| Forfatter |
|
Bassøe Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1567
|
| Sendt: 10 September 2006 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har i længere tid ønsket mig en Velodyne SMS-1 til EQ af min sub så den også kan bruges i stereo men har ikke haft råd. 
Nu har jeg så endelig fået de fornødne midler til sådan en anskaffelse. Dog både af positive og negative grunde.
Men Velodyne SMS-1 er ikke på lager før om 14 dage så nu kan jeg kun vente og vente hvilket jeg ikke er god til. Føler mig som en lille dreng der ikke kan vente på at åbne gaverne juleaften.
PS; er ret imponerende af få mails fra en forhandler på en søndag aften. 
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 12 September 2006 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Græd ikke ....da jeg bestilte min nye center blev jeg oplyst at der ville gå 4/6uger før at den ville være på lager (specialvare)....og efter en uge blev levering ændret til 6/8 uger.....så nyd de 14dages leveringstid...kunne have været meget værre __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ok, så er 14 dage ikke lang tid kan jeg godt se.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 13 September 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bassøe.
Den bliver du glad for!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er den NÆSTEN her, regner med at få den på torsdag hvis alt går vel. 
Det vil nok være en af de bedste hifi investeringer jeg pt har gjort. 
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bar af lidt nysgerighed..1? Hvilken sub har du?
Jeg har også selv en SMS-1 og har leget lidt med den! Og har ikke så gode erfaring, hvis du benytter en bas refleks sub. ”den virker bedst på lukkede subs”
Men ellers er den nem at bruge, og dens mikrofon virker også nogenlunde fint, men du skal ind og efter justerer for at få det rigtigt, efter at mikrofonen har gjort grov arbejdet.
Peter __________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal bruges til en SVS PB10.
At den skulle virke bedst på lukkede subs kan jeg ikke helt forstå, er første gang jeg har hørt det.
Ovre på AVS har de en stor tråd om SMS-1 eren og der har endnu ikke været nogle der har haft problemer med basrefleks subs.
Jeg er godt klar over det med den automatiske justering, har altid været planen at bruge den først og så selv justere efter. Går primært efter at fjerne peaks i frekvensgangen med den, vil MAX booste med +3 db hvis det er nødvendigt visse steder men vil helst undgå det, da det æder headroom helt vildt. Men spiller generelt ikke super højt, hverken i stereo eller surround, højst en 90-95 db når det går vildt for sig(hvilken det yderst sjældent gør, da det mest kun er for at se hvordan det lyder når jeg virkelig presser anlægget) hører normalt omkring de 85-90 db så +3 db boost burde ikke være noget problem. :)
|
| Til top |
|
| |
CPH-R Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1700
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bassøe skrev:
|
Skal bruges til en SVS PB10.
At den skulle virke bedst på lukkede subs kan jeg ikke helt forstå, er første gang jeg har hørt det.
Ovre på AVS har de en stor tråd om SMS-1 eren og der har endnu ikke været nogle der har haft problemer med basrefleks subs.
Jeg er godt klar over det med den automatiske justering, har altid været planen at bruge den først og så selv justere efter. Går primært efter at fjerne peaks i frekvensgangen med den, vil MAX booste med +3 db hvis det er nødvendigt visse steder men vil helst undgå det, da det æder headroom helt vildt. Men spiller generelt ikke super højt, hverken i stereo eller surround, højst en 90-95 db når det går vildt for sig(hvilken det yderst sjældent gør, da det mest kun er for at se hvordan det lyder når jeg virkelig presser anlægget) hører normalt omkring de 85-90 db så +3 db boost burde ikke være noget problem. :)
|
|
|
Problemet ligger i..!?
Når programmet har målt dit rum, vil den prøve at justerer op til et niveau som de har forindstillet, og en refleks sub`s output falder drastisk under ind tunings frekvensen, og her vil EQèn så prøve at skrue fuldt op for gain ”men uden held, da højttalerne ikke kan sige noget i disse frekvenser” det vil så resulterer i, din forstærker står og pumper effekt af i et område hvor enheden bliver belastet med større mekanisk forvrængning til følge. Så man bliver nød til at sætte et high-pass filter ind.
Peter
__________________ INNOVATING not IMITATING
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Programmet måler det samlede output fra både driveren og porten så det problem du nævner eksisterer reelt ikke. Ja, hvis den kun målte outputtet fra driveren alene så ville det jo være et problem men når outputtet fra porten os kommer med så er der intet problem i at have en basrefleks sub.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan jo også selv vælge at justere sub'en ind manuelt, og så undlade at booste de frekvenser der ligger under sub'ens frekvensmæssige ydeområde.
Og der er desuden mulighed for at lave high- og lowpass filtrering i opsætningen, hvis man skulle ønske det.
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 19 September 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nemlig, det er også helt klart min plan. 
Subben har et -3 db punkt lige omkring de 20 hz så alt under 20 hz vil blive skåret væk. Har dog overvejet, at afskære alt under en ca 25 hz for lige at give den lidt mere headroom.
Subben er dog målt til, at kunne levere et lydtryk på omkring de 100-105 db ved 20 hz, afhængig af room gain, så mon ikke den godt kan klare, at gå lineært ned til 20 hz. 
Bliver ihvertfald spændende. 
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så skete det endelig. Har fået min Velodyne SMS-1. 
Har kun brugt en times tid men resultatet er ok indtil videre synes jeg.
Fra 20 til 40 hz er frekvensgangen helt flad, dvs indenfor +/- 1-2 db og der er IKKE brugt nogen boost overhovedet for at opnå det. Det var så det gode, problemet opstår ved de ca 50 hz hvor der er lille(-6 db ca) dyk og med +3 db ekstra ser det ok ud men selv med +6 ekstra er det stadigvæk ikke væk og det er mere end jeg har lyst til at booste. Imellem 80-10 hz er der så 2 pukler næsten ved siden af hinaneden med +3 db i hver og dem har jeg heller ikke halt held til at fjerne, selv med -10 db og megen fiflen med Q'et.
Forsøgte i starten med de forskellige faseindstillinger og polaritet og synes ikke de gav noget specielt. Men mon ikke det var forsøget værd nu jeg har fået et ok resultat allerede at se om de 2 indstillinger vil have nogen effekt nu. hmm...
Samlet set så er jeg faktisk ok tilfreds med det, men det bliver forsøgt gjort bedre. 
|
| Til top |
|
| |
Bassøe Forum Bruger

|
| Sendt: 22 September 2006 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Angående selve lyden med EQ slået, så er det tydeligt, at der er kommet mere kraft og styrke i basområdet, trommer lydeer mere realistiske og kraftfulde nu. Det hele lyder mere kraftfuldt, naturligt og detaljeret.
|
| Til top |
|
| |