Forfatter |
|
Mirro Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 253
|
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så lige på q-sound.dk's hjemmeside at han sælger en Vifa 10" M25WO til kun 149 kr 
Normalprisen for sådan en enhed er 9-1100 kr 
Så jeg kunne da godt finde på at købe 2 stk og bygge mig en subwoofer ud af dem - vil det være en god ide Mener, der er vel en grund til de er så billige  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
huuhaa det var billigt Bare de havde den i en 12" så passer den i mit kabinet
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vas 164, Qt 0,29 & resonans 25Hz. Desværre er enheden ikke helt egnet til sub, går kun til 40Hz i en 55 liter boks tunet til 35Hz. Måske kunne man manipulere lidt... 70 liter, samme tuning rammer 35Hz.
Men er 40Hz dybt nok, og boksstørrelsen passende, er det jo fint. Et godt tilbud, næsten synd ikke at slå til på .
Micker, der findes jo en 12" i samme serie. Men om den er på tilbud er nok tvivlsomt.
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

|
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm,
40 hz er fint nok til at starte med 
Ifølge WinISD skal jeg bygge et kabinet på 55L - men er der taget højde for enheden ? 
Ellers vil jeg meget gerne have de optimale ydre mål på "æskenerne" når den laves i 22mm MDF (bygger 2 stk)
Samt forstærkeren får sit eget kabinet at spille i 
Er de 55L en underlig størrelse kabinet - eller vil det være muligt engang at udskifte enhederne uden at bygge nyt kabinet uden problemer ? __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 23:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ville 2 styk subs med de enheder være fint til HIFI brug i stereo?
Eller er de ikke gode nok til det? __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Akilleuz, jeg tror bestemt de ville gøre god fyldest .
55 liter er ret tæt på hvad mange 10" (sommetider osse andre størrelser) enheder 'forlanger', enten som refleks eller lukket - så en udskiftning til en anden enhed skulle være mulig. Man bør dog tage højde for at afstemningen af boksen så sandsynligvis skal ændres, så portdimensionerne vil blive anderledes - man skal altså kunne ændre på porten (portene) i fremtiden! Går man over til et lukket system blokerer man jo blot porten.
I teorien kan du godt lægge en liter eller 2 til for port & enhed - det er ikke så kritisk. Den gode gamle regel for udregning af boksdimensioner sir' at man tager den 3die rod af volumet, og så ganger det fremkomne tal med henholdsvis 0,8 , 1 & 1,25 , for at få de tre dimensioner. Gør vi det her, får vi 308 x 385 x 481 mm. Det gir 58 liter, så er der plads til enheded, port & afstivninger. Ydre dimensioner m. 22mm plade blir så 352 x 429 x 525 mm. Man kan altid ændre på sine mål, blot man husker at regne efter mht. volumet OG ændrer sin udskæringsplan! Fordelen ved hjemmebyg er jo blandt andet at man kan skræddersy kabinetterne.
Jeg syns det er en god ide med amp'en i eget kabinet - gør systemet mer' fleksibelt for fremtidige ændringer.
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm,
Har lige et par private beskeder igang med mollecon angående hvilke mål pladerne skal have...
Det bliver lagt herud når jeg får svar - hvis der er andre der gerne vil benytte sig af q-sound's tilbud 
Og er ligeså dumme øhh... knap så fikse på fingre som mig... __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du rent faktisk snakket med dem? hvis man klikker sig ind under hifi/højttalere og vifa og så vifa m25w0-17-10 så er den listet til 495 kr...
jeg ved ikke hvad der er rigtigt....
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du går ind på www.q-sound.dk og så ned i bunden af siden kan du se den...  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 26 Marts 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ! Se at få bestilt de enheder, ellers blir' de udsolgt !
|
Til top |
|
|
ljm21 Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
Sendt: 27 Marts 2004 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongen skrev:
Har du rent faktisk snakket med dem? hvis man klikker sig ind under hifi/højttalere og vifa og så vifa m25w0-17-10 så er den listet til 495 kr...
|
|
|
Prisen på 495,- gælder i deres netbutik, mens prisen på 149,- gælder hvis man bruger telefonen (af en eller anden mærkelig grund???).
Lars
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige bestilt 2 stk...
Man skal åbenbart ringe til dem 
Men sælgeren anbefalede 40L lukket kabinet - det er noget fra de 55 L jeg er kommet frem til vha winlsd...
Hvilken af de 2 skal jeg stole på  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
kagemand Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 318
|
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
har fået det til 35 liter cirka mede winisd når det er lukket, de 55L er når det er basreflex
__________________ Hellere være stor og doven, end lille og vågen.
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm,
Tjek lige de her mål:
Top/bund 525x429 mm
Front/bag 352x429 mm
Sider 385x481 mm
Det skulle meget gerne give cirka 58 L  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

|
Sendt: 30 Marts 2004 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er udskæringsmål på pladerne.... __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mirro, så laver du basreflex, ik? Som kagemand siger passer 55-58 liter vel bedst til basreflex.
Lige et spørgsmål, hvor er det bedst at sætte basrørene? På forsiden, bagsiden eller bunden?
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det bliver et refleks kabinet jeg bikser sammen 
Mener at have læst et sted at porte skal placeres på samme side som enheden for at undgå resonans 
Men mange producenter lader enheden spille nedaf og røret pege ligeud - dette kan dog ikke anbefales...
Det er vist kun for at spare frontstof og finish - ifølge en herinde 
Sætter du porten på bagsiden bliver konstruktionen mere følsom overfor hvor langt til bagvæggen der er - så mit bedste bud på en "rigtig" placering vil være fronten sammen med enheden  __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 31 Marts 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt er jeg ret skeptisk overfor al den snak om enheds- & portplacering. I det frekvensområde en subwoofer behandler vil tonerne under alle omstændigheder 'se' alle nærliggende (i hvert fald indenfor ~1 meter) begrænsende flader ( = vægge, gulve & loft). Husk på, bølgelængder under 100Hz er større end 3,4 meter.
Placeres enhed eller port meget tæt på en sådan 'begrænsende flade' (<5cm), vil der derimod være en ændret akustisk belstning af enheden, og det kan sommetider give gode resultater - eller det modsatte. Som selvbygger er man nok meget godt tjent med at lave det lige ud af landevejen. Jeg havde godt nok foreslået Mirro at lade porten munde ud i bunden af boksen - men det var mere af praktiske hensyn, porten bliver temmeligt lang og skal kunne være inde i boksen .
|
Til top |
|
|
manley Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juni 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 300
|
Sendt: 08 April 2004 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
kan ikke psote nogle bilder herinde når i er færdige??
og hvad vil spille dubest et lukket eller åbent kabinet???
ville godt have subben til at være så lille så mulig!
|
Til top |
|
|
Mirro Forum Bruger

|
Sendt: 08 April 2004 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil hælde til et åbent kabinet...
Jeg lægger billeder ud så snart der er noget at tage billeder af - har endnu ikke modtaget mine enheder __________________ Bag enhver virkelig entuiast står en godmodig kvinde med rullende øjne
|
Til top |
|
|