Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 23:44   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Støjende projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mickey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2003
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg købte for et par måneder siden en dejlig Sharpvision XG-SV1E projektor, og det er jo bare klasse, den er ufattelig fed at se film på og sårn, problemet er dog at den larmer lidt, normalt plejer at bare at skrue op for lyden så støjen bliver overdøvet, men jeg har en belastende nabo der klager så :<

Jeg har så hørt fra ham jeg købte den af, at det er muligt at gøre den støjsvag hvis man udskifter blæser eller strømforsyning, eller noget i den stil, nogen der har erfaringer med dette der har lyst til at hjælpe ? jeg håbede på at dette var noget der kunne gøres for en 1500-2000kr.

Takker! - mickey

Til top Vis mickey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mickey

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 Oktober 2003 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

til mickey :

Jeg ville vare meget forsigtig med at begynde pa noget sadant. Jeg har selv for ar tilbage forsogt at fikse lidt pa en Proscreen 8200..og det kom til at koste mig dyrt. Jeg ville satte et extra filter pa da jeg var tret af at den skulle renses sa tit. Det gav abenbart sa meget modstand pa kolesystemet af der var noget optik der brendte af. En projektor ermeget folsom med dens koling. Hvis jeg var dig ville jeg lave noget akustisk afskermning sa lyden bliver mindre generende. Garantien pa projektoren ryger jo ogsa hvis du begynder at lave triks

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

til min gamle Sony VPL 400QM byggede jeg simpelt hen en stor trækasse som projektoren blev bygget ind i. Kassen blev så forsynet med 2 forholdsvis dyre blæsere, der larmede mindre end projektorens egen. Men der bliver altså også varmt inde i sådan en kasse, så man skal nok være lidt forsigtig.

Jeg er endt med at købe en ny projektor der larmer så lidt at man kan have den stående fremme...

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

mickey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2003 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

tak for jeres svar, jeg har dog ikke den største snilde når det kommer til at bygge noget selv, så derfor det at bygge en kasse dertil, som først og fremmest afskærmer lyden, og som også ser pæn ud, er nok en for svær opgave for mig :)

Nogen der ved om dette er noget der tager lang tid at lave hvis man skal lave en der ser ordentlig ud? jeg tænker på om der er nogen der er interesseret i at påtage sig en sådan opgave, mod betaling selvfølgelig...

Jeg er som sagt meget glad for billedkvaliteten på denne projektor, og har kun givet 10.000 for den, og SU'en står ikke til at købe en ny :) så hvis der er nogen med lidt fritid som vil tjene en skilling må de meget gerne skrive :)

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 November 2003 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

har hørt om nogle der købte nogle/en mere effektive blæsere der larmede mindre og det løb op i ca 400 kr. De skiftede den orginale ud med en bedre.
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 05 November 2003 kl. 14:15 | IP-adresse registreret  

mickey:

Som Svend siger, saa er en saakaldt "Hush Box" det bedste valg.

Hvis du ikke selv vil bygge, saa kender du sikkert en haandvaerker eller flink onkel der kan hjaelpe dig....

mickey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2003 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

webmonkey> jeg tror ikke de ved hva sådan en er, jeg har skam en flink onkel, og morfar for den sags skyld, men jeg tror næppe de aner hvad det er :) er det noget som du kender nogen der kan lave, pænt, mod betaling selvfølgelig.

tonyax> det har jeg også hørt, og det lyder da også som en god ide, mit problem er at jeg ikke har så meget teknisk snilde, så hvis jeg åbnede min projektor, ville jeg ikke helt vide hvad jeg skulle kigge efter, og jeg ville vide endnu mindre om hvad jeg skulle købe, og hvor :)

jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig!

tak, Mickey

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2003 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

mickey:

En hush box er en box som beskrevet af Hassel beskrev.

En kasse som projektoren skal staa inde i, beklaedes med daempnings maatter.

Derved reduceres st0jen, uden at k0lingen paavirkes alt for meget.

En snedker maa da kunne bygge en for dig, bare stik han nogle nogle maal, det er lidt som en stor fuglekasse

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2003 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Alternativt kunne du jo saelge den projektor og k0be en ny moderne mere st0jsvag som de nye fra Sanyo og Panasonic - eller maaske endda en CRT..

MicoBrian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 December 2003 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Det burde vel ikke være noget problem at udskifte en blæser i en projektor.

Det er jo normalt at udskifte blæseren i en pc, med en mere lydløs udgave. - så hvorfor skulle man ikke kunne udskifte blæseren i en projektor med en blæser med eksempelvis et bedre leje ?

Jeg ville da forsøge at kontakte en af de større forhandlere i danmark, og spørge. eks. Calamus danmark. De laver i hvertfald også vedligehold på brugte projektorer.

Brian

Til top Vis MicoBrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MicoBrian Besøg MicoBrian's Websted

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2003 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

MicoBrian skrev:

Det burde vel ikke være noget problem at udskifte en blæser i en projektor.

Det er jo normalt at udskifte blæseren i en pc, med en mere lydløs udgave. - så hvorfor skulle man ikke kunne udskifte blæseren i en projektor med en blæser med eksempelvis et bedre leje ?

Jeg ville da forsøge at kontakte en af de større forhandlere i danmark, og spørge. eks. Calamus danmark. De laver i hvertfald også vedligehold på brugte projektorer.

Brian

Tror at du skal passe MEGET på her, når der er tale om pære projektorer. Det er ikke for sjov, at de kræver så meget køling....

MicoBrian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 December 2003 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:

Tror at du skal passe MEGET på her, når der er tale om pære projektorer. Det er ikke for sjov, at de kræver så meget køling....

Ja, jeg er helt enig i at man skal være forsigtig ! Det er jo derfor jeg foreslår at man kontakter en forhandler/reparatør.
Det må jo ske at der skal skiftes blæser i en projektor (de kan jo gå i stykker) - så hvad skulle der være galt i at få sat en dyrere blæser i, end den der er i fra fabrikkens side.

Til top Vis MicoBrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MicoBrian Besøg MicoBrian's Websted

mickey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 December 2003 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Tak for de mange svar, jeg prøvede lørdag aften at rette henvendelse til Calumus danmark som du skrev micobrian, nu må jeg bare håbe de svarer :)

Mickey.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 07 December 2003 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Prøv at find ud af hvad blæseren hedder, hvor stor den er, og hvor meget luft den flytter. Derefter kan du f.eks se på Papst blæsere (f.eks. www.studiedata.dk) de kan fåes lydsvage, som flytter det samme luft.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 December 2003 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Det er ofte en misforstaelse at det er blaseren selv der larmer. I de projektoere jeg har haft skildt ad er blaseren meget stille nar den er taget ud. Det er det luften rammer der laver stojen. At man kan finde cmf tallet pa en blaser og finde en erstatning er ikke rigtigt. Da alle oem blasere er opgivet ved nul modstand og det er ikke den situation den skal arbejde i, i en projektor. Ligesa snart en blaser skal arbejde i et modtryk er alle beregninger ligeuaf vinduet.  Tro mig at kole modde en projektor er ikke det samme som hvad gennemsnits brian og kenneth gor ved deres computere dvs proppe ti blasere i der arbejder mod hinanden plus 3 forskellige neonfarver.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes