Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 06:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Træge standarder i hifiverdenen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 07:22 | IP-adresse registreret  

Visse ting som burde have været midlertidige løsninger ser ud til at have bidt sig godt fast i hifiverdenen. 

1. De meget ringe RCA-stik og bøsninger, hvor stikket meget tit, enten går for løst eller for stramt. Tit så stramt, at stikket ikke kan komme på. Trækker man stikket ud, når et apparat er tændt, bliver man mindet om, at skærm slipper før leder.

2. Det skrøbelige skum, som kantophænget på de fleste højttalere bruger, på trods af at det hverken tåler UV-lys, eller atmosfærisk luft.

3. De små og svage magneter, som nok giver dybere bas, men så stopper lovprisningerne også her.

4. Det gamle 16bit/44.1kHz format, som skulle være skiftet til noget bedre, for længst.

5. Drev der ikke kan læse CD'er der er ridsede (nogle producenter kan; så må de andre lære af dem).
Find selv på flere...
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Grimme fjernbetjeninger, glemte jeg. 

Køb et fjernøstligt produkt, og få en fjernbetjening der ligner noget der kan åbnes, og hældes slikpastiller ud af. 
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Anzelz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Ja, det er jo helt ufattelig hvor grimme fjernbetjeninger man bliver spist af med, selv ved high end.

Så det også nærigt at alle online musikbutikker kun sælger komprimeret lyd. Rimelig øv.

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
De meget ringe RCA-stik og bøsninger, hvor stikket meget tit, enten går for løst eller for stramt. Tit så stramt, at stikket ikke kan komme på.

Jeg synes da nye stik/bøsninger passer ret godt sammen. Men det var lidt af en kamp da jeg skulle tilslutte min mors nye NAD CD-spiller (med de kabler hifi-klubben nu solgte dengang) til hendes ikke helt nye Sansui receiver - de passede absolut ikke sammen... Ikke helt nye betyder i denne sammenhæng fra starten af 60'erne

Citér:
Trækker man stikket ud, når et apparat er tændt, bliver man mindet om, at skærm slipper før leder.

Det kan vel løses ved at købe "ordentlige" stik. Neutrik laver da vidst sådanne stik - og sikkert også andre.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Anzelz skrev:
Så det også nærigt at alle online musikbutikker kun sælger komprimeret lyd. Rimelig øv.
Nu kan det godt være at jeg får røven på komedie, men jeg tror at de fleste folk som køber deres musik online via downloads ikke ligefrem går specielt meget op i lydkvalitet.
Til top Vis Rappo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rappo

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Rappo skrev:

Anzelz skrev:
Nu kan det godt være at jeg får røven på komedie, men jeg tror at de fleste folk som køber deres musik online via downloads ikke ligefrem går specielt meget op i lydkvalitet.

Desværre

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Rappo, eller som mig der godt lige vil vide/høre hvad det er, før jeg køber det som software... 

djaan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Rappo skrev:
Anzelz skrev:

du tager fejl..

men ikke alt musik kan fås i den lokale pladebutik og er der noget man virkeligt gerne vil have uden at skulle betale for at få det sendt fra et eller andet mærkeligt sted er det nedtur at det enten er 192kb/s eller ingen ting 

Rappo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2007
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Guldtuborg skrev:
Rappo, eller som mig der godt lige vil vide/høre hvad det er, før jeg køber det som software... 
Det er vel ikke lydkvaliteten på et preview der afgør om du køber musikken eller ej?
Til top Vis Rappo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rappo

Ahania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Hvorfor bruger man antenne-stik, når nu BNC-stikket findes.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 16:57 | IP-adresse registreret  

1. SPDIF
  2. Digitale volumenkontroller
  3. OP-amps
  4. FET´s
  5. MOS-FET´s
  6. MDF
  7. Spikes
  8. Polypropylenemembraner
  9. klasse AB
  10. klasse B
  11. klasse D

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:10 | IP-adresse registreret  

Ahania skrev:
Hvorfor bruger man antenne-stik, når nu BNC-stikket findes.

Fordi BNC stik er alt for svære at montere (uden korrekt værktøj)? Jeg foretrækker F-stik til antennebrug...

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Naturlove der umuliggør små højttalere og hjørne placering
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Spencer skrev:
De meget ringe RCA-stik og bøsninger, hvor stikket meget tit, enten går for løst eller for stramt. Tit så stramt, at stikket ikke kan komme på.

Jeg synes da nye stik/bøsninger passer ret godt sammen. Men det var lidt af en kamp da jeg skulle tilslutte min mors nye NAD CD-spiller (med de kabler hifi-klubben nu solgte dengang) til hendes ikke helt nye Sansui receiver - de passede absolut ikke sammen... Ikke helt nye betyder i denne sammenhæng fra starten af 60'erne

Citér:
Trækker man stikket ud, når et apparat er tændt, bliver man mindet om, at skærm slipper før leder.

Det kan vel løses ved at købe "ordentlige" stik. Neutrik laver da vidst sådanne stik - og sikkert også andre.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen

Så bliver de næste stik jeg køber, fra Neutrik.
Jeg har et videokabel med 3xRCA, der næsten flår bøsningerne af min DVD-afspiller.
Stikkene er selvfølgelig med en godstykkelse, så jeg ikke så let kan udvide dem.

Mvh. Spencer

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Jeg har et videokabel med 3xRCA, der næsten flår bøsningerne af min DVD-afspiller.
Stikkene er selvfølgelig med en godstykkelse, så jeg ikke så let kan udvide dem.

Mvh. Spencer

Neutric sucks!

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Spencer skrev:

Mvh. Spencer

Neutric sucks!

Jamen hvad skal man så bruge ?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Neutric kommer fra proff. verdenen hvor mekanisk stabilitet er i højsædet, om det så også er bedst rent lydmæssigt er 2. prioritet - det skal bare virke 24 timer i døgnet.

Eicmann er flere gange nævnt som værende vellydende, men mekanisk stabile er nok ikke deres varemærke.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
  1. SPDIF
  2. Digitale volumenkontroller
  3. OP-amps
  4. FET´s
  5. MOS-FET´s
  6. MDF
  7. Spikes
  8. Polypropylenemembraner
  9. klasse AB
  10. klasse B
  11. klasse D

Lad os liiiige tage den pkt. for pkt.:
  1. Kan vel undværes, med mindre man ønsker galvanisk adskillelse mellem sender og modtager. BNC digital out er ikke S/PDIF protokollen, vel?
  2. Jep, den har jeg hverken savnet eller ønsket.
  3. Hmm....Mange ting bliver lidt mere omfangsrige uden OPAMPs (flerkanals forstærkere f.eks.). Men bestemt i "kan undværes"-kategorien
  4.  Tjah...Nogle kan lide dem, andre kan ikke
  5. Se pkt. 4
  6. Av, så skal højttalere (igen) bygges af solide spånplade konstruktioner. Hvis du fjerner alle højttalere indeholdende MDF fra det nuværende markede, hvor mange er der så tilbage? 5-10 producenter og lidt flere modeller?
  7. Ja, spikes må kunne undværes, med mindre man meget gerne vil lave huller i sit massive Junckers parket (men er det så ikke bedre og biligere at bore disse huller)
  8. Så ryger der vist yderligere nogle højttalerfabrikanter, og dog - Er der nogen, der bygger med polypropylenmembraner, som ikke også bruger MDF? Sikkert ikke?! Med pkt. 6 in mente, er der nok lige mange fabrikanter tilbage. Har Dynaudio iøvrigt nogensinde brugt andet?
  9. - 11. Tjah energisektoren er sikkert glade for disse punkter Til gengæld er der ikke så ufatteligt mange forstærkere tilbage. Hvad med de bærbare afspillere? Skal de nu sælges med en blyakkumulator og en dynamo? Bilradioen skal integreres i vandkølingen fra motoren (håber ikke der skal instlleres kl. A forstærker i den gamle folkevogn eller visse Porscher).
Hehe.....Det forkommer mig, at det ikke er alle nyere produkter/metoder, der er lige vellidte hos Kubikken Men når alt kommer til alt er en (stor) hestevogn med et symfoniorkester nok også mere vellydende end de fleste anlæg, men hvordan hulen får man plads til alt dette inde i stuen?

På listen synes jeg også phonostikket skulle figurere - Mage til dårligt princip skal man lede længe efter. EU-propper der blokerer for anvendelse af bananer skulle heller ikke være tilladt

M.V.H.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:

Kan vel undværes, med mindre man ønsker galvanisk adskillelse
mellem sender og modtager. BNC digital out er ikke S/PDIF protokollen,
vel?

Jo det er. Det eneste "normale" digitale signal som ikke er S/PDIF-baseret er AES/EBu med 110 ohms balanceret kabel og XLR-stik.

/U.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 24 Marts 2007 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Her er vi godtnok ovre i A/V segmentet snarere end rendyrket hifi - men jeg har altid syntes at Scart-stikket var en ommer. Det er stort og kluntet og alt for skrøbeligt. De flade ben er for nemme at lave skade på eller trykke ind i stikhuset, ofte selv på kabler i bedre kvalitet end dem til 9,95 hos Harald Nyborg.

Og hvorfor i al verden 21 ledere - er såvidt jeg ved aldrig stødt på applikationer hvor der har været behov for så mange? Det er for mig at se kun med til at gøre det nødvendigt at bruge nogen sytrådstynde ledere for at de allesammen kan være i kablet.

Efter min mening burde et kabel i retning af VGA/DB15 have været langt mere oplagt. Det er kompakt, mere stabilt pga runde ben i stedet for flade, og så kan det fastgøres med skruer, så det ikke rokker sig løs hvis man f.eks. lige rykker lidt til en DVD spiller for at støve af under den eller lignende.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes