Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Snyder jeg mig selv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig passe at lyden fra anlægget bliver anderledes når jeg sætter et kabel med jord til forstærkeren i stedet for det almindelige som ikke har jord???

Diskussionen om selve strømkablets beskaffenhed er ikke til debat her, udelukkende mulige resultater af jord.

Snyder jeg mig selv, og er den nye lyd bare resultat af momentan nærlytning som den slags tidsfordriv afstedkommer???

Uanset er det jo fint, men ville være sjovt at høre om andre har nogle erfaringer i denne retning, eller jeg bare er blevet gal i jagten på at toptune ghettoblasteren.

MVH Obi.

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=1106&KW =jord

jeg ved ikke om du kan bruge det til noget ... men måske kan du lokke nogle godbidder ud af deltagerne i ovennævnte "debat" ... måske har Alex E nogle erfaringer han vil øse ud af.

hvad end du finder ud af, må du meget gerne dele her i tråden ... det lyder spændende.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Jeg fatter ikke en bjælde af hvad der står i den tråd, udover at jord godt kan betyde bedre lyd, hvis man gør det på en bestemt måde.

Til gengæld er jeg så blevet nervøs for tilslutningen. Er der nogen som helst chance for at jeg brænder noget af eller hvad???

På kollegiet er der specielle udtag fra specielle kabelbakker til PC udstyr. Disse udtag har jord i selve stikkontakten. Da jeg ikke brugte det ene, sidder jordstikket i der, da jeg ikke regnede med det ville gøre en forskel hvis det bare var en almindelig stikdåse, fra et almindelig stik, med "jordhul" i stikdåsen.

Giver det mening??? Kan nogen hjælpe ??? Er jeg ved at smadre noget ???

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg ville ikke være nervøs. PC jord er som regel lavet super godt. Man laver dem tit ned til 10 ohm, hvor en normal jordforbindelse kan være op til 1666 ohm.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

OK - så er jeg ikke bange mere....

Tilbage til diskussionens kerne så. Lyder det bedre med jord. Det synes jeg selv. Men hvorfor??? Hvad er det der sker. og er det bare mig der er tosset?

Hvis jeg lige kort skal beskrive det, så er det tale om et mere roligt lydbillede, lidt blødere diskant, og nemmere at udpege instrumenter når lytter efter dem. Men forbedringen er så lille, og jeg er stærkt i tvivl om hvorvidt der bare er tale om momentan sindsyge...

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 14:51 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke brænde noget af ved at jorde dit elstik til forstærkeren. Det ligger fast.

Du vil opleve en anderledes gengivelse med jord. Det ligger også fast.

Du skal kun forbinde 1 af dine apparater i HIFI kæden til jord. Giver du flere af dem jordforbindelse laver du brumsløjfer.

Jordforbindelse giver som regel mere ro i billedet, evt. hidsige diskanter lægger sig og bliver bløde og rare, pauser bliver mere stille, det virker for mig som om anlægget får tid til at "tænke sig om" istedet for bare at spille derudad...

Mvh

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Det er meget den samme oplevelse jeg har, som den du beskriver der. Det er også kun forstærkeren jeg har jordet.

Så kan jeg godt trække min indlæggelsesseddel tilbage igen....

MVH Obi.

Nautilus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Ska jeg bare have jordforbindelse i det stik jeg sætter min forstærker i, så skulle lyden blive bedre??

Til top Vis Nautilus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nautilus

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2004 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Dit strømkabel skal have en "jordpind" - og skal stikkontakten have en jordforbindelse. Tror jeg nok - er bestemt ingen haj på dette område.

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Til Nautilus:

Der skal være jordforbindelse i den stikdåse på væggen, du sætter dit stik i. Og stikket du sætter ind skal have tre ben, hvor det nederste tredie ben er jord.

Du kan se om din stikdåse har jord; åbn kassen, skru skuerne noget ud og lirk op så du kan se farven på ledningerne. Der skal være tre i farverne brun (live), lyseblå (neutral) og gul/grøn (jord). Mangler jordforb. hjælper det ikke at sætte et trebenet stik i fra forstærkeren, see?

Mvh

Dige

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

David
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. også prøve kun at jorde cd'en - det har givet bedre resultat når jeg har leget med jord.

Men generelt synes jeg at jord gør systemet langsomt og lidt mere kedligt, men det er forskelligt fra apperat til apperat, hvordan de reagerer. Og igen, hver sin smag.

Til top Vis David's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af David Besøg David's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

cd maskinen er som regel den der "støjer" eller "sviner" mest så en direkte jording af denne er som regel en god ide.... det har virket fint hos mig med nogle maskiner og med andre har der dog praktisktaget ingen virkning været..

Men det apperat der potencielt udstender mest "støj" til stel er det der bør jordes, min erfaring er at forstærkerne ikke udsender så meget sanvs at det er nødvendigt at jorde disse..   det er primært signal kilden og dette især cd. der udgør et problem her.

Og som sagt EN forbindelse er nok! med mindre det jordede apperat er galvanisk adskildt fra ræsten af udstyret og det ses jo ik så ofte.

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Hmm, har ikke lige mulighed for at jorde cd'en, da den ikke har jordstik på kablet, og kablet sidder fast i maskinen. Må se atfå den skiftet så jeg kan lege lidt mere...

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Bruger siden: 19 Juli 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

God aften Hr. Obi...

Lad mig endelig høre om det har nogen hørbar effekt mht. cd'en, når du er færdig med at lege. Man er vel altid parat til at prøve noget nyt, der evt. kan flytte ens setup i den positive retning......

Har du iøvrigt prøvet, at eksperimentere med forskellige netkabler, om det skulle há' nogen positiv effekt?

Jeg selv er ved at ændre på husets elinstallationer, så mit anlæg kommer til at køre på en selvstændig gruppe. Det kunne da være spændende, at lege lidt med jordforbindelsen....selvom vi godt kan lide de lidt højere luftlag.

Mvh. FLEX

Til top Vis FLEX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FLEX

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Jeg er bange for der går lang tid inden jeg får råd til den b400 som jeg har tænkt mig at lege med.

Jeg har ikke leget med forskellige netkabler, da det lyder mest som voodoo for mig. Men hvis jeg en dag bliver rig, kan det da være jeg prøver det.

MVH Obi.

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jaaa, det kan sgu godt være, at det er woodoo, at gå op i netkabler. Men man kan jo ikke vide om det gør den store forskel på lyden, før man har prøvet det. Den kære HOLBERG har nogle netkabler, af svensk oprindelse, som jeg i hvert fald skal gi' en chance inden længe. Disse kabler er meget lig i opbygning med Jormas yderst anmelderroste netkabler. Jeg giver lyd fra mig, når de har været et tur igennem møllen.

Mvh FLEX

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

obi jon kenobi skrev:

Jeg er bange for der går lang tid inden jeg får råd til den b400 som jeg har tænkt mig at lege med.

Jeg vil også have en B400 ... vi kan deles om udgiften, jeg har bare det krav at den skal stå hos mig.

Jeg har ikke leget med forskellige netkabler, da det lyder mest som voodoo for mig. Men hvis jeg en dag bliver rig, kan det da være jeg prøver det.

Der var en svensker der solgte nogle netkabler på brugtmarkedet (tror det var egen produktion) de kostede vist omkring 250kr (pr meter??) ... jeg kan prøve at finde et link hvis du er interesseret.

MVH Obi.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 10 Marts 2004 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

FLEX skrev:

Jeg selv er ved at ændre på husets elinstallationer, så mit anlæg kommer til at køre på en selvstændig gruppe. Det kunne da være spændende, at lege lidt med jordforbindelsen....selvom vi godt kan lide de lidt højere luftlag.

Mvh. FLEX

Jeg har selv gode erfaringer med dette. Tydelig forbedring dvs. mørkere baggrund og klart bedre bas. Jeg brugte godt nok specielt installationskabel, tilkoblet før HFI relæet, men bare det at trække et separat kabel fra målerskabet, giver typisk en hel del.

Karsten

Til top Vis StudioSound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StudioSound Besøg StudioSound's Websted

obi jon kenobi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Jeg tror nu hellere jeg vil bruge mine sparsomme tweak-penge på nye signalkabler, hvis det skal være. Og det skal det jo...

Især hvis den skal stå hos dig, for så skal signalkablet jo være 100 kilometer langt for at jeg ka slutte det til min forstærker. Og så skal du være hjemme hele tiden, så jeg kan ringe hvis jeg vil skifte nummer.

FLEX
Branchemedlem
Branchemedlem
Ansat v. Nordost

Sendt: 10 Marts 2004 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:
FLEX skrev:

Mvh. FLEX

Jeg har selv gode erfaringer med dette. Tydelig forbedring dvs. mørkere baggrund og klart bedre bas. Jeg brugte godt nok specielt installationskabel, tilkoblet før HFI relæet, men bare det at trække et separat kabel fra målerskabet, giver typisk en hel del.

Karsten

God aften Karsten.

Det er den samme forvandling jeg er igang med, men vælger selvfølgelig også en seperat gruppe til mit setup. Så, må vi bare se om det virker efter hensigten.

Mvh FLEX

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum