bag højttaleren skal du have en enhed med forholdsvis højt Qt - gerne omkring de 0,7 og også gerne et lavt Fs. Til gengæld skal den være mekanisk stabil. Husk på, at hver gang du smækker med døren skabes der et over/undtryk som vil få membranen til at bevæge sig. I værste fald vil den blive ødelagt.
Princippet åbner mulighed for rigtig god og meget dyb bas, og så får du faktisk en sub i begge rum! __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
tvesterg Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jan
Måske jeg ikke formulerede mig klart; Jeg vil skrue et kabinet sammen og placere det fysisk i rumment ved siden af (en trappeskakt til klæderen) men lade enheden spille gennem et hul i muren ind i lytterummet. Alle disse krumspring for at undgå 80-120l kabinet midt i stuen...
Kabinettet forestiller jeg mig stadig lukket.
Mvh,
tvesterg
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
En 4 ohms NHT1259 i et 120l lukket kabinet vil have egenresonans på omkring 28Hz og et Qt på 0.73 ca. - det er en god enhed med meget lang slaglængde. Og den er udviklet specifikt til lukkede kabinetter!
Madisound sælger den til 150$, billigt, selv med told oveni. Men spørg evt. q-sound, om de kan skaffe den.
http://www.madisound.com/cgi-bin/index.cgi?cart_id=4680737.2 1209&pid=724
god vind. Ideen med et separat rum øger SAF med 500%!
|
| Til top |
|
| |
tvesterg Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jazzman,
SAF eller WAF, udfaldet er det samme... Pludselig kan næsten alt accepteres!
Har lige kigget lidt på NHT1259 - ser fin ud. Jeg kender ikke NHT enhederne, bruges de i konstruktioner 'man' kender?
Er der andre alternativer?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det virker som om du søger noget helt vildt. Men har du overvejet 4 stk Sub 100? Så har du 16 stk 8" basser, og en frekvenskurve ned til 20 Hz -3dB! Og det kommer max. til at koste 5000 kr på brugtmarkedet, eksl. effektforstærker.
Se en der har gjort det:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17151
(og har været i High Fidelity med sit anlæg!)
|
| Til top |
|
| |
meil Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke selv haft fingrene i en NHT1259.
Men det var en enhed, som var meget hot for 5-10 år siden
I dag er den blevet overhalet af mange andre enheder
Jeg vil satse på nogle Peerless, de laver
nogle bas-enheder, som er svære at komme uden om.
Prøv bla. at kigge på Peerless XXLS 12” (den
lukket udgave). Den har de data, du har brug for.
Jeg følger med i mange andre fora rundt i
verden og der kommer af og til spørgsmålet om hvad er bedre end Peerless XLS.
Resultatet indtil nu har mere eller mindre
være, at det er meget få enheder, som kan banke dem. Og de der kan, har alle
været meget dyre.
Hilsen
Meil.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som @meil skriver, så prøv at kigge på:
Peerless XXLS 308 SWR 51 147 NWP ALP 4L - 830845
Den ser rigtigt lovende ud. En hurtig beregning siger et F3 på 35Hz i ca 100 liter. En stor kasse, men det er sjældent man finder enheder der har så lavt et F3 i et lukket kabinet.
Vil du alligevel spare volumen, kan du overveje en isobarisk løsning. Det mener jeg gavner lydkvaliteten meget, og giver mulighed for lavt Q.
Skulle jeg skifte min egen Scan-Speak 25W8565-00 isobariske subwoofer ud, ville det nok blive en isobarisk subwoofer med to af de Peerless enheder. Og gerne to isobariske subwoofere, hvis jeg altså kunne finde plads til det.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
En isobarik-løsning svarer til at halvere en givet enheds Vas. Så hvis man -som tvesterg- har plads nok, er det spildte kræfter (og penge). NHT 1259 sidder/sad i NHT´s topmodel, til hvilken den blev udviklet. Der er ikke mange enheder, der passer så godt til lukkede kabinetter som denne.
Den omtalte XXLS er en bilstereoenhed, der trives bedst i kabinetter < 40l - som er dens Vas. Hvis man sætter den i et 100l kabinet, får man Fb=40hz og Qt=0.6
Lukkede kabinetter beregnes nemt: Fbox/Fs = Qbox/Qt = kvadratrod(Vas/Vb + 1)
vh Jazzman
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
@jazzman
Der var ikke meget der jeg er enig med dig i.
For det første er en isobarisk løsning ikke kun et spørgsmål om at halvere volumen. Når de to enheder kobles sammen, virker de som én enhed, men med dobbelt magnetsystem, dobbelt ophæng og deraf kommer der en række fordele. En isobarisk løsning er oftere mere musikalsk og dynamisk, og giver en kontrol, man ikke umiddelbart finder på andre måder. Det er ikke kun det halve Vas. Løsningen bruges ikke ret meget, da det sænker følsomheden og øger prisen, men det er, efter min mening, en utrolig musikalsk løsning.
XXLS KAN rigtigt nok godt bruges i bilstereo, men læser du efter hvilken version jeg nævner, så står den under "Home Audio" på Tymphanys hjemmeside. Det er IKKE auto-versionen jeg omtaler. Der er en stor forskel.
Og så passer det fint med 100 liter og F3 = 35Hz.
Med hensyn til NHT1259 enheden, giver jeg dig ret. Den sidder solidt plantet i min erindring, som en af datidens (og selv den dag i dag) bedste basser.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til Daniels for at lede mig gennem Tymphanys hjemmeside og finde den 12" XXLS, som ganske rigtigt giver 35Hz og Q 0.7 (ca.), som jeg er enig i er et rigtig godt valg. Og den kan fås i Danmark...
Mht. isobarik kan jeg grave i Martin Collom´s High performance loudspeakers og finde det relevante citat, men nu er det jo ikke skyttegravskrig. Men der er altså folk, der har regnet på den ting.
Jeg tror, vores mand har et godt valg med NHT og Peerless (pas på at bestille den rigtige! -hvad koster den forresten, Daniels?)
gonat fra jazz
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2005 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peerless-priserne kender jeg ikke - det er ren teori. Men pænt ser det ud - på papiret... En ting er selvfølgelig teori, en anden praksis.
Har selv forgæves ledt efter NHT 1259 basser, men har ikke kunnet opdrive nogen - de gik vist ud af produktion for nogle år siden (?) Kan man stadig få dem??
Bruger selv Scan-Speak 25W basser (gamel model), men de har et noget begrænset max-volumen.
|
| Til top |
|
| |

Sven tager en pause!
|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Madisound i USA har NHT - se link ovenfor...
|
| Til top |
|
| |
tvesterg Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak til alle for input.
Jeg har kigget lidt på denne 12" XXLS og den ser gansk rigtigt ideel ud til formålet. Den er nem at få fat i og 100 liter er ikke noget problem i min trappeskakt...
Så er det bare frem med rundsaven og hammer og mejsel!
Mvh,
tvesterg
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 12 August 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
@tvesterg
Husk at få fat i præcis den version jeg skrev, for den laves også til bilstereo, men den er meget anderledes.
Mener at f.eks. Q-Sound skal have ca. 2500kr/stk. for den XXLS.
|
| Til top |
|
| |