Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 20:13   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvornår blir dagens forstærker forældet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 26 December 2004 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Er der nogen der har en holdning til hvor langt ud i fremtiden en surround-forstærker kan klare sig før den er forældet? Jeg tror jeg spør om hvor hurtigt dagens surround-standard vil blive udskiftet med en anden, som dagens forstærker ikke understøtter.

Findes der forstærkere som kan opraderes via software så man er fremtidssikret?

Grunden til spørgsmålet er en overvejelse om man skal købe et anlæg der egentligt er "for stort" til min nuværende bolig, i håb om at det vil få mere berettigelse hvis jeg en dag i fremtiden flytter til noget større.

håber nogen ved noget om det, for jeg kan ikke finde rundt i alle de standarder der findes i dag (DD, DTS, 5.1, 7.1 .....?????)

edit: har lige se denne http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=637&zoneid=2, så jeg er forhåbentligt klogere snart på standarderne..

på forhånd tak

Lux550

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 26 December 2004 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

der findes eks. 10.1 forstærkere, men....

det hele besværliggøres af at man ikke Bare uden videre kan knalde et ekstra forstærker modul i hvis det er nødvendeigt, medmindre forstærkeren er forberedt på det, og det kræver plads....

desuden mener jeg at vi er ved at nå smerte grænsen hvad angår x.1 film.

hvor mange film er det nu liiige der er i 7.1 eller ægte thx?

en ting er at en surround processor kan generer lyden, men det er altså ikke det samme som at den er fra studiet er mixet til n bestemt kanal.

jeg mener at hvis man køber en god 6.1 forstærker, ja så når man altså langt... en 7.1 er også fint, men hvis man går op i "korrekt" gengivet film, således at man kun har det antal kanaler i brug som filmen er indspillet i, ja sååå...

nad har eks. x.2 udgang, en nyttig feature, som forhåbentlig bliver mere udbredt da stereo sub er noget bedre, og mere acceptabelt for dem der også vil høre stereo.

 

men måske bliver alt ændret den dag der kommer sacd/dvda i alle hjem?

 



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1258
Sendt: 26 December 2004 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

Det kunne jo også tænkes at næste standart bliver en forbedring af komprimeringen (altså mindre eller måske ingen komprimering), og ikke tilføjelse af flere kanaler.

__________________
Se min tidligere HD bio-kælder her!
Til top Vis Ingeniøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ingeniøren
 
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 5749
Sendt: 26 December 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

måske, men problemet er bare at det ikke er verdens bedste salgsargument  over for hr og fru jensen, og det er dem man sælger 90%(give or take a few..) af alt av udstyr til.

men en herligt positiv synsvinkel du har   



__________________
Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
Til top Vis kim olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kim olsen
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 26 December 2004 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hej.

Hvis du køber en god surround reciver med 7.1 pre ind og out så er du sikret langt langt ud i fremtiden. Jeg mener ikke selv at det er nødvendigt med så mange eller flere kanaler.

Mht hvilke film der er i 7.1. så er der ingen film der er i 7.1. en film er max i 5.1 man bruger bare de 2 bagerste kanaler til at gemme informationerne til "back" kanalerne i. Derfor er der helle ikke nogen dvd som har 7.1 out.

 Så køb en reciver med god lydkvalitet, pre ind og out, så er du sikret langt ud i fremtiden.

 Vil nok give ingeniøren ret i at fremtiden nærmere byder på lavere/ingen komprimering af signalet. Men her er det mere dvd afspilleren vi snakker om.

 

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 908
Sendt: 26 December 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

SNEDKEREN skrev:

Hej.

Hvis du køber en god surround reciver med 7.1 pre ind og out så er du sikret langt langt ud i fremtiden. Jeg mener ikke selv at det er nødvendigt med så mange eller flere kanaler.

Mht hvilke film der er i 7.1. så er der ingen film der er i 7.1. en film er max i 5.1 man bruger bare de 2 bagerste kanaler til at gemme informationerne til "back" kanalerne i. Derfor er der helle ikke nogen dvd som har 7.1 out.

 Så køb en reciver med god lydkvalitet, pre ind og out, så er du sikret langt ud i fremtiden.

 Vil nok give ingeniøren ret i at fremtiden nærmere byder på lavere/ingen komprimering af signalet. Men her er det mere dvd afspilleren vi snakker om.

 

 

 

der findes nu film i 6,1 ville bare lige tilfører det til debatten.



__________________
Mine Film
Min Biograf
Til top Vis Nicolai18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicolai18
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 26 December 2004 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

det forholder sig på samme måde for 6.1 som 7.1, der er ikke 6,7 eller 8 diskrete kanaler, kun 5.1(6) kanaler. Men på nogle film er der lagt den/de ekstra kanaler oven på de oprindelige bagkanaler.
Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 26 December 2004 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej igen

det lyder somom I snakker meget omkring antallet af kanaler. Hvad med den standard der ligger under antallet af kanaler?

Jeg kan forstå at AC-3 (=Dolby Digital?) er en slags de facto standard i øjeblikket, men at DTS har bedre kvalitet.

Hvornår vil DTS overtage som de facto-standard, og hvornår vil det næste efter DTS overtage - og vil min forstærker kunne afspille det, der kommer efter DTS?

Eller forvirrer jeg bare begreberne?

 

 

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 26 December 2004 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Okay.

Hvis du skaffer en forstærker med pre ind på evt. 8(7.1) kanaler, så kan du føde den med 8 uafhængige kanaler. om de så heder DD, DDex, DTS, DTSes eller hvad fremtidens format kommer til at hedde. Så når der engang om nogle år kommer et format som din forstærker ikke selv kan bearbejde, så bruger forbinder du ext out på din dvd(hvis den internt kan konvertere signalet) med et sæt kabler over til ext ind på din forstærker. Så bruger du bare dvd'en istedet for forstærkeren til at konvertere signalet fra digital til analog. Men jeg tror godt du kan forvente der vil gå MANGE år før et andet format vil presse sig på. der er ikke nogen seriøse bud på det pt. DTS har jo ikke skubbet DD af banen endnu, selvom det skulle være bedre.

DTS er ikke nødvendigvis bedre end DD.. men normalvis er det godt nok bedre

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 26 December 2004 kl. 13:59 | IP-adresse registreret  

Få styr på formaterne her:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/artikler.asp?articl eid=637&zoneid=2

I princippet er en surround receiver forældet i dag hvis ikke den kan håndtere DD og DTS, og disse formater vil nok være de toneangivne en rum tid endnu  



__________________
Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
Til top Vis Acer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acer
 
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 26 December 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

SNEDKEREN skrev:

Okay.

Hvis du skaffer en forstærker med pre ind på evt. 8(7.1) kanaler, så kan du føde den med 8 uafhængige kanaler. om de så heder DD, DDex, DTS, DTSes eller hvad fremtidens format kommer til at hedde. Så når der engang om nogle år kommer et format som din forstærker ikke selv kan bearbejde, så bruger forbinder du ext out på din dvd(hvis den internt kan konvertere signalet) med et sæt kabler over til ext ind på din forstærker. Så bruger du bare dvd'en istedet for forstærkeren til at konvertere signalet fra digital til analog.

okay.. det begynder at gi' mening . Hvis jeg så må prøve at blive helt konkret - for een ting er at forstå hvad I siger - en anden ting er at koble til det man kan læse om forstærkerne. Er Primare SPA20 en forstærker som ryger i kategorien "fremtidssikret"? De skriver at den har 9 analoge rca-inputs - men er det dem I taler om?

Primare SPA20 : http://www.primaresystems.com/swwwing/app/cm/Browse.jsp?PAGE =1093&PARENT=1055

 

 

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 411
Sendt: 26 December 2004 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Noget af det der i dag sætter grænsen for detaljer og kanaler i en film er den mængde af max informationer der kan ligge på en DVD skive.

Lyden fylder meget mere end selve filmen. Men nye skiver og laser teknik er på vej. Så snart vil der kunne være over 10 gg så mange informationer på og derved også flere detaljer og kanaler.

Men jeg tror også producenterne skal tænke på hvor mange højtalere forbrugerne gider at have i deres hjem..

Her er et link ang. den nye teknik og skiver:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14723&P N=1



__________________
Christian

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 26 December 2004 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Det vil være en mulighed. det er dog ikke de 9 rca input vi snakker om. men ext-in. men den vil kunne bruges i mange år. fordi den har ext-in. Hvor i dk kommer du fra?
Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 26 December 2004 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

Her er jeg ikke med cst1967. lyden fylder maks 1/4 af disken. filmen mellem 1/3 til 2/3. Men som han skriver er HD-DVD og blueray på vej. og så vil der være mulighed for bedre lyd og billede. DTS (sikkert også DD) overføres til blueray formatet. og selvom der bliver med mindre komprimering ser det ud til at skulle være kompatibel med ældre DTS dekodere. så der skulle ingen problem være der. Vil dog ikke hænges op på noget ang. HD-DVD eller blueray. intet er sikkert hvad de kommende formater angår.

Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
Lux550 Freak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 392
Sendt: 26 December 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

SNEDKEREN skrev:
Det vil være en mulighed. det er dog ikke de 9 rca input vi snakker om. men ext-in. men den vil kunne bruges i mange år. fordi den har ext-in. Hvor i dk kommer du fra?

Jeg kommer fra ydre Østerbro. Hvorfor spørger du?

 

 

Til top Vis Lux550 Freak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lux550 Freak
 
SNEDKEREN
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 13 April 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 159
Sendt: 26 December 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

det var bare ang. den primare, det er jo en udgået model.
Til top Vis SNEDKEREN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SNEDKEREN
 
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 4163
Sendt: 26 December 2004 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Lux550 Freak skrev:
Er der nogen der har en holdning til hvor langt ud i fremtiden en surround-forstærker kan klare sig før den er forældet? Jeg tror jeg spør om hvor hurtigt dagens surround-standard vil blive udskiftet med en anden, som dagens forstærker ikke understøtter.

I praksis er mere end 7.1 nok ikke ønskeligt. Alt over 24 bit 96 kHz er overkill, og mindre komprimering end "ingen" kan man i sagens natur ikke lave. DTS HD, der bliver understøttet af både Blu-ray og HD-DVD, vil understøtte op til 7.1, 24 bit 96 kHz med lossless komprimering. Efter introduktionen af dette vil der i praksis ikke være mere at komme efter hvad selve formatet angår. DTS-HD er bagudkompatibelt med eksisterende DTS-receivere, på samme måde som DTS ES kan afspilles på en 5.1 DTS receiver. Derfor bliver en ny receiver ikke direkte forældet på den facon at den ikke kan afspille de nye formater. I værste fald kan man komme ud i at man må bruge en 7.1 indgang som allerede nævnt, hvilket f.eks. vil være tilfældet med film der bruger MLP (DVD-Audio formatet). Køber du en receiver med iLink er du endda også forberedt på dette. Men udover disse detaljer vil du aldrig blive mere forældet end at du altid vil kunne opnå den lydkvalitet receiveren giver dig her og nu. Ergo er det mere receiverens kvalitet du skal gå op i - forskellen på de forskellige formater er under alle omstændigheder mindre end forskellen på en god og en dårlig receiver.



__________________
Mvh. TC
www.tapeconnection.dk

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes