| Forfatter |
|
Lars Cetti Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 115
|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har 2 spørgsmål som jeg længe har gået rundt med!
Jeg har idag 5.1 surround og pønser på at få 6.1. Min Surround-receiver er klar til 6.1, så det er bare en ekstra baghøjtaler der skal til. MEN! På min receiver, kan man instille "Surround back", til "Discreet" og "Matrix". Hvad fanden skal jeg stille den på? Det er jo langt fra alle film som er 6.1, så hvad vil der ske, hvis jeg afspillede en 5.1-film i "discreet"-mode eller "matrix"-mode..??? I må også forklare mig hvad de enkelte modes gør! (jeg har kigget i manualen, men jeg fattede ikke deres forklaring.)
Dernæst skal jeg høre Jer om valg af digital-kabel. (Det er sikkert et emne der har været oppe 50.000 gange). Jeg bruger idag et optisk kabel fra min DVD-afspiller til min reciever. Jeg har også muligheden for at vælge et digital coax-kabel. Men hvad er bedst? Det er jo bare nuller og et-taller som sendes igennem kablet, så er det ikke fuldstændigt ligemeget?
Recieveren er en Sony STR-DB1080.
Glæder mig til at høre fra Jer! 
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars Cetti skrev:
|
Dernæst skal jeg høre Jer om valg af digital-kabel. (Det er sikkert et emne der har været oppe 50.000 gange). |
|
|
He he... Det har du ret i. Den korte konklusion er COAX!
(Prøv søgefunktionen, det har været debateret mange gange , men foreskellen skal findes i størrelsen på jitter)
Ang. matrix/diskrete så er jeg selv lidt med på en lytter (jeg TROR jeg ved det, men er ikke sikker) __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 18 Oktober 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=637&zoneid=2
DTS–ES Discrete/Matrix
Blev introduceret i 1997 og er DTS’s svar på Dolby’s EX format. DTS- ES Discrete/Matrix er et "ægte" 6.1 format. Man har nu seks adskilte kanaler, så man benytter tre surroundhøjttalere – i stedet for to. For at kunne høre DTS-ES, skal dit udstyr kunne afkode et DTS-ES signal. Det kræver, at du har en receiver med DTS-ES logo'et på. Samtidig skal softwaren havde lagt formatet på. Formatet er kompatibelt med DTS 5.1 - her bliver det ekstra signal splittet op og gengivet sammen med de to eksisterende surroundhøjttalere. Benævnelsen "Discrete"(adskilt) eller "Matrix"(flyde sammen) hentyder til teknikken, hvor bagcenteren enten er et separat signal (discrete) eller er simulerede fra de to eksisterende surroundkanaler (Matrix) som ved Dolby Digital EX. Hvilken teknik, der bruges, er afhængig af pladsmængden på DVD-skiven og af hvilket format producenten vælger at bruge. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
napsi Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Status: Offline Indlæg: 134
|
| Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der ikke en "auto" eller lignende? Der er flags i DTS/DD spor hvor de angiver om sporet er EX/ES-Matrix/ES-discrete. (Dog mangler disse nogle gange. Noget med at nogle padder havde fejl i deres implementationer så de ikke kunne håndtere flags. Kun i forbindelse med DD så hudt jeg visker.)
Kommer ikke noget godt ud af at køre ES/EX på spor der ikke har det.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
På min receiver (Denon avr-2803) finder den selv ud af om DTS evt. er ES. Men når det kommer til dolby skal man selv vælge det .
Ved ikke om dette er generelt.... __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Matrix er når en film er indspillet i 5.1 men bliver afspillet som 6.1/7.1. Der bliver altså lavet et "kunstigt" signal til surround back kanalen. Dïscrete er når filmen er indspillet i 6.1 og afspilles i 6.1. Gav det mening?
MVH WRONG
P.S. Coax giver for det meste det bedste resultat. __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
napsi Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 22:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
|
Matrix er når en film er indspillet i 5.1 men bliver afspillet som 6.1/7.1. Der bliver altså lavet et "kunstigt" signal til surround back kanalen. Dïscrete er når filmen er indspillet i 6.1 og afspilles i 6.1. Gav det mening?
MVH WRONG
P.S. Coax giver for det meste det bedste resultat.
|
|
|
EX/ES-Matrix er 3(4) kanaler kodet ind i de 2 bagkanaler ligsom man gør med Center/Surround i Dolby Pro Logic. Man kan køre EX/ES-Matrix dekodning på spor der ikke er EX/ES-Matrix kodet, men det er ikke en god ide.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig med napsi. Matrix dekodning skal kun benyttes hvis DVD'en indeholder et sådant spor. Det er ikke til at lave et "kunstigt" 6.1 signal.
Det er vel også derfor at man kan opgive DVD'er til at være Dolby Digital EX (selv om det er et 'fysisk' 5.1 spor)  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
napsi Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
|
På min receiver (Denon avr-2803) finder den selv ud af om DTS evt. er ES. Men når det kommer til dolby skal man selv vælge det .
Ved ikke om dette er generelt....
|
|
|
Fandt en liste over EX/ES dvd'er og deres flags: http://www.docdvd.com/exdvds.shtml
Ser ud til flaget til ES-Matrix også mangler ofte.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Oktober 2004 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for linket.
Jeg kan se at mine erfaringer passer ind i skemaet, at det så passer med at jeg har haft flag på DTS-ES og ikke DD-EX er så bare en tilfældighed . Men det var nu rart at vide at det ikke skyldes fejl i receivere .
Men det er nu meget skuffende af flagene bliver glemt så ofte . __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Jannick Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1319
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 11:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen som kender en liste over lydformat der oplyser om antal bit-rate?
Det blev posted en for lang tid siden, men den liste er efterhånden gammel og uopdateret. __________________ MVH Jannick Petersen
|
| Til top |
|
| |
Therac Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
napsi skrev:
|
Er der ikke en "auto" eller lignende? Der er flags i DTS/DD spor hvor de angiver om sporet er EX/ES-Matrix/ES-discrete. (Dog mangler disse nogle gange. Noget med at nogle padder havde fejl i deres implementationer så de ikke kunne håndtere flags. Kun i forbindelse med DD så hudt jeg visker.)
Kommer ikke noget godt ud af at køre ES/EX på spor der ikke har det.
|
|
|
Der vil jeg dog lige tilføje, at hvis man har et lidt dårligt rum, ligesom jeg, hvor surround højttalerene sidder langt fra hinanden, så kan det faktisk godt være en fordel at bruge EX/ES Matrix da det får lydbilledet til at hænge bedre sammen.
Men jeg vil gerne tilslutte mig mængden og sige at hvis dine baghøjttalere har en god placering og du synes at det lyder fint i "normal" 5.1 så kør med det. Men det skader jo ikke at prøve en 6.1 opstilling...
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er lidt i tvivl om du snakker om forskellige højtaler opsætninger eller forskellige dekodninger (som jo er emnet ).
Therac skrev:
|
Der vil jeg dog lige tilføje, at hvis man har et lidt dårligt rum, ligesom jeg, hvor surround højttalerene sidder langt fra hinanden, så kan det faktisk godt være en fordel at bruge EX/ES Matrix da det får lydbilledet til at hænge bedre sammen.
|
|
|
Mener du at lydbilledet hænger mere sammen hvis man bruger EX/ES dekodning i et 5.1 system ??
Therac skrev:
|
Men jeg vil gerne tilslutte mig mængden og sige at hvis dine baghøjttalere har en god placering og du synes at det lyder fint i "normal" 5.1 så kør med det. Men det skader jo ikke at prøve en 6.1 opstilling...
|
|
|
Jeg vil da altid foretrække 6.1/7.1 frem for 5.1 uanset rummet! Men jeg vil da indrømme at foreskellen ikke er enorm. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
Therac Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 158
|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
Therac skrev:
|
|
|
|
Mener du at lydbilledet hænger mere sammen hvis man bruger EX/ES dekodning i et 5.1 system ??
|
|
|
Fik vist ikke formuleret mig ordentligt...
Jeg mente at lydbilledet blev mere sammenhængende hvis man kørte med en 6.1 opstilling - lige meget om det var matrix eller discrete. (sådan er det i mit rum)
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Oktober 2004 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Therac skrev:
Ingeniøren skrev:
Therac skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Fik vist ikke formuleret mig ordentligt...
Jeg mente at lydbilledet blev mere sammenhængende hvis man kørte med en 6.1 opstilling - lige meget om det var matrix eller discrete. (sådan er det i mit rum)
|
|
|
Så giver det meget mere mening  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
napsi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 05:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
I biffen har de en ganske fornuftig løsning på brug af baghøjttalere ved non-EX/ES: bagvægshøjtalerne deles op, så venstre halvdel spiller SL og højre spiller SR.
Min egen yamaha lader bare SB højttalere se til fra sidelinjen, når EX/ES ikke er aktiveret. (Har dog ingen SB pt, så smerten er til at leve med, hehe). Men måske andre producenters kan.
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Oktober 2004 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
napsi skrev:
|
I biffen har de en ganske fornuftig løsning på brug af baghøjttalere ved non-EX/ES: bagvægshøjtalerne deles op, så venstre halvdel spiller SL og højre spiller SR.
|
|
|
Min Denon AVR-2803 kan det samme, det bruger jeg selvfølgelig altid når der ikke er et ES/EX spor  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |