Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 01:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Opsætning til effektforstærker - Hjælp! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har en Pioneer VSX-D711 surroundreciever, som trækker et sæt Dali 850 som er Bi-wired. Jeg har en gammel pioneer stereo-forstærker som jeg har fået at vide jeg kan bruge som effektforstærker, for at få mere bund i lyden.

Men hvordan skal det sættes op?! Skal jeg bruge et standardstik fra f.eks. AUX på den gamle forstærker of op til subudgangen på recieveren - hvor der sidder en samler til de 2 stik?

Og så føre højttalerkablet ned på de 2 nederste på Dali'erne?

Kom meget gerne med kommentare til dette.

Go' weekend,

Grosen

Til top Vis Grosen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grosen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Ja. Det med tilslutningen er rigtigt forstået. Lyder desuden som en god ide. Husk at tjekke at der ikke sidder bøjler mellem højttalerterminalerne når du sætter den 2. forstærker til.
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Okay, det er jo fint nok. Vil det sige jeg kan bruge sådan et standardstik med rød, gul og hvis? Og så bare bruge de 2 af dem? Så mangler jeg bare en samler til sub-udgangen....

Er det korrekt?!!!

Grosen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Ja. Du kan evt. købe et phonokabel med y-led. Ellers fås samlere nok mest blandt bilstereo-grej
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Du skal lige huske på at det ikke nødvendigvis er det samme signal
du sender ud via subwooferudgangen som bassignalet på
fronthøjttalerne. Desuden har subudgangen indbygget delefilter som
næsten helt sikkert kører med anden afskæringsfrekvens end dine
Dali'er. Hvis din 711 har en "pre-out" for fronthøjttalerne, så brug
den istedet.

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2004 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

Jeg havde lidt den samme problematik i tankerne. Men det eneste det indbærer er vel blot at den gamle forstærker kun tager sig af lyde under 100 Hz? Der er jo ikke sådan at der forsvinder nogle frekvenser i delingen? Grosen er jo stadig ude for selv at skulle justere basniveauet ind i forhold til resten under alle omstændigheder

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Marts 2004 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

Hej Grosen

Det er en dårlig ide at lade den trække nogen af basenhederne og så lade resten af enhederne trækkes af VSX-D711'eren.

Som Carrotman er inde på får du nogle helt andre frekvensdelinger, og selv om du kan stille på dette på VSX-D711 så er det ikke meningen at det skal bruges således. Bassen bliver så kun i mono, og i værste fald kommer til at mangle alle lyde mellem f.eks. 100Hz (X-over frekvensen på '711eren) og så op til delefrekvensen til mellemtone i Dali - måske en 3-400Hz.

Brug istedet '711eren til hele frekvensområdet på Dali 850. Forstærkerne er ret gode, og trækker fint Dali 850. Hvis du ikke har en subwoofer så kan du overveje at købe en løs basenhed, bygge et kabinet, og så trække den fra den gamle Pioneer forstærker.

"så'r der bas!" 

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for svarerne. Det var noget jeg fik anbefalet af en som har haft Dali 850, og han synes det gav meget mere bund i bassen, og en "rar" bulderbas under film :o)

Jeg har nemlig lige haft Dali 109 med 2 x 10" bas, og der synes jeg der var mere bas selv om bas var indstillet til 0, og der ikke var Loudness på.

Efter at jeg har fået Dali 850, med 2 x 8" bas, synes jeg ikke at der er den samme bas, selvom jeg har fået at vide (bl.a herinde) at den faktisk skulle være bedre. Nu skal ejg helst have Loudness på før der sker noget :-(

De blev begge trukket af 711'eren, og subwooferen er indstillet til "off". Men har i andre gode råd så?! Er nok ikke den helt store højttalerbygger

Go weekend

Grosen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2004 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Det er jo klart at du får mindre bas med 2x8" end med 2x10". Jeg håber ikke at der er nogen der har fortalt dig andet? Det, der er ment, er nok at 850'eren er af en højere lydmæssig kvalitet.

Hvis din surround reciever har en pre-out, kan du stadig forbinde det som beskrevet, og dermed få mere effekt til højttalerne. Jeg må jo desværre erkendte at jeg tog fejl mht. sub-out og frekvenser

Men hvis det er mere bas du er ude efter, så skal du nok i stedet købe en brugt passiv sub, og så sætte din gamle forstærker til at trække den.

Taget fra dba.dk:

Subwoofer, JBL Synthesis, Piano Lak, 400 W, i god stand ikke aktiv 15"sub

1.500,-

eller

Subwoofer AMADEUS SUB 100, Fire stk. 8" peerless højt. mont. i sortbejdset fineret kabinet.Inklusive elektr. delefilter/equalizer 2.000,-

Jeg har selv haft Sub 100, og kan garantere at den kan give masser af fed bas.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes