Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 19:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dolby Digital EX ved Dolby Digital signal (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået anskaffet mig en ny surround reciever, en H/K AVR 430, som jeg er i gang med at eksperimentere lidt med.

I brugermanualen står der, "DOLBY DIGITAL EX: Avaiable when the reciever is configured for 6.1/7.1 channel operation, Dolby Digital EX is the latest version of Dolby Digital. When used with movies or other programs that have special encoding, Dolby Digital EX reproduces specially encoded soundtracks so that a full 6.1/7.1 soundfield is available. When the reciver is set for 6.1/7.1 operation and Dolby Digital signal is present, the EX mode is automatically selected. Even if specific EX encoding is not available to provide the additional channel, the special algorithms will derive a 6.1/7.1 output."

Jeg har et 6.1 system og har nu prøvet at smide flere Dolby Digital film efter recieveren. Den registrerer da også DD signalet og laver et korrekt 5.1 lydbillede, men problemet er at den ikke sender et signal ud til den sidste kanal.

Jeg har været inde i "Master Menue" -> "Speaker Setup" -> "Surr Back:" og sat den til "small main" , så det er ikke fordi det er indstillet som et 5.1 system?

Recieveren registrer ikke engang den sidste surroundhøjttaler på displayet (ved DD afspilning)?

Hvis jeg sender et stereo signal til recieveren og stiller den til ex. Dolby Pro Logic 7.1, vil den godt benytte sig af den sidste bagkanal - der kommer såvel lyd ud af den, som der er visualiseret som ibrug på recieverens display. Det er altså ikke højttaler eller lignende den er galt med.

Håber der er en venelig sjæl, der vil hjælpe mig med at benytte alle 6 kanaler ved afspilning af almindeligt Dolby Digital matriale.

På forhånd tak  

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Du skal vist selv gå ind og aktivere den sidste via osd på dit TV. Det skal jeg i hvertfald på min H/K men det er sidste model.

D uskal gå ind under speaker setup, der kan du vidst slå dem til.

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Du skal vist selv gå ind og aktivere den sidste via osd på dit TV. Det skal jeg i hvertfald på min H/K men det er sidste model.

D uskal gå ind under speaker setup, der kan du vidst slå dem til.

Som sagt, så har jeg
Zerocool skrev:
... været inde i "Master Menue" -> "Speaker Setup" -> "Surr Back:" og sat den til "small main" , så det er ikke fordi det er indstillet som et 5.1 system? ...

altså på OSD'en, så det er ikke der skoen trykker?

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Ups havde jeg ikke lige set!

Så tror jeg desvære jeg må hoppe af vognen her, det ville være nemmer hvis du havde den gamle model som mig

På min forstærker kommer der en rød kasse om en højttaler nede på forstækren når jeg hat sat en højttaler til, og hcis højttalren ikke er sat til så er der ikke en rød kasse om.

Prøv at sætte din reciver til emulere den sidste kanal, ved at vælge surround type.

Kan ikke gøre mere her, håber det kommer til at virke!

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Sendt: 25 Februar 2005 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Hei, AVR430 kan ikke meg bekjent settes til å bruke 6.1 eller 7.1 som default, du skal trykke inn dolby knappen inntil den skifter til dd ex, eller hvis den er programvareoppdatert, PLIIx.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Februar 2005 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Hei, AVR430 kan ikke meg bekjent settes til å bruke 6.1 eller 7.1 som default, du skal trykke inn dolby knappen inntil den skifter til dd ex, eller hvis den er programvareoppdatert, PLIIx.

Når jeg smider en DD skive til recieveren skifter den automatisk til DD. Hvis jeg så trykker på dolby-knappen har jeg 2 muligheder mere - "2-SPK REF" og "2-SPK WIDE", altså 2 kanals virtual surround.

Vedr. PLIIx, så kan jeg sagtens der få lyd ud gennem den 6. kanal, men da PLIIx ikke er ægte surround (bare 2-kanals lydsprocessering) finder jeg det ikke helt optimalt.

Det jeg ønsker er som brugermanualen beskriver:

zerocool skrev:
... When the reciver is set for 6.1/7.1 operation and Dolby Digital signal is present, the EX mode is automatically selected. Even if specific EX encoding is not available to provide the additional channel, the special algorithms will derive a 6.1/7.1 output."

Altså at når jeg afspiller DD via recieveren, så skal Surround Back kanalen også benyttes.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Jeg tror desverre ikke det er mulig å få den til å skifte over til ex med mindre det den får inn et 6.1 signal. Jeg har selv hatt en 430 og et 6.1 oppsett og måtte alltid selv skifte til ex. Jeg har også lest i amerikanske forums at brukerene av HK's receivere er irriterte fordi npr de ser fjernsyn med 5.1 lyd på et 6/7.1 oppsett må de selv skifte tilbake til ex/plIIx etter reklamepausene som har lyd 2.0 lyd.

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Du bliver nød til at at bruge PLIIx hvis den ikke for et 6.1/7.1 signal. Hvis du prøver at sætte en DVD på med de kanaler så vil du nok også opleve at den selv skifter.

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Ja, nu har jeg i hvert fald løst problemet med den manglende bag-kanal Problemet var, at jeg ikke havde tilsluttet de 2 rigtige bagkanaler... Ja, ja, så dum kan man være. Nu da jeg har tilsluttet dem kan jeg godt få den 6. kanal til at spille med ved et DD signal.

Men mange tak for hjælpen og de gode råd

Virket det ikke alikevel?

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
zerocool skrev:

Ja, nu har jeg i hvert fald løst problemet med den manglende bag-kanal Problemet var, at jeg ikke havde tilsluttet de 2 rigtige bagkanaler... Ja, ja, så dum kan man være. Nu da jeg har tilsluttet dem kan jeg godt få den 6. kanal til at spille med ved et DD signal.

Men mange tak for hjælpen og de gode råd

Virket det ikke alikevel?

Jo, jo... Men kan oikke lige se den af dig citerende post??? Tror de må ha' slettet den ved vedligeholdelsen i nat? 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes