Forfatter |
|
lrlarsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 9
|
Sendt: 31 Januar 2004 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg arbejder fortiden, som en besat på en aktiv sub, med aktivtilbagekobling.
Jeg benytter en pizzo enhed som transduser, men kan ikke helt få det til at spille efter min melodi..
Jeg er sikker på at det nu vælter ind med kreative foreslag til hvad jeg kan bruge som alternativer... .Eller.. .. .
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjo, jeg har selv prøvet at lave en som afgangsprojekt. Det blev nu aldrig helt færdigt, men derfor er princippet nu godt nok.
Jeg benyttede et accelerometer fra Analog Devices som transducer.
|
Til top |
|
|
lrlarsen Forum Bruger

|
Sendt: 01 Februar 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et accelerometer er jo oplagt, men de koster bare kassen.. Jeg har nu ikke kikket på "AD" Det vil jeg straks gøre...
Hvorfor blev det ikke færtigt? bare nysgærrig!
Jeg tænker hele tiden på om det er besværet værd.. . det er uomtvistligt noget nemmere at lave en taditionel aktiv sub, med stærkt mishandling af inngangs signalet... Det virker jo også fint!
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det blev ikke færdigt fordi jeg var alene om projektet, og ikke havde de helt store forudsætninger for at lave avanceret elektronik.
Om det er besværet værd, kan jeg ikke afgøre for dig. Jeg har haft en Infinity Modulus sub der havde det. Den var noget af det bedste jeg har hørt indenfor subs(den kunne bare ikke levere nok lydtryk til mig).
Den retning jeg er gået i nu er kæmpe forstærker til sub'erne og en meget dyr enhed med stor magnet. Det gør, at der er meget kontrol over lyden. Men jeg vil gerne have lavet en variabel fasekontrol for at kunne indpasse dem bedre til sidesystemerne. Og endelig er slutmålet en rumkorrektion som Tact. Bare til en lavere pris 
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke besværet værd mht. at bruge et piezo-elektrisk element.
At bruge et piezoelektrisk element er ikke løsningen, da det kun registrerer trykændringer i kabinettet. Og desværre ændrer trykket sig ikke helt på samme måde, som membranen bevæger sig. Og det er, fordi ikke kun trykket ændrer sig, også volumen ændrer sig, hvilket alt ialt vil give mere forvrængning.
Sårh . . . IMHO bør du prøve at se på et system, der registrerer membranens position. Desværre har jeg ikke noget info på det.
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man integrerer accelerationen 2 gange, og får derved positionen. Send en privat besked med angivelse af email adresse, hvis jeg skal sende min rapport til dig, Irlarsen. Den giver ikke en 100% løsning, men kan måske være til lidt hjælp.
|
Til top |
|
|
lrlarsen Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2004 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
sådan har jeg ikke tænkt på det.. Men det kan forklare hvorfor jeg oplever en noget mystisk lyd...
Jeg har idag bestilt et accelerometer fra "Analog". (ADXL150JQ..... et eller andet.. ( så længe jeg ikke udsætter min membran for mere end 50g skulle det leve op til kravne.. ))
|
Til top |
|
|
Jørgen Rune Mor Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 03 Februar 2004 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rightig at positionen kan bestemmes som dobbeltintegralet af accelrationen, dog vil evt. støj og fejl ligeledes blive integreret med og vil kunne give en fejlagtig hastigheds- og positionsbestemmelse. Der skal derfor nøjes beregnes nogle AC-koblinger, som undertrykker fænomenet. Sidst - men ikke mindst - vil disse koblinger give anledning til ustabilitet i tilbagekoblingen, så det vil ikke være nogen nem opgave.
|
Til top |
|
|
lrlarsen Forum Bruger

|
Sendt: 04 Februar 2004 kl. 08:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
prcippet med dbl. interation, ser da ellers ud til at virke udenmærket. (lige bort ser fra fase problemet over 53Hz(intern)) Men det er jo et "mindre" problem..
Det er lidt imponerende at en 12" bas i et så lille kabinet spiller, stort set linert ned til 15Hz.. Infralyd.. Jubiii...
|
Til top |
|
|
bdef Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 739
|
Sendt: 08 September 2006 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan gik det og kan man få lidt at vide om projektet?
En rapport? diagram?
Benny
|
Til top |
|
|