Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 20:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: skævt gulv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
denon avr-1804
Forum Bruger
Forum Bruger

Konto lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 01 Juli 2004
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 28 September 2004 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

hej med jer

jeg har lidt problemer med et skævt gulv så mine front ht og min sub vipper( og det lamer ldi når man ser jurassic park 3 i dts) lige nu har jeg lagt noget papir under dem det virker ikke ret godt, men hjælper lidt.

Er der noget man kan gøre så det vireker beder og som heller ikke koster en eller halv bondegård??

p.s de skal kunne tages af igen (uden at skade sig selv eller højttalen) fordi jeg snart skal ha' nogle nye front højttaler.

Til top Vis denon avr-1804's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af denon avr-1804

Nick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2004
Sendt: 28 September 2004 kl. 17:17 | IP-adresse registreret  

Har du ikke mulighed for at montere spikes på dem?
Til top Vis Nick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nick

denon avr-1804
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2004 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Nick skrev:
Har du ikke mulighed for at montere spikes på dem?

jo men de stopper vel ikke med at vippe hvis man sætter spikes på dem...gør de??

Til top Vis denon avr-1804's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af denon avr-1804

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 September 2004 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Sæt dem på 3 fødder hver. Det kan af gode grund ikke vippe

Om du så vælger spikes eller noget andet er vist en spørgsmål om temperament.

Den BEDSTE løsning (hvis det er trægulv) er 4 spikes. Så stiller du dem på rette sted og lægger alt din vægt ovenpå højtaleren... Så står de godt, stabilt og vipper aldrig mere  

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 September 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Frede1977 skrev:
Den BEDSTE løsning (hvis det er trægulv) er 4 spikes. Så stiller du dem på rette sted og lægger alt din vægt ovenpå højtaleren... Så står de godt, stabilt og vipper aldrig mere  

-Håber det er en joke...

Folkes, do NOT try this at home!!!

denon avr-1804:

På trægulv bør du forsøge med nogle afkoblingsfødder. Jeg har selv (med held) benyttet jazz-fødder, og disse har betydet en væsentlig forbedring af lyden. Med denne løsning er det rimgeligt sandsynligt at du kan nivellere dig ud af problemet ved at bruge lidt flere fødder på den side hvor gulvet er lavest. En ting er ihvertfald sikker: Du vil ikke længere kunne høre skramlelyde når højtaleren rammer gulvet...

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 29 September 2004 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

de spikes jeg har kan justeres netop af samme grund.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

denon avr-1804
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

shras det lyder som noget jeg kunne bruge hvor kan man købe de jazz-fødder??

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

http://www.jjaz.dk/

De koster 100,-/sæt (1 sæt til 1 højtaler)

Held og lykke!

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 September 2004 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Hej !

Prøv at brug en slange som man bruger til en trille bør den kan nok købes i Silvan.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

S.H.Ras; hvorfor skulle det være en joke, at der foreslåes spikes til højttalere???  Denon AVR1804; langt de fleste spikes er med kontramøtrikker, således at de kan justeres til fuldstændigt "water" og jo, det hjælper lige at hænge med sin vægt på højttaleren, så står den rigtigt godt fast!!!  
Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Hej F.Christians

For det første giver det jo nogle grimme huller i trægulvet, hvilket jeg ikke kan tro nogen er interesseret i...

For det andet laver du med denne metode en kraftig tilkobling til gulvet. Der vil derfor blive forplantet ekstra mange svingninger fra højtaleren ned i gulvet, og er dette ikke ordentligt dæmpet (hvilket det ikke er i 95% af de lejligheder med trægulv jeg har været på besøg i), virker trægulvet som en ordentlig membran. -Masser af resonans til følge!

MVH Søren

Edit: Jeg ser din pointe. Der gives ikke udtryk for at det er på et trægulv problemet optræder, hvilket mit løsningsforslag går ud fra...

denon avr-1804
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Held og lykke!

det kan gpdt være at det bare er mig der er dum men hvordan bestiller man dem på den hjemmeside?? skal man bare skrive en mail til dem eller va'??

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 29 September 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

denon avr-1804 skrev:
shras skrev:

Held og lykke!

det kan gpdt være at det bare er mig der er dum men hvordan bestiller man dem på den hjemmeside?? skal man bare skrive en mail til dem eller va'??

Hej !

Ja smid en mail af sted og skriv om du kan købe perefterkrav.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 September 2004 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

her er et billigt trick:

Køb 2 pakker bordskånere til glas, i kork. De fåes med forskellig diameter, som oftest mellem 6 og 10 cm.

koster omkring en 20'er for 2 pakker.

til hver HT laver du så 3 små stakke, 3-4 skånere i hver.

Placer en stak under hjørnerne foran på HT'eren, og en stak midt på bagved.

fordele: billigt, bekvemt, din højttalere afkobles fra gulvet, de vipper ikke, og hvis du en dag får foræret nogle dyre fødder til højttalerne, ja så har du noget at stille din ølflaske på, så du undgår grimme ringe på bordet.

Voíla!

Og så har du lige sparet 180,- i forhold til et autoriserede fødder. Dem kan du passende bruge på noget nyt musik.

god fornøjelse

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Som hr. Brok skriver så er kork en udemærket "resonansdræber", jeg har med held brugt disse ølbrikker under mit anlæg, da det stod på et bord foran højttalerne!!! Musemåtter tævet til rundeller med en 25mm hugpibe kan også gå an!!!

S.H.Ras; jeg har for nyligt set nogle grafer for absorbering af forskellige underlag (Hifi-choice eller Hifi-world, jeg husker det SQ ikke) og de viste at betongulve absorberer så lidt som 1-5% af energien i audioområdet, men virker som diffussor i stedet!!! Trægulve absorberer 5-15% af energien og laver den om til noget højere frekvenser, typisk i området 200-400hz, det kan i mine øjne ikke være årsagen til udtværringen i basområdet jvf impulsgrafen fra eks.vis SD-fødderne!!! Men eet er teori, noget andet er praktik!!!  

NB: Det er ikke de helt store og synlige huller sådanne spikes laver i gulvet, men har man lige lagt et 1,5" plankegulv i pommersk fyr, såeh??? Jeg bruger selv spikes igennem et 2,5cm tykt "kludetæppe" på bøgeparketgulv, ja stort set hele lytterummet er dækket af disse "kludetæpper" fra danske Kilroy (mere end 2,5kg ren ny uld pr kvmeter), nums!!! Helt bare trægulve vil altid lyde dårligt; tæpper, løse eller faste væg til væg, er et must for god lyd!!!  

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 September 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger 3 fødder efter Frede1977's princip - det er spikes på de medfølgende 'mønter', for at skåne trægulvet (bor til leje). Men de står fint .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Lokalitet: Århus
Sendt: 30 September 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

Er det ikke meget normalt at spike'sene kan da justeres enkeltvis i højden? Det kan de da på mine...
Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2004 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
S.H.Ras; jeg har for nyligt set nogle grafer for absorbering af forskellige underlag (Hifi-choice eller Hifi-world, jeg husker det SQ ikke) og de viste at betongulve absorberer så lidt som 1-5% af energien i audioområdet, men virker som diffussor i stedet!!! Trægulve absorberer 5-15% af energien og laver den om til noget højere frekvenser, typisk i området 200-400hz, det kan i mine øjne ikke være årsagen til udtværringen i basområdet jvf impulsgrafen fra eks.vis SD-fødderne!!! Men eet er teori, noget andet er praktik!!!  

NB: Det er ikke de helt store og synlige huller sådanne spikes laver i gulvet, men har man lige lagt et 1,5" plankegulv i pommersk fyr, såeh??? Jeg bruger selv spikes igennem et 2,5cm tykt "kludetæppe" på bøgeparketgulv, ja stort set hele lytterummet er dækket af disse "kludetæpper" fra danske Kilroy (mere end 2,5kg ren ny uld pr kvmeter), nums!!! Helt bare trægulve vil altid lyde dårligt; tæpper, løse eller faste væg til væg, er et must for god lyd!!!  

Med hensyn til absorbtionen i forskellige gulvtyper peger begge målinger vel på at opgaven består i at minimere den mængde energi som afsættes i gulvet?  En spike presset ned i parketgulvet giver jo netop en super tilkobling, hvorved mængden af energi maksimeres (eller har jeg overset noget? )

Men som sagt så er et jo teori og et andet praksis... Jeg har selv primært forsøgt mig med spikes, gummifødder og jjaz-fødder på mit MEGET levende trægulv. Af WAF-årsager har disse spikes IKKE været presset direkte ned i trægulvet (det ville jeg sg* også blive lidt ked af ), men har i stedet stået på nogle tabletter. Af disse erfaringer har jeg konkluderet at spikes ikke duer til dette underlag. Lydbilledet (inklusive den sparsomme bas i mine SA-højtalere ) tværes ud, og instrumenterne træder tilbage i lydbilledet. jjaz-fødderne har betydet en kraftig forbedring i disse problemer. Musikken bliver langt mere nøgtern, og de enkelte instrumenter får lov at træde frem. En del af kritikken på jjaz-fødderne har netop været at lyden bliver lidt spinkel og livløs, hvilket jeg tolker som om man i forvejen har vænnet sig til det lidt boostede men rodede lydbillede (evt med en forstærkning i mellemtone-området som målingerne angiver?).

Din løsning med kludetæpper (eller bare væg-til-væg tæpper) er helt klart den optimale løsning. Nu er det æstetiske indtryk i vores indretning af stuen dog noget der både står højt på prioriteringslisten hos både tøsen og jeg, så det må vente til vi flytter i hus og får et decideret lytterum.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 03:53 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv med rimelig succes benyttet den med 4 spikes på/i trægulv. Mærkerne bliver ikke større end sandkorn. Da jeg dengang boede til leje var jeg temmelig ligeglad med om der skulle blive nogle mikroskopiske pletter.

Grunden til løsning var at jeg mente højtalerne stod for ustabilt på 3 fødder! Jeg har desværre ikke haft lejlighed til at afprøve de forskellige bløde fødder, men jeg har da hørt så meget godt om dem at det skal prøves på et tidspunkt!

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

S.H.Ras; vi er da rimeligt enige i betragtningerne om fjernelse af resonanser, underordnet om de ligger i dybbassen eller i mellemtoneområdet!!! Meeen jeg synes ikke at mit parketgulv er særligt livligt, det har selvfølgelig en vis reflekterende virkning, men det synes at kunne bringes til ro ved hjælp af tykke "kludetæpper"!!! Betonvægge og lofter synes at være et lige så stort problem for udtværring af faseforhold/tidsfenomen!!!

NB: Rent æstetisk er "Kilroy"´s tæpper af høj klasse og pris; de sælges normalt kun i de store, "fine" bolighuse, ikke i IKEA og deslige!!!  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes