Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 21:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Baghøjttalerne fungerer ikke (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kultfilmsdreng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Hey

Jeg er helt ny med surround sound med synes det er ret spændende og vil gerne sætte mig ind i det...
Især fordi jeg lige har købt en dvd-afspiller til mit værelse.. jeg har nemlig forstærker og to front + to bag + en center-højttaler.. jeg satte det hele til min Sony reciever som er en gammel model, men det hele virkede!

fint, tænkte jeg... så skulle jeg lige rykke lidt på ledninger osv. og nu virker surround effekten ikke med baghøjttalerne.. når jeg trykker "test" så virker alle højttalerne som de skal men sorround effekten vil ikke du bagi... kan nogen hjælpe?

Til top Vis kultfilmsdreng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kultfilmsdreng Besøg kultfilmsdreng's Websted

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

Hvilken Sony receiver er der og hvordan har du forbundet dvden med receiver?

Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

kultfilmsdreng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

det er en Sony  STR-DE325 reciever og den er koplet til dvd'en via en scart adaptor der så har hvid/rød stik til VTR audio input.  
Til top Vis kultfilmsdreng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kultfilmsdreng Besøg kultfilmsdreng's Websted

kultfilmsdreng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Og samtidig er den lyd der endelig kommer en smule mystisk... Man skulle tro jeg har byttet om på nogle af højttalernes funktioner men stikkene er som de skal!

Jannik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Hm vender lige tilbage når jeg får lidt mere tid...skal nemlig afsted nu..!
Til top Vis Jannik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jannik

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

de der sony har altid et hav af underlige funktioner, den skal stå på normal "pro Logic" og ikke en eller anden hall eller lign.

Og husk på, de siger altså kun noget når der "sker" noget bagi, i filmen....

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

kultfilmsdreng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

hey jeg har fundet ud af det endelig!!!!

Jeg havde tilsluttet videoen OG dvd'en i et dobbeltskartstik der så gik op til fjernsynet. Det må jeg åbenbart ikke siden lyden fra dvd'en er forbundet med scart-stikket....

lige et andet spørgsmål.. der står i dvd manualen at der er flere valgmuligheder mht. lyd...

LT/RT (2 channels)

STEREOS (2 channels)

VSS (2CH)

og 5.1

hvordan ved jeg hvilken jeg skal vælge? Jeg har to bag, to for og en center-højttaler.... synes også lyden stadig er en smule underlig, er ikke helt sikker på hvordan det hele skal lyde jo... det er lidt som om den svinger lige lovlig meget frem og tilbage i de to fronthøttalere..

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil have surround er der kun en løsning - og det er 5.1

dernæst vælger du Dolby Pro Logic

Det er de indstillinger du skal bruge. Derefter bruger du test-tonen til at regulere niveauet så det hele står som det skal.

kultfilmsdreng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juli 2004 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Ok. :-)

Og hvad så hvis filmen ikke understøtter 5.1 kommer det så til at lyde dårligt?

Therac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

så skulle din dvd helst sende lyden automatisk ud i stereo (kun front højttalerne)! Det gør min i hvertfald!
Til top Vis Therac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Therac

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 05 Juli 2004 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Så længe du kører lyden gennem scartstik er det stereo-lyden der bliver kodet til pro logic. Alt stereo kan kodes på den måde med meget få undtagelser og når det kommer fra en DVD-film fra et anerkendt selskab burde du ikke få problemer i den retning.

Hvis du vil køre Dolby Digital og DTS er det en helt anden sag, men det lader heller ikke til at du har det til rådighed, så det lader vi lige ligge!

kultfilmsdreng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Juli 2004 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

ok nu burde det hele fungere men det lyder af helvede til! Jeg har prøvet alle indstillinger men det lyder stadig ikke ordentligt. Selvfølgelig er lyden meget bedre end hvis det bare var TV'ets højttalere der spillede, men der er alt for meget kaos i lydbilledet ifølge mig. Synes de to fronthøjttalere spille nogle ting som baghøjttalerne egentlig burde dominere m.m.... pis!

ralle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

det har de ret i men de fleste dvd film er der også 5.1 på, og næsten altid dd.

Rasmus

Rasmus Erichsen
www.hifi4all.dk
Til top Vis ralle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ralle

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 10 Juli 2004 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

måske det hjælper at instille ht'erne's volume, selv om den er gammel må du kunne instille ht'erne volume seperat...

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Har du tjekket, at du ikke ved en fejl har byttet om på + og - (fase/modfase) på højtalerkablerne da du tilsluttede dem 2. gang til bøsningerne? Hvis du har, kommer det nemlig til at forværre lydbilledet betydeligt...

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

kultfilmsdreng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
Har du tjekket, at du ikke ved en fejl har byttet om på + og - (fase/modfase) på højtalerkablerne da du tilsluttede dem 2. gang til bøsningerne? Hvis du har, kommer det nemlig til at forværre lydbilledet betydeligt...

Hey. Jo det kan nemlig sagtens være, men da mine højttalere også er ret gamle er + og - ikke markeret på dem. Dog har den ene ledning en streg i relief, uden farve, men langs med ledningen. Mon det så betyder at den er plus eller minus... Selvfølgelig er det det, dumt af mig jeg ikke havde tænkt på det.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

kultfilmsdreng skrev:

Agent Cooper skrev:

Hey. Jo det kan nemlig sagtens være, men da mine højttalere også er ret gamle er + og - ikke markeret på dem. Dog har den ene ledning en streg i relief, uden farve, men langs med ledningen. Mon det så betyder at den er plus eller minus... Selvfølgelig er det det, dumt af mig jeg ikke havde tænkt på det.

Hehe...ja tjek det hellere før du begynder at skille den ad...

Mener at en streg eller relief indikerer +, men er ikke 100% sikker... 

vh Thomas

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Administrator
Administrator gruppe
Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

kultfilmsdreng skrev:
ok nu burde det hele fungere men det lyder af helvede til! Jeg har prøvet alle indstillinger men det lyder stadig ikke ordentligt. Selvfølgelig er lyden meget bedre end hvis det bare var TV'ets højttalere der spillede, men der er alt for meget kaos i lydbilledet ifølge mig. Synes de to fronthøjttalere spille nogle ting som baghøjttalerne egentlig burde dominere m.m.... pis!

Husk at bagghøjttalerne aldrig må være dominerende.
Det er en almindelig misforståelse, at man konstant skal kunne hører baghøjttalerne, og gerne i samme volumen niveau!

Sådan hænger det ikke sammen!

Ofte ser jeg, at mange skruer baghøjjtalerne meget højere op end fronten, bare for at kunne hører lidt mere. Det er en fejl! Ert godt udgangspunkt er at alle højttalere har samme niveau!

Bagghøjttaleren har et formål, og det er at skab "rumfornemmelse" og effekter, som den samlede lyd til en større oplevelse end ordinær 2-kanals stereo.

Den lyd der kommer ud af baghøjttalerne er således et mixet signal, som ikke nødvendigvis hele tiden er til stede, men giver først lyd fra sig, når det er tiltænkt fra lyd-designeres siden.

Til top Vis Administrator's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Administrator Besøg Administrator's Websted

kultfilmsdreng
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Kan i anbefale en rigtig god film til at "tjekke" baghøjttalerne? Og evt. tidspunkt hvor de virkelig skulle trænge igennem?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes