Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 08:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Aktivtilbagekobling (sobwoffer) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lrlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg arbejder fortiden, som en besat på en aktiv sub, med aktivtilbagekobling.

Jeg benytter en pizzo enhed som transduser, men kan ikke helt få det til at spille efter min melodi..

Jeg er sikker på at det nu vælter ind med kreative foreslag til hvad jeg kan bruge som alternativer... .Eller.. .. .
Til top Vis lrlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lrlarsen Besøg lrlarsen's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Tjo, jeg har selv prøvet at lave en som afgangsprojekt. Det blev nu aldrig helt færdigt, men derfor er princippet nu godt nok.

Jeg benyttede et accelerometer fra Analog Devices som transducer.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

lrlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Et accelerometer er jo oplagt, men de koster bare kassen.. Jeg har nu ikke kikket på "AD" Det vil jeg straks gøre...

Hvorfor blev det ikke færtigt? bare nysgærrig!

Jeg tænker hele tiden på om det er besværet værd.. . det er uomtvistligt noget nemmere at lave en taditionel aktiv sub, med stærkt mishandling af inngangs signalet... Det virker jo også fint!

Til top Vis lrlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lrlarsen Besøg lrlarsen's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Det blev ikke færdigt fordi jeg var alene om projektet, og ikke havde de helt store forudsætninger for at lave avanceret elektronik.

Om det er besværet værd, kan jeg ikke afgøre for dig. Jeg har haft en Infinity Modulus sub der havde det. Den var noget af det bedste jeg har hørt indenfor subs(den kunne bare ikke levere nok lydtryk til mig).

Den retning jeg er gået i nu er kæmpe forstærker til sub'erne og en meget dyr enhed med stor magnet. Det gør, at der er meget kontrol over lyden. Men jeg vil gerne have lavet en variabel fasekontrol for at kunne indpasse dem bedre til sidesystemerne. Og endelig er slutmålet en rumkorrektion som Tact. Bare til en lavere pris

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Det er ikke besværet værd mht. at bruge et piezo-elektrisk element.

At bruge et piezoelektrisk element er ikke løsningen, da det kun registrerer trykændringer i kabinettet. Og desværre ændrer trykket sig ikke helt på samme måde, som membranen bevæger sig. Og det er, fordi ikke kun trykket ændrer sig, også volumen ændrer sig, hvilket alt ialt vil give mere forvrængning.

Sårh . . . IMHO bør du prøve at se på et system, der registrerer membranens position. Desværre har jeg ikke noget info på det.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Man integrerer accelerationen 2 gange, og får derved positionen. Send en privat besked med angivelse af email adresse, hvis jeg skal sende min rapport til dig, Irlarsen. Den giver ikke en 100% løsning, men kan måske være til lidt hjælp.

lrlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

sådan har jeg ikke tænkt på det.. Men det kan forklare hvorfor jeg oplever en noget mystisk lyd...

Jeg har idag bestilt et accelerometer fra "Analog". (ADXL150JQ..... et eller andet.. ( så længe jeg ikke udsætter min membran for mere end 50g  skulle det leve op til kravne.. ))

Jørgen Rune Mor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Det er rightig at positionen kan bestemmes som dobbeltintegralet af accelrationen, dog vil evt. støj og fejl ligeledes blive integreret med og vil kunne give en fejlagtig hastigheds- og positionsbestemmelse. Der skal derfor nøjes beregnes nogle AC-koblinger, som undertrykker fænomenet. Sidst - men ikke mindst - vil disse koblinger give anledning til ustabilitet i tilbagekoblingen, så det vil ikke være nogen nem opgave.
Til top Vis Jørgen Rune Mor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jørgen Rune Mor

lrlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

prcippet med dbl. interation, ser da ellers ud til at virke udenmærket. (lige bort ser fra fase problemet over 53Hz(intern))  Men det er jo et "mindre" problem.. 

Det er lidt imponerende at en 12" bas i et så lille kabinet spiller, stort set linert ned til 15Hz.. Infralyd.. Jubiii...

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 September 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret  

Hvordan gik det og kan man få lidt at vide om projektet?

En rapport? diagram?

Benny

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes