Forfatter |
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Nu er jeg ved at købe et hus hvor jeg vil bygge HIFI rum. Har nogle erfaringer med hvilket kabler der er bedst når jeg skal have lavet en helt ny gruppe til EL til mit HIFI. Er nogle sikringer bedre end andre til lyd og billede ?
|
Til top |
|
|
flechr8 Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 00:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jonas!
I forbindelse med sikringer og strømkabler skal du kun tænke på dimensionering. Efter et par hundrede kilometers kabeltræk fra nærmeste kraftværk til din husstand, hjælper det ikke meget at de sidste 2 meter er rent sølv. Dermed kan du roligt bruge ganske almindeligt netkabel. Dog kan der være problemmer med netbrum, hvilket mest effektivt modvirkes med en skillevario. Faktisk kan der være store lydmæssige gevinster ved at lavpasfiltrer forsyningen til CD-afspilleren.
Mvh. Flemming Christensen
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 00:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror heller ikke du vinder så meget ved at lægge specielle kabler, men kan vinde meget ved at sørge for at der er grupper nok. så der ikke bliver for stor "trafik" på en enkelt gruppe, det ved jeg af erfaring at det er skidt.
Bare det var mig der skulle købe hus
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan da bruge 2.5 mm2 ledere som forsyningskabel til stikkontakterne til dit anlæg. Om det har nogen praktisk betydning for lyden ved jeg ikke. Men hvis det kan få dig til at sove roligere om natten, så er det jo det værd?
|
Til top |
|
|
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
Hej Jonas!
I forbindelse med sikringer og strømkabler skal du kun tænke på dimensionering. Efter et par hundrede kilometers kabeltræk fra nærmeste kraftværk til din husstand, hjælper det ikke meget at de sidste 2 meter er rent sølv. Dermed kan du roligt bruge ganske almindeligt netkabel. Dog kan der være problemmer med netbrum, hvilket mest effektivt modvirkes med en skillevario. Faktisk kan der være store lydmæssige gevinster ved at lavpasfiltrer forsyningen til CD-afspilleren.
|
|
|
Det kommer vist an på hvis ører der hører, mig bekendt er en skilletrafo noget af det bedste der findes til at slå lyden ihjel med. Med hensyn til de sidste meter fra kontakten til forstærkeren, CDen ect. er der mega meget lyd at hente, uanset de mange meter "møjkabel" der ligger i væggen
|
Til top |
|
|
Fynni Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget 2,5mm2 skærmet kabel og en jord forbindelse der opfylder kravene i SB vil absolut være at foretrække sammen med en seperat gruppe !
|
Til top |
|
|
Tonny Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 917
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fynni skrev:
Noget 2,5mm2 skærmet kabel og en jord forbindelse der opfylder kravene i SB vil absolut være at foretrække sammen med en seperat gruppe ! |
|
|
Fuldstændig enig, en separat gruppe er et must hvis man vil have musik i huset !!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Seperat lysgruppe er vel mest til komfort? Nødvendigheden af at have det, gælder det ikke kun hvis man skal trække kæmpe (Vitus)monoblokke?
Lydmæssigt er det da noget af det samme. Faserne fordeles ud på de forskellige grupper, men det vil jo sige, at den samme fase bliver brugt til flere grupper, der derved er bagud forbundne!
|
Til top |
|
|
Fynni Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 139
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min erfaring er at man for det meste kan undgå noget støj ved brug af seperat gruppe !
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skilletrafo og støjfiltre vil jeg ikke benytte mig af da det efter min mening kun har negativ betydning for lyden.
Hvorfor jeg sprøger er fordi jeg ved hvor mega stor forskel der er på netkablerne fra anlægget ned til stikdåsen, så må kablerne i væggen også have noget at sige 
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonny skrev:
Fynni skrev:
Noget 2,5mm2 skærmet kabel og en jord forbindelse der opfylder kravene i SB vil absolut være at foretrække sammen med en seperat gruppe ! |
|
|
Fuldstændig enig, en separat gruppe er et must hvis man vil have musik i huset !!
|
|
|
Lyder som en god ide. Jeg laver sku en gruppe til lyden CD, forforstærker effekter og en gruppe til billedert altså dvd , scaler projtktor osv....
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville lave en dedikeret gruppe til Hifi-anlægget med de gamle smeltesikringer, selv om resten af eltavlen er med sikringsautomater, trække et 2,5kvmm kabel til kabellisten, skille jordforbindelsen fra resten med min. 10cm afstand og føre den til rigtig jord ude i haven, helt væk fra husets øvrige jordpotentialer. Jeg tror at det var What-hifi, som havde en artikelserie om ovennævnte for 2-3 år siden. De anbefalede smeltesikringer fremfor de bimetal-agtige sikringsautomater og endda regelmæssig rengøring af sikringen med Brasso. Desuden brugtes meget kraftigt jordingskabel, vistnok 10kvmm Radex!!!
|
Til top |
|
|
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej jonas
For nogle år siden lavede jeg en gr. kun til anlægget, det kunne godt høres i form af ro i lydbilledet.
Senere fik jeg et meget kraftigt kabel med militær specifikationer og det rykkede virkelig. Der blev fjernet en hel del støj, med ro og et generalt større lydbillde til følge. Vi snakker om et kabel på 22 meter, fra sikringen og ud til en strømskinne. Den sidste stump 1,5 til 2 meter fra skinne til apperat er stadigvæk vigtig, hertil bruger jeg sølv og Jorma.
Jeg tror godt du ved hvormeget den sidste stup kabel betyder hvis det skal være rigtig godt og forøvrigt har anlæg som kan afsløre dette.
mvh. Eriek
|
Til top |
|
|
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jan Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv lige og sætte jer ned og kig på hvordan en måle tavle er lavet.
1. Der kommer en stor kabel ind i husen, en der kan trække amp nok 2. Der efter går den gemmem måleren, så dit forbrug kan måles. 3. Dernæst bliver den fordelt i en samledåse til de grupper du har. 4. så bliver kabler trukket til dine stikkontakter.
Der sidder intet der kan forhindre støj fra andre grupper, elværket eller nabokonens piskeris i at nå dit anlæg, uanset hvor stor dine sikringer er. Sikringer er sikringer og ikke andet, de springer hvis der er et forbrug størrere en de kan klare. En forstærker trækker den mængde strøm den nu vil have uanset dine kabler i vægen osv. Watt er jo lig forbrug. Det der imidlertid har stor betydning for lydkvaliteten er støj på nettet. Det kan variere rigtig meget afhængig af hvad der ellers er sat til af apperater. Klokradioer og håndmixere osv. Alle disse produkter støjer dog mindre idag end tidligere. De fleste gode forstærker har indbygget støjfilter i deres egen strømforsyning, og det er i mange tilfælde nok. Hvis du skal gøre noget der måske kan forbedre din lyd, så er det støjfiltre, skilletraffo, eller en UPS.
Jeg har gjort det i mit hus, at jeg har lavet en seperart gruppe, simpelthen fordi det er rart ikke at trække på den same sikring som alt andet. Så kører jeg hele anlæget igennem en UPS. og det har hjulpet her, meget endda. I kender sikker det at når man slukker for et apperart kan der komme et lillle knald ud i højtalerene. Før jeg kørte det gemmem UPSen kunne der ske det at når jeg slukkede TVét på standby kom der en knald i suben, ganske kraftig indimellem. Efter upsen, har der ikke været skyggen af disse ting. Jeg kan også spille ca. 8 - 10 db højere før anlæget begynder at klippe, og der er efter al sansynlighed fordi der ikke er den samme støj på netforsyningen.
En UPS laver støjfiltrering, strømudjævning så det altid er den samme volt der kommer ud, den bruger batterierne til at udjævne. Den bruger batterierne til strømbackup, mit anlæg kan spille videre 5min efter jeg slukker, ikke for fulds styrke ganske vist. Jeg kan kun anbefale en UPS, den beskytter også mod f.eks. lynnedslag osv.
Du vil ikke få nogen lydmæssig ud af at skifte kablerne i vægen til noget størrere. Når man taler om Watt i en forstærker f.eks. 5x 200Watt så er det ikke Watt der bliver trukket på dit lysnæt. En traffo består af 2 viklinger en på ysdersiden og en på indersiden "nogle har flere men for enkelthedens skyld" kommer der 220v ind og der er lige mange viklinger på inder siden kommer der 220v ud. Kommer der 220v ind og der kun er 10x så lidt viklinger på indersiden kommer der 10x så lidt volt, men der kan trækkes tilsvarende flere watt. Det skal jo gå op med ohms lov. Der sidder i princippet en skille trafo i alle apperater, men nårmalt forstår man en skille trafo som en med samme strømstyrke på begge sider, og den kan filtrære lidt på strømmen, der skal dog nogel store kondensatorer osv til for at lave et filter.
Så lav nget strømfiltrering, det er det eneste rigtige. Det kan ikke forringe lyden, i såfald er det ikke lavet rigtigt, eller også er det fordi man har vænnet sig til at lytte til støjen.
|
Til top |
|
|
flechr8 Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tonny skrev:
flechr8 skrev:
Hej Jonas!
|
|
|
Det kommer vist an på hvis ører der hører, mig bekendt er en skilletrafo noget af det bedste der findes til at slå lyden ihjel med. Med hensyn til de sidste meter fra kontakten til forstærkeren, CDen ect. er der mega meget lyd at hente, uanset de mange meter "møjkabel" der ligger i væggen |
|
|
|
Til top |
|
|
Gorm Udelukket fra forum

GM Sound
Bruger siden: 20 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1410
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 20:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som andre har skrevet er en seperat gruppe det bedste, dog skal du lige være opmærksom på at bruge en fase som ikke er befængt med støj fra din egen installation(køleskab, motorer og lign.). Dog kan der i sjældene tilfælde komme støj ind via stikledningen, men det er ikke normalt pga. dæmpningen i forsyningskablerne.
F.Christians skriver at du skal lave en seperat jord, som ikke har potentiale til installationens jord, dette vil jeg ikke råde dig til, da det for det første er ulovligt, og for det andet ved fejl kan betyde afbrændt udstyr og stød til dem der rører ved anlægget og installationsjorden samtidigt. Derimod skal du sørge for den jord der er i installationen er god, og har direkte forbindelse til dit anlæg.
mvh Gorm
|
Til top |
|
|
flechr8 Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tonny!
Du har ret i at der findes specielle netkabler, som kan forbedre lyden. Og så vidt jeg har forstået er det fordi strukturen i kablet virker som et mekanisk lavpasfilter (altså fjerner brum), ligesom en skillevario gør. Jeg er sikker på det ikke har noget med kvaliteten af lederne at gøre. Dermed behøver Jonas heller ikke trække hundedyrt netkabel helt ude fra tavlen og ind til anlægget. Den sidste meter er nok til at give den ønskede effekt.
Hvad angår skillevario har jeg kun haft gode erfaringer med dem, når de kobles til en CD-afspiller. Men jeg kan give dig ret i at de ikke fungere godt på forstærkere. Det er jo fordi forstærkere pulsere kraftigt i strømforbrug.
|
Til top |
|
|
Eriek Branchemedlem

Jebra Audio
Bruger siden: 07 August 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 360
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
flechr8 skrev:
Hej Tonny!
Du har ret i at der findes specielle netkabler, som kan forbedre lyden. Og så vidt jeg har forstået er det fordi strukturen i kablet virker som et mekanisk lavpasfilter (altså fjerner brum), ligesom en skillevario gør. Jeg er sikker på det ikke har noget med kvaliteten af lederne at gøre. Dermed behøver Jonas heller ikke trække hundedyrt netkabel helt ude fra tavlen og ind til anlægget. Den sidste meter er nok til at give den ønskede effekt.
Hvad angår skillevario har jeg kun haft gode erfaringer med dem, når de kobles til en CD-afspiller. Men jeg kan give dig ret i at de ikke fungere godt på forstærkere. Det er jo fordi forstærkere pulsere kraftigt i strømforbrug.
|
|
|
Hej du har ret i at det er den sidste del "kablet til apperatet" som har den største virkning. Jeg sagde bare at hvis det skal være rigtig godt, så hjælper det med et kraftigt skærmet kabel fra sikring til f.eks. strømskinne.
mvh. Eriek
|
Til top |
|
|