Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 12:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp - Indstilling af Subwoofer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CJOE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2003 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har netop købt en Audiovector C-Sub som jeg skal bruge til min surround-opsætning.

Jeg har aldrig haft en subwoofer før og brugervejledning er MEGET sparsom. Er der en bestemt fremgangsmåde til indstilling af en subwoofer ?? Der er jo en del indstillingsmuligheder både på subben og forstærkeren.

På subben kan jeg indstille følgende:

- Volume
- Fase (180 grader - variabel)
- Frekvensområde
- Bassboot +0-15 DB (kan også stilles på forstærkeren)

Jeg specielt svært ved at finde ud af hvordan fasen skal indstilles. Har det evt. noget med subwooferens placering at gøre ?? Subben er placeret bagest i lokalet og vil således spille ud i lokalet mod fronterne (ind mod lyttepositionen).

Styrken kan indstilles på hele 3 måder via DB regulering på sub + forstærker samt volumen på subben ?? hvordan skal volumen på subben f.eks. stå ?? kl. 12.00 ?? Er det bedste at regulere DB på subben eller forstærkeren ??

Hjælp med nogle gode råd !!

På forhånd tak.
Til top Vis CJOE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CJOE

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 03 December 2003 kl. 01:51 | IP-adresse registreret  

CJOE skrev:
Hej,

Jeg vil prøve at tage udgangspunkt i min egen opsætning som virker ganske glimrende.

- Volume

Hvor kraftigt skal subben spille? jeg har sat min ca midt i spektret, så kan man altid justere lidt op eller ned på forstærkeren.

- Fase (180 grader - variabel)

hvis subben står på samme "side" som fronthøjttalerne skal fasen være 0, hvis den står i modsatte side, 180. På min sub er der kun en knap hvor den enten er 0 eller 180, andre subs har en drejeknap der er mere variabel.

- Frekvensområde

hvis du har subout på forstærkeren så mener jeg ikke at du SKAL bruge denne knap/funktion på subben. Men derimod på forstærkeren, det har noget at gøre med hvor subben skal træde til. hvis du har store frontht der spiller dybt, så skal den nok stå fra 20-60(80)hz, måske 100hz... jeg har nogle middel str ht, og min sub tager over allerede ved 100hz, primært fordi subben kun bruges til film, og gerne må komme med nogle kraftige brøl når det gælder og derfor starte relativt tidligt også selvom om ht måske kunne gøre det selv. 
Hvis din forstærker ikke har subout, skal du bruge den htterminaler der sidder på forstærkersiden af subben, og her skal drejeknappen benyttes på samme måde som du ellers ville have indstillet forstærkeren. 

- Bassboot +0-15 DB (kan også stilles på forstærkeren)

Denne funktion har jeg ikke på min sub, men jeg kunne forestille mig den er en ekstra "volumeknap" eller i den stil... måske for at man ikke skal indstille volumen hver gang, men så kan give subben et par ekstra takker på BassBoosten...

Håber det kan bruges...

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 December 2003 kl. 01:55 | IP-adresse registreret  

Sæt subben i din lytteposition og spil noget musik, kravl så rundt der hvor du har tænkt at placere subben, der hvor du hører mest bas er stedet subben skal stå. Nu bestemmer du delefrekvensen og da du bare skal bruge den til surround skal denne jo være den som anbefales til dette, husker ikke helt hvad den er. Volumen kan du regulere begge steder, men det er jo smart at holde volumen på subben nede, så sæt den højt på forstærkeren og juster den ned på subben. Fasen bestemmer du ved at høre et sykke musik med god bas, positionen der giver kraftigst bas, eller det du synes er bedst for dig, er korrekt. Husk at placering er meget vigtigt, ikke kast den et sted og tro det er ligemeget, 10 cm kan give stor forskel så vær omhyggelig når du kravler rundt på gulvet....

Niels. 

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

Bellini
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 December 2003 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

http://www.smr-home-theatre.org/Interface.html (kig under Subwoofer placement end calibration).

Det skulle kunne hjælpe dig.

/Bellini

Til top Vis Bellini's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bellini Besøg Bellini's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2003 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Opstilling af subber.

Nu har jeg tunet en del anlæg med subber ude hos folk og det er faktisk meget enkelt når man har prøvet det et par gange.

1) Find subbbens optimale placering: Du stiller subben lige der hvor du sidder når du lytter, f.esk. lige foran sofaen. Nu spiller du nogen musik hvor du kender bassen godt og du kravler rundt på alle 4 med hovdet i sub højde og kravler rundt i hele rummet. Der hvor bassen lyder bedst og strammest og med mest melodi (ikke brum brum) der skal subben stå. For det meste er det mellem fronterne eller i et hjørne eller midt på en væg.

2) indstil Fasen. Lyt noget musik du kender igen 2-3 gange af 20 sekunder skift fasen, du er ikke i tvivl hvornår den er indstillet rigtigt for enten forsvinder alle de dybe toner eller også er de der. En sub kan godt mogle gange stå i modfase af højtaleren det skyldes f.eks. at i nogle rum der kan de ske at de dybe toner er i modfase i rummet i forvejen, men prøv dig frem.

3) deling af frekvens. Her skal du være klar over hvordan subben fungere og om den deler eller din forstærker gør for dele begge stedder lyder ikke godt. Men start ved 80hz og lyt musik som i punkt 2. Gå så 10hz op og lyder det bedre her så endnu 10hz mere sådanne bliver du ved med at skrue op til det lyder dårligere og den gang lige før det begynder at lyde dårligere der skal den stå. Lyder det altid dårligere når du skruer på for Hz så gå ned i hz i stedet for og bliver det heller ikke bedre her er 80hz så den påtimale dele frekvens.

4) volumen. Volumen indstilled præcist som Hz'en her starter du i neutral og skruer op for volument til det lyder bedre og lyder det ikke bedre prøver du at skrue ned.

Alle indstillinger i forstærkeren skal stå i neutral ikke noget med bass boost eller skøre delinger.

Husk denne rækkefølge i indstilligen jeg har givet, begynder du at bytte rundt på den sker de underligeste ting, husk vær strangent.

Få et kvalitest kabel til subben da det har stor betydning.

Og tilykke med dig nye sub jeg har hørt den og den er SUPER.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

angrii
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 December 2003 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Wrong Cjoe

Stil db på forstærken til 0 og skru derfefter op på subben. det er det eneste rigtige...

Til top Vis angrii's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af angrii

kasperkaae
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 12 December 2003 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Niels Nielsen skrev:

Sæt subben i din lytteposition og spil noget musik, kravl så rundt der hvor du har tænkt at placere subben, der hvor du hører mest bas er stedet subben skal stå. Nu bestemmer du delefrekvensen og da du bare skal bruge den til surround skal denne jo være den som anbefales til dette, husker ikke helt hvad den er. Volumen kan du regulere begge steder, men det er jo smart at holde volumen på subben nede, så sæt den højt på forstærkeren og juster den ned på subben. Fasen bestemmer du ved at høre et sykke musik med god bas, positionen der giver kraftigst bas, eller det du synes er bedst for dig, er korrekt. Husk at placering er meget vigtigt, ikke kast den et sted og tro det er ligemeget, 10 cm kan give stor forskel så vær omhyggelig når du kravler rundt på gulvet....

Niels. 

lige mine ord!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes