Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 01:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: NAD T743 v2 + Gale 40 Junior? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 09 November 2005 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Har kigget lidt på denne kombination, som stereo/surround til min 15 m2's stue. Jeg er absolut ikke audiofil i den forstand, men sætter alligevel meget pris på go lyd - både musik og surround til DVD'er og Xbox.

Jeg har fået et meget blandet indtryk af Gale her på forummet, så er meget i tvivl. En ikke uvæsentlig del af mit valg går på det æstetiske - synes Gale'erne ser pæne ud, og fylder heller ikke alverden. Den totale pris på sættet er 7500 + kabler. Er dette go value for money, taget i betragtning at jeg gerne vil ha det hele fra nyt (og kan det spille så det lyder af noget)?

Mvh.

Khan

Til top Vis Khan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Khan

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

har selv købt Gale 3020 til soveværelset, og til prisen synes jeg de gør det fint. Det er absolut ikke hi-end, men fint nok til mit soveværelse.

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Jeg er som sagt ikke ude efter hi-end udstyr (hvad mit budget osse viser), men blot et system der kan levere noget god surround til mine DVD'er og Xbox, og samtidig kan spille godt nok til at jeg kan nyde musik når jeg er alene, og højt nok når jeg holder fest. Gale Junior består af:

4010S Satelitter

4050C Center

4070W Subwoofer

Lever det op til mine krav?

Mvh.

Khan

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 November 2005 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Personligt synes jeg satteliterne er for små, og kan ikke komme til at lyde andet end rimeligt. Byt fronterne ud med et nummer større.

Alternativt kan du købe 4 stk Dali Concept 1 til samme pris. Det vil med garanti spille bedre, selvom du kommer til at mangle en smule i bunden.

Prøv at få lov til at høre Junior sættet, mod et prismæssigt sammenligneligt sæt, med 4 større og bedre højttalere (dvs. uden sub og center - det kræver blot at surroundreceiveren er sat rigtigt op).
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2005 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Hmm... Det vil jeg prøve - har ikke travlt med at bestemme mig. Plads er dog osse lidt af et issue - har brugt en del tid på at sætte min stue sammen så den ser godt ud, og vil hade at sku ødelægge det hele med et par ordentlige krabater af nogle højtalere. Det samme gælder farven - skulle gerne være i en lys træsort. (Véd godt det lyder mere end en smule tøset, men sån er jeg nu engang - det skal se ordentligt ud! )

Omvendt vil jeg osse være ked af ikke at lade T743'eren komme til sin ret - så det er lidt af et dilemma (ikke mindst pga. pengene). Hvordan forsvarer i for jer selv at bruge alle de penge på hifi (ku være rart med et par tricks)?

Mht. at bruge 4 Concept 1'ere: vil det stadig give mig en lyd der er værd at lytte til (surround og stereo) - indtil jeg finder pengene til en sub/center? Ydermere: vil den løsning gi mig flere opgraderingsmuligheder senere (større sub/center) end Gale sættet? Igen - jeg skal de næste par år kun spille 15 m2 op, så er Dali'erne ikke lidt overkill?

Mvh.

Khan

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Nej Dali'erne er ikke overkill. De fleste ville synes de er for små, selv til 15 kvm.
Sammenhængen i lyden, er under alle omstændigheder meget bedre end de små Gale + sub.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2005 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Khan skrev:

Omvendt vil jeg osse være ked af ikke at lade T743'eren komme til sin ret - så det er lidt af et dilemma (ikke mindst pga. pengene). Hvordan forsvarer i for jer selv at bruge alle de penge på hifi (ku være rart med et par tricks)?

På samme måde som man forsvarer at bruge penge på alt andet!

Nogen synes det er meget at smide 10k efter anlægget, det gør jeg sjovt nok ikke. Andre bruge så tilgengæld rask væk flere tusinde hvert år for at købe nyt sommertøj el lignende, og det synes jeg er dyrt

Så længe DU føler du får valuta får de penge du investerer, så har du ikke brugt for meget, bare husk at gemme lidt til huslejen

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 09:29 | IP-adresse registreret  

Angående Gale er jeg helt sikker på at det er value for money, men man får også hvad man betaler for! Hvis det er vigtigt for dig at det er småt og at det er nyt, så tror jeg det kan være en ok løsning, men lyt til nogle af de andre højttalere de har i HFK når du alligevel er inde hos dem.

Personligt ville jeg hellere gå efter en løsning med nogle små gulvhøjttalere, men nu ved jeg jo ikke hvordan du har indrettet dig, så måske passer det slet ikke ind i din stue.

Når du er i HFK så prøv evt også at lytte til denne kombination:

http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/hoejttaler/hoejttale rsystemer/detail/_Dali_Concept_surround_system.htm?id=5773

Den er lidt uden for dit budget, men nogen gange kan det altså godt betale sig at spare lidt mere op før man køber, det er ofte billigere i længden

Gale har jo også nogle små gulvhøjttalere, der ikke er så frygtelig dyre, dem bør du også lytte til.

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Hvad vil gulvhøjtalere (udover deres størrelse, der er - går jeg ud fra - = større lyd) give mig som væg- eller reolmonterede 4010S'ere ikke kan?

Kjeldsen: Husk stadig på at jeg ikke er audiofil i den forstand - det er ikke en hobby for mig (endnu...) - jeg vil blot have noget der kan levere en acceptabel stereo- og surroundoplevelse. Jeg takker dog stadig for alle jeres indlæg - véd godt at det kan være træls igen og igen at oplyse totale nybegyndere om selv de mest basale facts...

(Og tror at de nok skal nå at blive jævnt trætte af mig nede i HFK i løbet af de næste 14 dages tid...).

Khan

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Det set-up er jeg nævner ikke audiofilt.

Jeg har selv arbejdet som hifi sælger. Kunder kommer ofte i den tro at surround skal indeholde 5 højttalere plus en sub. Når de så ikke vil give mere end 2-3000 for hele sættet, er det jeg i stedet foreslog (og demonstrerede) "firekanals" surround (alle 6 kanaler bliver afspillet, blot kun med 4 højttalere).

De fleste kunder valgte fire rimeligt gode højttalere, fremfor 6 dårlige. De der alligevel valgte sattelit sættet, gjorde det pga. den lille størrelse. 

Gales gulvmodeller mener jeg ikke er værd at spille krudt på. Her er Dali's reolhøjttalere (eller B&W) klart bedre.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Som du selv siger, en "større" lyd, de kan også spille højere. Du vil som regel også havde en bedre sammenhæng i lyden, det kan være et problem at opnå med små højttalere og en sub. Læs evt dette:

http://blog.ultimateavmag.com/industryvoice/

Det handler om alt i et anlæg, men problematiken er lidt det samme.

Men find et par cd'ere og dvd'ere, som du kender godt, fre og tag dem med ned til HFK. Og sørg for at bruge noget tid dernede, så du føler dig rimelig sikker på, at du komer hjem med noget der passer til dig og dine ønsker.

Edit: Vil ikke udelukke at Kjeldsen har ret i at Gale's gulvhøjttalere ikke er specielt gode, jeg har ikke hørt dem. De fik dog en rimelig god test i High Fidelity for nogle numre siden. (den model med bas i siden)

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Hmm... Det lugter mere og mere af at jeg skal have dem til at løbe lidt nede i HFK. Havde ikke overvejet at surround ikke *skal* køre på 6 højtalere. Blir interessant at høre hvordan fx. 4 Concept 1 klarer sig mod Gale sættet med center og sub.

Michael: Rigtig go artikel. Og det er fuldstændig rigtigt - een af de primære årsager til at jeg ønsker at udskifte mit nuværende anlæg er den fuldstændigt utilgiveligt ringe musikgengivelse. Sjovt jeg ikke havde tænkt over at samme dårlige lyd osse gør sig gældende i surround... Når jeg tester Gale-sættet i stereo, så er det med 2 x (front)satelitter  + center og sub, no? Eller kun med center og sub?

Khan

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

I stereo er det 2 fronter med sub eller de 2 fronter alene, prøv begge dele. Centeren bruges ikke i stereo.

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Modtaget. Så kan jeg godt se at 2 x de små Gale muligvis er lidt på den tynde side - især med den forholdsvis kraftige NAD der gerne vil gi dem lidt mere at leve af. Hm.

Khan

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Nu har små højttalere ofte behov for mere effekt end store, så det er nu ikke et problem.

Men som sagt er der ikke andet at gøre end at prøvelytte de forskellige muligheder, og så må du huske at fortælle om dine indtryk her, der kan jo være andre der kan have glæde af dine erfaringer

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Will do - ku godt forestille mig at der er flere som mig derude som ville være glade for at lægge et par tusind mere på bordet, og så få noget der - som HFK så smukt siger "lyder af mere end det koster"...

Jeg smutter derned engang mandag eller tirsdag i næste uge, og kræver (pænt ) at få lov til at høre et par opsætninger i 3-4000 krs prisklassen. Ku stadig være fedt hvis Gale-sættet spillede så det lyder af noget, da det rent størrelses- og stilmæssigt passer perfekt til min stue.

Khan

Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 10 November 2005 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hej Kahn.

Jeg har en lille stue selv og har efter mange forskellige løsninger valgt at køre 4.0. Det vil sige, ingen center, ingen sub, men to fronter og to baghøjtalere.

Jeg har en Sony STR-DB780QS receiver, et sæt Jamo E855 som fronter og nogle små Genexxa plastic satelitter med to elemeter der kan pege to veje.

Det kører jeg med fordi: til musik er Jamo E serien god. E855 er en slank (læs smal) gulvhøjtaler. Den spreder så godt, at jeg ikke gider at have en center. Jeg har kørt med Jamo E800 som baghøjtaler men jeg mener ikke de kunstige rumklange der er i film kræver en HiFi højtaler. Til gængæld syntes jeg bedst om den type baghøjtalere der spreder lyden difffust - og det klarer mine små plastbøtter fint. En sub ville få film eksplosioner til at lyde lækkert - men jeg har ikke plads til den. (Jeg havde iøvrigt aldrig troet jeg skulle eje en Jamo - men E855'eren er knald god lidt overset entry level højtaler).

Håber min og de andres indlæg kan inspirere dig. Og forresten vil jeg lige komme med min mening om NAD's surround recivere; jeg syntes der er for meget brum og bøvl med dem... Jeg syntes at NAD er bedre til stereo forstærkere.

Venlig hilsen Søren

Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Hej Søren,

Sætter meget pris på dit forslag - jo mere viden jeg har at tage med i HFK jo bedre. Ang NAD'en, så forklarede sælgeren ned i Klubben osse at hvor Denon er bedre til surround, så er NAD bedre til musik. Mit indledende forslag var faktisk en Denon med Dali'er x hvor mange der nu var brug for. Hvor stor er forskellen (ved godt at det altid vil være noget meget subjektivt) på de 2 (Denon vs. NAD), og er det noget jeg som erklæret ikke-audio kender vil lægge mærke til? Synes godt om NAD'ens design, og kan også lide hvad jeg ser i diverse anmeldelser (megen kraft, blød og behagelig lyd).

Mvh.

Khan 

Mr.EntryLevel
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske

Bruger siden: 25 September 2005
Lokalitet: Sverige
Sendt: 10 November 2005 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Hej Kahn

Når du kommer i HiFi Klubben kan du pröve at höre NAD med Dali Concept 6 og bagefter med Gale 4040. Derefter samme tur med Denon og de to nävnte höjtalere.

Hvis du bor hvor der er andre forhandlere siges det at Marantz surround receivere spiller godt i stereo. Og uden for HiFi Klubben er der også andre höjtalere f.eks. Mission, Tannoy Mx serien og Jamo's E serie og sikkert en del andre jeg ikke har nävnt.

Jeg syntes om Sony's klang og QS serien har udmärkede Sanken transistorer i udgangen. Yamaha er også et godt bud - men noget lysere i klangen - men igen; din smag bestemmer.

Så med hensyn til om du kan höre forskellen på NAD eller Denon så skal du stole på dine egen smag. Hvis du syntes NAD er for svampet - ja så gör du det. Hvis du syntes at Denon er for lys - ja så gör du det.

Hold dig til de kendte forstärker märker og sät den sammen med de höjtalere der gver dig den lyd du syntes om.

Det er sjovt at gå ind og kigge og lytte - men giv dig ro til det; ingen käreste der står og tripper. Venlig hilsen Sören

Til top Vis Mr.EntryLevel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.EntryLevel

Khan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2005 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

En tanke: Concept 2 som front, og Concept 1 som bag?

Efter hvad jeg kan læse i HFK's katalog passer Concept 2 glimrende til et mindre stueanlæg (og det er jo nok egentlig det jeg er ude efter mht. stereo), og Concept 1 er vel fine som bag? Så kan sub og/eller center altid komme.

Mvh.

Khan

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum