Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: "Aegte" bio lyd vs. hjemmebio lyd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juli 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har gaaet og undret mig lidt over hvorfor alle kommercielle biografer bruger Dolby processorer, mens disse - saa vidt jeg ved - ikke bruges i hjemmebio-verdenen. Er det fordi biograferne faar et lydspor der er kodet paa en anden maade end paa fx. dvd'er?

Mht andet lydudstyr som fx hoejttalere, bruges der ogsaa noget helt andet i biografen end i hjemmet. Jeg gaar ud fra det har noget at goere med at biograferne skal kunne levere et forholdsvis hoejt lydtryk, og ikke samtidig har raad til at investere i den bedste lydkvalitet...?

Smid gerne dine kommentarer og meninger vedr. de to forskellige bio-verdener!

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

En del mener, at hjemmebio er bedre end den rigtige bio og hertil er jeg til dels enig, men det kommer så sandelig an på hvilken bio der er tale om. Den bedste bio jeg har været i er Cinecity i Århus (hedder vistnok Biocity nu ) den har altså en kanon god lyd og jeg har været i Imperial i Kbh. og her var lydoplevelsen mildest talt skuffende . Billedkvaliteten var dog eminent . Så der skal ikke meget dyrt grej til at slå de fleste, men for at være med de bedste skal der seriøst grej til  

sivertsmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Hej der...

Den "ægte" bio-verden er faktisk noget, jeg ved lidt om.... Har været med til at installere teknisk udstyr i de fleste bio-sale for Nordisk Film, (Cinecity, Biocity og hvad de ellers hedder)

Det er helt rigtigt hvad Acer skriver, det kommer an på hvilken bio man besøger. Jeg vil til hver en tid anbefale Hillerød Biocity sal 1, når det kommer til lyd, billedet kan vi diskuteter senere, for efter min bedste overbevisning, er det noget af det ypperste lydsystem man får herhjemme..

Ved ikke om jeg må fortælle, hvad de har af udstyr, så det venter jeg med, til jeg ved om jeg må.

Men i hvert fald; i den sal har de et anlæg, der har kapacitet til at spille 3500 mennesker op, faktisk er det det samme system, som Oscar bruger, når han skal udleveres omme i Amerika, og der er, så vidt jeg husker, "kun" omkring 250 siddepladser derinde, det er en overdimensionering der er til at tage og føle på, som  så giver udslag i, at systemet faktisk aldrig er i nærheden af at køre på "fuld drøn", men der i mod stadig levere et gedigent lydtryk, der ikke bliver anstrengende at høre på i længden..

Som svar på Dolby-processorerne. Lydsporet på en sådan en film, ligger som små signaler ved af billedet på en film-strimmel, og bliver "læst" ved hjælp af en laser, der så sender det videre over i "Dolbyen", som dekoder infoen og sender det ud som lyd...

DTS er en anden snak, der er der nemlig en tidskode på filmen som bliver læst, samtidig med man har en skive i DTS-maskinen, den ligner en DVD-dkive rigtig meget. Den bliver så læst ved hjælp af tidkoderne fra filmen, så lyd og billede passer sammen..

Grunden til at nogen mener at hjemmebio, er bedre end de rigtige, er vel, MENER JEG, fordi man har muligheden for at indstille lyden, så den individuelt passer til hver film derhjemme, det har man ikke muligheden for i de rigtige bio'er, så det er lidt af et kompromis-spørgsmål på den front.. I forlængelse til det ovenstående har jeg tidligere skrevet det her:

Citat start:

Men når nu så mange klager over lyd og billede, kan det så ikke være fordi, at man er blevet vant til det, der står derhjemme i stuen???  Lad os nu antage, at mange af de indlæg her på tråden, kommer fra selvophøjede eksperter, som mener at deres hjemmebio lyder "rigtigt", men rent faktisk ikke er indstillet korrekt.... Så er det jo klart, at når disse så bevæger sig ned i en biograf, hvor billede og lyd rent faktisk er stillet korrekt, men ikke lyder som deres "fejlopstilling", de vil jo mene i deres snæversynethed, at det ikke er deres anlæg, men biograffens der er noget galt med...

Citat slut.

Det er taget fra: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=41841&K W=sivertsmed&PN=0&TPN=3

Med ønsket om en rigtig god weekend til alle, hej hej...

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

Hej Sivertsmed.
Dejligt med en der er godt inde i emnet

Mht. processorerne saa vil det sige at biograferne har en dolby- samt en DTS-processor (givet de vil kunne afspillebegge lydspor naturligvis) og ikke ville kunne bruge en processor/forforstaerkerbygget tilhjemmebrug?

Har du styr paa hvordan lydsporet ligger naar vi snakker den "nye" digitale filmfremvisning? Kan biograferne bruge samme processor til analogogog digital filmfremvisning?

Mht. hoejttalere saa undrer jeg mig over dem der bruges rundt omkring i de danske biffer... Skyldes det udelukkende at man skal have mulighed for et bragende hoejt at man vaelger JBL speakers frem for Dali's topserie (for at komme med et konkret eksempel)?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 07 Juli 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

antallet af mennesker der skal høre filmen har jo også noget at. Det er da klart, at når jeg sidder derhjemme sammen med kæresten og ser en film skal sweetspot være noget mindre og vel derved bliver mere præcist end i en bio til 250 mennesker

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

har lige været i megascoop i horsens og se die hard 4.0.Syntes at lyden var ok,men billedet var godt nok ringe.Meget uskarp +sort var gråt
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Clemmensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

En hjemmebiograf har forudsætningerne til at blive bedre end en rigtig biograf, hvis blot at køber har tid, plads og penge. Den mest hæmmende faktor for lydkvaliteten i biografen er IMHO at centerhøjtaleren altid placeres bag lærredet, at lærredet er perforeret (mindsker billedkvaliteten), at rummet skal tilpasses et vidst antal sæder (økonomien afhænger jo af, hvor mange mennesker man kan presse ind) og selvfølgelig at udgiften ikke må ligge over en (ofte pessimistisk sat) reasonable rate of interest.

Disse faktorer er ikke til stede, hvis man som køber har tid til at designe sin hjemmebiograf fra bunden, plads til at placere højtalere, siddepladser, projektor osv. helt rigtigt og sidst (men bestemt ikke mindst) KASSEN til at købe grej fra Lexicon, M&K, Barco osv Havde man dog bare pengene...
Til top Vis Clemmensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clemmensen

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Clemmensen skrev:
Den mest hæmmende faktor for lydkvaliteten i biografen

Er THX, og inden hylekoret starter: Jo hvis THX var seriøs så kunne lyden nemt blive bedre i biograferne, men det ville kræve dyre anlæg/højtaler og så blev ikke så mange biografer THX godkendt = lavere indtægt til THX, og det kan vi jo ikke ha'.

Clemmensen skrev:
at centerhøjtaleren altid placeres bag lærredet,

at lærredet er perforeret (mindsker billedkvaliteten),

Nu er det ikke kun centeren der er placeret bag lærredet, højre og venstre ht'er er også bag lærredet, og med en kraftig bullet-diskant skal lyden nok komme igennem lærredet.

Mht. billedet så bør et perforeret lærrede ikke være en hindring for god billed kvalitet.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at det efter hånden er lang tid siden!

Men da jeg var med en kammerat inde i Biffen(biocity tåstrup, City2) og se Tokyo Drift, var lyden så ringe at jeg helt overvejede og gå derfra, og vente med at se filmen til jeg kunne købe den på DVD.

Det skal lige siges at vi i løbet af den aften havde flere(læs: MANGE) lyd udfald, hvor lyd enten blev meget lavere, eller forsvandt helt.

Men generelt syntes jeg bare ikke at biograferne lever op til min forventning om professionelt lyd reproduktion, og billede er heller ikke specielt, Hoppla HURRAAA

Jeg har i min jagt efter den bedste biograf, prøvet mange i stor københavn, og har endnu ikke fundet en hvor jeg helt kan nyde oplevelsen, som derhjemme.

Og ja det kunne måske havde noget at gøre med jeg er temelig bredskulderet, og høj. Men hvorfor ****** skal de sæde være så små!

Før nogen siger: Fordi så kan der være flere i salen, selvfølgelig! Men stadigvæk!

Jeg ved godt at sæder, og larm fra andre mennesker ikke har meget med selve grejet at gøre, men det har derimod noget med vores evne til at slappe af og nyde oplevelsen!

Men når Nu "The Bourne Ultimatum"  kommer i biografen, så har alle de små larme hopveder altså bare at holde mund, når jeg er der, jeg vil ikke havde min filmoplevelse ødelagt, af maria på 16år der skal sidde og sende sms'er foran mig, med lyd på sin dumme nokia!

Er der ikke nogen af jeg andre der har det lidt på samme måde???

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Champ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

Jeg rejser lige nu rundt i Asien...
I Kina koebte jeg via tegnsprog billetter til Pirates... 3, og roeg tilfaeldigvis ind i en saakaldt VIP-sal. Det var en rigtig god oplevelse. Godt billede, god lyd - dog ret hoej, men det generede mig ikke, og laekre stole 
Eneste ting der irriterede mig (meget) var kineserne, som er meget hoejlydte, og ikke havde noget problem med at foretage opkald i biografen - og det foregik ikke i lavt stemmeleje

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
har lige været i megascoop i horsens og se die hard 4.0.Syntes at lyden var ok,men billedet var godt nok ringe.Meget uskarp +sort var gråt

Jeg har dog ikke selv besøgt min hjembys biograf endnu, men ja den skulle efter sigende være ringe

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juli 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Red King skrev:

Men når Nu "The Bourne Ultimatum"  kommer i biografen, så har alle de små larme hopveder altså bare at holde mund, når jeg er der, jeg vil ikke havde min filmoplevelse ødelagt, af maria på 16år der skal sidde og sende sms'er foran mig, med lyd på sin dumme nokia!

Er der ikke nogen af jeg andre der har det lidt på samme måde???

Det må være et københavner fænomen, jeg har aldrig oplevet det i Jylland. Det er iøvrigt temmeligt uhøfligt og mangel på respekt for de andre besøgende der har betalt for at se en god film . Hvis du vil have en lydoplevelse i forbindelse med den film kan jeg kun anbefale Biocity i Århus, men det skal være i den store sal 1 - de andre er sgu ikke for gode lydmæssigt. Og sæderne er også gode 

ARTISTEN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg kan anbefale vores lokale bio, THX BiografCenter Fotorama i Viborg, Den er god bla. fordi at ingen ringer eller SMSér til filmen. Men at nogle skal på toilettet med deraf uro undgår man aldrig- det er nogle storer fadøl man kan købe, og de giver en naturlig tissetrang.

Ellers på Sjælland skulle Hillerød Biocity være suveren i sal 1. (har jeg læst)

Min hjemmebio
Til top Vis ARTISTEN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ARTISTEN

C K N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 September 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Må sige at jeg efterhånden foretrækker lyden/billede fra min egen hjemmebiograf fra for den lokale biograf... Synes ikke biografen lever op til standarden at skulle betale 80-85 kr for middelmådig lyd, billede og dårlige sæder...

sivertsmed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Skal vi ikke lige holde THX ude af den her diskussion???

THX har nemlig, som sådan, ikke noget at gøre med lydkvaliteten i den enkelte biograf...
De fleste bio'er herhjemme har THX-godkendt udstyr, og det er som oftest også indstillet efter THX-normen.. Man har så bare valgt i bio'erne IKKE at betale for godkendelsen, men man har udstyret..

Desuden sikrer THX-godkendelsen dig at bio'en lever op til et højt minimumskrav...

Notorious
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Juli 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Jeg er nu meget godt tilfreds med Imperial, men det er jo et sprgs. om hvordan man kan lide og gerne vil have det, surround'en herhjemme har nogle problemer, men håber jeg kan få smidt et nyt system op inden for længe

Til top Vis Notorious's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Notorious

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Sendt: 12 Juli 2007 kl. 04:10 | IP-adresse registreret  

Lyden i bifferne rundt omkring afhænger osse af betjeningen - jeg har indtryk af, at nogle af de meget unge (og underbetalte) mennesker, der arbejder der, ikke helt ved, hvad de gør . Og det er ikke deres fejl!
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes