Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 15:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: pa udstyr nogle med interesse? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

hej ja jeg er måske ude på dybt vand? pa udstyr er jo lidt anderledes end desideret hifi, men lyd er det da og mange principper går trods alt igen re der nogen der sidder og er lidt fasineret af stor lyd med kraftigt lydudstyr? jeg selv er meget fasineret af pa set up

og har selv pa anlæg som ville kunne spille over 1000 personer op det er den overskud af strøm der er tilstede og der med uanstrengt lyd til følge det skal høres feks med ciline dion eller andet afdæmpet musik for at forstå

at når man har 4 kw til rådighed så lyder det anderledes

mvh rene hanse n emailadresse:renelyd@hotmail.com

Luksus Bumsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2005
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

er lidt i tvivl om ideen med indlægget men hvis du spøger om vi synes PA lyd er = god lyd er der vel delte meninger. Personligt har jeg aldrig hørt så fed lyd som til de få teknofester jeg har været til på Halvandet, KBH. Men om lyden ville være god til klassisk musik osv tvivler jeg meget på da sådan et anlæg vist mere er designet til at spille MEGET højt!! men ved det selvfølgelig ikke for har ikke hørt det.

Men det jeg har hørt, til det musik jeg har hørt er der ingen tvivl om at det er meget meget meget federe end et hvilket som helst normalt anlæg - uanset størrelsen.
Til top Vis Luksus Bumsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luksus Bumsen

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har altid været vild med dynamikken i PA anlæg. Hver gang jeg har været til koncert, tænker jeg: Kunne man bare opnå samme dynamik derhjemme. Jeg hører meget BigBand Jazz og store klassiske orkesterværker.

For ca. 10 år siden prøvede jeg at konstruere et "høj-dynamik" højttalersæt, inspireret af PA. 2x 15" JBL bas i bagladehorn, 1x 10" McKenzie guitar enhed til mellemtone og en ESS diskant (den store AMT). Elektronisk deling i bunden (120Hz) og passiv deling i toppen (2500Hz). 2 x 300w i bassen (Luxman) og 2 x 100w i toppen. (Elektokompagniet).

Lyden? Totalt suveræn på rock / pop. Aldrig har BB kings guitar lydt så godt og nærværende. Metallica var som skabt til disse højttalere. Her var dynamik og lydtryk som ved koncerter. MEN: uanset hvor meget jeg justerede på delefiltre og amps., kom det aldrig til at lyde godt på klassisk musik. Ergo måtte jeg overveje om jeg skulle have 2 sæt højttalere. Efter lange overvejelser solgte jeg mine effektive højttalere (til en musiker, der aldrig havde hørt så ren PA-lyd) og købte et sæt B&W 801. MEN, jeg har aldrig glemt oplevelsen af den grænseoverskridende dynamik jeg havde i mine semi-PA højttalere. Så, skal HiFi-folket lære nioget af PA, er det DYNAMIK. 99% af hifi-højttalere er udynamiske i sammenligning med PA.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Og "PA" lyd er...?
Til top Vis AM-E's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AM-E

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 10:50 | IP-adresse registreret  

PA står for Public Address, og betyder så altså faktisk alle lydsystemer, som skal spille ud til et publikum, en slags offentlighed. Det går jo lige fra højttalere i kirker (til prædikenen) og højttalerne på et fodboldstadium over små klubanlæg og op til de største koncertsystemer til frilufts rock og pop for 200.000 mennesker. Også biograflyd hører under PA. Så det er jo en temmelig bred definition. Men mon ikke de fleste forbinder PA med netop evnen til at dække et koncertsted med lyd til mange mennesker? Det er noget med fornuftig dækning over et bredt felt foran en scene, og masser af dynamik og dunk i den dybe bas, sådan bredt fortalt. Men alle vi, som går til pop og rock-koncerter kan jo tale med om, hvor forskellig lyd vi oplever, og tit hvor meget det hænger på folkene ved mixerpulten, om det lyder godt eller skidt. Akustik er jo osse vigtig. Bare prøv at gå lidt rundt i Vega eller Amager Bio, hvor der er god plads til den slags. Lyden varierer helt enormt alt efter hvor du står. Og det ville osse være svært at undgå.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Maj 2005 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

tjah, nu skal man ikke skærer alt og alle over en kam, heller ikke producenter. som live21 engang udtrykte det: Alle laver både l**t og lagkage.

jeg kører med to crown forstærkere, en dc300a til toppen og en powertech 2.1 ril bunden på mine systemaudio 1750. jeg er vild med dynamik, og i mit tilfælde er det højttalerne der er flaskehalsen.

anlægget spiller Rammstein og Rachmaninov med samme overbevisning. det er langt fra hifi korrekt, omend paco de lucia lyder absolut fremragende.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=16330

rene h
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Sendt: 21 Maj 2005 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

jeg skrev et indlæg om :hvad med pa lyd! tak for svarende selvom dette ikke er for pa freks men mener dog det er lyd endog forfærdelig god på dynamik og atack og et velovervejet pa anlæg kan alså spille sanne sannemoelsen og andet musik med den evne at have fat i højtaler membranerne har selv et til 80,000 danske kr mvh renelyd@hotmail.com

Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 Maj 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Jeg kan bare sige een ting:

PA anlæg, diskotekshøjttalere, kald dem hvad du vil; spiller så magtfuldt og råt, at det er fedt! Det kommer selfølgelig an på hvordan de er konstruerede

Jeg har bygget flere PA anlæg op og solgt dem... Det kan sagtens betale sig... Hvis man har indkøbt enheder for omkring 10.000 til 15.000 kr., kan man ende med et resultat i 50.000 til 100.000 kr. klassen.

PA kabinetter er som regel store, hvilket kan give de fedeste bastryk og "bulder", som man ikke får i HIFI systemer. Der er også meget mere kraft overskud i PA højttalere, da man som regel bygger dem op med mange enheder...

Man bygger tit et PA anlæg i et 4-5 vejs system. Topkasser som måske er 2-3 vejs, bundkasser, og måske endda subwoofere også... Man deler aktivt, ingen passive delefiltre, måske i topkasser: Intet effekttab her, eller forkert deling af frekvenser osv. Flere forstærkere, rigitg mange watt til rådighed. Er kabinetterne bygget rigtigt, og man har valgt de rigtige kvalitets-enheder... 

Det kan kun blive godt.

Mit setup lige for tiden er 4 stk. bundkasser med enheden SP46/500PA

http://www.monacor.dk/shop/produkt_blad.php?varenr=104100

Topkasserne indeholder følgende: 1 stk. 12" Zomax bas-mellemtone, 1 stk. 10" SP-25A/250PA ren mellemtone, 1 stk. Fane horn med Fane 1.4" driver, og til sidst 1 stk. 1.5" Bullit-tweeter. Passivt 3-vejs delefilter i topkasser selvbygget også.

Jeg kan kun sige een ting: det spiller så godt, og så højt! spiller let en hal op. Kaster lyden meget langt... Vild, knivskarp og voldsom fremtræden lyd, der imponerer. Samlet forstærker kraft:

5600 Watt...

Det er det bedste system jeg har haft indtil nu... For ca. 4-5 år siden havde jeg et system med 4 stk. 15" Fane colossus bagladehorn, og 12" hornladede topkasser med 2" driver + horn. Det var også et rigtig godt system... Bygget for ca. 12.000 kr... solgt for 25.000 kr... og der var det godt brugt endda.

Så det er bare med at komme igang med at bygge diskotekshøjttalere selv... det er for fedt! Giver gerne backup, og svarer på spørgsmål...

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Sendt: 10 Maj 2006 kl. 14:19 | IP-adresse registreret  

Selvbyggeren1 skrev:

Topkasserne indeholder følgende: 1 stk. 12" Zomax bas-mellemtone, 1 stk. 10" SP-25A/250PA ren mellemtone, 1 stk. Fane horn med Fane 1.4" driver, og til sidst 1 stk. 1.5" Bullit-tweeter. Passivt 3-vejs delefilter i topkasser selvbygget også.

Så det er bare med at komme igang med at bygge diskotekshøjttalere selv... det er for fedt! Giver gerne backup, og svarer på spørgsmål...

Hvad med et par billeder af dyret ?

Hilsen Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Selvbyggeren1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2006
Sendt: 04 Februar 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Selvbyggeren1 skrev:

Hvad med et par billeder af dyret ?

Hilsen Thomas

Hej Thomas.

Beklager den meget lange svartid.

Du kan se billeder af dem her http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49140&P N=1

Jeg har solgt de topkasser jeg beskrev, og bygget nogle andre.

Hilsen Selvbyggeren.

Tylle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 Februar 2007 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

Kører selv med 3x Crown MT1200/1201, men de to af dem bliver snart skiftet ud med en Crown Studio Reference II  Den skal drive mine JBL toppe, som er et par JRX125 og den sidste driver så min 18" sub. Et setup der passer fint til mine behov for slagkraft og dynamik, egner sig fortræffeligt til metal/hard rock som jeg hører meget af. 

Men der er ikke ret mange PA folk herinde, men vi er da nogle stykker  

Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
Til top Vis Tylle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tylle

thiemer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Februar 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

hej tylle, du har nok ret i at det ikke er PA folk de myldere med her, jeg er ret ny, her på siden  men har haft interesen i ``go lyd`` som jeg vil kalde det, det er svært at kalde alt hifi,  men det er osse svært med PA anlæg, jeg er selv ret fasineret at det dynamiske lyd tryk der kan leveres, men hjemme i stue, nej tak, men en snært af det gør jo ikke noget, jeg vil gerne høre en god DVD koncert, el cd med et rimeligt lyd tryk, derfor er mit højtaler valg, faldet på klipsch, + en aktiv 12" tanoy sub. klipsch`en er en horn ht. spiller dog knap så dybt, derfor en sub, lydtrykket kan overraske de fleste, det er volsomt uden at detaljerne forsvinder. 

ja, det var lige min kommentar,  det er forøvrigt en rigtig fin side ,her er mange meninger og mange fiff at få. 

m.v.h

Til top Vis thiemer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thiemer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes