| Forfatter |
|
sirhish Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 Januar 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 545
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man har taget en sikkerhedskopi af en film, må man så sælge filmen og sikkerhedskopien af filmen eller er det forbudt ?????
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sælges sammen.. det må man formodentligt godt.. Sælges hver for sig.. tror jeg ikke går på nogen måde.  Der er noget med forskellige fortolkninger af EU-loven. I nogle lande må man sende sine CDér til en ripping-service, og så får man filerne tilbage på fx. en HDD. Det må man ikke i DK.. hvorfor.. politik og manglende viden vil jeg mene. Læs evt. mere i den fine tråd hvor ERLA angiver sig selv ifht. at afspille digitale kopier af beskyttede CDér han ejer via NAS etc. Uha.. spændende tråd.. og intet svar fra Antipirat-patruljen etc.... meget sigende. Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har sat en vhs film og en sikkerhedskopi på dvd til salg på en forum for danske film, de blev ved med at slette min annonce, kunne ikke få noget svar på hvorfor. Vil bare lige høre om det er mig der er forkert på den....
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende.. digital kopi af analogt medie.. Det er jo typisk digital-digital der er restriktioner på. Den anden vej rundt.. der er jeg i tvivl om hvad de har gang i rent lovgivningsmæssigt. Har du set tråden " En synders bekendelser" startet af Erla.. du kunne sende ham en PB.. han har vist pænt styr på det. Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
personligt kan jeg ikke se hvad der skulle værer galt i at sælge en kopi sammen med originalen så længe de forbliver sammen.... Spændende at se hvad i andre syntes :-)
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 08 Juni 2009 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
ejeren må godt tage kopier "til eget brug", men du som udgangspunkt ikke sælge kopien.
du må gerne sælge originalen, og beholde kopien.
den nye ejer må gerne kopierer sin original til eget brug.
Der er lige et par småting jeg er lidt usikker på og skal have kontrolleret. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 06:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den er ikke nem den lovgivning :-) syntes da det virker mere forkert at man ikke må sælge sikkerhedskopien sammen med filmen, men derimod godt selv må beholde den.... Når man køber en film eller cd køber man så rettighederne til det for evigt, selv om det så bliver væk, solgt, eller stjålet ?????
|
| Til top |
|
| |
el_serpiente Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 546
|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
| Hvis man har taget en sikkerhedskopi af en film, må man så sælge filmen og sikkerhedskopien af filmen eller er det forbudt ????? |
|
|
Som skrevet ovenfor må man ikke sælge en kopi, men gerne originalen. Man må gerne beholde sin kopi når man sælger originalen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 09 Juni 2009 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
| Har sat en vhs film og en sikkerhedskopi på dvd til salg på en forum for danske film, de blev ved med at slette min annonce, kunne ikke få noget svar på hvorfor. Vil bare lige høre om det er mig der er forkert på den.... |
|
|
Det må man ikke, man må ikke sælge kopier uanset om det er digital eller ej. (I dit tilfælde vil de blive betragtet som digitale og fremkommet ved digitalkopiering) Juristerne fra kulturministeriet betraget det på den måde at, hvis kopien er i digital form (skal aflæses digitalt) så er der tale om digital kopiering. Dette betyder at kopi fra LP til harddisk er digital kopiering det samme et tilfældet for scanning af eks. coverart eller avis artikler. Der er en del info at hente på : http://www.infokiosk.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sige at man kan købe en film, ta en sikkerhedskopi af den, dagen efter sælger man originalen, beholder sikkerhedskopien til tid og evighed uden at ha gjort noget ulovligt ????? COOL
|
| Til top |
|
| |
abel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 566
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
sirhish skrev:
Det vil sige at man kan købe en film, ta en sikkerhedskopi af den, dagen efter sælger man originalen, beholder sikkerhedskopien
til tid og evighed uden at ha gjort noget ulovligt ????? COOL |
|
|
Nej, selvfølgelig kan man ikke det. Du betaler ikke for filmen, men for rettigheden til at se den. Sælger du filmen, sælger du også rettigheden og du
må dermed ikke benytte kopien mere. __________________ /Abel
|
| Til top |
|
| |
spped six Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 781
|
| Sendt: 10 Juni 2009 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
abel skrev:
sirhish skrev:
Det vil sige at man kan købe en film, ta en sikkerhedskopi af den, dagen efter sælger man originalen, beholder sikkerhedskopien til tid og evighed uden at ha gjort noget ulovligt ????? COOL |
|
|
Nej, selvfølgelig kan man ikke det. Du betaler ikke for filmen, men for rettigheden til at se den. Sælger du filmen, sælger du også rettigheden og du må dermed ikke benytte kopien mere. |
|
|
Det skal du nu ikke være så sikker på. Så hut jeg visker er lovgivningen ikke særlig klar på dette område og jeg mener ej heller at der er noget decideret dansk praksis på området.
Jeg skal dog ærligt indrømme, at det er noget tid siden jeg har beskæftiget mig med immaterialretten, så er ikke helt opdateret længere.
/Henrik
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 Juni 2009 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
abel skrev:
sirhish skrev:
Det vil sige at man kan købe en film, ta en sikkerhedskopi af den, dagen efter sælger man originalen, beholder sikkerhedskopien
til tid og evighed uden at ha gjort noget ulovligt ????? COOL |
|
|
Nej, selvfølgelig kan man ikke det. Du betaler ikke for filmen, men for rettigheden til at se den. Sælger du filmen, sælger du også rettigheden og du
må dermed ikke benytte kopien mere. |
|
|
Dette svar er ikke korrekt. @sirhish som udgangspunkt må man gerne, dog må man ikke sætte det i system hvor formålet er at tilegne sig en masse kopier. Så vist jeg husker (ingen kilde) var der en sag med nogle venner, hvor den ene købte en cd hvorefter han lavede en kopi og derefter solgte den videre til den næste der så gjorde det samme indtil de alle havde en kopi af cd'en. Dette var ulovligt.
|
| Til top |
|
| |