Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Billigt - men godt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
aakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2005
Status: Offline
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

Jeg har et Sony KV-32FX60E 32" TV stående i stuen, og står overfor anskaffelsen af et surround anlæg hertil. Jeg vil have noget der lyder markant bedre (og ser bedre ud) end en 1.000-kroners kasse fra FONA, men samtidig har jeg ikke råd til at bruge en herregård.

Jeg har studeret markedet, læst anmeldelser, indhentet tilbud, fulgt med i debatten her og har bestemt mig for følgende:

DVD: Denon DVD-1710
Receiver: Denon AVR-1705
Højttalere: Micropod speaker system (m/sub)

Den samlede normalpris i HifiKlubben er kr. 7.300, men jeg kan købe det hele (dog ikke i HifiKlubben) til 4.860 fra nyt.

Jeg har nu følgende spørgsmål:

1. Er det ikke et særdeles fornuftigt anlæg til min lille pengepung?

2. Passer højttalere og receiver sammen i ydeevne?
Høttalerne er kun på 4 ohm - kan det gå med forstærkeren?

3. Hvilke kabler skal jeg købe til at forbinde TV, receiver, DVD spiller og højttalere med for at opnå den bedste billed og lydkvalitet. (Scart?, SVHS? etc. eller hvad?!?!). Kablerne til baghøjttalerne skulle gerne lunne gemmes i en lille kabelskinne.

Håber nogen vil bære over med mig og hjælpen en total novice på området.

På forhånd 1.000 tak!

Til top Vis aakjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aakjaer

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hej der, og velkommen...

Det er da et fint sted at starte, har dog ikke meget fidus til Micropod speaker system (m/sub), men sæt det op og hør det, og ka du li det så køb det;-)

Og dennon er da et fint mærke, har selv haft er dennon 1802 og der var ingen problemer;-) så sæt du et scart(rgb) mellem tv og dvd og et coaixKabel mellem reciver og dvd, så er du da på vej...

MEN man kan osse købe noget brugt og få noget mere for pengende...

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

aakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 08:45 | IP-adresse registreret  

Mange tak for din feedback, HenJ.

Valget fandt på Micropods'ene af følgende årsager:

1. Jeg læste disse anmeldelser:
http://www.podspeakers.com/reviews/uk/WhatVideoText.jpg
http://www.pocket-lint.co.uk/review.php?reviewId=495 
http://www.podspeakers.com/reviews/uk/EHC32Text.jpg

2. Jeg synes de er smarte, og de fylder meget lidt, hvilket er en fordel, da skal stå i stuen.

3. Jeg kan købe et nyt sæt til kr. 2.000, hvilket må siges at være noget under HifiKlubbens pris på kr. 3.500, og ikke mindst den pris på over kr. 5.000 de er anmeldt til ovenfor.

Det er muligt at jeg med tiden køber en bedre sub og gemmer den væk.

Hvad er der af alternativer i samme prisklasse?

Igen - 1.000 tak for feedback!

HenJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

aakjaer skrev:

Hvad er der af alternativer i samme prisklasse?

Ehh, det er jo lige det, det bliver svært at finde, men skulle jeg starte nu, ville jeg kigge på KEF 2005, som er et satelitsystem, men det koster ca. 4-5K, men måske det kan findes brugt, men det er sikkert fint at starte med det du beskriver, for først derefter finder du ud af HVAD du vil ha' i fremtiden.

Art Gallery at
http://picasaweb.google.dk/henrikjust/
Til top Vis HenJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenJ Besøg HenJ's Websted

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet at bruge din penge på et sæt fornuftige fronthøjttalere til at starte med, og så udvidde med de resterende højttalere senere?

2 højttalere der koster samme som 5 vil i de fleste tilfælde (hvis ikke alle) spille langt bedre, og du vil bliver mere glad for det i længden er jeg ret sikker på.

Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

aakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Mange tak for tippet, KasperP.

Pyhh - det er svært ...

Det er så småt ved at gå op for mig at højttalerne rent lydmæssigt er det svageste led i ovenstående setup, selvom jeg synes de er utrolig smukke - måske netop fordi de ikke ligner højttalere.

Jeg har været forbi HifiKlubben i dag og har nok ændret mine planer en smule.

1705/1710 kombinationen så stor, grim, klodset og plastikagtig ud i virkeligheden.

Jeg faldt i stedet for Denon ADV-500SD DVD-receiver - det hele samlet i et smukt og elegant apparat med rigtig stålfront. Receiveren sælges både separat (kr. 4.000) og i et sæt med højttalere (kr. 6.000).

http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?article id=892&zoneid=1

I England hvor jeg kommer jævnligt kan man endda købe sættet med højttalere til under kr. 4.000
http://digitaldirectuk.com/products_moreinfo3/index.asp?prod uct_id=6529

Jeg bliver nødt til at trætte forsmalingen med endnu et par spørgsmål:

1) Er lydkvaliteten ligeså god i ADV-500SD som DVD-1710/AVR-1705 kobintionen.

2) Hvordan er lydkvaliteten i de medfølgende Denon (der er acceptabelt pæne) sammenlignet med Micropods 5.1 sættet?

Alternative højttalersæt kunne være DALI Trio, som i følge den kompetente og troværdige ekspedient spillede meget bedre end Micropod sættet (men er kedelige og plastikagtige og se på) eller Dali Elegance (der nok er tand for dyre for mig).

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/hoejttale rsystemer/detail/DALI_Trio_AVsystem_hoejttalersystem.htm?id= 1695

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/hoejttale rsystemer/detail/DALI_Elegance__AW8_Sub_hoejttalersystem.htm ?id=3547

3) Hvordan spiller DALI højttalerne sammenlignet med Micropods'ene?

Jeg er klar over at spørgsmålene kan virke irriterende for nogle, men I skal vide at jeg er yderst taknemmelig for alle former feedback. Det er virkelig værdsat!

På forhånd 1.000 tak! 

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Dali Elegance + Concept sub 12, skulle være meget god løsning. Programmet "konsum" på DR1 har også afprøvet det op i mod en løsning fra Jamo og Dantax, og det var helt klart at Dali sættet var meget bedre! Jeg ville nok også foreslå dig Dali fremfor de der Pod's, uden at have hørt Pods. Jeg har selv et par Dali højttalere (Dali 6006) og de spiller rigtig godt, så Dali er, om ikke andet, et godt udgangspunkt.

Har du evt. kigget på "Gale"?
GALE Junior
GALE Senior

Har aldrig selv hørt dem, men har læst fra et par forskellige brugere af Gale, at det lever meget op til prisen!Desuden har jeg aldrig hørt noget direkte dårligt om dem (Og så er de jo meget prisvenlige).
Brugeren "Nappefugl" her på forummet har det til hans hjemmebio. Du kunne jo spørge ham hvis du er interesseret i lidt mere viden om dem/whatever.

Men du kan jo tage ind i Hifiklubben og høre nogen forskellige systemer. Du kan jo sagtens høre dem uden at købe noget, og så kan du jo købe et andet sted, hvis du kan finde et sted der er billigere eller hvad ved jeg.

God jagt!!

MVH Christian

EDIT: Det skal så lige siges at jeg har læst om nogen forskellige der har de omtalte Pods, og de skulle spille ret godt.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

NitroBlast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Juni 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
Dali Elegance + Concept sub 12, skulle være meget god løsning. Programmet "konsum" på DR1 har også afprøvet det op i mod en løsning fra Jamo og Dantax, og det var helt klart at Dali sættet var meget bedre! Jeg ville nok også foreslå dig Dali fremfor de der Pod's, uden at have hørt Pods. Jeg har selv et par Dali højttalere (Dali 6006) og de spiller rigtig godt, så Dali er, om ikke andet, et godt udgangspunkt.

Man kan IKKE bruge Konsum's sammenlignings-test til noget som helst. Det er flere forskellige klasser af højtalere der er sammenlignet, og det er klart, at hvis man bruger 7000,- på et Dali system, og 3000,- på et Jamo system - så vinder Dali. Men hvad nu hvis man havde brugt 7000,- på et Jamo system og 3000,- på et Dali system??? Mon ikke Jamo havde vundet over Dali??? Denne test bør man se bort fra, da den sammenligner højtalere i forskellige klasser, hvilket er umuligt og urealistisk! Typiskt DR at bringe den slags ensidighed.

Jeg ville aldrig anbefale nogen at købe en DVD-receiver, fordi den ikke kan udvides. Hvis man på et senere tidspunkt gerne vil have noget kraftigere eller bedre lyd, så skal både dvd-afspiller og forstærker skiftes ud. Jeg har generelt ikke ret meget til overs for Denon, da jeg mener at det har en "flad" lyd, som man hurtigt bliver træt af - specielt hvis man køber de billige produkter.

Jeg vil klart anbefale at man måske overvejer en af de mindre Yamaha receivere, der absolut kan måle sig med Denon i samme prisklasse. En billig Yamaha receiver kunne så akkompagnieres med en billig dvd-afspiller, indtil man fik råd til bedre (men husk at den skal have koaxial 5.1 udgang).

Jeg har prøvelyttet til micropods, og jeg kan ganske enkelt ikke lide dem. De ser ud som noget katten har fanget i haven, og lyden er lidt "la la"... Måske man skulle kigge på AudioPro's cinema serie - billigt men godt. Og designet er også i orden.

WATT er et udtryk for kvantitet - ikke kvalitet ;o)
Til top Vis NitroBlast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NitroBlast Besøg NitroBlast's Websted

aakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Tak for værdifuld feedback, Krog og Nitroblast - det er meget påskønnet.

Krog, jeg så godt testen i Konsum, men jeg er generelt meget kritisk overfor DR's forbrugerprogrammer. Jeg tvivler dog ikke på at det er fine højttalere. Konen har desværre lige vendt tommelfingeren ned på GALE højttalerne, der faldt på designet, hvor hun desværre er nødt til at have veto-ret, hvis jeg skal igennem med dette projekt.

Nitroblast, jeg har også overvejet Yamaha-løsningen, men også den faldt på designet hos konen - det skal være småt, stilrent lyst og enkelt i vores nye hus. Af samme måtte jeg sidste år sige endegyldigt farvel til mine gamle elskede trofaste B&W P5'ere. Min Marantz forstærker og cd-afspiller er på vej samme vej - hold øje med den blå avis 

Smag og behag er forskelligt, men både fruen og jeg synes Micropods'ene er flot designede. Det eneste der bekymrer mig er om lyden er god nok. Konen har til gengæld lige godkendt audio pro's Cinema Room sæt, der fås i sølv. Der står de koster 5 kilo svenske i en anmeldelse - jeg skal vist lige checke hvad de koster i Danmark. En ny og spændende mulighed har meldt sig

I'll be back!

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

NitroBlast skrev:

Krog skrev:

Man kan IKKE bruge Konsum's sammenlignings-test til noget som helst. Det er flere forskellige klasser af højtalere der er sammenlignet, og det er klart, at hvis man bruger 7000,- på et Dali system, og 3000,- på et Jamo system - så vinder Dali. Men hvad nu hvis man havde brugt 7000,- på et Jamo system og 3000,- på et Dali system??? Mon ikke Jamo havde vundet over Dali??? Denne test bør man se bort fra, da den sammenligner højtalere i forskellige klasser, hvilket er umuligt og urealistisk! Typiskt DR at bringe den slags ensidighed.

det jeg mente med min post var ikke, at DALI sættet til 7K var bedre end et Jamo til 7K. Det jeg prøvede at påpege var blot, at det var et godt sæt (uden at have hørt det). Intet andet.

Desuden behøver det program jo ikke at være nogen test, i forhold til andre produkter. Jeg så det som om at det var en test der satte et produkt op mod dets pris, og konkluderede om det hang sammen - Så nogen kan altså bruge testen til noget.

aakjaer: du siger at du bekymrer dig om lyden i pods'ne... Hvorfor tager du ikke hen til den nærmeste Hifiklub og hører det? - eller hører om du kan låne det med hjem til lytning?
-det ville jeg da gøre...

Men jeg vil dog sige, at hvis du bekymrer dig meget om at lyden skal være god (generelt), burde du nok også se om du kunne høre de AudioPro et sted, før du køber dem - 5000 SEK er da også en slags penge (om end de er svenske ).
Men hvis du ikke kan - så må du jo bare læse en masse reviews osv.

Forresten lyder det som om at konen er lidt efter dig ang. denne lækre hobby. Det er sku ærgerligt. Så er jeg glad for at jeg ikke har nogen kone!!! (okay jeg er 16).

Men hygge til og håber du ender med noget godt som falder både i din og konens smag!!

Forresten!! Vil jeg lige rose dig for ikke bare at købe et samlet sæt i bilka til 2000 kroner! Det er lækkert at se at flere og flere går i den rigtige retning, og køber kvalitet i stedet for skidt og møg. det er lækkert at se!!

MVH Christian

aakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Juni 2005 kl. 02:25 | IP-adresse registreret  

I dag var det så store lyttedag og afgørelsen er faldet ....

Først var jeg inde og lytte til pro audio's CinemaRoom sæt. Det spillede fantastisk i forhold til prisen (som kun er kr. 3500!) - og jeg var på det tidspunkt overbevist om at det var den bedste mulighed inden for budgettet. Derefter gik turen HifiKlubben for at høre de "gamle" minipods. Et sæt af disse kunne jeg få billigt, da modellen er udgået, og de kun havde ganske få tilbage, som de skulle have skudt af.

De spillede okay, men ikke så godt som pro audio højttalerne. Velvidende at de lå uden for budgettet hørte jeg også lige de ny Micropods SE, der spillede langt bedre. Der var langt mere dybde og klarhed i disse når de spillede uden sub. Det endte faktisk med, at jeg købte et sæt af de gamle med sub, men mod en særdeles fair merpris fik lov at bytte de tre fronthøjttalere ud med Micropod SE i stedet. Virkelig god service af HifiKlubben.  

Dertil købte jeg Denon ADV-500SD DVD-receiveren, som er både flot, velspillende og kompakt.

Jeg synes det med denne løsning er lykkedes at få de for mig 3 vigtige faktorer lydkvalitet, design og pris til at gå op i en højere enhed.

Anlægget vil blive installeret om en god uges tid - jeg giver en afsluttende melding, når dette er sket.

Tak til alle for de mange gode råd!

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 05 Juni 2005 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

tillykke med det nye set husk masser af billeder når det er sat op

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Hifo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2005
Sendt: 07 Juni 2005 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

Super........!

Glæder os til at høre din vurdering af især Denon ADV-500SD, hvilket jeg også selv er ret varm på.........!

Til top Vis Hifo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifo

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juni 2005 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Fedt, glæder mig til at høre mere!

Hifo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Februar 2005
Sendt: 20 Juni 2005 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Noget nyt omkring ADV-500SD'eren........?
Til top Vis Hifo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifo

aakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået sat det op

Der kommer billeder og kommentarer i weekenden.

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 02:14 | IP-adresse registreret  

aakjaer skrev:

I dag var det så store lyttedag og afgørelsen er faldet ....

Derefter gik turen HifiKlubben for at høre de "gamle" minipods. Et sæt af disse kunne jeg få billigt, da modellen er udgået, og de kun havde ganske få tilbage, som de skulle have skudt af.

Minipods går ikke ud af produktion. Var det en af de, i HiFiKlubben, ansatte Handelsskole elever der bildte dig det ind? 

Citér:

De spillede okay, men ikke så godt som pro audio højttalerne. Velvidende at de lå uden for budgettet hørte jeg også lige de ny Micropods SE, der spillede langt bedre. Der var langt mere dybde og klarhed i disse når de spillede uden sub. Det endte faktisk med, at jeg købte et sæt af de gamle med sub, men mod en særdeles fair merpris fik lov at bytte de tre fronthøjttalere ud med Micropod SE i stedet. Virkelig god service af HifiKlubben.  

3 front-højttalere...???

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 02:15 | IP-adresse registreret  

Fedt at det lykkedes, og så på relativ kort tid.

Har nu også hørt/læst at SE'eren skulle være væsentlig bedre.

Subben skulle vist skuffe lidt, men den kan så vidt jeg forstår, byttes ud med noget bedre, hvis det med tiden skulle blive aktuelt.

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

zerocool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2004
Sendt: 22 Juni 2005 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

KRIKSTAR skrev:

Fedt at det lykkedes, og så på relativ kort tid.

Har nu også hørt/læst at SE'eren skulle være væsentlig bedre.

Subben skulle vist skuffe lidt, men den kan så vidt jeg forstår, byttes ud med noget bedre, hvis det med tiden skulle blive aktuelt.

SE modellen er med mange længder bedre en SD'en. Sidder selv her med 3 stk's af dem. Lyden fra den orginale Micro kan bedst sammenlignes med en mellemprisklasse ghettoblaster fra Bilka.

Til top Vis zerocool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zerocool

aakjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Juni 2005 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

zerocool skrev:

Minipods går ikke ud af produktion. Var det en af de, i HiFiKlubben, ansatte Handelsskole elever der bildte dig det ind? 

Undskyld - der skulle selvfælgelig have stået gamle Micropods - de er gået ud af produktion 

zerocool skrev:

3 front-højttalere...???

Venstre, højre og center (alle pånær de to baghøjttallere)

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes