Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Erfaringer med "store" kabler i væg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Baronen3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2006
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 26 August 2006 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg er igang med at bygge hus og har i den forbindelse planer om at købe lidt nyt grej til at behage øjnene og ørene med. Nu da muligheden er der skal alle kabler selvfølgelig i væggene. Men så kommer problemet, de rør som jeg skal ha støbt i væggene til at trække alle kablerne i, er langt fra store nok til at trække HDMI kablet fra surround-reciveren( AVR-2807) til fladskærmen, det samme gælder DVI-kablet fra PC'en til fladskærmen. Ja selv det halv kraftige audio kabel til sub'en kan give problemer.

Jeg har søgt oplysninger forskellige steder, bla. her på sitet og på av-connections hjemmeside, men som jeg forstår det, vil det ikke være en god idé at skære stikkene af og så samle nye når kablet er trukket igennem. Og støbe kablerne direkte i muren, fjerner jo muligheden for at skifte kabler senere. Men hvad gør jeg så? Erfaringer og gode idéer modtages meget gerne!

mvh.

Baronen(3)

Til top Vis Baronen3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baronen3

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 26 August 2006 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Liggere størrer rør i vægen..

Du kan i sammenarbejde med din ellektrikker finde rillerør der er rigeligt store, der findes bla nogle røde som er så vidt jeg husker 75mm i diameter.

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

KaZZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 26 August 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Du kan få rør i alle størelser!!!

B&W DM604 S3/602 S2/CC6 S2
Sanyo Z3/Lissau ProScreen gråt motor.
Technics 1210mkII/Cambridge 640P
Taralabs Axiom
Supra
Van den hul
Til top Vis KaZZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KaZZ

Baronen3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2006
Sendt: 26 August 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Det lyder selvfølgelig som en naturlig løsning på problemet. Jeg havde af en eller anden grund troet det var standard rør elektrikkeren brugte. Så jeg må lige ha fat i kabler og så måle lidt på dem. Jeg siger mange tak for hjælpen og tager fat i min el-knogle.
Til top Vis Baronen3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Baronen3

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 August 2006 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

60 mm rør rille rør, er fine nok,

det er bare at få dem lagt ind,

er ved at udd. mig som elektriker, jeg vil mene du godt kan nøjes med 60 mm, men tjek størrelse, ud fra de kabler som skal igennem hør eventuelt hos den nærmeste elektriker om du må få et lille stykke, for at se om det passer,

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Sendt: 26 August 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jeg kan lige tilføje at jeg selv har været igang med at trække noget rillerør (til noget netværk) og her har jeg erfaret at der er en del forskel på de rør der kan købes.

Du skal sørge for at de rør du får er glatte indeni, og altså ikke har riller. Ellers kan det være meget trælst at få kablerne igennem
Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 August 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Jeg kan lige tilføje at jeg selv har været igang med at trække noget rillerør (til noget netværk) og her har jeg erfaret at der er en del forskel på de rør der kan købes.

Du skal sørge for at de rør du får er glatte indeni, og altså ikke har riller. Ellers kan det være meget trælst at få kablerne igennem

Normalt har man en træksnor i røret. Man kan nemlig ikke skubbe en søgefjeder igennem, da den blot vil sno sig i det store rør. Hvis røret ikke er med riller, er det ikke muligt at bøje det (med mindre man har en bøjefjeder i den størrelse, men det må være RET besværligt at arbejde med).

Jeg har lavet fodlister, der er hule rundt i min hjemmebio, og har så kanaler i hjørnerne af rummet. Det er noget nemmere at skifte kabler på den måde. Jeg har været ude for, at jeg ikke kunne trække noget højttalerledning ud igen af et rør. Formentlig fordi overfladen på højttalerledningen ikke var så glat som normalt installationsledning.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Peter_N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 30 August 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Så skal man huske at trække en ny snor med hver gang så der hele tiden er en snor i røret
Til top Vis Peter_N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter_N

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes