| Forfatter |
|
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har lige bestilt enheder hjem en basenhed: Vifa P17WJ-00 og diskant: Monacor DT-300, ehnder for cirka 1300 kr, hvilket ikke er sindsygt mange penge, men dog penge og hvad jeg ville ofre her første gang? Men ville høre hvad man cirka sparer ved at bygge selv? Enhederne skal bruges i en lille 2 vejs højttaler med en volume på cirka 14 l?
Mvh Mads
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal aldrig nogensinde gå i gang med selvbyg for at spare penge, det er for interessens skyld og fordi man synes det er sjovt. Som tommelfingerregel sparer du aldrig penge ved selvbyg.
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
WHAT ? Spare man ikke penge ? Det kommer da an på hvordan du sætter regnestykker op.
Prøv og regn stumpeprisen ud for følgende :
Audiovector højttalere SystemAudio højttalere Dali højttalere SonusFaber højttalere
som minimum kan du købe dem til halv pris i stumper med kabinet, sålænge vi snakker om højttalere over 5000 vejl. pr stk. De eneste der ikke kan svare sig, er højttalere til 500kr vejl pr stk.
Tænkt på et sæt Sonus Faber Cremona. Der er for små 6000kr i stumper plus et kabinet. De koster 60.000kr sættet ! Hvor er det liiiige det ikke kan svare sig ?
Selvfølgelig kan enhver jo ikke starte med at lave en cremona kopi uden erfaring og måleudstyr, men der findes mange der kan og så ligger deres arbejde ud så alle kan bruge det. ProAc 2.0 Response er jo et perfekt eksempel. De kostede 30.000kr sættet og kunne laves for 6000 med kabinetter fra en snedker pr stk. Det er under halv pris.
|
| Til top |
|
| |
Svendsen Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 133
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Må indrømme jeg bygger af begge grunde, syns det har været spændende at få alt den viden omkring højttalere, men vis det havde været dyrer at bygge er jeg ikke sikker på jeg havde begyndt? Men læste et sted man kunne sparer op til 75%, hvilket jeg dog havde en del mistro til så oprettede dette emne?
Mvh Mads
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
WHAT ? Spare man ikke penge ? Det kommer da an på hvordan du sætter regnestykker op.
Prøv og regn stumpeprisen ud for følgende :
Audiovector højttalere SystemAudio højttalere Dali højttalere SonusFaber højttalere
som minimum kan du købe dem til halv pris i stumper med kabinet, sålænge vi snakker om højttalere over 5000 vejl. pr stk. De eneste der ikke kan svare sig, er højttalere til 500kr vejl pr stk.
Tænkt på et sæt Sonus Faber Cremona. Der er for små 6000kr i stumper plus et kabinet. De koster 60.000kr sættet ! Hvor er det liiiige det ikke kan svare sig ?
Selvfølgelig kan enhver jo ikke starte med at lave en cremona kopi uden erfaring og måleudstyr, men der findes mange der kan og så ligger deres arbejde ud så alle kan bruge det. ProAc 2.0 Response er jo et perfekt eksempel. De kostede 30.000kr sættet og kunne laves for 6000 med kabinetter fra en snedker pr stk. Det er under halv pris.
|
|
|
Det er muligt at dit regnestykke er rigtigt, men så vent og se den dag du skal sælge det. Så får man altså ikke meget for selvbyg.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Man laver ikke selvbyg for at sælge det. Så den holder ikke. Men man kan spare en masse penge ved selv at lave det, og den holder.
Man lære en masse, og man spare penge. Tilgængæl skal man bruge noget tid på det, lige som alle andre hobbyer.
Det bedste jeg har oplevet er far og søn der laver et byggesæt om vinteren sammen til sønnen.
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 686
|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel så som så med besparelserne hvis hvis/når man vil sælge igen, men det er vel heller ikke derfor man bygger selv.
Det er klart man kan lave kloner af kendte mærker til "ingen" penge, producenter/butikker osv. skal jo tjene på dem.
Jeg tror dog ikke der er noget at spare hvis man starter helt fra
bunden og selv vil konstruere en højttaler, dertil skal der vist bruges
for meget udstyr til målinger osv.
__________________ MVH Morten
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Scherer > Helt klart, det kræver måleudstyr at lave en god højttaler. Alle nybegyndere bør købe kits hvor alt er udviklet for dem, ellers går det galt. Men nettet er også ved at blive godt fyldt med gode kits, og de forskellige distributørere har også byggesæt man kan bruge.
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
De første forsøg bliver vel også dyre hvis man medregner indkøbsprisen
af værktøj osv. det er jo ikke alle der har en overfræser f.eks.
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Nej, men i de regnestykker jeg laver, afsætter jeg 2000kr til et kabinet. Det er den pris en ProAc koster fineeret og lavet på CNC maskine af en snedker. Man ryger altså stadig ikke op i nærheden af hvad de dyre højttalere koster, som ProAc 2.0 Resp osv.
|
| Til top |
|
| |
Scherer Forum Bruger

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK - kan man "bare" finde en snedker på de gule sider og få ham til at lave det eller er der nogen favoritter?
Mit stereo
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 07 April 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Kort, Ja. Det bedste er nok at tage ud en dag hvor de ikke har travlt, og vise dem tegningen af kabinettet, og spørge hvad de skal have for at lave det.
HVIS.... det går galt, så mail mig tegningen, så kender jeg nogle der måske kan lave det. Men ik før man selv har prøvet.
|
| Til top |
|
| |