| Forfatter |
|
Lux550 Freak Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
Er der nogen der har en holdning til hvor langt ud i fremtiden en surround-forstærker kan klare sig før den er forældet? Jeg tror jeg spør om hvor hurtigt dagens surround-standard vil blive udskiftet med en anden, som dagens forstærker ikke understøtter.
Findes der forstærkere som kan opraderes via software så man er fremtidssikret?
Grunden til spørgsmålet er en overvejelse om man skal købe et anlæg der egentligt er "for stort" til min nuværende bolig, i håb om at det vil få mere berettigelse hvis jeg en dag i fremtiden flytter til noget større.
håber nogen ved noget om det, for jeg kan ikke finde rundt i alle de standarder der findes i dag (DD, DTS, 5.1, 7.1 .....?????)
edit: har lige se denne http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=637&zoneid=2, så jeg er forhåbentligt klogere snart på standarderne..
på forhånd tak
Lux550
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
der findes eks. 10.1 forstærkere, men....
det hele besværliggøres af at man ikke Bare uden videre kan knalde et ekstra forstærker modul i hvis det er nødvendeigt, medmindre forstærkeren er forberedt på det, og det kræver plads....
desuden mener jeg at vi er ved at nå smerte grænsen hvad angår x.1 film.
hvor mange film er det nu liiige der er i 7.1 eller ægte thx?
en ting er at en surround processor kan generer lyden, men det er altså ikke det samme som at den er fra studiet er mixet til n bestemt kanal.
jeg mener at hvis man køber en god 6.1 forstærker, ja så når man altså langt... en 7.1 er også fint, men hvis man går op i "korrekt" gengivet film, således at man kun har det antal kanaler i brug som filmen er indspillet i, ja sååå...
nad har eks. x.2 udgang, en nyttig feature, som forhåbentlig bliver mere udbredt da stereo sub er noget bedre, og mere acceptabelt for dem der også vil høre stereo.
men måske bliver alt ændret den dag der kommer sacd/dvda i alle hjem?
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger


Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne jo også tænkes at næste standart bliver en forbedring af komprimeringen (altså mindre eller måske ingen komprimering), og ikke tilføjelse af flere kanaler. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger


Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
måske, men problemet er bare at det ikke er verdens bedste salgsargument over for hr og fru jensen, og det er dem man sælger 90%(give or take a few..) af alt av udstyr til.
men en herligt positiv synsvinkel du har __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvis du køber en god surround reciver med 7.1 pre ind og out så er du sikret langt langt ud i fremtiden. Jeg mener ikke selv at det er nødvendigt med så mange eller flere kanaler.
Mht hvilke film der er i 7.1. så er der ingen film der er i 7.1. en film er max i 5.1 man bruger bare de 2 bagerste kanaler til at gemme informationerne til "back" kanalerne i. Derfor er der helle ikke nogen dvd som har 7.1 out.
Så køb en reciver med god lydkvalitet, pre ind og out, så er du sikret langt ud i fremtiden.
Vil nok give ingeniøren ret i at fremtiden nærmere byder på lavere/ingen komprimering af signalet. Men her er det mere dvd afspilleren vi snakker om.
|
| Til top |
|
| |
Nicolai18 Forum Bruger


Bruger siden: 08 September 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 908
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
SNEDKEREN skrev:
|
Hej.
Hvis du køber en god surround reciver med 7.1 pre ind og out så er du sikret langt langt ud i fremtiden. Jeg mener ikke selv at det er nødvendigt med så mange eller flere kanaler.
Mht hvilke film der er i 7.1. så er der ingen film der er i 7.1. en film er max i 5.1 man bruger bare de 2 bagerste kanaler til at gemme informationerne til "back" kanalerne i. Derfor er der helle ikke nogen dvd som har 7.1 out.
Så køb en reciver med god lydkvalitet, pre ind og out, så er du sikret langt ud i fremtiden.
Vil nok give ingeniøren ret i at fremtiden nærmere byder på lavere/ingen komprimering af signalet. Men her er det mere dvd afspilleren vi snakker om.
|
|
|
der findes nu film i 6,1 ville bare lige tilfører det til debatten. __________________ Mine Film
Min Biograf
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
det forholder sig på samme måde for 6.1 som 7.1, der er ikke 6,7 eller 8 diskrete kanaler, kun 5.1(6) kanaler. Men på nogle film er der lagt den/de ekstra kanaler oven på de oprindelige bagkanaler.
|
| Til top |
|
| |
Lux550 Freak Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
det lyder somom I snakker meget omkring antallet af kanaler. Hvad med den standard der ligger under antallet af kanaler?
Jeg kan forstå at AC-3 (=Dolby Digital?) er en slags de facto standard i øjeblikket, men at DTS har bedre kvalitet.
Hvornår vil DTS overtage som de facto-standard, og hvornår vil det næste efter DTS overtage - og vil min forstærker kunne afspille det, der kommer efter DTS?
Eller forvirrer jeg bare begreberne?
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.
Hvis du skaffer en forstærker med pre ind på evt. 8(7.1) kanaler, så kan du føde den med 8 uafhængige kanaler. om de så heder DD, DDex, DTS, DTSes eller hvad fremtidens format kommer til at hedde. Så når der engang om nogle år kommer et format som din forstærker ikke selv kan bearbejde, så bruger forbinder du ext out på din dvd(hvis den internt kan konvertere signalet) med et sæt kabler over til ext ind på din forstærker. Så bruger du bare dvd'en istedet for forstærkeren til at konvertere signalet fra digital til analog. Men jeg tror godt du kan forvente der vil gå MANGE år før et andet format vil presse sig på. der er ikke nogen seriøse bud på det pt. DTS har jo ikke skubbet DD af banen endnu, selvom det skulle være bedre.
DTS er ikke nødvendigvis bedre end DD.. men normalvis er det godt nok bedre
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger


Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Lux550 Freak Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
SNEDKEREN skrev:
|
Okay.
Hvis du skaffer en forstærker med pre ind på evt. 8(7.1) kanaler, så kan du føde den med 8 uafhængige kanaler. om de så heder DD, DDex, DTS, DTSes eller hvad fremtidens format kommer til at hedde. Så når der engang om nogle år kommer et format som din forstærker ikke selv kan bearbejde, så bruger forbinder du ext out på din dvd(hvis den internt kan konvertere signalet) med et sæt kabler over til ext ind på din forstærker. Så bruger du bare dvd'en istedet for forstærkeren til at konvertere signalet fra digital til analog.
|
|
|
okay.. det begynder at gi' mening . Hvis jeg så må prøve at blive helt konkret - for een ting er at forstå hvad I siger - en anden ting er at koble til det man kan læse om forstærkerne. Er Primare SPA20 en forstærker som ryger i kategorien "fremtidssikret"? De skriver at den har 9 analoge rca-inputs - men er det dem I taler om?
Primare SPA20 : http://www.primaresystems.com/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE =1093&PARENT=1055
|
| Til top |
|
| |
cst1967 Forum Bruger


Bruger siden: 09 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noget af det der i dag sætter grænsen for detaljer og kanaler i en film er den mængde af max informationer der kan ligge på en DVD skive.
Lyden fylder meget mere end selve filmen. Men nye skiver og laser teknik er på vej. Så snart vil der kunne være over 10 gg så mange informationer på og derved også flere detaljer og kanaler.
Men jeg tror også producenterne skal tænke på hvor mange højtalere forbrugerne gider at have i deres hjem..
Her er et link ang. den nye teknik og skiver:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14723&P N=1 __________________ Christian
Mit DIY-Højtaler
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil være en mulighed. det er dog ikke de 9 rca input vi snakker om. men ext-in. men den vil kunne bruges i mange år. fordi den har ext-in. Hvor i dk kommer du fra?
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er jeg ikke med cst1967. lyden fylder maks 1/4 af disken. filmen mellem 1/3 til 2/3. Men som han skriver er HD-DVD og blueray på vej. og så vil der være mulighed for bedre lyd og billede. DTS (sikkert også DD) overføres til blueray formatet. og selvom der bliver med mindre komprimering ser det ud til at skulle være kompatibel med ældre DTS dekodere. så der skulle ingen problem være der. Vil dog ikke hænges op på noget ang. HD-DVD eller blueray. intet er sikkert hvad de kommende formater angår.
|
| Til top |
|
| |
Lux550 Freak Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
SNEDKEREN skrev:
| Det vil være en mulighed. det er dog ikke de 9 rca input vi snakker om. men ext-in. men den vil kunne bruges i mange år. fordi den har ext-in. Hvor i dk kommer du fra? |
|
|
Jeg kommer fra ydre Østerbro. Hvorfor spørger du?
|
| Til top |
|
| |
SNEDKEREN Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
det var bare ang. den primare, det er jo en udgået model.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 26 December 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
| Er der nogen der har en holdning til hvor langt ud i fremtiden en surround-forstærker kan klare sig før den er forældet? Jeg tror jeg spør om hvor hurtigt dagens surround-standard vil blive udskiftet med en anden, som dagens forstærker ikke understøtter. |
|
|
I praksis er mere end 7.1 nok ikke ønskeligt. Alt over 24 bit 96 kHz er overkill, og mindre komprimering end "ingen" kan man i sagens natur ikke lave. DTS HD, der bliver understøttet af både Blu-ray og HD-DVD, vil understøtte op til 7.1, 24 bit 96 kHz med lossless komprimering. Efter introduktionen af dette vil der i praksis ikke være mere at komme efter hvad selve formatet angår. DTS-HD er bagudkompatibelt med eksisterende DTS-receivere, på samme måde som DTS ES kan afspilles på en 5.1 DTS receiver. Derfor bliver en ny receiver ikke direkte forældet på den facon at den ikke kan afspille de nye formater. I værste fald kan man komme ud i at man må bruge en 7.1 indgang som allerede nævnt, hvilket f.eks. vil være tilfældet med film der bruger MLP (DVD-Audio formatet). Køber du en receiver med iLink er du endda også forberedt på dette. Men udover disse detaljer vil du aldrig blive mere forældet end at du altid vil kunne opnå den lydkvalitet receiveren giver dig her og nu. Ergo er det mere receiverens kvalitet du skal gå op i - forskellen på de forskellige formater er under alle omstændigheder mindre end forskellen på en god og en dårlig receiver. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |