Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 19:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: De nye formater.......forvirret ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Nu hvor de første HD DVD-afspillere ser ud til at lande indenfor kort tid vil jeg gerne høre om nogen har styr på lydformaternerne DD+ og DTS-HD (hedder det vist ). Jeg er ganske udmærket klar over at man både skal ud og investere i en ny afspiller og en helt ny filmsamling , men hvad med ens dekoder/surroundreceiver ? Kan den håndtere de nye lydformater eller skal den også skiftes ?  

Jeg har ikke brug for 18 kanaler, eller hvor mange de nye formater nu tilbyder, men kan jo altid bruge en kvalitetsforbedring af lyden i de kanaler vi kender i dag - så hvis DD+ & DTS-HD signalet downmixes til 5.1-spor bliver kvaliteten så bedre end den vi kender i dag eller æder de gamle processorer, øh dem vi kører med nu , så blot den forbedrede lydkvalitet fordi de ikke kan gengive den ? Jeg er ski' forvirret...... 

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: København
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Mit indlæg kopieret fra denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=39830&P N=0&TPN=1

---o0o---

Der findes pt. ikke en forstærker der kan dekode DD+. Derfor er det afspilleren der skal dekode signalet. Man kan enten vælge at forbinde afspille og forstærker analogt (5.1 ud) eller forbinde via HDMI rev. 1.1 og overføre det dekodede signal digitalt.

Lidt "info" om DD+ og DD True HD (som pt. intet hardware understøtter i 5.1):

Dolby Digital Plus:

Features
  • Multichannel sound with discrete channel output.
  • Channel and program extensions can carry multichannel audio programs of up to 7.1 channels* and support multiple programs in a single encoded bitstream.
  • Outputs a Dolby Digital bitstream for playback on existing Dolby Digital systems.
  • Supports data rates as high as 6 Mbps.
  • Bit rate performance of at least 3 Mbps on HD DVD and up to 1.7 Mbps on Blu-ray Disc.
  • Accurately reproduces what the director and producer intended.
  • Interactive mixing and streaming capability in advanced systems.
  • Supported by HDMI™, the new single-cable digital connection for high-definition audio and video

Dolby True HD:

Features
  • 100 percent lossless coding technology.
  • Up to 18 Mbps bit rate.
  • Supports up to eight full-range channels of 24-bit/96 kHz audio.*
  • Supported by High-Definition Media Interface (HDMI™), the new single-cable digital connection for audio and video.
  • Supports extensive metadata including dialogue normalization and dynamic range control.

--o0o---

Bemærk at HD-DVD først kommer til Europa i slutningen af november måned.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Bruger siden: 06 April 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hej Acer...

Vi har jo begge Denon DVD-A11, og jeg må da sige at netop den afspiller har jeg da ikke tænkt mig at udskifte de næste mange år, den har en flot lyd- og billeddel, og jeg ville da føle mig lidt kørt rundt med af branchen, hvis jeg hele tiden hoppede på det nye format med tab af penge på det gamle udstyr og flere penge ud af lommen på det nye...så for mit vedkommende vil jeg springe en del 'nye' formater over og la' det nye finde et fornuftigt leje.. Jeg vil også gerne ha' en 50" fladskærm men vil også her vente mindst 2-3 år, da jeg ikke mener at de nuværende har fundet et fornuftigt leje med hensyn til pris, kvalitet og formater.. det er jo ofte store investeringer i lyd og billed, og jeg personligt vil vælge noget som holder sig i mindst 10 år frem, så jeg får noget for mine penge...

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Thule Spirit TU150 DAB/FM
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8
Til top Vis hifijan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifijan

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Maj 2006 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

hifijan skrev:

Hej Acer...

Vi har jo begge Denon DVD-A11, og jeg må da sige at netop den afspiller har jeg da ikke tænkt mig at udskifte de næste mange år, den har en flot lyd- og billeddel, og jeg ville da føle mig lidt kørt rundt med af branchen, hvis jeg hele tiden hoppede på det nye format med tab af penge på det gamle udstyr og flere penge ud af lommen på det nye...så for mit vedkommende vil jeg springe en del 'nye' formater over og la' det nye finde et fornuftigt leje.. Jeg vil også gerne ha' en 50" fladskærm men vil også her vente mindst 2-3 år, da jeg ikke mener at de nuværende har fundet et fornuftigt leje med hensyn til pris, kvalitet og formater.. det er jo ofte store investeringer i lyd og billed, og jeg personligt vil vælge noget som holder sig i mindst 10 år frem, så jeg får noget for mine penge...

mvh. Jan

Jeg har også en A-11'er, som dog også er modificeret med en SDI-udgang

Jeg er også blevet den lykkelige ejer af en Toshiba A1 HD-DVD afspiller.

Der er tale om et kvantespring i billedkvaliteten (og lydkvalitet) mellem disse to afspillere (eller rettere sagt formater). Man kan selvfølgelig altid vente, men man snyder sig selv for en stor nydelse

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Prima
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 Maj 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Her er en ganske udmærket artikel, der belyser lidt om de forskellige formater:

http://www.twice.com/article/CA6323699.html

Uddrag:

"The mandatory decoders that must appear in all HD DVD players are losslessly compressed two-channel Dolby True HD up to 96kHz/24-bit quality; a core 5.1-channel DTS HD lossy stream that's compatible with existing 1.5Mbps DTS 5.1 decoders in A/V receivers; and lossy Dolby Digital Plus at data rates up to 3Mbps, including 5.1 and 6.1 variations. The players will convert Dolby Digital Plus to 5.1- and 6.1-channel Dolby Digital at a data rate up to 640Kbps for playback by existing Dolby Digital decoders"

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Øh, lige en rettelse....jeg har ikke en A-11, ville da gerne have en men det har jeg altså ikke . Nå, til lydformaterne......dvs. der findes pt. ikke grej der kan afkode DD+ hvilket jo så også vil sige, at man før eller siden kommer til at skifte dekoder  ???

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2006 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Øh, lige en rettelse....jeg har ikke en A-11, ville da gerne have en men det har jeg altså ikke . Nå, til lydformaterne......dvs. der findes pt. ikke grej der kan afkode DD+ hvilket jo så også vil sige, at man før eller siden kommer til at skifte dekoder  ???

HD-DVD afspilleren kan dekode DD+ og så outputte det dekodede signal enten digitalt (via HDMI) eller analogt (5.1 ud).

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Acer skrev:

HD-DVD afspilleren kan dekode DD+ og så outputte det dekodede signal enten digitalt (via HDMI) eller analogt (5.1 ud).

Dvs. på traditionel vis ud med coax, oder ?  

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
jdg1 skrev:

Acer skrev:

Nej - coax har slet ikke båndbredde nok til at overføre DD+. Du kan overføre det dekodede signal fra afspilleren med HDMI (vers. 1.1) eller analogt 5.1 ud (dvs. med 6 stk. analog kabler).

Vælger du alligevel coax ud, så vil afspilleren dekode soundtracket til et standard dts-soundtrack (ja, du læste rigtigt - afspilleren konverterer DD+ soundtracket til et dts soundtrack).

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Sendt: 27 Maj 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hej Acer...

Øh..sorry, jeg mente bare det var dig som også havde en Denon DVD A-11.... var der så noget med at du jagtede en på et tidspunkt...?  Det er nu også en fed DVD, bygget som en russisk kampvogn, (er for øvrigt anmeldt i dette forum) med en kampvægt på 13 kg, og med en meget flot lydside, og kodefri.. æder alt..

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Acer skrev:
jdg1 skrev:

Acer skrev:

Nej - coax har slet ikke båndbredde nok til at overføre DD+. Du kan overføre det dekodede signal fra afspilleren med HDMI (vers. 1.1) eller analogt 5.1 ud (dvs. med 6 stk. analog kabler).

Vælger du alligevel coax ud, så vil afspilleren dekode soundtracket til et standard dts-soundtrack (ja, du læste rigtigt - afspilleren konverterer DD+ soundtracket til et dts soundtrack).

Nå, men så er jeg på røven fordi min H/K AVR8500 har ikke HDMI-indgang

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

hifijan skrev:

Hej Acer...

Øh..sorry, jeg mente bare det var dig som også havde en Denon DVD A-11.... var der så noget med at du jagtede en på et tidspunkt...?  Det er nu også en fed DVD, bygget som en russisk kampvogn, (er for øvrigt anmeldt i dette forum) med en kampvægt på 13 kg, og med en meget flot lydside, og kodefri.. æder alt..

mvh. Jan

Jo, jeg har været på jagt efter en, det er korrekt . Det er en fantastisk lækker og eftertragtet maskine, hvilket desværre også smitter af på brugtpriserne

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Man må formode at mange afspillere med DD+ og HD-DTS har dekoder så signalet kan sendes via coax-analoge phonokabler til SS-forstærker/recieveren. Rigtig mange SS-forstærker/recieveren har 5.1 eller 7.1 indgang via phonostik, så der behøves de fleste ikke opgradere med det samme.

Men det er et faktum, at man skal skifte afspiller og jeg er ikke i tvivl om, at når først man har hørt/set de nye formater, så er det "bye bye" til den gamle afspiller. Personligt har jeg en billig DVD-afspiler af samme grund og havde jeg haft en dyr, så ville jeg glæder mig over at den havde været god så længe og så i soveværelset med den.

Jeg glæder mig til afspillerne kommer til landet!

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

Hej Acer...

Hvad står de til brugt, de der A11'er....?  Jeg gav 10 K for en ny...

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

Man må formode at mange afspillere med DD+ og HD-DTS har dekoder så signalet kan sendes via coax-analoge phonokabler til SS-forstærker/recieveren. Rigtig mange SS-forstærker/recieveren har 5.1 eller 7.1 indgang via phonostik, så der behøves de fleste ikke opgradere med det samme.

Så skal man ud og bruge en mindre bondegård på interconnects, øv  

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

hifijan skrev:

Hej Acer...

Hvad står de til brugt, de der A11'er....?  Jeg gav 10 K for en ny...

mvh. Jan

Dengang jeg kiggede efter en lå de imellem 10-12k brugt, så hvis du fik din for 10k fra ny er det meget billigt. Jeg ved ikke pt. hvilke priser de handles til nu, men jeg tror ikke man finder en til under 7-8k i dag

hifijan
Lukket konto
Lukket konto
Dobbeltprofil!

Sendt: 28 Maj 2006 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Hej Acer...

Ja, jeg ved godt jeg var heldig der, jeg så tilfældigt på HiFi-Klubbens Oprydningssalg en dag, at de havde 3 tilbage som blev solgt til kr. 9.999,- og jeg havde for nyligt hørt den som CD-afspiller i HFK da jeg hørte på en forstærker, men ellers kendte jeg den ikke så godt... så samme aften læste jeg anmeldelsen her på forum'et og blev enig med mig selv om at jeg ville prøve at få fat i den ene, og det lykkes heldigvis.. de 3 der var tilbage blev solgt på bare 2 dage..

mvh. Jan

Rega Planar 5
Dali Euphonia MS4
Nakamichi LX-5 cass
Denon AVR-3803
Denon DVD-A11
Panasonic NV-HS900
Dali Rear 0.8

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Hvad gør os mennesker med så med en forstærker der ikke har HDMI in. Vil vi så miste meget på lydsiden?

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:10 | IP-adresse registreret  

AkilleuZ skrev:
Hvad gør os mennesker med så med en forstærker der ikke har HDMI in.

...køber nogle flere analoge signalkabler og overfører signalet via 5.1-udgangen fra afspilleren (eller er det 7.1?)

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

AkilleuZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Maj 2006 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

hehe tænkte det nok, vidste bare ikke om det ville give en ringere lyd end at over fører det med HDMI.

det er godt nok 7.1, men det går nu også nok

Til top Vis AkilleuZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AkilleuZ

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum