| Forfatter |
|
p.las Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1271
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
har haft et basproblem lige siden at vi flyttede ind for 3 år siden.Nu har jeg langt om længe fundet ud af at mit problem,er mit flydene trægulv i kombination med en 30 cm dyb krybbekælder, som er isoleret med flamingokugler.det skal lige siges at det ikke bare er et lille peak,men ved moderat lyd tryk er det som omder kører en stor lastbil forbi når resonansen bliver anslået.Skal lige sige at det ikke er afkobling eller ståene bølger,idet at det galt i hele stueetagen.Men hvordan kan jeg afhjælpe det.Læste på et tidspunkt en tråd omkring opbygning af resansfri væg med træskellet og gips at det var meget vigtigt at fuge i kanterne så der ikke kunne komme luft ud fra hulrummet bag ved vægen.Da jeg har flydene gulve er der luft ude ved kanterne hvor gulv og væg støder sammen.Kunne man evt fuge med elastisk fuge kombineret med et gulvtæppe.evt andre der har erfaringer på dette område.
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad har du af afkobling imod gulvet?? Jeg vil tro at nogle af de bløde typer kunne løse en del af problemet! Eller evt. noget med en sand kasse som højtaler/stander så står på!
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at understøtte gulvet nedefra, med en stump træbjælke, der er kilet op under midten af gulvet ?
Så svinger gulvet ved en højere resonans - ikke at det behøver at fjerne resonansen helt.
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
højtaleren er aurum cantus leisure 3 på originale stands som der er fyldt op med sand.Spikes mellem gulv og stands ,og pt sd feet mellem ht og stands.det er ikke afkoblingen det er galt med.selv når man løfter ht er det galt.Jeg kan ikke komme ned i kælderen så indgrebet skal foretages i stuen.det skal lige siges at selv om basporten er lukket til er problemet der stadig
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 30 Maj 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tunge møbler vil kunne dæmpe gulvet en del. Et tæppe vil muligvis også hjælpe en del. Der skal nok nogle fotos til, for at det bliver let at komme med konkrete forslag.
|
| Til top |
|
| |
Bass Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 309
|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når man f.eks. bygger Schroeder-diffusere er det af stor vigtighed at at der er fuget imellem de enkelte spalter, hvis ikke ændres trykforholdene og diffuseren skifter karakter hen mod en absorbant. Hvis din ide med at fuge langs kanten skal virke kræver det at resten af konstruktionen er tæt. Et billigt bud på en løsning vil være en korrekt Helmholz resonator der kan suge den problematiske frekvens.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 31 Maj 2006 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som det også er blevet nævnt, så ville jeg klart prøve at få gulvet understøttet under højttalerne, selvom det nok er svært med så lav en krybekælder.
Her har jeg løftet et strøer med en donkraft og sat en støttebjælke ind, det hjalp en hel del. Konen undrede sig dog lidt over hvad den stolpe lavede midt i forkælderen :)
Jeg har dog desuden været nødt til at afkoble højttalerne, da yderligere afstivning af gulvkonstruktionen er lidt bøvlet. Jeg havde det samme som du beskriver med nærmest en bølge gennem gulvet når resonansen blevet slået an, det gav desuden en slags forsinket baseffekt som bestemt ikke lød godt.
Mvh,
Karsten
__________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Juni 2006 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
det har taget mig en del tid at få lokalisret hvad årsagen var.det eneste der har peget i den retning var at når jeg sag i sofaen ved moderat lydtryk ,kunne jeg mærke hvordan sofaen knurrede.Problemet er også i de andre rum i stueetagen,og den eneste fællesnævner er gulvet.(spencer)skal nok se at få taget nogle billeder evt oprette en tråd med mit anlæg.Har som sagt også overvejet et gulvtæppe.Jeg vil lige sige at man kan ikke høre hvor resonansen kommer fra,blot at basoutputet ved en vis fz genere øret ,ikke kun fordi det er højt.
|
| Til top |
|
| |
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
| Sendt: 02 Juni 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt. at tag en tung genstand! Evt en stor krukke med en plante i. Eller et lille tungt møbel! Måske en kasse øl også kan bruges! Find noget musik du ved giver problemet og placer genstanden på gulvet! Ryk den rundt og se om du kan finde et sted hvor problemet bliver hørbart mindre! Det burde være muligt at ændre på resonans kredsen på en måde så resonensen næsten forsvinder hvis du er heldig! Men det er selvfølgeligt lidt uvidenskabeligt så der er ingen garanti for succes! Hvis de er en kasse øl du bruger er der jo altid mulighed for at drikke dem bagefter! Det er vel en form for succes ;o)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juni 2006 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
næste skridt bliver i næste weekend ,der kommer der en med en målemicrofon +softvare til at måle rummet med.På den måde håber jeg på at kan finde løsning.Vi har en mistanke om ar det ikke kun er gulvet,men også den bageste væg som består af et metalskellet med et lag gips på begge sider ,som ikke er isoleret.men planen er den at sidde stokke på lang,tværs eller lodret mellem gulv og loft,hvorefter det burde at være ret nemt at se forskel på fz kurven.i hvert tilfælde i teorien
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 04 Juni 2006 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
p.las skrev:
næste skridt bliver i næste weekend ,der kommer der en med en målemicrofon +softvare til at måle rummet med.På den måde håber jeg på at kan finde løsning.Vi har en mistanke om ar det ikke kun er gulvet,men også den bageste væg som består af et metalskellet med et lag gips på begge sider ,som ikke er isoleret.men planen er den at sidde stokke på lang,tværs eller lodret mellem gulv og loft,hvorefter det burde at være ret nemt at se forskel på fz kurven.i hvert tilfælde i teorien |
|
|
Det kan nemt være tilfældet, prøv at lægge øret til væggen med musikken spillende, så kan du høre i hvilke områder den laver unoder.
Jeg havde selv en væg der næsten eliminerede bassen i lytteposition. Den er nu forankret til murstensvæggen bagved.
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2006 kl. 21:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan mærke både bagvæg og. gulv snurre krafigt når resonansen bliver anslået
|
| Til top |
|
| |
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 04 Juni 2006 kl. 21:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter.
Det er meget kendt problematik du er løbet ind i med dit gulv. Fra et fysik synspunkt har man 2 muligheder, enten kan man hæve egen frekvensen eller at sænke egen frekvensen. Begge løsninger er problematiske: hvis frekvensen skal sænkes kræver det mere masse på gulvet blygummi, kraftigt gulvtæppe m.m. hvis frekvensen skal hæves er det at afstive gulvet med yderligere understøtninger. Som jeg umiddelbart forstår det er det en ok standerhøjtaler du har har du en sub tilkoblet ?
Din problematik med bagvækken kan muligvis løses med et ekstra lag gibs :o))
Da et gulv typisk har en lav egen frekvens vil det ofte være nemest at smide et kraftigt tæppe på for at dæmpe resonansen og sænke frekvensen samtidigt.
Hilsen Bent __________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
| Til top |
|
| |
p.las Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Juni 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en sub ,men bruger den kun i surround.jeg har prøvet at lægge dyner og tæpper ud over hele gulvet ,men uden resultat.Men der selvfølgelig heller noget vægt bag ,samtidig med at et gulv tæppe har en bagside af gummi.
|
| Til top |
|
| |
bennoman75 Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 06 Juni 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
I det hus hvor vi bor havde jeg et resonans problem ude i gangen. på da værende tidspunkt havde jeg nogle gode forbindelser til at skaffe blygummi så der blev lagt 27 m² blygummi i gangen og så blev der limet gulvtæppe der på. nu er der ingen resonans fra gulvet længere. Det skal lige siges at mit problem ikke var i nærheden af det du har beskrevet.
Held og lykke med at få løst dit problem 
Et alterne tiv er en fuldstændig afkobling af højtaleren med det er lidt ekstremt taget i betragtning at der er en stander højtaler som står på spikes
Hilsen Bent __________________ Livet er for kort til dårlig lyd
My speakers
|
| Til top |
|
| |