Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: B&W 802d with NAD Master Series or Lyngdo (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

I HAVE A DREAM (and a dilemma) :-)

First a little background:

As a student and have a limited income, but have got a fair price for my old surround system, changing to stereo now. But my pocket doesn't contain limited depths.

For the new system, I have decided to focus on the speakers as the main and heavy part of the setup (and economy) and buy an amp/player, that, while not being completely up to the price/performance standard of the speakers, will get the job done within certain sense.

I have made the decision to purchase a couple of B&W 802d's. - A dream long time coming. I love the transparency and dynamics of them. And they almost look as sexy as my girlfriend:-)

But I am still puzzled in reference to the other side of the coin. How should I fuel the 802's? - As it is right now, I have two options. I have got a sweet offer on the NAD M3/M5 (Master Series) as well as the Lyngdorf TDA2200/CD1. But what to chose...

As of now, I have only listened to the NAD setup. It sounds very good. It seems to have a lot of power for the money (2x180w dual mono) and have a nice sense of detail. It also has a presence that I find engaging.
However, it does not seem have some of the forwardness and punch in the overall frequency spectrum that I would like to get out of the 802d's (in a perfect world).

I have read the review from Michael Fremer, which was reassuring in many ways. But as many other HiFi enthusiasts, I want perfection as the trees calmly grow into the sky:-)

- I am not a laid back listener. I like to have a detail-filled sound with a slightly forward image.

This leads to the alternative which is the Lyngdorf TDA2200/CD1. From my readings and suggestions from friends, the TDA2200 should have an insane amount of correctness and detail from the direct digital pathway between the player and amp (for the price). But is should also lack some "presence" and personality of analogous amps, as the sound has the potential to become too analytical.

I am generally analytical in my listening attitude and like to go "hiking" in the sound-scape, as I have a musical background as well as a great love for auditory spaces and definition (as all you other guys do as well, I suppose:-D).
That is the reason why I am interested in the TDA2200, as I have the feeling it will be a spectacular provider of detail and spark - especially within the budget.

So:

Does anyone have an opinion on this matter? Perhaps a subjective comparison of the NAD M3/M5 setup vs. the Lyngdorf if possible? However, an assessment of the two individually will be very much appreciated, of course! :-D

For instance, my experience tells me that NAD amps are very power efficient, bringing LOTS of muscles pr. watt, which is a VERY good thing in reference to 802d's. But is it enough? And how does the 2x200w TDA2200 compare to power of the 2x180w PD (powerdrive) of the NAD M3?

As previously mentioned, I only have the money to chose from these two, so hopefully, they will be sufficient...

Thank you in advance, if you have even read this far, I appreciate it:-D

Best regards,

Jonzie
Til top Vis Jonzie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonzie

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

It is definitely my plan. But it is always nice to hear the opinions of others, mostly so that you don't start rationalizing about a certain specific too late, something which may have simply slipped your through the points of attention before the final purchase :-)

Picture of her? Ha ha, maybe sometime next to my new 802d's. Then I can make a poll about who's the sexier beast of the lot ;-)

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Svend P> So you think the TDA has the juice to fill the glass, eh?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

..

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Audio-Kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Hi ...

Hi-Fi Choise  write ( a. Nad M3 ) ....

Massive and flexible, it goes very loud with fine authority and dynamic range,

but lacks some sparkle !

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

I know.

It is fantastic that another CD player is a possibility.

I will take it into consideration. The RP module is a very attractive asset to the lot.

Design IS an issue to me, though, as I tend to eat with my eyes as well as my tongue, if you get my point? :-)

But I will figure that one out as it comes, though.

Thanks a mill!

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

...

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Ikke for noget Jonzie , men hvorfor pokker skriver du på engelsk når du er fuldt ud i stand til at skrive på dansk?

I et andet indllæg skriver du perfekt dansk så ehm.

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Billeder/Pic's Would b NICE.
Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

....

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

I've had the pleasure of owning the Lyngdorf SDAi2175 - and of having a borrowed TDA2200 in my setup. The amplifier-section of these two amplifiers is the same. I used them to drive a pair of B&W XT4 speakers.

They played extremely well, detailed, tight and accurate. However - to me, they simply didn't pack enough punch. The give out 40 amperes, which isn't the world and are, in my opinion, not the best amplifiers to drive difficult speakers. That being said, I woulds still prefer them to the M3, which i find rather uninspiring, if powerful.

I replaced the Lyngdorfs' with a Musical Fidelity A5 Power amplifier ( http://www.musicalfidelity.com/products/a5/a5crpow_specs.htm l). It has 255 wats per channel into 8 omhs and 416 watts into 4, but more importantly it has a peak-to-peak current of 200 amperes.

Hooking this up directly to my Sonos-system was quite a revelation - it sounded like my speakers just got a major overhaul! The sound is so much more...  untroubled and easy-flowing, while retaining the details and airyness (well, not quite as the TDA2200) as the Lyngdorfs.

It has shown me, that although muscle isn't the sine qua non of amplifier construction, it is certainly nice to have. So; around the 20K mark i would strongly urge you to seek out a used Musical Fidelity A5 power / pre combination. In my book they beat the living sh** out of the Lyngdorf or NAD. Right now you can get the pre for around 9k if you search in the dealer-ads on the frontpage.

Regards

/Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Bassøe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Bassøe skrev:

Ikke for noget Jonzie , men hvorfor pokker skriver du på engelsk når du er fuldt ud i stand til at skrive på dansk?

I et andet indllæg skriver du perfekt dansk så ehm.

Hmm, godt spørgsmål!

Hans indlæg på dansk fra en anden tråd :

"Mentoren er klart den bedre højtaler.

Jeg havde den selv i kikkertsigtet i en stykke tid. Den har et fantastisk perspektiv.

Det skal siges at Ikon har aldrig været min kop te, da jeg mener at den er for åben til den lettere vattede bund den har. Det kan godt være at Ikon 8 går dybt, men til sammenligning siger DALI at Mentor 8 kommer til at gå en OKTAV dybere end Ikon 8.

Dette er ment som et udtryk for Mentorens overlegne teknologi. Jeg har direkte sammenlignet Mentor 6 med Ikon 8 og der var ikke tvivl. Det tog 4 sekunders lytning at kåre Mentoren som vinder.

Men selvfølgelig håber jeg bare at du har fundet den højtaler som passer bedst til dine behov. HiFi er jo i høj grad religion, så min smag er bestemt ikke din ;-)"

Hmm...

Til top Vis Bassøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bassøe

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

.....

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Kan være han håber at også engelsktalende folk svarer.... eller noget  Indlægget var jo også oprettet en 3-4 gange?

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hey gutter.

Det var ikke meningen at forvirre. Jeg er ret ny herinde, og jeg har på det seneste cruiset rundt på en lang række HiFi sider som alle har været engelske. Jeg fik impulsen til at fremlægge mit dilemma på stereophile.com, hvilket jo er engelsk-baseret og gjorde umiddelbart herefter det samme herinde.

Jeg er dansk men snakker og skriver til hverdag på engelsk på en ret internationalt præget studie og er omtrent ligeså afslappet skriftligt på engelsk som på dansk, så det var egentlig overhovedet ikke noget jeg overvejede da jeg posterede indlægget. Det er generelt sjældent jeg opererer på dansk på nettet.

- Da jeg opdagede mit eget foretagende, tænkte jeg at jeg lige så godt kunne fortsætte.

Håber ikke at det har fornærmet nogen. Hvis det er tilfældet undskylder jeg mange gange!

Jeg skal nok fortsætte på dansk fra nu af;-)

lexus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

what about the hundred meters....
Til top Vis lexus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lexus

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Og for lige at opklare en anden tråd: :-)

Det er min erfaring fra salg af HiFi at folk er meget søgte i deres interesser så indlægget er posteret eksempelvis i både "analog" og "digital", da jeg tænker at det er en glimrende måde at få samme sag fra flere sider.

Giver det mening?

Sjovt at læse jeres kommentarer. Det virker som om det er et meget aktivt og velintegreret forum herinde, det er spændende at opleve! Og igen, det var på ingen måde for at træde nogen unødigt over tæerne.

Tak for alles interesse og engagement i min situation!

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

The hundred meters? :-D

Jonzie
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2007 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

I tried it with a pair of Jamo R909 this weekend. It was able to play them very loud, without any distortion, with the usual thight bass.

Jeg går ud fra at du har læst samtalens videre progression, jeg taler og skriver dansk, men som sagt, jeg er mindst ligeså afslappet på engelsk, så derfor fortsatte jeg bare, nærmest uden at tænke over det.

Jamo'erne er vilde! De ser fantastiske ud! Og de ser ligeledes ud som om de kræver sin amp for at lyde efter deres kvalifikationer. Hvordan spillede de (som isoleret tilfælde fra snakken om amps)!?

Jeg er helt vild med at de ikke har været bange for at lave en højtaler der virkelig ser ud som et instrument der er lavet til lyd (samme indstilling som med 802'erne som også mildt sagt er lettere karakteristiske i deres visuelle fremtræden) og samtidig er et designmæssigt statement!

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes