Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 17:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: NAD 319 Til surround? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Podmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej alle! Jeg har en NAD 319 (integreret forst.) 2 x 125 Watt RMS. Jeg leger med tanken om at udbygge til surround. Jeg vil enten supplere min NAD med en DTS dekoder med indbygget 3 kanals forstærker, ELLER skifte NAD'en helt ud med en decideret surroundforstærker. Jeg vil dog nødig have dårligere lyd til stereo-musik end NAD'en har...

Hvilke gode alternativer er der brugt/nyt?

Til top Vis Podmaster's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Podmaster

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 22 Februar 2005 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

find en reciever med pre-out til front, og så sæt NADen til pre-out (reciever) ned til main-in på 319eren (når du har fjernet bøjlerne bagpå) så spiller din NAD 319 hele tiden.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Podmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Undskyld men jeg forstår ikke helt.. Altså, kører 319'eren så fronten, og den ekstra reciever de 3 andre kanaler?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå at du gør følgende:

Køb en surround-receiver med Pre-out bøsninger til front-kanalerne. Du kan forbinde disse til f.eks. AUX-indgangen på din stereoforstærker.

På denne måde bruger du simpelthen stereo-forstærkeren til at drive front højttalerne når du skal se film. Volumen på stereo-forstærkeren sættes f.eks på kl. 12 når du skal se film. Jeg benytter selv denne fremgangsmåde på mit eget anlæg, og det virker fint.

Podmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Tak det lyder som en god idé. Jeg har kig på en brugt Sony STR-DA50ES, til ca. 4000kr. Er det et godt valg til omtalte setup? Den kan måske ligerfrem måle sig med 319 til stereogengivelse?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

hvis du gør som jeg skriver vil din 319 hele tiden spille på dine front, dvs den reciever du køber kun skal trække din center og rear. Og ved at du kobler den ind i main-in, så skruer du op og ned via din reciever.

DVS din 319 skal bare stå tændt, så søger recieveren for resten (din 319 bliver ligesom en effektforstærker)  

H/K & B&W snurrerundt

Podmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

OK nu begynder jeg at forstå. 319'eren tilsluttet som effektforstærker. Så egentlig behøver det ikke være så stor en reciever... MEN! De helt billige surround recievere har vel ikke pre-out. Så jeg skal vel alligevel lidt op i klasserne?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

de fleste har idag, ved alle NADs og Marantz recievere har det.

købte selv en brugt Marantz SR4200 for en 12-1300, og den har det. Bruger den selv som forforstærker da jeg har et 5-kanal effekttrin 

H/K & B&W snurrerundt

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

tonyax skrev:

hvis du gør som jeg skriver vil din 319 hele tiden spille på dine front, dvs den reciever du køber kun skal trække din center og rear. Og ved at du kobler den ind i main-in, så skruer du op og ned via din reciever.

DVS din 319 skal bare stå tændt, så søger recieveren for resten (din 319 bliver ligesom en effektforstærker)  

Ja, den løsning vil virke udmærket, men så skal Podmaster over bagpå sin stereoforstærker og pille stikkene i Main-In ud hver gang han vil bruge sin stereoforstærker til andet end film. Og Podmaster skrev at han ikke ønskede at rode med kabler. Hvis min løsning vælges vil han iøvrigt også kunne skrue op og ned for fronthøjttalerne via receiveren når han ser film.

Jeg gik ud fra at Podmaster ville bruge sin stereoforstærker når han hører stereo, frem for at bruge en surround receiver der normalt ikke er særligt god til dette.

Selv har jeg opgivet at finde en surround receiver der spiller ordentligt i stereo. Om den nævnte Yamaha receiver er bedre til stereo end en NAD 319 har jeg dog ingen erfaring med. Men jeg tvivler. . . .

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Skrev en masse

på den måde som jeg siger vil NADen heletiden spille, man bruger blot din reciever som forforstærker, og jeg tror ærlig talt ikke der er den store forskel på recieverens pre-amp del og så NADens

Min kammerat har selv en NAD 319 og en Sony reciever (mener den hedder noget med 870!!!) og der er ingen hørbar forskel om det er NADen der kun køre rent, eller om han benytter sonyen som pre-amp. Han spiller på et sæt Cerwin Vega AL750.

Det vil svare til at benytte en NAD 216 thx effektblok (som er samme effekt del som sidder i 319eren)

man skal så vælge indgangene på recieveren og ikke på NADen. Men det er vel lige så let.

H/K & B&W snurrerundt

brian
Branchemedlem
Branchemedlem
Odyssey Audio Danmark

Bruger siden: 03 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 23 Februar 2005 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Hej

Der findes nogle for-eller int.forstærkere med såkaldt AV-bypass. Det virker næsten som i ovenstående eksempler. Man forbinder SS-recieverens pre-out til AV-bypass indgangen. Når man lyttet til stereo bruger man stereo set-uppet og ved SS skifter man til AV-bypass og bruger "stereo-effektdelen" til fronterne.

Som sagt er dette er meget lig de ovenstående eksempler bortset fra at man stadig kan udnytte stereo-delen fuldt ud, uden at skulle skifte kabler hele tiden.

Brian   

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2005 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Brian

Det har NADen desværre ikke

H/K & B&W snurrerundt

Podmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Hej igen! Jeg har nu købt en  Marantz SR4200. Jeg tager bøjlerne ud af Pre-ou/Main-in bag på NAD'en. Jeg forbinder med et RCA kabel mellem FRONT PRE-OUT på Marantzsen og MAIN-IN på NAD'en. MEN! Det spiller kun i mono... Jeg har også prøvet at forbinde FRONT PRE-OUT med AUX indgangen på NAD'en (som jeg jo ville bruge som effekttrin til frontkanalerne). Stadig kun mono?

Hvad gør jeg forkert?!

Podmaster
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Marts 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Ja det liiige mig igen... Nu virker det i stereo! Byttede bare kablet om til et andet... Det var nu dejligt.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes