Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 15:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Kan selvbyg "svare" sig? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sauros
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2008
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 27 September 2011 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Hej folkens.
Er MEGET ny indenfor selvbyg og er kun ved at snuse til emnet. Har dog denne undring jeg gerne vil have belyst.

Det er selvfølgeligt fedt selv at lave sine højtalere og vide at man lytter på ens egne unikke konstruktioner.
Men går og tænker over hvad man egenlig spare?
Når man kan få et selvbygge sæt (drivere og delefiter mm.) til omkring 3000 kr. og så "bare" skal banke et kabinet sammen
hvad har man så?
Hvor meget spare man ca. kroner og øre mæssigt?
Man kan jo aldrig sammenligne 2 højtalere 100% da hørelse er individuel osv. Men hvad med kvaliteten af enhederne? Kan
man bygge noget for 3000 plus kabinet der ville koste en 20.000 kr. i hifiklubben, eller hvad?
Til top Vis sauros's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sauros

Robert GS
Branchemedlem
Branchemedlem
Ground Sound

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 September 2011 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Det er næsten med garanti billigere at køb end at bygge selv - MEN det er også næsten med garanti at du ikke altid at du kan få det som du gerne vil have. Altså må man gøre op med sig selv om man er til selvbyg eller man kan "nøjes" med et færdigt produkt.

Måske du skulle starte blødt ud med et eller andet kit og se om det der selvbyg virkelig er noget dig

Mvh. Robert GS - professionel selvbygger og professionel for selvbyggere
Til top Vis Robert GS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Robert GS Besøg Robert GS's Websted

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 September 2011 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du helt på egen hånd kaster dig ud i projektet, kan du være helt sikker på at det ikke kan svare sig. Får du
kvalificeret hjælp kan du få enormt meget mere for dine penge.

Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

sauros
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2011 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Kan man ikke få meget for pengene i et PCA m6 sæt? tænker at få hjælp til delefilteret og blot købe enhederne.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 September 2011 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Det korte, generelle svar på det oprindelige spørgsmål er et stort nej!

Har du et specielt behov, som færdige højtalere dårligt kan dække, er sagen en anden - så er du næsten nødt til at klare det selv.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

rskriver
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 September 2011 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Enig med mollecon på den her.

Globaliseringen har gjort meget for stort set alle brancher i Danmark. Fx. nogle danske højttalerfabrikanter outsourcer det
meste
af produktionen for at opretholde konkurrencedygtigheden. Priserne for nye færdigtsamlede højttalere svarer efterhånden
stortset til det du selv kan samle dem til med materialer og enheder m.m.

Nu er jeg selv tilhænger af XTZ, hvor deres 93WMT som jeg selv har ejet, slet ikke kunne betale sig at spilde timer på at
prøve
at bygge selv.

I min verden er Troels Gravesens hjemmeside et af de få steder det kan betale sig at kigge på bygselv projekter (ja der er
flere, men der er rigtig mange gode bud herinde hvis man har mod på at gøre det selv).
Til top Vis rskriver's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rskriver

SørenD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2011
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 September 2011 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

sauros skrev:
Hej folkens.
Er MEGET ny indenfor selvbyg og er kun ved at snuse til emnet. Har dog denne undring jeg gerne vil have belyst.

Det er selvfølgeligt fedt selv at lave sine højtalere og vide at man lytter på ens egne unikke konstruktioner.
Men går og tænker over hvad man egenlig spare?
Når man kan få et selvbygge sæt (drivere og delefiter mm.) til omkring 3000 kr. og så "bare" skal banke et kabinet sammen
hvad har man så?
Hvor meget spare man ca. kroner og øre mæssigt?
Man kan jo aldrig sammenligne 2 højtalere 100% da hørelse er individuel osv. Men hvad med kvaliteten af enhederne? Kan
man bygge noget for 3000 plus kabinet der ville koste en 20.000 kr. i hifiklubben, eller hvad?

Langt hen ad vejen er jeg ikke uenig med mange af ovenstående svar på dit spørgsmål.
MEN; Hvis man kaster sig ud i selvbyg skal hovedårsagen, efter min mening, ikke være for at spare mange penge. Man skal derimod gøre det fordi det er sjovt og fordi man får mulighed for selv at sætte sit præ på højttalerens design og ikke mindst LYD!

VH

Søren

(rettet for at øge forståelsen )

Til top Vis SørenD's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SørenD

Kim
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2011 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med kappen. Hvis du vil bygge selv, så køb et kit eller kopier et sæt du har hørt og godt kan lide.
Og læs: "Lyd og Højttalerbyg" her på siden, for at blive lidt klog på emnet.
Jeg har et sæt diy-højttalere til ca. 10000kr ( + kabinet ), de matcher færdige højttalere i 40000 - 50000 kr klassen.
Hvis du vil have et lyt og en snak, så send en pm.

Til top Vis Kim's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 September 2011 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

hej der!

det kan godt betale sig at gøre det selv så får man det som vil have det, men men men tænk ikke på prisen og alle de timer du bruger

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

klypstefan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 September 2011 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

vil også mene at det vil være det mest fornuftige at købe et kit hvis du vil bygge selv. og så kan du sikkert få mere for pengene sammenlignet med færdige speakers.
du kan jo oprette en tråd og fortælle lidt om hvad du ønsker: pris, størrelse osv. og se hvad der kommer af forslag. men du får ikke meget for 3k. med komponenter, træ, enheder, finer/maling/lak og evt. værktøj er købt, render det højt op.
hvis du vil have 4 basenheder, er de 3k formentlig allerede brugt der :)
Til top Vis klypstefan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klypstefan

sauros
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2011 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Tænker mere i at købe PCA m6 og bygge en sådan en op. Den ligger i 3000 kr. i komponenter. Så kommer kabinet ved siden af.

Vil blot høre hva et sådan kit kan forvente at levere hvis jeg bygger kasserne efter de mål der er givet.

Spilder jeg min tid hvis jeg blot bil bygge selv for at spare pengene (trods det ikke er tilfældet) Eller ender jeg med en højtalere der kan matche noget jeg skulle have smidt flere penge efter hos hifiklubben.

Vil en PCA m6 være at sammenligne med en concept eller kan den ligge arm med Helicon?

Ved godt man aldrig med rimelighed kan sammenligne højtalere.

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 September 2011 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv pca6 som bag højtaler i mit setup og det er en ganske god højtaler (brugte den som front højtaler på et tidspunkt, og var meget
tilfreds) HELT SIKKERT. jeg ved der før i tiden var en del onde tunger om frequence, lad dog ikke det skræmme dig det var på et personligt plan og
havde intet med kvaliteten på de kids de laver, jeg ville kontakte frequence og snakke med dem, dog kan jeg kun rose PCA6 og hele PCA serien

Ydermere tror jeg kappen var med til at udvike et nyt delfilter til m6 så du kunne måske med lidt held få ham til at finde lidtinfo på det dog husk
på at ihvertfald før i tiden havde et horn i siden på Torben. Nu kan jeg se at de har opgraderet filteret i M6 det kunne være interesant at hvide
hvordan de præstere

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

KOFS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hvis du bare vil have maksimal lyd for pengene, så køb brugt!

Der er helt sikkert penge at spare ved selvbyg. Jeg har selv et sæt "Master" fra Frequence. Jeg vil helst ikke til at gøre op hvor meget jeg har sparet i forhold til hvis noget lignende skulle have været købt færdige, men jeg har i hvert fald ikke endnu mødt noget til under det dobbelte der løb bedre efter min mening

Til gengæld er det altså ikke bare at klampe skidtet sammen, og sætte det til - eller jo, det er det, men når man nu selv har bygget sine højttalere, er det meget mere indlysende lige at prøve at ændre en anelse hist og pist. Alene at lege med forskelligt dæmpemateriale, og hvor meget, betyder en del. Måske en anelse mere niveau på diskanten ... Det gode ved selvbyg er, at man har en større tendens til at trimme højttaleren ind efter både personlige præferencer, og det rum den står i.

I min tidligere bolig havde jeg masser af dæmpning, og desuden også forlænget basrefleksrørene - og så duede det. Hvor jeg bor nu, er jeg endt med originale refleksrør, og noget mindre dæmpning. Alt det kan man selvfølgelig også gøre ved en købehøjttaler, men det ligger mere til højrebenet med noget man selv har bygget.

Med andre ord: Kom i gang, hvis du kan lide at eksperimentere. Køb brugt, hvis du vil have max lyd for pengene.
Til top Vis KOFS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KOFS Besøg KOFS's Websted

kristiansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Februar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Oktober 2011 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil gøre det på samme måde som fabrikanterne og godt kan lide den lyd der kommer ud af købeprodukter så vil jeg også sige at det kan ikke betale sig at gøre det selv, og gør du det alligevel skal det kun være fordi du synes det er sjovt.

Vil du have en anden lyd end typiske købeprodukter giver, og er designet til, og du er villig til at gøre det anderledes.
For skal det lyde anderledes skal det også laves anderledes og have andre løsninger, og i mange situationer skal der gøres brug af andre materialer end normalt, så er der kun en vej, og det er at gøre det selv.
Et eksembel kunne være 25 mm sanddæmning af kabinetter.

I stedet for at starte helt fra bunden er en god mellemvej er at modificere middelgode eller ældre købeprodukter med alternative materialer og komponenter, og lave den overdimensionering og de løsninger som der ikke er råd til i et købeprodukt som skal holde en bestemt pris og transporteres den halve jord rundt.

Der findes købe produkter som gør tingene anderledes og som lyder anderledes en gennemsnits produktet, desværre er prisen så normalt så høj at man sandsynligvis aldrig for råd, og så er selvbyg et alternativ.

Man skal også tage højde for at resultaterne ikke kommer fra den ene dag til den anden, jeg har selv været mere end 10 år undervejs, og kan først nu for alvor se hi-fi niavarna nærme sig.

Til top Vis kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristiansen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes