Forfatter |
|
MartinLynge Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa alle
Så har vi langt om længe fået os taget sammen til at købe et hus..... I eftersøgningen af et sådant har et dedikeret rum til hjemmebioen stået HØJT blandt prioteringerne....
Var lige ude og måle areal igår på DET rum, som bliver tildelt til hjemmebioen...
Og rummet var kun 2,4*4,6 meter...... Bliver rummet for SMALT til god lyd?? Håber I er nogen derude med lidt indretningserfaring.... mit hifi-hjerte kunne godt bruge lidt ro...
|
Til top |
|
|
MartinLynge Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2004 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slet ingen med erfaringer på rumstørrelser til hjemmebiffen....
|
Til top |
|
|
Jonnravn Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 473
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har også fornyligt købt hus hvor jeg fik tildelt (allernådiske ) et rum på ca 3x5x2 meter til hjemmebio/lytterum. Jeg mangler nu kun de sidste detaljer for at være helt færdig. jeg har set de første 5-6 film og hørt de første 10 Cd'er i rummet, og det virker faktisk okay. Jeg skal dog lige have kigget på lidt akustisk dæmpning af stenmure, loft og hjørner. der kan desværre ikke være mange mennesker i rummet til en filmfremvisning, men intim bio'stemining er bestemt heller ikke dårligt.
Jeg tror dit rum er lige i det mindste, men jeg tror også du kan opnå et fint resultat i rummet, så længe du tilpasser udstyret til rummet. dvs. ikke en masse møblement, ikke store 4 vejs højtalere og subwooferer med 4 12" basser osv. osv.
Held og lykke med projektet, og husk at smide nogle billeder. Jeg smider selv snart nogle billeder på forum.
|
Til top |
|
|
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv i gang med at bygge en bio i et 4x6,5m rum.
Det afhænger selvfølgelig af hvad man vil 'fylde' i rummet. Jeg tør ikke svare på om det er for smalt til god lyd, men det ville være for smalt til mit lærred .
Med det rette valg af komponenter og indretning, tror jeg nu godt man ville kunne udrette en del. Håber på lidt billeder.... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
Til top |
|
|
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du spiller på den lange led og skal have 0,4 m til sidevæggen fra hver højt. så har da 1,6 meter mellem højt. - det er nok lige i underkanten.
Spiller du på den korte led og acceptere at lyttepositionen er ved den væg og har højt trukket 0,4 cm ud fra bagvæggen så har du en lytte afstand på 2 meter - det kan vel lige gå an
|
Til top |
|
|
MartinLynge Forum Bruger

|
Sendt: 26 August 2004 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er også bredden, der bekymrer mig mest.....!!! ... godt nok SØRGELIGT hvis jeg alligevel får en lappeløsning til hjemmebif....
Da det skal bruges til hjemmebif tror jeg ikke lytning og ikke mindst kigning på den anden led er en option...:)...
Er også muligheder på 1. sal... nogen med erfaringer med lyd i rum med skrå vægge??
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jubelnar,
Du kan muligvis få lidt problemer med bassen i det rum du nævner. Det er ret tæt på at være dobbelt så langt som det er bredt, dette kan give problemer med stående bølger ved de frekvenser som har samme bølgelængde som rummets dimensioner. Når flere af rummets dimensioner har samme mål (eller mål der går op i hinanden) bliver denne effekt forstærket, med det resultat at du får meget "boomet" bas nogen steder i rummet, og så godt som ingen andre steder.
Inden du begynder på den vilde indretning, så prøv at sætte dit anlæg til derinde (specielt subwooferens placering er kritisk) og hør om det er til at have med at gøre.
En løsning jeg selv har brugt kan være at forkorte rummet 60-70 cm med en gipsvæg. Gør du det i den ende du har billedet (lærred/tv) kan du bruge den plads du mister til "nicher" hvor du kan have anlæg/højttalere/DVD´er osv...
|
Til top |
|
|
sam25 Lukket konto

Konto lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 298
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis udstyret vælges efter rummets st. så er det vel ikke noget problem. det skal nok ikke være 5 801'er og 15" subber, men hvis du bruger det rigtge skulle det vel ikke være noget problem.
|
Til top |
|
|
smølf Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej. tillykke med det nye hus!
2.4 m er måske lige i underkanten hvis du regner med at bruge store højtalere.
ellers er rummet fint til en lille hjemmebio. det drejer sig mere om at bruge det rigtige udstyr. samt prøve sig frem til pladsering af HT. er den kun til dig og kærsten er det bare med at gå krig.
det er min mening mvh Simon
|
Til top |
|
|
guffi Udelukket fra forum

Brokkehoved KSB
Bruger siden: 14 September 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har mit anlæg til at stå på første sal med skråvæge, og syntes det er rigtig godt, dog har jeg sat nogle isoleringsplader op bag mine BKS 175 ( ellers lyder stemmerne lidt utilregnelige, dvs kunne ikke rigtig bedømme hvor de kom fra) som så står ca 1 1/2 mtr fra bagvæg og ca 1 mtr fra sidevæg. Da det er en meget høj højttaler (175 cm) er der ikke meget plads på det højeste punkt, så fra toppen af htt ( selvfølgelig pga skråvægene ) er der kun ca 5 cm.
Har fået lovning af min dejlige kone på, at få mit helt eget seperate lytte rum, som bliver på omkring 35 M2. Det glæder jeg mig sku til, så man kan side uforstyret, og selvfølgelig ikke forstyrer de her to bavianer (knægte) når de skal sove. Det er jo nok også et af de største problemer de fleste hifi entusiaster har. For det første tiden, og for det andet, at der jo også er andre mennesker i huset, som ikke er lige henrykte over at anlæget kører med 100 db i døgndrift.
Nå skide være med det, det bliver vel bedre når de flytter hjemme fra  
Men for at gøre en lang historie kort, så vil jeg sige at det andet rum er for lille, og hvis du har mere plads oven på, så flyt det dog der op.
Mvh Guffi |
|
|
Til top |
|
|
flemming38 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 224
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jubelnar
Det er vel egentlig spørgsmålet, hvad du forbindelse med god lyd. Min hjemmebif er 2,8*4,7 m. Rummet bruges udelukkende til hjemmebiograf, og det passer fint til det. Surroundeffekterne er fint defineret og forekommer slet ikke mudrede.
Uden at jeg på nogen måde skal gøre mig klog på det, må problemet med stående bølger ved 2 gange rummets længde i forhold til bredden, vel blive modificeret af, at der står møbler og andet, der er med til at bryde og sprede lydbølgerne, ikk'??
Flemming
|
Til top |
|
|
Micker Branchemedlem

Hi-Fi Klubben
Bruger siden: 04 Februar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 461
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jubelnar skrev:
muligheder på 1. sal... nogen med erfaringer med lyd i rum med skrå vægge??
|
|
|
Ja jeg har selv skråvægge og det er ikke optimalt, jeg er rent ud sagt pænt træt af det. Lyden bliver ikke ens over det hele pga af skåvæggene. Men jeg har lavet et sweetspot, hvis der er flere end mig selv der skal se film eller høre musik er det ikke helt iorden.
|
Til top |
|
|
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
Sendt: 26 August 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altzzå - du skulle have stillet spørgsmålet INDEN du købte huset !! Her er dit næste hus:

|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2004 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming,
Det er rigtigt at mange rumbetingede lydproblemer kan løses med indretningen, men det er primært i frekvensområdet fra den øvre bas (150-200 hertz) og opefter, da lyden bliver mere og mere retningsbestemt jo højere frekvensen er.
Når vi taler om den dybe bas er det ikke så ligetil, da bassen "kravler" udenom møblementet. I dette tilfælde vil der være en stående bølge ved 28,6 hz (bølgelængde på 4,6 m) og 43 hz (bølgelængde på 2,4 m). Er rummet også 2,4 m højt (?) vil 43 hz bølgen iøvrigt blive forstærket 2 gange. Det store problem vil komme ved 86 hz. Her ligger nemlig 2. oktav af bredden (og højden?) samt 3. oktav af længden. Med andre ord 2 eller 3 stående bølger der falder sammen og ligger ret tæt på hvad der højst sandsynligt er delefrekvensen mellem sub og front (afhængigt af udstyr selvfølgelig).
Noget af dette vil kunne løses ved at eksperimentere (en hel del) med placeringen af subwooferen og evt. en smule eq, men jeg tror det vil kræve tid (og lidt held) at få optimal lyd i det frekvensområde. Umiddelbart tror jeg at ideen med at bruge 1. salen med skråvæggene lyder som om det kunne give et bedre resultat uden de store armbevægelser, her bliver lyden reflekteret helt anderledes pga de skæve vinkler, så stående bølger ikke er nær så stort et problem.
|
Til top |
|
|
MartinLynge Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2004 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker UTROLIGT mange gange for de mange gode indlæg... Konen har nu læst med og hun er gået med til, at jeg får lov at indrette en STOR stue på første sal til hjemmebioen...Hun må efterhånden vedkende, at hun også finder det "FEDT", at man kan skabe en unik oplevelse i eget hus.... 
Bioen bliver på cirka 25kvm - 5,4*4,6 meter (med skrå vægge i siden men med vandrette bærende bjælker i alm. lofthøjde (læs: højt til Kip)
Så bliver der også bedre plads til at at invitere alle naboerne til koncert...
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2004 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Held og lykke - og god fornøjelse! 
Fortæl endelig hvordan projektet udvikler sig - gerne med billeder af det færdige resultat..? 
|
Til top |
|
|
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
Sendt: 27 August 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Super fedt med det store rum.
Husk at gøre det kone venligt, dvs ingen kabler og andet "rod". Men højttalerne skal nu engang stå det hvor det lyder bedst, ellers er der jo ingen grund til det hele.
Så kan det være at naboen kan bruge det som argument over sin kone osv. osv osv.
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
Til top |
|
|
MartinLynge Forum Bruger

|
Sendt: 27 August 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil I i den forbindelse mene, at lyden vil være "bedst" på tværs eller langs af de skrå lofter? Rummet er jo nærmest kvadratisk, så begge dele er muligt?
|
Til top |
|
|