Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 23:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: jeg vil gerne slå et slag (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

for de gode tonekontroller.

I vores lille hifi verden er tonekontroller et fy ord.
Disse "useriøse" knapper er ikke at finde på det meste af af markedets high end mærker. Hvorfor? Fordi de i sidste ende gør lyden dårligere. Men hvad er det der bliver dårligere? Klangbalancen selvfølgelig. Ikke godt, bestemt ikke.

Nu kan man så spørge sig selv (og andre) hvad er rigtig klangbalance, når vi snakker hård rock/heavy? Jeg har selv et lille udvalg af rock og heavy plader og jeg vil trække en frem, som jeg flipper meget over for tiden.
SYSTEM OF A DOWNs TOXICITY (er det ikke sådan den hedder?)

Sætter jeg denne plade på stereoen, og min forstærker står i neutral, lyder det godt og masser af energi kommer ud. Men. Tager jeg min lille baskontrolsknap i brug, og giver den et par nyk mod "mere bas" bliver det ligepludselig langt mere live og ægte, som JEG mener heavy skal lyde.

Altså, jeg ændre klangbalancen og for en federe totaloplevelse.

Tonekontroller er dog ikke lige godt konstrueret på alle aperater, og der kan også spille andre parametre ind som gør, at selv med gode tonekontroller, lyder det ikke "rigtigt"

Det jeg mener med denne smørre, er:

Er man til musik som kunne kræve et lille nyk med en god baskontrol (jeg rører aldrig andet) er det i mine øre et must, at have denne mulighed, hvis og når produceren på en given plade, ikke kan finde ud af at lave det ordenligt fra starten..

Håber det gav lidt mening.

Det vil jeg gerne lige sige min holdning til.

Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Kedde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

I princippet får du jo ikke den lyd som den var i studiet når du manipulerer signalet.

Meeeen på den anden side, det kan jo leth være at en tonedøv producer har ødelagt signalet under 'klipningen' af signalet.

så jo hvorfor ikke tilpasse muzakken som du  bedst kan lide den, det er jo dine ører og du retter jo bare fejlen
Til top Vis Kedde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kedde

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved surroundforstærkere er, at du kan skrue op for sub niveauet uden de faseproblemer der er ved en normal tonekontrol, og uden at der bliver skruet op for mellemtoneområdet. Min sub kører helt sikkert ikke neutral
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også gerne have tonekontroller (Bas og Trb knapper) på min Receiver. Jeg bruger dem aldrig, da min receiver står altid i Direct Mode når jeg spiller 2 kanals musik.

Men knapperne skal være der før jeg køber produktet (Forstærker, Receiver or What ever).

Producenten må bare ikke bestemme, hvilket klang mit anlæg skal have. De er velkommen til at mene at musik skal lyde således i Direct Mode og ikke længere. Jeg skal kunne skrue op og ned på f.eks. bassen, hvis det er det jeg ønsker, Hi-Fi eller ej.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

Rizzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Jeg skal ikke rive din nyfundne glæde ved tonecontrolleren ned...

GO FOR IT!

Pioneer DV668AVi
Vil mægtig gerne ha B300XS
Mit anlæg?
Til top Vis Rizzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rizzo

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 15 Januar 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Min glæde ved "merebasknappen" er ikke ny. Jeg er opflasket med fiskekasser (jamo) og en gammel Akai forstærker og MASSER af ekstra bas. Senere er det hele blevet forfinet, og ikke mindst kvaliteten af merebasknappen.

Dog må jeg lige slå fast: Merebasknappen skal bruges med omtanke og til den rigtige stemning/musik

(du bestemmer selv hvad)
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes