| Forfatter |
|
ctacta Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1866
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har et lille internt væddemål her på arbejdet om at når man har en PSU med en ringkerne på 450VA, så skal man som udgangspunkt have et softstartkredsløb og noget DC-spær på for at overholde diverse myndighedskrav, således at man ikke "hælder" for meget snavs ud tilbage i elnettet og trækker så meget i et kort øjeblik at lysene i hytten dykker kortvarigt.
Er der nogle der vil kommenterer dette og evt. med henvisning til materiale?
Mange hilsener
Christian M. Andersen
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det ved at være lang tid siden at jeg havde stærkstrømsteori i skolen, men jeg mener at reglerne den gang hed, at man ikke måtte have startstrømme for 3 fasede motorer på over 60 A uden at lave strømdæmpende foranstaltninger. Typisk er startstrømmen vel 6-10 gange belastningsstrømmen, så det får jeg umiddelbart til at ske ved motorer og transformere over 4 KW. Men det er nok også lidt ved siden af det du spørger om...
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig, nu er spørgsmålet nede i området 450VA i et CE-produktet der skal stå i hjemmet 
|
| Til top |
|
| |
soxen Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 717
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 16:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle det så kun lige gælder en PSU ?
__________________ | DIY Audio |
|
| Til top |
|
| |
ctacta Lukket konto

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi det er en kollega der er ved at banke en PSU til en forstærker sammen, altså den primærer del der er interessant.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke sikker på at en softstart er et myndighedskrav, men det er svært at sælge en kommeciel forstærker som river kundens sikringer hver
gang den tændes. Svjh siger man normalt at ved mere end ca. 200VA er en softstart anbefalelsesværdig (afhænger velsagtens af trafoens
primærimpedans og størrelsen på lytbanken på sekundærsiden).
Uanset hvad er en selvbygger jo altid ansvarlig for at det udstyr han sætter til nettet overholder gældende regler. Brand i et apparat som ikke
opfylder kravene = ingen forsikringsdækning/fuld erstatningspligt.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
The Dude Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 24 September 2006 kl. 14:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det eneste krav der reelt er ...at der skal være en korrekt beregnet smeltesikring ....siden DEMKO blev nedlagt har vi her i landet set mere og mere elektronik crap! ... i ved noget nær USA tilstande, de er på det punkt et uland  +
Ps. NEMKO godkendt udstyr er af den samme kvalitet som DEMKO forlangte
|
| Til top |
|
| |
Analog Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 24 September 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også forslag fremme om, at det skal være lovpligtigt at køre med cykelhjelm.
|
| Til top |
|
| |
Makrelsalat Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 992
|
| Sendt: 24 September 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kåre Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juni 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 27 September 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Dude skrev:
Det eneste krav der reelt er ...at der skal være en korrekt beregnet smeltesikring ....siden DEMKO blev nedlagt har vi her i landet set mere og mere elektronik crap! ... i ved noget nær USA tilstande, de er på det punkt et uland +
Ps. NEMKO godkendt udstyr er af den samme kvalitet som DEMKO forlangte  |
|
|
Ikke helt rigtigt!
Jeg tror det der bliver tænkt på er, at der er kommet et krav til fasevinkelen mellem spænding og strøm i kommercielt udstyr. Dette betyder i realiteten, at en stor trafo, med tilhørende lyt-batteri, ikke kan overholde CE-reglerne (Da strømmen fra nettet bliver trukket i en MEGET kort periode på toppen af spændings-kurven via trafoen der virker som en stor spole).
Kravene der galdt i DEMKO-dagene, gælder stort set stadig. Men da det er op til den enkelte virksomhed at vurdere (ingen krav om test) om man overholder CE-kravene, betyder det at der kommer en masse l**t ud....Det gør det IKKE bedre, at der ingen kontrol er mere 
Der gælder en lang række krav for udstyr der skal sælges i Europa. Følgende link giver et rimeligt overblik (selvom jeg ikke mener den er helt up-to-date): http://www.ce-mag.com/archive/06/ARG/zombolas.htm
Det der kan redde os DIY'er er, at der ikke er krav om CE-mærkning på hjemmebyggede ting, men hvis man sælger sin hjemmebyggede forstærker, SKAL den overholde CE-reglerne.
At det så er lige så risikabelt at sælge en "ulovlig" forstærker som at cykle i en gågade, er en helt anden ting 
mvh. Kåre
|
| Til top |
|
| |