Forfatter |
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har fået et problem med en strømforsyning til mine klasse a moduler. Den positive forsyning er helt stabil, problem ligger i den negative forsyningsdel. Problemet er at den negative forsyning dykker lige så snart at jeg har en højttaler koblet på udgangen. (Det billede jeg havde postet, var et forkert et, undskylder ulejligheden)Her et diagram: (Det med blyan skal i ikke tage med  )  Jeg har også overvejet at det kunne være noget på forstærker printet der var "gået i stykker", f.eks. en kondensator. Jeg ved dog snart ikke hvor jeg skal lede henne mere, synes jeg har tjekket næsten alt. Så kom gerne med et bud.
__________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fortæl lidt mere. I første omgang - hvilken amp. drejer det sig om? Dit upload-billede er svært at tyde.
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan vel godt være regulatoren...det har jeg vist set før. Øh...738Mhz...et det et 1Ghz oscilloskop?
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Det kan vel godt være regulatoren...det har jeg vist set før. Øh...738Mhz...et det et 1Ghz oscilloskop?
mvh
|
|
|
nu står der mHz hvilket er mili og ikke mega (MHz)
Jeg vil måle efter i den positive og så finde hvor fejlen ligger i den negative, start fra starten og arbejd dig igennem kredsløbet. Mit skud vil være regulatoren, men er ikke sikker __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ok...jeg bruger kun Hz, Khz osv. milliHz kender jeg ikke, men vi er da enige om regulatoren, eller der er fejl på de smd kondesatorer(adfkobling) omkring den men det kan vel også være selvsving i et af modulerne. nu siger han jo ikke om det ses på udgangen. Hvad er en millihz...unskyld hvis jeg spørger dumt...jeg er ikke så højt uddannet. Er det 0,001hz?
Nå...stave det kan jeg heller ikke .
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mål først Vin til regulatorene, derefter Vref. spændingen på regulatorenes pin 2 som skal være ens bortset fra polaritet, alle målt med scop. ifht. gnd. Ser det fornuftigt ud? Fjern evt. load så du måler på forsyningen alene.
|
Til top |
|
|
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilke værdier har de polære lyttere der sidder lige efter regulatorene? Hvis der da over hovedet er nogle?
Regulatorene kan godt gå amok hvis værdien er for stor.
Er jeg den eneste der syntes at der er noget der vender forkert i diagramtegningen?
__________________ Dan R. Hansen
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forstærkeren er en hjemmebygget en, her er diagramet:  Jeg har målt såvidt som det e rmuligt på printet, og jeg synes ikke jeg kan se nogle af SMD komponenterne er brændt af, så det burde ikke være problemet. Jeg vil lige tjekke spændingerne på regulatoren, men jeg tvivler på det er den. Normalt hvis den går i selvsving, vil det så ikke være højfrekvent? "støjen/selvsving" er også på udgangen, måske det opstår i forstærker printet? Jeg kan se på enhederne på højttaleren at de "følger" signalet. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Er jeg den eneste der syntes at der er noget der vender forkert i diagramtegningen?
|
|
|
Fik da vendt forstærker diagremmet rigtigt  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 20:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
tjah...jeg synes der byttet rundt på serie effekt-transistorene. F.eks. tag nu den negative udgang...der sidder en npn transisto. Sådan en forspændes med + på kollekteor...her får den -
men den har vel virket.

__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Mål først Vin til regulatorene, derefter Vref. spændingen på regulatorenes pin 2 som skal være ens bortset fra polaritet, alle målt med scop. ifht. gnd. Ser det fornuftigt ud? Fjern evt. load så du måler på forsyningen alene. |
|
|
På indgangen (VIN) ligger der ca. 47V som der skal, MEN, for hver periode på 738mHz kommer der et dyk i spændingen på ca. 7V. På pin 2 (ADJ). Er der ca. samme spænding som på VIN, MEN, for hver periode på 738mHz, kommer der et dyk i spændingen, så den falder næsten helt ned på 10V. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
tjah...jeg synes der byttet rundt på serie effekt-transistorene. F.eks. tag nu den negative udgang...der sidder en npn transisto. Sådan en forspændes med + på kollekteor...her får den -
men den har vel virket. |
|
|
Njaa, det kommer vel an på applikationen, jeg er ikke så stærk i transistorer? Men på dne måde den sidder i reguleringssløjfen, så skal den jo levere strømmen, hvor imod lm337T regulere spændingen. 2n3055 levere jo strømmen til forstærker modulet. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 20:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Billederne kan ikke ses . . . ?
For at fejlfinde korrekt, bør du sikre sig, at du kun måler på én ting ad gangen. Start fra en ende af og kobl de forskellige kredsløb på efterhånden du får konstateret, at der ingen "spikes" er. Lad der være hver gang en belastning i form af to modstande på 1 kilo-ohm KUN!
__________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
Til top |
|
|
tube mania Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
De skal stadig forspændes korrekt og det er jo en helt normal emitterfølger præcis som i en forstærker og jeg kan love dig at her ville 2n3055 sidde i den positive del...har det virket?
mvh
__________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
boholm skrev:
Billederne kan ikke ses . . . ?
For at fejlfinde korrekt, bør du sikre sig, at du kun måler på én ting ad gangen. Start fra en ende af og kobl de forskellige kredsløb på efterhånden du får konstateret, at der ingen "spikes" er. Lad der være hver gang en belastning i form af to modstande på 1 kilo-ohm KUN! |
|
|
Jeg har nu målt det hele igennem, og fundet ud af at fejlen KUN opstår når jeg har koblet min højttaler på udgangen. Så umiddelbart tror jeg at min fejl nu ligger i mit forstærker modul. Jeg skiftede lige strømforsyningen fra et andet modul jeg havde og fandt ud af at jeg havde samme fejl på udgangen. Det eneste jeg ikke har haft skiftet er forstærker printet. Jeg er ikke så stærk i transistore, så jeg er lidt i tvivl om hvordan man fejlfinder en transistor forstærker  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
De skal stadig forspændes korrekt og det er jo en helt normal emitterfølger præcis som i en forstærker og jeg kan love dig at her ville 2n3055 sidde i den positive del...har det virket?
mvh
|
|
|
Det har virket, så stror ikke fejlen ligger der. Jeg fandt diagrammet som det jeg har er lavet ud fra og der sider transistorerne på samme måde. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
Mik112 skrev:
Mål først Vin til regulatorene, derefter Vref. spændingen på regulatorenes pin 2 som skal være ens bortset fra polaritet, alle målt med scop. ifht. gnd. Ser det fornuftigt ud? Fjern evt. load så du måler på forsyningen alene. |
|
|
På indgangen (VIN) ligger der ca. 47V som der skal, MEN, for hver periode på 738mHz kommer der et dyk i spændingen på ca. 7V.
På pin 2 (ADJ). Er der ca. samme spænding som på VIN, MEN, for hver periode på 738mHz, kommer der et dyk i spændingen, så den falder næsten helt ned på 10V.
|
|
|
Du skal fjerne + & - til effekttrinnet og måle igen . Jeg forudsætter at din forstærker har fungeret uden fejl tidligere, og evt. diagram-tegnefejl er uden betydning.
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
AkilleuZ skrev:
Mik112 skrev:
|
|
På indgangen (VIN) ligger der ca. 47V som der skal, MEN, for hver periode på 738mHz kommer der et dyk i spændingen på ca. 7V.
På pin 2 (ADJ). Er der ca. samme spænding som på VIN, MEN, for hver periode på 738mHz, kommer der et dyk i spændingen, så den falder næsten helt ned på 10V.
|
|
|
Du skal fjerne + & - til effekttrinnet og måle igen 
|
|
|
Jeg har fundet ud af at fejlen kun er der når jeg har en højttaler på udgangen. Jeg målte printet uden belastning, hvorden var stabil, så satte jeg effektrinnet på igen, og stadig stabil spænding, så koblede jeg højttaleren på og så var den gal igen, fjernede højttaleren og det hele blev stabilt igen. Jeg prøvede også med en anden strømforsyning (magen til) den opførte sig på samme måde. Jeg tror fejlen ligger i effekttrinnet, men kan det begrundes? __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det ser ud som om, det er en modificeret Lindsley Hood (1996) klasse A forstærker du har gang i. Eneste forskel er at du bruger nogle transistorer, der er betydeligt hurtigere end dem konstruktionen er lavet til. Det er højst sandsynligt det der driller dig. Det er en kendt fejl, at LH'en går i selvsving hvis man bruger mere moderne transistorer, som dem der var tiltænkt fra begyndelsen.
Du kan finde den originale konstruktion her: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlh1996.pdf
Her er en update hvor man har forsøgt at gøre den bedre og mere stabil: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlhupdate.htm
Det er god læsning, og der gives flere ideer til ændringer. Både nogle der har positiv effekt og nogle der ikke har.
mvh.
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

|
Sendt: 05 Februar 2009 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
Her er en update hvor man har forsøgt at gøre den bedre og mere stabil: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/jlhupdate.htm
Det er god læsning, og der gives flere ideer til ændringer. Både nogle der har positiv effekt og nogle der ikke har.
mvh. |
|
|
Kender godt til orginal konstruktionen, men kendte ikke det sidste link du nævnte. Der tror jeg at jeg skal læse lidt, og se om jeg kan finde noget der. __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|