Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 06:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Dolby Digital fra Audigy til RX-V1500 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jointer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2005
Status: Offline
Sendt: 25 September 2005 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

<EDIT>
Jeg har ændret i overskriften for at give en bedre beskrivelse af mit problem
Jeg ved at det er dårlig skik, men tror at det nu, er blevet en bedre topic til denne tråd.
</EDIT>

Jeg har en Yamaha RX-V1500 som jeg bruger til mit sourround sound.
Anlæget består af 4 stk. Dali 850 og en Dali center højttaler (rød serie).
Der er ikke nogle sub, så det er vel egentlig 5.0 og ikke 5.1 jeg har.

Når jeg bruger min computer til at se film fra, viser forstærkeren Neo:6 Cinema, men er det DTS sound eller hvad står egentlig for?

Mit lydkort er et SB Audigy player som jeg kobler til forstærkeren via et coax kabel fra AV-Connection (det med mono minijack stik).

Jeg har tidligere læst at drivere fra KXproject skulle være at foretrække, men får det overhovedet nogen betydning når jeg kører lyden direkte ud (pass-throu) via valg af spdif i AC3-filter eller valg af spdif i f.eks. PowerDVD?

Til top Vis jointer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jointer

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 September 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Neo 6 er et prologic format, hvor den laver surround ud fra to kanaler. Hvis du vil være sikker på at den dekoder det rene DTS format, skal du vælge Straight på forstærkeren. Hvis det ikke er i surround, så er det fordi computeren ikke sender det rigtige SPDIF signal ud.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

jointer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 September 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Okay, så blev jeg det klogere, takker.

Nu har jeg installeret kx-project driverne, men der er stadigvæk problemer.
Forstærkeren skriver nu Neo:6 Music og når jeg afspiller film med AC3 5.1 lyd, er der ikke lyd fra center højttaleren og lyden fra rear højttalerne er meget lav.

Jeg var nød til at vælge 5.1 i AC3 filter for at lyd på anlæget.
Jeg bruger center/sub udgangen fra lydkortet for at få spdif til forstærkeren, men skal jeg bruge en anden af udgangene ?

Eller endnu bedre, kan jeg tage spdif output fra "AD_EXT Pinout" pin 7 og 9 og derved få alle kanalerne (5.1) i "komprimeret / sammensat" tilstand. ?
Billed af "AD_EXT Pinout" kan findes her:
http://kb.kxproject.lugosoft.com/AD_EXT.jpg

Denne løsning ville være at foretrække, da kablet som jeg bruger til spdif har mono mini jack, og derfor ødelægger muligheden for analog center/sub udgangen til mine analoge 5.1 PC-højttalere.

Er vi ude i at jeg skal investere i nyt lydkort, eller findes der en løsning med SB Audigy så jeg kan få de lydfunktioner jeg har indkøbt hifi efter?

På forhånd tak for hjælpen.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 September 2005 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

jointer skrev:

Forstærkeren skriver nu Neo:6 Music og når jeg afspiller film med AC3 5.1 lyd, er der ikke lyd fra center højttaleren og lyden fra rear højttalerne er meget lav.

Så har du ikke valgt "straight" som jeg skrev du skulle!

Jeg kender ikke dit lydkort, men hvis du henter The Core Media Player til Windows, så er den nemmere at få til at virke med AC3 end Media Player. Slå alle equalizere og visual DSP og lign. fra, så burde det køre. Og vælg "direct sound" i AC3 filter.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

jointer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 September 2005 kl. 16:00 | IP-adresse registreret  

Jeg fik løst problemet sent igår

Fjernede kx-project driverne og geninstallerede SB Audigy driverne.
Problemet lå i at jeg havde valgt 5.1 højttaler opsætning i Audigy's surround mixer. Når man gør det splitter Audigy kortet spdif signalet op i 3 udgange: front, rear og center/sub.
I stedet for skal man vælge 2 speakers opsætning og spdif i ac3-filter.
Det kører fint nu og forstærkeren viser dolby digital ikon, både med og uden straight er valgt.
Bare svagt lavet af creative, at man skal ind og indstille på antal højttalere hver gang man skal bruge sine PC-speakers eller bruge sit rigtige anlæg.
Det er sidste gang jeg har købt lydkort fra creative og deres monopol lignende måde at behandle deres kunder på.
5.1 lyd med deres "ikke highend" kort er kun muligt hvis man benytter en omstændig opsætning hver gang man skal skifte fra PC til anlæg.
Samtidig skal man plugge et mono stik i center/sub udgangen på kortet, hvilket betyder at man skal pille stik ud og ind hver gang der skal skiftes mellem PC og anlæget i stuen, hvis man vil benytte center/sub til PC højttalerne.
Den "smarte" løsning er selvfølgelig at man udelukkende køber produkter fra creative, men hvem i alverden ønsker at stå i sådan en situation.
En stor tak til creative soundblaster for nogle elendige monopol produkter.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes