Forfatter |
|
Ruth Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg har købt en Denver Subwoofer udgangseffekt 50W og 5 højttalere a15W, og har ført scartstik fra mit TV til subwooferen, og scartstik til min DVD//VCR. Jeg har forbrundet alle 5 højttalere rigtigt, men kan se at der mangler noget til indgangene på subwooferen. Skal jeg have en forstærker, og hvad vil i råde mig til, og hvordan forbinder jeg den. På forhånd tak. Ruth
|
Til top |
|
|
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mangler noget information om det udstyr du har for at kunne hjælpe.
Men mit umiddelbare gæt er, at du har brug for en receiver som "kontrolcenter" og forstærker til højttalerne, pånær subwooferen som typisk har forstærker indbygget.
For at få surroundlyd skal du have lyde dekodet et sted. Det kan ske i dvd'en eller typisk i en surrounsreceiver (som har forstærkere indbygget)
Det overrasker mig at der er scartstik i subwooferen - og hvordan kan du have forbundet højttalerne rigtigt - de skal jo gerne hægtes på en forstærker eller receiver?
De 50w er sikkert subwooferens inbyggede forstærkers effekt men den tror jeg kun trækker subwooferens højttalerenhed.
Kan du linke til en beskrivelse af systemet?
|
Til top |
|
|
Ruth Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Jeg mangler noget information om det udstyr du har for at kunne hjælpe.
Men mit umiddelbare gæt er, at du har brug for en receiver som "kontrolcenter" og forstærker til højttalerne, pånær subwooferen som typisk har forstærker indbygget.
For at få surroundlyd skal du have lyde dekodet et sted. Det kan ske i dvd'en eller typisk i en surrounsreceiver (som har forstærkere indbygget)
Det overrasker mig at der er scartstik i subwooferen - og hvordan kan du have forbundet højttalerne rigtigt - de skal jo gerne hægtes på en forstærker eller receiver?
De 50w er sikkert subwooferens inbyggede forstærkers effekt men den tror jeg kun trækker subwooferens højttalerenhed.
Kan du linke til en beskrivelse af systemet?
|
|
|
Hej Boye,
Jeg har købt et scartstik med banabstik i den anden ende til subwooferen. Det er rigtigt, at der er indbygget forstærker i subwooferen. Bag på subben sidder udgange for højttalerne, og en beskrivelse for tilslutning for hver højttaler. Så det skulle være Okay, der kommer dog fin lyd ud af det hele, men ikke surround. Udover højttaler-udgange, sidder der på subben 5.1 subwoofer lydindgang, +5.1 center lydingang, +4 andre indgange til front-og baghøjttalere, Altså 6 indgange, jeg har bananstik til disse indgange, men mit problem er, at jeg ikke har så mange udgange på mit fjernsyn, eller DVD-afspiller. Jeg tror jeg skal bruge en forstærker som du siger.
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skal bruge en dvd med 5,1 udgang.
Aldi har tilbud på en til 300, min far købte en igår til min søster, og den kan afspille alle formater osv.
du skal så forbinde 3 stk. phonekabler (dvs 6 hvis du køber enkelte) fra dvden og ned til subben, derefter skal du ind på dvdens menu og sætte den til at aktivere de udgange og så har du dolby digital når du ser dvd. Hvis du ser alm tv programmer kan du desværre ikke få lyden over, men sådan er det med det billige L_ _ _ !!
Min fætter købte også sådan et sæt og det er den eneste mulighed du har desværre.
du skal så "bare" forbinde dvd til tvet med et scart eller s-vhs kabel.
så skal du skrue op og ned på subben med den medfølgende fjernbetjenning, og det er det.
__________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
Ruth Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
tonyax skrev:
du skal bruge en dvd med 5,1 udgang.
Aldi har tilbud på en til 300, min far købte en igår til min søster, og den kan afspille alle formater osv.
du skal så forbinde 3 stk. phonekabler (dvs 6 hvis du køber enkelte) fra dvden og ned til subben, derefter skal du ind på dvdens menu og sætte den til at aktivere de udgange og så har du dolby digital når du ser dvd. Hvis du ser alm tv programmer kan du desværre ikke få lyden over, men sådan er det med det billige L_ _ _ !!
Min fætter købte også sådan et sæt og det er den eneste mulighed du har desværre.
du skal så "bare" forbinde dvd til tvet med et scart eller s-vhs kabel.
så skal du skrue op og ned på subben med den medfølgende fjernbetjenning, og det er det.
|
|
|
Hej Tonyax. Jamen jeg har en helt ny DVD/VCR afspiller af mærket Dantax, desuden har jeg en helt ny DVD-afspiller mrk. Prosonic, hvor der bagpå Prosonic står til Subword, og Surround, men det nytter ikke, da der ikke er 6 udgangen på de maskiner. Hjælp hjælp
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

|
Sendt: 21 Juni 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
derfor køb den i Aldi til 300 der er det hele på
Du skal bruge en DVD med 5.1 udgange og er sten sikker på det er den billigste på markedet
Ellers skal du have en reciever med pre-out, men den finder du nok ikke til 300! __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
Finn29 Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2130
|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 04:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ruth
hvis der "kommer fin lyd ud af det hele" så er det ikke tilslutningen der er forkert
du skal ind i menuen på din dantax og ændre opsætningen for souround (se i manualen hvordan)
hvis jeg har forstået det korekt er der både radio dekoder og dvd i dantax'en en såkaldt DVDreciver
I subben er der indbygget en 6 kanals forstærker hvor de 2 kanaler bruges til L/R front - 2 til L/R sorround - 1 til center og den sidste til subben internt
så det eneste der skal sættes til subben er 6 ledninger 1 til hver kanal __________________ Hilsen Finn / Finn29
<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

|
Sendt: 22 Juni 2004 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis jeg har forstået dig rigtigt har du 6 indgange på din sub (samme type som på en alm CD/AUX/TAPE/osv-indgang på en alm. stereoforstærker, bedre kendt som RCA)
O (front L) O (front R) O (Center)
O (Rear L) O (Rear R) O (SUB)
Dette giver så 5.1 (5 alm højtalere + 1 sub)
du skal så havde en DVD afspiller med 5.1 Udgange (ser magen til ud)
O (front L) O (front R) O (Center)
O (Rear L) O (Rear R) O (SUB)
du skal så forbinde et phonekabel (det man bruger til fx. en alm cd-afspiller)
fra hver af udgangene på dvden og så med til subben, men det kan godt være du skal ind og indstille din DVD til at give signal på udgangene.
(hvis du bor i nærheden af KBH skal jeg nok hjælpe dig, du kan bare sende en Privat besked hvis det er nødvendigt) __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|