Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Jord i stik kontakten (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hvor meget hjælper det med jord i stik kontakten?
Jeg har sidet og læst nogle af alle jeres fantastiske setups, og så der var en snak om jord forbindelse i en af dem, og tænkte hvor meget det egentligt er det betyder?

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

På computeren: Pga. dens strømforsynings støjkondensatorer betyder det meget, da der ellers er 115 v på kabinettet omend der kun kan gå under 1 mA. Desuden kan det betyde død over din forstærkers indgang hvis der pilles ved det mens computeren er tilsluttet lysnettet men ikke jord (behøver ikke være tændt).

Men ellers er jeg af den overbevisning at jord ikke har den store betydning rent lydmæssigt (kan dog afhænge af konkrete omstændigheder). Hvis, så skulle det da lige være til den negative side m. brumsløjfer og hvad der dertilhører. Jord er jo heller ikke lavet for at apparater skal fungere (dvs. hifi lyde) bedre, men derimod for at gøre visse typer af apparater og konstruktioner mere sikre for deres omgivelser.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

nu afhænger folks oplevelser jo meget af sammenhængen, men der er både gode og dårlige ting ved jord.

der er lavet en del tråde om emnet efterhånden, men min perosnlig erfaring er (meget kort) at det hjælper meget på de hifi mæssige dyder, men har en tendens til at begrænse musikken, jeg følte påersonligt at der var klare grænser for det rum/perspektiv som musikken kunne "flyde" i.. jeg synes det er skidt, nogle synes det er godt.

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Det betyder jo at du har et neutralt spændings niveau på kabinettet, som sluger alt elektrisk indstrålt og udstrålt støj, samt nogle sikkerhedsmedsige grunde...

Men man skal dog lige være opmærksom på at i mange lejligheder o.lign. der er jordet i stikkontakten, kun en såkaldt jording, altså hvor den er koblet direkte på 0 ledningen ude i el skabet. Og i Danmark er el nettet indrettet så 0 ledningen kun er jordet ude ved el værket, så der er med andre ord ret langt for et lille støj signal at vandre... så denne jording er ikke meget bevendt som støj jording...

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Det er et svært spørgsmål at besvare ordentligt.Det afhænger også af kvaliteten af den der må være over 1600ohm til jorden og den er stadig lovlig i lovens forstand.Den er nok ikke meget bevendt til seriøs hifi hvis den er så dårlig.

Der er flere tråde der omhandler dette emne prøv at søge på dem.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Bob Dylan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Hej Winta,

Det kan man ikke sige noget generelt om, da det bl.a. afhænger af kvaliteten af jordforbindelsen. En "almindelig" jordforbindelse er en beskyttelsesjord og derfor ikke specielt konstrueret til at fjerne elektrisk støj m.v. med. Hvis du ikke har helt styr på emnet, kan det nok være en fordel at undlade jorden.

Vh/ Bob

Til top Vis Bob Dylan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bob Dylan

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 21 Juli 2005 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Bob Dylan skrev:

Hej Winta,

Det kan man ikke sige noget generelt om, da det bl.a. afhænger af kvaliteten af jordforbindelsen. En "almindelig" jordforbindelse er en beskyttelsesjord og derfor ikke specielt konstrueret til at fjerne elektrisk støj m.v. med. Hvis du ikke har helt styr på emnet, kan det nok være en fordel at undlade jorden.

Vh/ Bob

Det kan det jo nok... af støj medsige oversager, da man ellers ville hente en masse støj fra naboen og alt andet der sidder på den samme 0 ledning ind på ens eget apparat. Men sikkerheds medsigt, så vil det jo altid være en fordel!

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Juli 2005 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Ingen tvivl om at mange, f.eks. i lejligheder, ikke oplever fordele af jord, snarere tvært om, men eget hus med direkte forsyning til HIFI fra el tavlen med jord er at foretrække, og gerne separat elektronik jord, som ikke er el-forsyningens jord, ja - så rykker det.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2005 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Tak for en masse gode svar,

vil det sige at hvis jeg sætter jord på min computer så slipper jeg for den meget irriterende støj der er  når jeg skruer meget op for forstærkeren der er sat til computeren?
Det er sådan en iriterende jern agtig støj, der ligesom ridser hver gang computeren laver noget.. Nogen gange kan jeg enda høre hvis jeg flytter musen :S

Tror aligevel ikke jeg har nogle stik kontakter med jord, kan ikek finde nogen ivertifald.. bor i lejlighed.. men det er jo godt at vide aligevel :)

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2005 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Nej, den "jernagtige" støj hjælper det ikke på. Det skyldes at en computer er et rent støjhelvede og du bruger et internt lydkort. Køb i stedet et godt externt f.eks. USB lydkort og det vil blive meget bedre.
Derimod vil jord hjælpe på at du ikke ved et uheld brænder din forstærkers indgang af hvis du sætter stikke til el. fra mens computeren (og evt. computertilbehør!) er forbundet til lysnettet. Af samme årsag anbefaler mange forhandlere også at man bruger optisk overførsel til fortærkeren*, for så eksisterer problemet jo ikke - ej heller med den jernagtige støj (evt. så fremt man har skruet ned og muted linie-indgangen afhængig af hvilket lydkort det drejer sig om)

* fordi ikke alle folk kan forstå at 115 v på et kabinet er skadeligt for en forstærkers indgang selvom der kun kan gå 1 mA. Rationelt tror folk jo at 115 volt er farligt og man laver jo ikke farlige apparater. Nej, det der er farlige er ikke spændingen men strømmen. Men, for at strømmen kan gå kræves en spænding, men da strømmen er begrænset til under 1 mA er den ikke farlig for mennesker, men kan stadig være særdeles farlig for forstærkerens indgang. F.eks. kan et 9 voltbatteri sagtens levere 1 A som nyt (ganske dødeligt), men til gengæld er spændingen ikke høj nok til at der kan gå en strøm der er farlig for mennesker med mindre man forbinder flere i serie (menneskets indre modstand er for stor).

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Sendt: 22 Juli 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Winta skrev:

Tak for en masse gode svar,

vil det sige at hvis jeg sætter jord på min computer så slipper jeg for den meget irriterende støj der er  når jeg skruer meget op for forstærkeren der er sat til computeren?
Det er sådan en iriterende jern agtig støj, der ligesom ridser hver gang computeren laver noget.. Nogen gange kan jeg enda høre hvis jeg flytter musen :S
Det kan skyldes en dårlig driver du bruger?... prøv at finde den sidste nye der er lavet, på producentens hjemmeside!

Tror aligevel ikke jeg har nogle stik kontakter med jord, kan ikek finde nogen ivertifald.. bor i lejlighed.. men det er jo godt at vide aligevel :)

McAllan skrev:
Nej, den "jernagtige" støj hjælper det ikke på. Det skyldes at en computer er et rent støjhelvede og du bruger et internt lydkort. Køb i stedet et godt externt f.eks. USB lydkort og det vil blive meget bedre.
De fleste USB lydkort er desværre indrettet på den måde at de bliver forsynet med 5v fra USB bussen, og dermed, præcis den kommer strømmen stadig fra switchmode strømforsyningen, og har passeret igennem det støj fyldte miljø, som det ellers ville aligevel.
Derimod vil jord hjælpe på at du ikke ved et uheld brænder din forstærkers indgang af hvis du sætter stikke til el. fra mens computeren (og evt. computertilbehør!) er forbundet til lysnettet. Af samme årsag anbefaler mange forhandlere også at man bruger optisk overførsel til fortærkeren*, for så eksisterer problemet jo ikke - ej heller med den jernagtige støj (evt. så fremt man har skruet ned og muted linie-indgangen afhængig af hvilket lydkort det drejer sig om)

* fordi ikke alle folk kan forstå at 115 v på et kabinet er skadeligt for en forstærkers indgang selvom der kun kan gå 1 mA. Rationelt tror folk jo at 115 volt er farligt og man laver jo ikke farlige apparater. Nej, det der er farlige er ikke spændingen men strømmen. Men, for at strømmen kan gå kræves en spænding, men da strømmen er begrænset til under 1 mA er den ikke farlig for mennesker, men kan stadig være særdeles farlig for forstærkerens indgang. F.eks. kan et 9 voltbatteri sagtens levere 1 A som nyt (ganske dødeligt), men til gengæld er spændingen ikke høj nok til at der kan gå en strøm der er farlig for mennesker med mindre man forbinder flere i serie (menneskets indre modstand er for stor).
Sålænge kablerne er forbundet imens computeren er slukket (stikket taget helt ud når der er tale om ATX/BTX), så er spændingen på kabinetterne/stellet det samme! Men man opnår self. en galvanisk adskillelse...

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juli 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

micma18 skrev:

De fleste USB lydkort er desværre indrettet på den måde at de bliver forsynet med 5v fra USB bussen, og dermed, præcis den kommer strømmen stadig fra switchmode strømforsyningen, og har passeret igennem det støj fyldte miljø, som det ellers ville aligevel.

Men det hjælper alligevel en pæn del at det kun er strømmen de har tilfælles.

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2005 kl. 12:15 | IP-adresse registreret  

LIge en ting mere, kan jeg forbinde jord stikket til min radiater??
For jeg har ledt overalt nu, og der er ingen stik med jord forbindelse andre steder end ude i køkkenet og på badeværelset, og det er sådan nogle 380'ere og de er altså lidt besværlige :S

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 23 Juli 2005 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Winta skrev:
LIge en ting mere, kan jeg forbinde jord stikket til min radiater??

Det kan _absolut_ ikke anbefales... Det vil virke, men det kan ikke ligefrem kaldes sikkert.

En bekendt af mig har fået lavet jord med separat gruppe til anlægget i sit nye hus, og det gav en ganske mærkbar forbedring.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2005 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det ikke sikkert :)?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 23 Juli 2005 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

Winta skrev:
Hvorfor er det ikke sikkert :)?

Udover at det ikke er lovligt, så forestil dig at vandforsyningen til ejendommen en dag, uden du ved det, udskiftes med plastrør. Så er radiatoren ikke forbundet til jorden længere. Og hvis der så sker en fejl på din computer, sender du 115 V i radiatoren, der er forbundet via rørene til de andre radiatorer i ejendommen. Du kan dermed risikere at tage livet af din over- eller underbo.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Nå ja ok, det kan jeg godt se, så er der vel ikke så meget jeg kan gøre :) Men tak for det :)

Masterzulle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 Juli 2005 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Vil lige sige at, der kan også opstå støj efter at du har sat jord på da din f.eks fællesantenne giver spænding ind på skærmen og dermed jord, derfor en spændingsforskel derimellem, havde jord på mit igennem online UPS men hvar nød til at tage det fra igen da der blev støj på højtalerne
Til top Vis Masterzulle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Masterzulle

Winta
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2005 kl. 07:13 | IP-adresse registreret  

Ah ok, æv, så kan det jo være liget meget, men tak for det alle sammen :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes