| Forfatter |
|
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da mine højttalere har mulighed for bi-wiring, er det jo umiddelbart at foretrække at bruge. Desværre er mit HT kabel kun et singlewire (harmonic tech.) og det er desværre temmelig dyrt at få lavet om til biwire, hvis det skal gøres ordentligt..
Lige nu bruger jeg noget meget rent kobbertråd (ca 1,5 mm. i diameter) som jeg har spændt fast mellem terminalerne. (kan ses på billedet)

Men jeg vil høre om der er nogen, der kender til bedre løsninger? Kan det mon nogensinde gøre det ud for biwiring?
Hvad siger I?
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger det samme kabel som kortslutningbøjle som mine højttalerkabler. __________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
Dejen Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke nogle bud på om det kan gøre det ud for biwiring, men står selv foran at skulle købe nye Ht-kabler og overvejer pt nogle brugte singlewirekabler.
Derfor vil jeg følge denne tråd med interesse - og med MaltheK spørge de mange mange, meget vidende hoveder herinde:
I stedet for de medfølgende kortslutningsbøjler til HT´ere - er der så nogle bedre løsninger??
MVH Jesper __________________ Audia Flight CD TWO
VdH the Second XLR
Pass Labs INT-150
VdH the Revelation Hybrid
Von Schweikert VR2
Strøm: de RØDE hospitalskabler, Eichmann stikdåse
|
| Til top |
|
| |
PeptoBizmo Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 161
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dejen skrev:
| I stedet for de medfølgende kortslutningsbøjler til HT´ere - er der så nogle bedre løsninger??
MVH Jesper
|
|
|
Ja. Brug et godt stykke kabel imellem de to terminaler. Hvis det var det du mente? __________________ Jamo er nu slet ikke så ringe
|
| Til top |
|
| |
cj10 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 28 Januar 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Clifton Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke biwire jeg har brugt på billedet du henviser til.
Jeg har bare fjernet bøjlerne og ført singelwire kablet videre fra de nederste terminaler til de øverste. Det fungerer iøvrigt upåklageligt . Kan kun anbefales, __________________ Chuck Norris is the reason why Waldo is hiding.
|
| Til top |
|
| |
MuttleyDK Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg kan ikke høre forskel på kabel / kortslutningsbøjle.. Det troede jeg i starten, men prøvede en dag jeg ikke havde andet at lave, at sætte de orginale bøjler på.. Jeg satte mit singlewire-kabel i bas terminalerne, så diskant/mellemtone fik signal gennem bøjlerne.. Damn tænkte jeg, hvilken forskel.. jeg prøvede så at sætte kablet på diskant terminalerne, så bassen fik signal gennem bøjlerme.. hvor står en forskel ville der så være bøjle vs ledning.. det endte med at jeg faktisk ikke kunne høre forskel på noget alligevel, ikke engang hvis jeg byttede kablet mens anlæget spillede..
Så min konklusion er, at der ikke er hørbar forskel, det er så lille et stykke vej, desuden siges det jo også at 1 leder er bedre end mange små...
Hvor underligt er du ikke også at ALLE butikker giver demo med bøjlerne på, og efter salg af højttalerne, så siger de at sådanne bøjler er SÅÅ elendige, og man skal købe det og det at sætte i mellem... (hmm)
Jeg tror heller ikke en højttaler producent gad spare 50,- pr højttaler, hvis der var sådan en forskel som der siges.. Jeg mener 100% det er noget folk bilder sig ind..
Jeg ved at nogle af jer vil tænke: "Hvilken tåbe" sådan tænkte jeg også om andre i starten, altså dem der sagde der ingen forskel er, men jeg må sige at jeg fik mig en stor aha-opelevelse.. __________________ AKG K271 MKII
|
| Til top |
|
| |
SteenS Udelukket fra forum

Udelukket pga. dobbeltprofiler (Groove)
Bruger siden: 12 Januar 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vigtigste er god kontakt, altså at terminalerne virkelig klemmer om kablerne. De bedste er med 6-kant så de kan spændes med værktøj.
Tit er bananer dårlige og skaber bare flere kontaktovergange. Brug kabler direkte i terminalerne og SPÆND, de forskelle du oplevede kunne være at du ved genetablering skaber god kontakt igen
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres svar 
Peptobizmo: Er du ikke også medlem af Nordisk Våbenforum? synes jeg kan genkende din avatar...
CJ10: Det ser ud til at være en fin løsning du har brugt - at du fører kablet direkte igennem terminalerne. jeg har dog ikke mulighed for det samme, da der er termineret bananer i enderne af mine kabler (og jeg vil ikke til at skære i dem )
Muttley: jeg synes godt jeg kan fornemme en forskel. Har også brugt et lille stykke sølvkabel som bindeled. Jeg synes kobberet giver et lidt bedre resultat, men jeg vil lige prøve at eksoperimentere lidt mere 
Steen S: kan du ikke uddybe hvad du mener om bananerstikkene. Mener du det er bedre at føre selve kablet direkte på HT- terminalerne? Selvfølgelig et led mindre, men er det en optimal løsning, der holder i længden? Trådene i ledningen bliver nemt beskidte og knækker af osv..)
Jeg vil stadig gerne høre mere, hvis folk har erfainger omkring dette.
|
| Til top |
|
| |
PeptoBizmo Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
MaltheK skrev:
Peptobizmo: Er du ikke også medlem af Nordisk Våbenforum? synes jeg kan genkende din avatar... |
|
|
Der er jeg sku skyldig. Både navn og mand er let genkendelig  __________________ Jamo er nu slet ikke så ringe
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det må man sige ja til! Det er også vigtigt at kunne forsvare sit hifi, hvis der skulle komme ubudne gæster
|
| Til top |
|
| |
PeptoBizmo Forum Bruger

|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jepper. Så kan de lære det. Hehe
__________________ Jamo er nu slet ikke så ringe
|
| Til top |
|
| |
Filmtossen Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 2022
|
| Sendt: 29 Januar 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
MuttleyDK skrev:
|
Hejsa
Jeg kan ikke høre forskel på kabel / kortslutningsbøjle.. Det troede jeg i starten, men prøvede en dag jeg ikke havde andet at lave, at sætte de orginale bøjler på.. Jeg satte mit singlewire-kabel i bas terminalerne, så diskant/mellemtone fik signal gennem bøjlerne.. Damn tænkte jeg, hvilken forskel.. var det en forskel til det bedre, eller var det ringere? jeg prøvede så at sætte kablet på diskant terminalerne, så bassen fik signal gennem bøjlerme.. hvor står en forskel ville der så være bøjle vs ledning.. det endte med at jeg faktisk ikke kunne høre forskel på noget alligevel, ikke engang hvis jeg byttede kablet mens anlæget spillede..
Så min konklusion er, at der ikke er hørbar forskel, det er så lille et stykke vej, desuden siges det jo også at 1 leder er bedre end mange små...
Hvor underligt er du ikke også at ALLE butikker giver demo med bøjlerne på, og efter salg af højttalerne, så siger de at sådanne bøjler er SÅÅ elendige, og man skal købe det og det at sætte i mellem... (hmm)
Jeg tror heller ikke en højttaler producent gad spare 50,- pr højttaler, hvis der var sådan en forskel som der siges.. Jeg mener 100% det er noget folk bilder sig ind..
Jeg ved at nogle af jer vil tænke: "Hvilken tåbe" sådan tænkte jeg også om andre i starten, altså dem der sagde der ingen forskel er, men jeg må sige at jeg fik mig en stor aha-opelevelse.. |
|
|
| Til top |
|
| |
mr.Thomsen Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 317
|
| Sendt: 02 Februar 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan kun varmt anbefale at slutte kablet til diskanten og føre kabler/bøjler til bassen, det er klart bedst i 9 ud af 10 gange
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
mr.Thomsen skrev:
| Kan kun varmt anbefale at slutte kablet til diskanten og føre kabler/bøjler til bassen, det er klart bedst i 9 ud af 10 gange |
|
|
Jeg har fundet, at den bedste løsning er + direkte til hi og - i low, (se billedet), så får man "lidt af hvert".
Dog har jeg besluttet mig for at få lavet kablet om til biwire! jeg er flere steder blevet rådet til "bare" at bruge de billige bananer istedet for de meget dyre stik, wbt-stik osv. så er det mere økonomisk realistisk.
|
| Til top |
|
| |