| Forfatter |
|
Ellert Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 17
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Er der nogen som kan svare mig på hvad forskellen er imellem analog og digital surround sound?
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kan ikke sættes så simpelt op..
det der som eftest refereres til er overførselsmetoden mellem eks. DVD og reciever.
man kan overføre et stereo signal analogt og så kan recievere ved hjælp af en matrix fordele lyde ud til bag, center og front højtalere. dette er en nødløsning da de matrix'er der er har store begrænsninger.
så derudover kan man overføre 5.1 kanaler i 6 seperate analoge kabler. dette kan man gøre hvis ens DVD har 5.1 analog udgang, og er kun en fordel hvis ens reciever ikke har digitale indgange.
derudover kan signalet overføres figital enten via COAX eller optisk kabel. hvor coax er godt til DVD'er og optisk egner sig bedre til PC da pc'er tit har grime stel potentialer man undgør ved optisk overførsel.
i digitale kabler kan man overføre en masse forskellige signaler. bla. dolby digital, DTS eller PCM vistnok. disse signaler kan indeholde helt op til 7.1 (og sikkert mere endnu)
håber det gav lidt mening og forståelse  __________________
|
| Til top |
|
| |
Steffeng Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 450
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du forskellem mellem Klasse A/B og klasse D?
|
| Til top |
|
| |
Ellert Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
så derudover kan man overføre 5.1 kanaler i 6 seperate analoge kabler.
dette kan man gøre hvis ens DVD har 5.1 analog udgang, og er kun en
fordel hvis ens reciever ikke har digitale indgange.
Ovenstående er lige præcis det som jeg har stødt på et par gange nu. Eksempelvis da jeg spurgte til B110 fra densen fik jeg at vide at man kunne få et surround board sat i bagenden og vupti så havde man surround.  Den løsning har jeg for så vidt heller ikke noget imod men fungerer det så også lige så godt som digitale overførsler? Sætter det nogle specielle krav til ens udstyr rent kvalitets mæssigt?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
det afhænger udelukkende af udstyret. Hvis dekoderen i afspilleren er bedre end den i receiveren, så er det en god løsning, hvis omvendt, så er det nok en halvdårlig løsning
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
| det afhænger udelukkende af udstyret. Hvis dekoderen i afspilleren er bedre end den i receiveren, så er det en god løsning, hvis omvendt, så er det nok en halvdårlig løsning |
|
|
enig. men er dekoderene lige gode ville jeg foretrække digitalt. der får man ikke støj ind i interconnect kablerne. __________________
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
brasch skrev:
| det afhænger udelukkende af udstyret. Hvis dekoderen i afspilleren er bedre end den i receiveren, så er det en god løsning, hvis omvendt, så er det nok en halvdårlig løsning |
|
|
enig. men er dekoderene lige gode ville jeg foretrække digitalt. der får man ikke støj ind i interconnect kablerne.
|
|
|
man kan også vende den om og sige, at forstærkeren ikke skulle bruge energi på at dekode, mindre processoraktivitet, mindre intern støj og lidt mere power til højttalerne __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
AkilleuZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1855
|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
andersena skrev:
brasch skrev:
|
|
enig. men er dekoderene lige gode ville jeg foretrække digitalt. der får man ikke støj ind i interconnect kablerne.
|
|
|
man kan også vende den om og sige, at forstærkeren ikke skulle bruge energi på at dekode, mindre processoraktivitet, mindre intern støj og lidt mere power til højttalerne |
|
|
Den ekstra power har vidst ikke rigtig noget at sige i denne her sammenhæng  __________________ Min Hjemmebio
Mit Stereo
-AkilleuZ-
|
| Til top |
|
| |
Ellert Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Juli 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lad os forestille os at man brugte analog kabler som atoll, densen og holfi indbyder til.
Hvilke kvalificerede dvd eller blue-ray afspillere ville man så anbefale?
De skal vel være relative dyre?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
AkilleuZ skrev:
brasch skrev:
andersena skrev:
brasch skrev:
|
|
|
|
|
man kan også vende den om og sige, at forstærkeren ikke skulle bruge energi på at dekode, mindre processoraktivitet, mindre intern støj og lidt mere power til højttalerne
|
|
|
Den ekstra power har vidst ikke rigtig noget at sige i denne her sammenhæng
|
|
|
det skal jeg ikke kunne sige, jeg aner ikke hvor meget strøm en forstærker bruger på at dekode et surround format. Men du har sandsynligvis ret __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
|
| Sendt: 14 Juli 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ellert skrev:
Lad os forestille os at man brugte analog kabler som atoll, densen og holfi indbyder til.
Hvilke kvalificerede dvd eller blue-ray afspillere ville man så anbefale?
De skal vel være relative dyre?
|
|
|
nej jeg tror faktisk de fleste dvd afspillere kan dekode DD og DTS. og derfor har 5.1 analog udgang bagpå DVD'en __________________
|
| Til top |
|
| |