Forfatter |
|
kennls Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2003 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 57
|
Sendt: 12 August 2004 kl. 20:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har anskaffet mig en Denon AVR-2803 i sort, dvs. en af de sidste man har kunnet få til 4400 kr. Til den pris er 1804 blevet henvist til soveværelset 
Nu havde jeg tænkt mig at få drømme anlægget, så der skal købes et effektrin til. Jeg har jo (desværre) set CHTT og Egoist hjemmebioerne . Jeg har drømt om Denon POA-2200 siden jeg var 18 og fundet ud af de nu kan fåes brugte til en relativ billig pris. Jeg har kontakt med et par stykker, hvor jeg enten kan få et POA-2200/PRA-1000 sæt eller en POA-2400 til lige et par kilo.
Højtalerne er et par Dali Suite 3.5, en Dali C1000, to Dali R1000 og en SWA-12. Stuen er på 32 m2. Jeg ønsker et effektrin for at få bedre stereo musik (rock og klassisk) og mere punch i fronterne til surround.
Når man søger oplysninger på nettet, ser man at 2200/2400 er nærmest den samme effektforstærker, men jeg kan ikke finde forskellene . Jeg kan heller ikke finde test der fortæller hvilken der er bedre osv. Umiddelbart virker det som om 2400 er nyere.
Er der nogle der har erfaringer med disse effekttrin, evt. oplysninger om alder og er prisen rimelig...?
mvh Kenn
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 12 August 2004 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kennls
Sorry?  
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med alder og hvilken der er nyest, men jeg gætter selv på 2400'eren. Den synligste forskel er volumen reguleringen på fronten af 2400, istedet for bagpå på 2200. (2200 er sgu pænere ) Jeg har også ledt på nettet - men jeg tror de er så gamle at det ikke findes derude...
Men med hensyn til pris så jeg synes 2200'ern alene skal lægge på 15-1800 alt efter stand. Jeg har set flere 2400'ere i tidens løb på dba og de koster gerne 2000-2500. Men husk: man kan jo altid forhandle lidt __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
kennls Forum Bruger

|
Sendt: 12 August 2004 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT:
Det går jo nok alt sammen, det er jo en dyr hobby. Men som jeg siger til konen, så er det jo bedre end at jeg går på værtshus
Jeg er spændt på om mine Dali Suite 3.5, bliver væsentligt forbedret med et effektrin og med 2803'erens forforstærker. Jeg må faktisk sige at de lød lidt bedre på min gamle PMA-860 end på min 1804, selvom 860 kun skulle have 2*85 watt i 8 Ohm. Jeg havde egentlig regnet med at 1804'eren var en forbedring (nyere teknologi osv.)
Er der noget man skal passe på med at købe de her 14-16 årige effekttrin, så at din ene 2200 havde en defekt kanal.
mvh Kenn
|
Til top |
|
|
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 12 August 2004 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, man skal se sig for. Defekten er dog opstået hjemme hos mig selv i løbet af den sidste måneds tid. Jeg har ikke haft den på værksted endnu, så jeg ved ikke engang om det er slemt, eller bare noget simpelt: kanalen kan spille, men med støj...
Nå tilbage: Angående stereolyd, så giver effektrinnet helt utrolig meget, både ved lav og høj volumen - men flaskehalsen i systemt bliver nok receiverens begrænsede evner som stereo gengiver.
Et lille tip - hvis du køber den 2200 med en pra forforstærker, så kan du koble begge til effektrinnet. Der er en indgang til "normal" og een til "cd" - man kan så bruge "normal" til stereo og "cd" til surround, hvor man godt kan gå på kompromis med den lille ekstra indbyggede modstand der er i "CD" indgangen. __________________ AVI + Squeezebox
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 789
|
Sendt: 13 August 2004 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Støj i 2200/2400'erne er en klassiker, men relativt let at lave,.
På forstærkerprintets øverste venstre hjørne (set fra komponent siden) sidder der nogle Transistorer 7-8 stykker i en klase som er ret lune, efterlodes disse er det min erfaring at støjen forsvinder (har lavet 3 stk på den måde) Alternativt kan det være en af stelforbindelserne der er blevet trætte, så en opfriskning af dissee og den spiller uden støj igen.
Meeen det er en gammel "sjover" (2200/2400/2800), POA-44/6600 giver derimod noget mere lydkvalitet for pengene. 44/66 er også i et prisleje hvor de fleste kan være med. Den sidste tudse er givet rigtigt godt ud.
Hvis den ellers virker "frisk" og ikke støjer, er de udemærkede forstærkere, hvor man opnår mange watt til små penge.
|
Til top |
|
|
kennls Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad så med POA-2800, den serie er fra første halvdel af 90erne istedet for sidste halvdel af 80erne. Den har godt nok ikke den "røde lys stribe", men ellers virker den tilsyneladende til at være en videreúdvikling fra 2200/2400. Den ligger på ca. 2,5k kr., som jo kun er 600-700 kr. mere end 2200/2400. Hvor meget betyder de 5-8 år, som den vil være yngre...?
Jeg har desværre ikke set nogle 4400 endnu.
6600 kan jeg se koster ca. 2 kilo stykket, men så er vi nok ved at være over hvad hjemmestyret tillader, når jeg lige har brugt 4400, på en ny AVR-2803. 
Spørgsmålet er nok også hvornår det er overkill, i forhold til mine Dali Suite 3.5, som jeg er meget glade for og nok ikke udskifter før om et par år.
mvh Kenn
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2004 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
et sæt 4400 kan findes fra 2K og op. (På en go dag har jeg købt et sæt til 1500,-)
Et sæt 6600 Kan du finde til ca. 3200,-
De begge spiller væsentligt bedre lyd end 22/24/2800.
Som du selv er inde på er 2800 stort set identisk med de 2 andre i serien. Lydkvaliteten ligner da til forveksling også. 2800'erne er typisk prissat til knap 3K, og det er alt for meget så hellere et sæt 6600 (hvis konen vil have sådan 2 skrumler ind i stuen)
Overkill...tja i min philosofi kan man aldrig få for meget strøm Jo mere overskud dine forstærkere har jo bedre vil det hele spille.
Men kan du finde en 22/24/2800 som er "defekt" til 4-500,- er det nu et udemærket køb. Sålænge der bare er tale om lidt støj, kan det nemt fikses.
Hvad du end beslutter dig for så held og lykke med det.
Mvh Kedde
|
Til top |
|
|
kennls Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2004 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm....Kedde hvor handler du henne, du finder det en del billigere end jeg gør. Hvis jeg kunne finde et sæt 4400/6600 til de priser du lister, var jeg på dem med det samme 
Konen har lært at acceptere min passion, sålænge det ikke trækker for meget på kassekreditten.
Så i den retning har jeg lidt mindre problemer, sålænge stuen bare ser rimelig ud. To 4400/6600 ville hun acceptere uden probs. Hun er eksempelvis meget glad for mine Dali Suite 3.5 og synes de er pæne 
Tror jeg er lun på 4400/6600 løsningen, nu skal jeg åbentbart bare finde dem til lidt lavere priser.
mvh Kenn
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2004 kl. 10:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 13 August 2004 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil sikkert være mig en evig gåde hvorfor disse Denon amps til stadighed bliver omtalt med ærefrygt og ærbødighed.
Hvis to stk 4400 er bedre end en 2800 - så må den 2800 dæleme være noget sløj.
Jo.... der er godt med strøm i 4400, og de kan spille rimelig hjt. Men til gengæld leverer de det mest flade og unuancerede lydbillede ever!
Med et sæt 4400 er man aldrig i tvivl om hvor højttalerne står.
kennls, dine højttalere fortjener altså noget bedre.
Lad være med at hoppe på den der Denon-vogn. Se dig for. Der er masser af poweramps til salg. Og efter al sansynlighed er en hel del af dem bedre end de gamle Denon-ting.
/vilmann
__________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
vilmann skrev:
Det vil sikkert være mig en evig gåde hvorfor disse Denon amps til stadighed bliver omtalt med ærefrygt og ærbødighed.
Tja det er nu engang den billigste måde at få mange watt på, men der er da under ingen omstændigheder tale om High-end (det tror jeg nu vi alle er enige om)
Hvis to stk 4400 er bedre end en 2800 - så må den 2800 dæleme være noget sløj. Ja det er den.....
Jo.... der er godt med strøm i 4400, og de kan spille rimelig hjt. Men til gengæld leverer de det mest flade og unuancerede lydbillede ever! (stadig bedre end 22/24/2800) og ja jeg har haft dem alle i A/B test
Med et sæt 4400 er man aldrig i tvivl om hvor højttalerne står. (lydkvaliteten matcher POA-6600, 4400 kan bare ikke spille hjernedødt højt)
kennls, dine højttalere fortjener altså noget bedre. Lad være med at hoppe på den der Denon-vogn. Se dig for. Der er masser af poweramps til salg. Og efter al sansynlighed er en hel del af dem bedre end de gamle Denon-ting.
Enig der er masser af andre gode mærker, men eksempelvis NAD's (200) effektserie gør det ikke bedre end de gamle denon POA'er og ligeledes en halvdød rotel.
/vilmann
|
|
|
Skal det være supergodt så læg ører til Harman Kardon Signature 1.5 og 2.1 de lyder dælme godt (1.5'eren kan findes til relativt billige penge)
Skal det være "fantastisk godt" så byg en Zappulse det er musik
|
Til top |
|
|
kennls Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vilmann
Jeg har nu altid været glad for Denon og synes det lyder rigtig godt. Smag og behag er jo forskellige. Kald mig bare konservativ, men jeg er glad for Denon/Dali kombinationen. At jeg ikke er vildt glad for klubben er noget andet, men det skal jo ikke gå ud over produkterne, Denon kan man jo købe andre stedér
Hvilke brugte poweramps synes du matcher en Denon 2803 til 2-3000 kr...?
mvh Kenn
|
Til top |
|
|
kennls Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2004 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde
Problemet er at mange folk der sælger brugt, tror de altid sidder med en guldgrubbe. Man får altid historier om at den "næsten" ikke har været brugt, den er som ny og andet bla bla.
SMS'er med en der mente mit bud på 3000 for et sæt POA-6600 var alt for lavt (man starter jo med at forhandle lavt, for at mødes ind imellem). De folk jeg har snakket med i forbindelse med DBA annoncer, tror jo at DBA priserne er en facitliste, i stedet for at se dem som udbudte priser, som er udgangspunkt for en forhandling
Forhåbentlig finder jeg et sæt til en realistisk pris 
mvh Kenn
|
Til top |
|
|
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
Sendt: 13 August 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kenn,
Jeg ved ikke meget om de nye Denon ting. Og slet ikke Surround Sound.
I mit stereo setup erstattede jeg et sæt Denon 4400 med en Luxman 5M21 fra 1978. Nogen købte mine 4400-æsker og så havde jeg endda til et par ekstra CD'ere.
Om jeg savner dem? Ikke det fjerneste.
/vilmann
__________________ Zvxxr erggre v zvar bcfynt. Orxyntre!
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

|
Sendt: 13 August 2004 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
kennls skrev:
Kedde
Problemet er at mange folk der sælger brugt, tror de altid sidder med en guldgrubbe. Man får altid historier om at den "næsten" ikke har været brugt, den er som ny og andet bla bla.
SMS'er med en der mente mit bud på 3000 for et sæt POA-6600 var alt for lavt (man starter jo med at forhandle lavt, for at mødes ind imellem). De folk jeg har snakket med i forbindelse med DBA annoncer, tror jo at DBA priserne er en facitliste, i stedet for at se dem som udbudte priser, som er udgangspunkt for en forhandling Sådan en "skærm" han tror åbenbart at en forstærker der er over 10 år gammel kun behøver miste halvdelen af nyprisen over 10 år ??? dream on boy. Ja som du siger med "guldgrubben" nogen gange må man sq grine over folks prissætninger på DBA "Jamen i 82 var det et helt vildt godt anlæg" ja det er flot karl smart men det er nu også et par dage siden at vi skrev 82.....
Forhåbentlig finder jeg et sæt til en realistisk pris 
Det skal nok lykkes for dig. Tålmodighed min ven tålmodighed ved godt det er svært når man først har set sig varm på en model.
mvh Kenn |
|
|
|
Til top |
|
|
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
Sendt: 13 August 2004 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den store forskel på POA 2800 og 2200/2400, er at 2800 har mos-fets transistorer - det var det helt store hit i 80/90'erne, problemet var bare at den lød alt for klinisk. Vælg istedet for en 2400, som har en meget varmere lyd.....
'har faktisk for et par måneder "testet" POA 2400 mod Yamaha MX2 og H/K 1.3 signature ( højtalere var JBL TI3000 ), og syntes at Denon'en slap overordentlig godt fra det....nuvel, lyden er måske lidt "doven", og også lidt "stor" i lydbilledet, men er meget behagelig at lytte til....og så er det praktisk talt umuligt at få den til at "gå i knæ" - afgiver masser af effekt.
- og ja, den ER gammel, og tiden er måske ved at løbe fra den, men den spiller fint og brugtprisen har i de sidste 10 år (!) ligget på omkring kr. 2.000, så det må siges at være en ret værdifast investering.
mvh.
Jesper/Oldhifinut
|
Til top |
|
|
kennls Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2004 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fik min nye 2803 med posten igår. Den lyder en del bedre en min Denon AVR-1804, i såvel stereo som surround. Jeg var positivt overrasket, troede det var samme lydkvalitet som 1804, men blot med pre-out mulighederne. I stedet fik mine Dali Suite nyt liv med lidt mere bund og fylde i musikken.
Men et effekttrin er stadig på programmet. Men nu har jeg talt med 3-4 "skærme", som alle tror at brugte Denon monoblokke kan prissættes urealistisk højt. Eller også skal de absolut sælge en pakkeløsning med Cerwin Vega'ere, tunere, cd afspillere osv. med et par af disse monoblokke. En gang imellem kan jeg godt forstå folk bare køber nyt 
Men OK jeg har da to fornuftige kontakter med rimelige priser på en 2200/PRA1000 eller en 2400.
Ellers har jeg kigget lidt på en NAD C272 effektforstærker, der jo koster 4500 fra ny:
http://www.hifiklubben.dk/iz.asp?id=1|p|16|16|4177|pdetail
Hvordan er NAD effekttrin, sammenlignet med de Denon effektrin jeg har kigget på ellers.
mvh Kenn
|
Til top |
|
|
Kedde Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2004 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft NAD 216, som er forgænger til C272. På samme tid havde jeg POA-2200. En direkte sammenligning er måske uretfærdig, da Denon'en har 75W mere på papiret.
I den direkte sammenligning havden denon'en mere liv/dynamik i sig og sidst men ikke mindst meget mere kontrol over bassen. så hvis NAD-218 er i samme bolgade som NAD-214/216 så er en denon klart at foretrække både af økonomiske såvel som "audiofile" grunde.
Mht. 2803/1804 er jeg lidt overrasket, jeg har desværre aldrig hørt dem i direkte test (A/B) men troede også at de lød ens. Hvis du skal beskrive forskellen på de to hvordan vil du så beskrive den ? (har overvejet at nedgradere min 2802 til 180X serie) men det ser jo umiddelbart ud til at være en dårlig ide !?
Hvor meget vil du bruge på effektblok(ke) ? og skal det være denon ? hvis jeg må være så fri ups sorry (2-3K) kan jeg se.
Edit: Tror stadig POA-2200/4400 er det bedste bud til under 2500,-
|
Til top |
|
|
tonyax Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2705
|
Sendt: 14 August 2004 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med et H/K signature 1.3 effekt trin?? Ved så ikke om de kan opdrives til den pris, men er selv ovenud glad for mit. Det er en 3-kanals så der får du også en kanal til centeren.
Kender intet til Denonerne, så ved ikke om de er bedre eller dårligere, ved dog at min H/K spiller røven ud af bukserne på min gamle NAD 214 som jeg selv var rigtig glad for . Måske nogle andre har prøvet at samligne dem!! __________________ Tony
H/K & B&W snurrerundt
|
Til top |
|
|
kennls Forum Bruger

|
Sendt: 14 August 2004 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kedde:
Forskellen mellem min 1804 og den nye 2803, er en mere fyldig lyd (mere dynamisk bas, men samtidig mere kontrolleret), specielt trommer lyder bedre. Derudover er der mere styr på mellemtone/diskant. I surround er 2803 bedre til at gengive dialogen og har mere kontrol over lydbilledet, i de lydmæssigt kraftige scener.
Noget af det kunne selvfølgelig være forskel på D/A konvertere, da jeg bruger receiverens D/A konverter (DVD-700 DVD fra Denon).
NAD'en lyder bare som jeg vil få mere power, men ikke en væsentlig forbedret lyd i specielt stereo. Så det er nok lidt hmmmmmm...
Denon er ikke absolut, bare det er sort og spiller godt sammen med Denon/Dali. Budgettet hedder ca. 2k for et brugt effekttrin, men 3-4k hvis det er monoblokke.
Mvh Kenn
|
Til top |
|
|