Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 21:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Kortslutningsbøjler? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Da mine højttalere har mulighed for bi-wiring, er det jo umiddelbart at foretrække at bruge. Desværre er mit HT kabel kun et singlewire (harmonic tech.) og det er desværre temmelig dyrt at få lavet om til biwire, hvis det skal gøres ordentligt..

Lige nu bruger jeg noget meget rent kobbertråd (ca 1,5 mm. i diameter) som jeg har spændt fast mellem terminalerne. (kan ses på billedet)

Men jeg vil høre om der er nogen, der kender til bedre løsninger? Kan det mon nogensinde gøre det ud for biwiring?

Hvad siger I?

Til top Vis MaltheK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MaltheK

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger det samme kabel som kortslutningbøjle som mine højttalerkabler.

Dejen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke nogle bud på om det kan gøre det ud for biwiring, men står selv foran at skulle købe nye Ht-kabler og overvejer pt nogle brugte singlewirekabler.

Derfor vil jeg følge denne tråd med interesse - og med MaltheK spørge de mange mange, meget vidende hoveder herinde:

I stedet for de medfølgende kortslutningsbøjler til HT´ere - er der så nogle bedre løsninger??

MVH Jesper

VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
Til top Vis Dejen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dejen

PeptoBizmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2004
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Dejen skrev:
I stedet for de medfølgende kortslutningsbøjler til HT´ere - er der så nogle bedre løsninger??

MVH Jesper

Ja. Brug et godt stykke kabel imellem de to terminaler. Hvis det var det du mente?

cj10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. prøve at kigge på dette link:

Du skal lidt ned i teksten før billedet af biwireeksempel kommer til syne!

http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16139

Hilsen CJ

Til top Vis cj10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cj10

Clifton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

cj10 skrev:

Du kan evt. prøve at kigge på dette link:

Du skal lidt ned i teksten før billedet af biwireeksempel kommer til syne!

http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16139

Hilsen CJ

Det er ikke biwire jeg har brugt på billedet du henviser til.

Jeg har bare fjernet bøjlerne og ført singelwire kablet videre fra de nederste terminaler til de øverste. Det fungerer iøvrigt upåklageligt . Kan kun anbefales,

MuttleyDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg kan ikke høre forskel på kabel / kortslutningsbøjle..  Det troede jeg i starten,  men prøvede en dag jeg ikke havde andet at lave,  at sætte de orginale bøjler på..  Jeg satte mit singlewire-kabel i bas terminalerne,  så diskant/mellemtone fik signal gennem bøjlerne..    Damn tænkte jeg,  hvilken forskel..   jeg prøvede så at sætte kablet på diskant terminalerne,  så bassen fik signal gennem bøjlerme..   hvor står en forskel ville der så være bøjle vs ledning..  det endte med at jeg faktisk ikke kunne høre forskel på noget alligevel,  ikke engang hvis jeg byttede kablet mens  anlæget spillede.. 

Så min konklusion er,  at der ikke er hørbar forskel,  det er så lille et stykke vej,  desuden siges det jo også at 1 leder er bedre end mange små...

Hvor underligt er du ikke også at ALLE butikker giver demo med bøjlerne på,  og efter salg af højttalerne,  så siger de at sådanne bøjler er SÅÅ elendige,  og man skal købe det og det at sætte i mellem...    (hmm)

Jeg tror heller ikke en højttaler producent gad spare 50,- pr højttaler,  hvis der var sådan en forskel som der siges..    Jeg mener 100% det er noget folk bilder sig ind..

Jeg ved at nogle af jer vil tænke:  "Hvilken tåbe"   sådan tænkte jeg også om andre i starten,  altså dem der sagde der ingen forskel er,   men jeg må sige at jeg fik mig en stor aha-opelevelse..    

SteenS
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)

Bruger siden: 12 Januar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Det vigtigste er god kontakt, altså at terminalerne virkelig klemmer om kablerne. De bedste er med 6-kant så de kan spændes med værktøj.

Tit er bananer dårlige og skaber bare flere kontaktovergange. Brug kabler direkte i terminalerne og SPÆND, de forskelle du oplevede kunne være at du ved genetablering skaber god kontakt igen

Til top Vis SteenS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SteenS

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar

Peptobizmo: Er du ikke også medlem af Nordisk Våbenforum?  synes jeg kan genkende din avatar...

CJ10: Det ser ud til at være en fin løsning du har brugt - at du fører kablet direkte igennem terminalerne. jeg har dog ikke mulighed for det samme, da der er termineret bananer i enderne af mine kabler (og jeg vil ikke til at skære i dem )

Muttley: jeg synes godt jeg kan fornemme en forskel. Har også brugt et lille stykke sølvkabel som bindeled. Jeg synes kobberet giver et lidt bedre resultat, men jeg vil lige prøve at eksoperimentere lidt mere

Steen S: kan du ikke uddybe hvad du mener om bananerstikkene. Mener du det er bedre at føre selve kablet direkte på HT- terminalerne? Selvfølgelig et led mindre, men er det en optimal løsning, der holder i længden? Trådene i ledningen bliver nemt beskidte og knækker af osv..)

Jeg vil stadig gerne høre mere, hvis folk har erfainger omkring dette.

PeptoBizmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

MaltheK skrev:
Peptobizmo: Er du ikke også medlem af Nordisk Våbenforum?  synes jeg kan genkende din avatar...

Der er jeg sku skyldig. Både navn og mand er let genkendelig

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Det må man sige ja til! Det er også vigtigt at kunne forsvare sit hifi, hvis der skulle komme ubudne gæster

PeptoBizmo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Januar 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Jepper. Så kan de lære det. Hehe

Filmtossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

MuttleyDK skrev:

Hejsa

Jeg kan ikke høre forskel på kabel / kortslutningsbøjle..  Det troede jeg i starten,  men prøvede en dag jeg ikke havde andet at lave,  at sætte de orginale bøjler på..  Jeg satte mit singlewire-kabel i bas terminalerne,  så diskant/mellemtone fik signal gennem bøjlerne..    Damn tænkte jeg,   hvilken forskel.. var det en forskel til det bedre, eller var det ringere?  jeg prøvede så at sætte kablet på diskant terminalerne,  så bassen fik signal gennem bøjlerme..   hvor står en forskel ville der så være bøjle vs ledning..  det endte med at jeg faktisk ikke kunne høre forskel på noget alligevel,  ikke engang hvis jeg byttede kablet mens  anlæget spillede.. 

Så min konklusion er,  at der ikke er hørbar forskel,  det er så lille et stykke vej,  desuden siges det jo også at 1 leder er bedre end mange små...

Hvor underligt er du ikke også at ALLE butikker giver demo med bøjlerne på,  og efter salg af højttalerne,  så siger de at sådanne bøjler er SÅÅ elendige,  og man skal købe det og det at sætte i mellem...    (hmm)

Jeg tror heller ikke en højttaler producent gad spare 50,- pr højttaler,  hvis der var sådan en forskel som der siges..    Jeg mener 100% det er noget folk bilder sig ind..

Jeg ved at nogle af jer vil tænke:  "Hvilken tåbe"   sådan tænkte jeg også om andre i starten,  altså dem der sagde der ingen forskel er,   men jeg må sige at jeg fik mig en stor aha-opelevelse..    

*Mit setup*

*Mit gamle setup*

Til top Vis Filmtossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Filmtossen

mr.Thomsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Februar 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Kan kun varmt anbefale at slutte kablet til diskanten og føre kabler/bøjler til bassen, det er klart bedst i 9 ud af 10 gange
Til top Vis mr.Thomsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mr.Thomsen

MaltheK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

mr.Thomsen skrev:
Kan kun varmt anbefale at slutte kablet til diskanten og føre kabler/bøjler til bassen, det er klart bedst i 9 ud af 10 gange

Jeg har fundet, at den bedste løsning er + direkte til hi og - i low, (se billedet), så får man "lidt af hvert".

Dog har jeg besluttet mig for at få lavet kablet om til biwire! jeg er flere steder blevet rådet til "bare" at bruge de billige bananer istedet for de meget dyre stik, wbt-stik osv. så er det mere økonomisk realistisk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes