Forfatter |
|
rattanhuset Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Nu har jeg haft længere tid til at "smørre" den nye forstærker og virkelig høre hvordan den lyder og hvad den kan. Det slår mig, at lyden (skulle den jo også gerne) er meget anderledes end den lyd som jeg kender fra min tidligere forstærker, men samtidig har jeg klangmessigt lidt svært ved at forlige mig med den, hvilket nok betyder at der også skal skiftes ht´er nu. Er det noget som mange af jer kender efter opgraderinger, at man er nød til at skife mere end én ting ud, for bare for at få det til at lyde tilnærmelsesvis bedre ende t som man havde?
Jeg er stadig glad for min spilledåse, men det er gået op for mig, at det ikke er gjort med den nu, hvis jeg skal have det ud af den som den kan levere lydmessigt. Det var ikke lige hensigten.
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jaeh, også selv om det ikke helt er på samme måde. Jeg kender godt den med at anlægget antager liv, og at man ikke selv er herre over hvad der skal købes længere.
Ved mig var det tydeligst da jeg for 10 år siden havde fået samlet vild surround lyd med subwoofere, Dolby Digital, DVD og det hele. Jeg havde dertil lige købt et helt nyt Sony 32" widescreen tv til 20.000 kr den gang.
Lyden var bare så meget vildere end billedet, så efter en måned var TV'et byttet ud med en projektor
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 21:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sker vel når man har et godt sammensat anlæg, og så får en ny komponent som er forskellig fra den gamle i klangbalancen. Lige pludselig skal der så kompenseres en anden vej end før - også selvom det egentlig er f.eks en bedre forstærker som i dit tilfælde Rattan. Det er vel sjældnere tilfældet, hvis man holder sig til det samme mærke som man havde før, og så bare går en model op - de burde vel ha' cirka samme klang, og man får så bare mere af det hele?!
Til sådan en god rørfætter skal du da bare ha' nogle pap/papir højttalere der lader den komme til orde. De behøver da ikke være svinedyre. Snell, dls, evox - der er masser!
Kender forøvrigt ikke lige dine ht'ere
S.R
|
Til top |
|
|
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan sagtens følge dig Rattanhuset; jeg havde/har jo også Arcam.
Der er langt mere knalde-bang over sagerne med Arcam´en, men til gengæld en solid portion stil, ro og overblik med rør-ib´en! Noget af en omvæltning; jeg giver dig ret!
Klangbalancen burde være stort set den samme, men jeg tror at den lidt udglattede baskurve (mod den engelske) rækker dybere på din nye forstærker. 10-100.000hz +/- 0,5dB?
Næh; VI skal nok have Snell eller noget i den stil. Måske horn? 
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Jeg kan sagtens følge dig Rattanhuset; jeg havde/har jo også Arcam.
Der er langt mere knalde-bang over sagerne med Arcam´en, men til gengæld en solid portion stil, ro og overblik med rør-ib´en! Noget af en omvæltning; jeg giver dig ret!
Klangbalancen burde være stort set den samme, men jeg tror at den lidt udglattede baskurve (mod den engelske) rækker dybere på din nye forstærker. 10-100.000hz +/- 0,5dB?
Næh; VI skal nok have Snell eller noget i den stil. Måske horn? 
|
|
|
Jeg har ikke haft horn siden jeg var en stor dreng, fostex et eller andet skrummel på 70 kg så det var ikke umiddelbart min plan, men jeg overvejer at kigge nærmere på "Montana" når de får den hjem på sjælland. Så må vi se om det kan bruges eller om de bare er flotte? 
|
Til top |
|
|
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
Sendt: 02 Oktober 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Åh jo... den kender jeg godt :-) Min historie er dog måske i en lidt anden bolgade, men alligevel... Havde et fint stereo setup med en NAD 302'er og Dali III højtalere - nogle gamle højtalere, men de lød svinegodt (efter min mening), indtil ophænget mørnede og membranerne pludselig svævede i fri luft... kantophænget forsvandt simpelthen en dag jeg lige trykkede den af... Nå - en kollega havde et par Tannoy-højtalere jeg kunne købe billigt; 1.200,- og det var jo ikke en herregård. Jeg havde så i noget tid rodet med at se DVD og surround via min PC og lidt sammenkrav af en NAD 3130'er og nogle monitor højtalere som side højtalere i et "4.0" setup... og det fungerede sådan set okay... MEN - Tannoy'erne var jo en del af en dedikeret surround-serie... så jeg udviddede så med en matchende center højtaler (+2.500,-)... og så måtte jeg jo også ha' en surround reciever (+5k)... inden længe synes jeg også, at jeg skyldte mit anlæg nogle matchende baghøjtalere - de var heldigvis på tilbud til 1/3 af prisen (+2k)... SÅ var jeg ved at være der! og dog... Synes nu min reciever lød lidt for hård i forhold til den bløde NAD-lyd jeg var vant til, og eksperimenterede med at smide mine gamle forstærkere på som effektrin - det lød godt! Okay - så måtte jeg jo ha' nogle NAD effektforstærkere! ... og her holdt jeg op med at tælle beløbene op... men det startede med en NAD 906 plus en 902 .. og så liiige en 912 - alle tre modeller indeholder hhv. 3 og 1 stereo effektrin på 2x30 watt, der kan brokobles til 1x90 watt - og de lyder formiddabelt... meeen... mine nye højtalere kan jo bi-amp'es! ... så nu er jeg oppe på en NAD 216 til fronterne, 2x902 (brokoblede) til centeren, 2x906 (brokoblede) til sidehøjtalere og baghøjtalere... 912'eren er lidt i overskud, men det er jo kun indtil jeg skifter baghøjtalerne ud til en model, der også kan bi-amp'es... Alt i alt endte min lille "redningsaktion" - som altså startede med et brugt tilbud på 1.200,- kr. for et sæt højtalere - med godt og vel en meter effektforstærkere, og vel omkring 20 kilokroner... (der røg naturligvis også en DVD/CD/SACD - med HDMI-udgang - med i købet undervejs.. og en subwoffer måtte jeg selvfølgelig også ha', nu jeg var igang...) EDIT: Alle effektforstærkerne er købt brugt - tør ikke tænke på hvad det ville ha' kostet fra nyt... Puha! - det er farligt, det der "hifinitis"... man bliver lynhurtigt smittet og jeg har endnu ikke hørt om en kur der virker... Men det lyder altså for fedt når jeg ser film!  MVH.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Montana?
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Montana?  |
|
|
Uden at skulle gøre mig klog så tror jeg der tænkes på dem fra pbnaudio.com og ikke fra møbelfabrikken montana. __________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 01:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
Montana?  |
|
|
Hvad er det lige du ikke forstår? 
|
Til top |
|
|
rattanhuset Forum Bruger

|
Sendt: 03 Oktober 2006 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
lpm76 skrev:
F.Christians skrev:
Montana?  |
|
|
Uden at skulle gøre mig klog så tror jeg der tænkes på dem fra pbnaudio.com og ikke fra møbelfabrikken montana.
|
|
|
Nemlig *S*
|
Til top |
|
|

|