Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2025 | 01:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: udregning af wat (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Findes der en formel som kan udregne henholdsvis max og rms wat?
Eksemplet kunne være, at man gerne vil vide hvor mange w. ens hjemmebyggede ht er på, f.eks med 3 forskellige enheder.
Eller er det noget man skal bruge måleinstrument til?

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Øøøhhh er det vigtigt for dig at vide?? Desuden er det ikke så let at definere hvor mange watt en højtaler er på. Problemet er, at man sagtens kan brænde en 200watt højtaler af med en 50watt forstærker. Samtidig kan man også opleve, at samme højtaler kan holde til at spille på fuld volumen med en 400watt forstærker i timevis.

Watt har derfor ikke den store mening... og benyttes normalt kun som salgsargument i lavpris butikker som Bilka og El-giganten, når man skal overbevise uvidende kunder om, at denne 799 kroners papkasse bare er "fed".

Desuden har watt INTET at gøre med at spille højt, hvis det er det du tænker på.

Køber du et sæt kæmpe store 500watt ELTAX højtalere i El-giganten til 999,-, så kan du koble nok så mange watt til den, uden at det nogensinde bliver højt (men det lyder af helvede til... og forvrænger som om det var højt). Omvendt kan du tage et par effektive højtalere, og sætte en lille 20 watt forstærker til, og så spiller det øredøvene højt.

Wat kan altså ikke bruges som målestok for noget som helst. Men udtrykket bruges ofte når Brian'er skal blære sig med sine 10 kg tunge 5000watt systemer. Lidt ligesom når de blærer sig med der Kadett fra 85 med 250HK (Nok nærmere 25 ponyer). (Undskyld til alle der hedder Brian).

Og sidst men ikke mindst: Wat har intet med kvalitet at gøre! Tværtimod... jo flere watt man skal producere til en given pris, desto ringere er produktet naturligvis.

Men fortæl lidt mere om dine hjemmelavede højtalere: Hvilke enheder ar du brugt, og hvordan er filteret strikket sammen?? Hvad med kabinet?

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Watt har nu en hel del med hvor højt du kan spille. watt = volt *amp, jo flere vlt du tilfører en given højtaler jo højere vil den spille.

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2004 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Jeg er klar over at det ikke har den store betydning, og at det for det meste er små forstærkere som brænder store højtalere af, og at det ikke har noget med lydkvalitet at gøre.

At det for det meste også bare er et salgsargument, er jeg også med på, og det er til en vis grad også det der har affødt spørgsmålet.
Pointen er at jeg går med en lille ide om lidt salg af DIY ht'er, og jeg er bange for at folk med ringe kunskab til den slags, måske springer fra når de ikke kan få wat'ne oplyst.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Tænk på et tal...

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 13 Februar 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Så kan du jo bare skrive hvad du har lyst. Hvis du ikke oplyser hvordan det er målt, er der jo ingen der kan klandre dig for noget
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hehe,

Det minder da vist om de metoder de store kæder bruger

Hvis man seriøst tror på at en autoradio kan spille 4x50 watt er der noget galt...

Tænk bare på alt det varme det ville udvikle som den ikke kan komme af med...

Det kan være den har spillet 50 watt i et nanosekund hvor den er pumpet med 17-18 volt - et normalt bilbatteri med motoren tændt leverer vist omkring 13

Men om du bare skal skrive noget er jeg nok lidt skeptisk overfor - du kan selvfølgelig måle lydtrykket fra en sub:

Sæt den direkte i stikontakten og vær klar med målingen (der kommer kun et boom) men den har så spillet så højt... Du skal så bare skrive med MEGET små bogstaver hvordan det er foregået

Smut en tur i nærmeste store kæde, find en autoradio og kig på hvordan de måler dem...

Til top Vis Mirro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mirro Besøg Mirro's Websted

marvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Februar 2004 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hasselhof skrev:
Watt har nu en hel del med hvor højt du kan spille. watt = volt *amp, jo flere vlt du tilfører en given højtaler jo højere vil den spille.

Jeg vover liger pelsen, men er det ikke amperen der afgør det? Jeg mener, forbliver volt antallet ikke det samme når amperen går op.

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 13 Marts 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Mirro skrev:

Hehe,

Det minder da vist om de metoder de store kæder bruger

Hvis man seriøst tror på at en autoradio kan spille 4x50 watt er der noget galt...

Tænk bare på alt det varme det ville udvikle som den ikke kan komme af med...

Jeg har en 4x 50 watt's autoradio... Og ja, den bliver meget varm når den spiller højt.

Men der sidder jo også en ordenlig "gril" bag ved den.´

Nogle autoradioer har også en lille bitte blæser i...

Om ikke andet var det ikke noget og bruger selfølgelig kun linie udgangene på den nu :)

Til top Vis Crein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crein

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 05:23 | IP-adresse registreret  

En lav ohm´sk belastning trækker flere ampere, men til sidst kan strømforsyningen i forstærkeren ikke følge med og går ned i spænding, typisk, normalt!!!
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

marvin skrev:

Hasselhof skrev:

Jeg vover liger pelsen, men er det ikke amperen der afgør det? Jeg mener, forbliver volt antallet ikke det samme når amperen går op.

Hehe... der er vist noget du har misforstået..... Lad os starte med det mest grundlæggende... ohms lov. U = I x R. Heraf fremgår det tydeligt, at når modstanden R (højtaleren) er konstant, så vil spændingen U og strømmen I være proportionale.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 07:49 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:

Jeg er klar over at det ikke har den store betydning, og at det for det meste er små forstærkere som brænder store højtalere af, og at det ikke har noget med lydkvalitet at gøre.

At det for det meste også bare er et salgsargument, er jeg også med på, og det er til en vis grad også det der har affødt spørgsmålet.
Pointen er at jeg går med en lille ide om lidt salg af DIY ht'er, og jeg er bange for at folk med ringe kunskab til den slags, måske springer fra når de ikke kan få wat'ne oplyst.

Hvis du har brug for hjælp for at udregne nogle watt, så synes jeg det er rimelig modigt (for ikke at sige dumdristigt) at begive sig ud i salg/produktion af DIY højtalere. Der er en del problemstillinger der er noget større end hvordan man udregner watt!

Måske du skulle starte med en grundlæggende elektroteknisk bog. Så kan du også lære hvorfor og hvordan et delefilter virker, i stedet for bare at prøve dig frem eller bruge et standard filter.. Hvis det var så let, så ville der nok være flere der spandt guld på højtalerproduktion.

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Nu snakker jeg heller ikke "storsalg"  for så går ideen om hobby jo fløjten.

Enkelte bekendte har spurgt "hvad koster det, og hvor mange wat er de på?"

Når man så ikke på stående fod, kan svare på det sidste, kan man se det her "hanharikkeenskidforstandpådet" udtryk i ansigtet. Også falder prisen

MEn for at vende tilbage til starten - nej jeg vil ikke spinde guld, for det er en hobby, og ikke en sur pligt

Mirro
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Hvis det første folk spørger om er pris og dernæst hvor mange watt de på - er de ikke særlig interesseret i HIFI

Hvis det bare er et spørgsmål om at fremstille en højttaler med en imponerende watt så finder du bare 8-10 enheder, skruer dem i et tyndt kabinet af spånplade og sælger dem som 1500 watt højttalere

Men om du kan konkurrere med de store kæder på vil nok være tvivlsomt

Hvis jeg var dig, ville jeg bygge en demo model og så lade folk høre den - det vil vist være det bedste

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Mirro skrev:

Hvis det første folk spørger om er pris og dernæst hvor mange watt de på - er de ikke særlig interesseret i HIFI

Hvis det bare er et spørgsmål om at fremstille en højttaler med en imponerende watt så finder du bare 8-10 enheder, skruer dem i et tyndt kabinet af spånplade og sælger dem som 1500 watt højttalere

Hvis jeg var dig, ville jeg bygge en demo model og så lade folk høre den - det vil vist være det bedste

Du har ret - ikke ret mange ved hvad HIFI er. Jeg tror det er "blærerøvsværdien" de lægger størst vægt på.

En demomodel er en god ide.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:
Mirro skrev:

Du har ret - ikke ret mange ved hvad HIFI er. Jeg tror det er "blærerøvsværdien" de lægger størst vægt på.

En demomodel er en god ide.

Der er altså ikke særlig meget blærerøvsværdi i at have et sæt billige hjemmestrikkede højtalere. Heller ikke selvom man selv tror på, at de er på 1500watt. Jeg vil nærmere sige, at man er dybt til grin uden selv at vide det. Lidt ligesom Brianerne (sorry til alle der hedder Brian), når de kører frem og tilbage i deres sænkede Kadett med høj bulderbas. Alle folk kigger, og Brian tror han er sej... vi andre ved, at folk tænker "sådan en idiot"!

Skal man have blærerøvsværdi, må man op med nogle kroner.

Lidt ligesom med tøj. Der er ikke meget blærerøv i et sæt JACK&JONES. Men køb et VERSACE-sæt... så skal du se kvinderne vende sig om!

Hvis dine venner vil have mange fiktive watt, så tag en tur i <EL-giganten. Der kan du helt sikkert få et sæt 500watt ELTAX højtalere til 1500 for et sæt. Blærerøvsværdien og den gode lyd må du så skyde en hvid pil efter i mine øjne.

Til gengæld.... kan jeg anbefale et sæt Sonus Faber Amait Homage hvis du vil lege blærerøv og have god lyd.... prisen er så til gengæld 69.950 pr stk.

Mht hvad der er blæret og hvad der ikke er, så kan jeg anbefale Mads Christensens bog "Den Store Blærerøv". Her kan man virkelig lære noget om stil.

Og til gutterne der vil have 1500watt at blære sig med....: Nej... din Kadet 1.3S fra 1987 har ikke 250HK og kan heller ikke køre 250km/t. Og nej det passer heller ikke at du kørte fra en Audi TT i et lyskryds da du var ude og cruise.... heller ikke selvom du har sat dobbelt Remus, M3 sidespejle og 18¨kromfælge på!

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:

Nu snakker jeg heller ikke "storsalg"  for så går ideen om hobby jo fløjten.

Enkelte bekendte har spurgt "hvad koster det, og hvor mange wat er de på?"

Når man så ikke på stående fod, kan svare på det sidste, kan man se det her "hanharikkeenskidforstandpådet" udtryk i ansigtet. Også falder prisen

MEn for at vende tilbage til starten - nej jeg vil ikke spinde guld, for det er en hobby, og ikke en sur pligt

Gad vide om der vitterligt er noget om snakken, altså det der "hanharikkeenskidforstandpådet" udtryk som du selv kalder det. Det er vel netop derfor du spørger os.

Og det er altså ikke så let at lave højtalere. Det er ike noget med bare at tage et stort tyndt spånpladekabinet, nogle store billige enheder og et standardfilter. Hvis det er så let, så tror jeg at samtlige seriøse højtalerproducenter har taget fejl.

Men OK.... er dine venner ligeglade, så kan du jo bare gøre det sådan, og så skrive 10.000Watt på fronten.

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Tro mig, jeg ved efterhånden del om højtalerbyg (takket være mange herinde).

Jeg er klar over at min viden om det begænser sig til et minimum (set i forhold til det kæmpe emne som audio jo er), men det med wat har bare aldrig interesseret mig, derfor aner jeg ikke noget om det, og derfor spørger jeg her.

Mht. min måde at bygge på, så lover jeg dig højt og helligt, at jeg vil lægge billeder og data ud, når jeg om 14 dages tid går i gang med mit næste projekt.
Så kan du jo selv bedømme om det befinder sig på 4 mm. krydsfinerstadiet

Og husk - der er stadig nogen (ikke mig) der syntes at det er blæret at ha' et par store grimme kasser der spiller af H' til - men højt.

Crein
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2004
Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

dytti skrev:

Og husk - der er stadig nogen (ikke mig) der syntes at det er blæret at ha' et par store grimme kasser der spiller af H' til - men højt.

Hvorfor føler jeg mig ramt?  - men håber da også at mine kasser komme til at lyde bare lidt ok.

Til top Vis Crein's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Crein

dytti
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

Rolig nu - Nu er vi på vej ud på et sidespor.

Jeg angriber skam ikke nogen, og jeg er sikker på at du bliver glad for dine ht'er

Det der lyder godt i mine øre - er måske en værre gang L*** i dine øre.
Jeg har selv haft et par kæmpe kasser som var grimme som arvesynden, og har nu et par alm. JBL,er.

Mit næste projekt however, er på 184 x 26 x 40 cm 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes