Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2025 | 03:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Kalibrering af lyden (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fiend
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 03:00 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg lettere irriteret over bestemte personer....

Nu har jeg en lille udfordring til jer....Hvis man IKKE har kalibrerings udstyr, hva er opskriften på en perfekt kalibrering så??

Se jeg har opskriften og den er godkendt af alle som har hørt mit surroundanlæg og har kalibreringsudstyr, er desuden lige så god som måleinstrumenter....bare matematik på højt plan....

Se jeg har matematisk og målerisk med egne øre konstrueret et udregningsprogram som ingen kender til åbenbart indtil videre....

I den forbindelse har jeg et spørgsmål til....Når man bygger højttaler med delefilter og enheder samt kabelsamleren bag på kabinettet.....nu kommer det kryptiske....MÅ KABLET FRA DELEFILTERET TIL HENHOLDSVIS BAS OG DISKANT VÆRE LIGE LANGE FOR OPTIMAL TIMING I HØJTTALEREN??

Dem som køre på mig må gerne bevise deres kunnen nu...og jo selvfølgelig kommer svaret på et tidspunkt når disse har dummet sig nok....

Tager i udfordringen op til rigtig debatforum eller vil i bare svine folk til....

Med alt respekt for rigtige nørder.....

En rigtig hifi-Nørd......FIEND

Til top Vis Fiend's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fiend

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Heyza FIEND...

Interessant indlæg!!

Jeg aner ikke så meget om elektronik....men umiddelbart ville jeg da mene at det ikke har nogen betydning i almindelige højtalere, hvor afstanden fra delefiltret og til enhederne er så kort. Men man kunne da godt forestille sig at enheden/erne sidder så langt fra filteret at det på et tidspunkt vil få en betydning!!

- men jeg ved jo ikke noget, blot et lille gæt fra min side
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg tror problemet med spørgsmålet er, at det er Fiend der bestemmer hvad facit er. Dermed får alle lov til at "dumme" sig efter hans definition. Det ændrer jo ikke ved at Fiend kom med nogle løjerlige tekniske forklaringer i en anden tråd
Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kim Borgen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Timing i højttaleren har ikke kun noget med ledningerne at gøre, men enhedernes udformning, placering og delefilterets opbygning influerer også på timing, hvorfor længden af de enkelte ledninger alene ikke kan skabe optimal timing.

Kun ved at se på højttaleren som et hele kan man skabe optimal timing.  Embarrassed

Kun ved at lytte til helheden i et stykke musik, kan man høre om et enkelt instrument holder takten.   Big smile

Til top Vis Kim Borgen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kim Borgen

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:

Nu er jeg lettere irriteret over bestemte personer....

Nu har jeg en lille udfordring til jer....Hvis man IKKE har kalibrerings udstyr, hva er opskriften på en perfekt kalibrering så??

Se jeg har opskriften og den er godkendt af alle som har hørt mit surroundanlæg og har kalibreringsudstyr, er desuden lige så god som måleinstrumenter....bare matematik på højt plan....

Se jeg har matematisk og målerisk med egne øre konstrueret et udregningsprogram som ingen kender til åbenbart indtil videre....

I den forbindelse har jeg et spørgsmål til....Når man bygger højttaler med delefilter og enheder samt kabelsamleren bag på kabinettet.....nu kommer det kryptiske....MÅ KABLET FRA DELEFILTERET TIL HENHOLDSVIS BAS OG DISKANT VÆRE LIGE LANGE FOR OPTIMAL TIMING I HØJTTALEREN??

Dem som køre på mig må gerne bevise deres kunnen nu...og jo selvfølgelig kommer svaret på et tidspunkt når disse har dummet sig nok....

Tager i udfordringen op til rigtig debatforum eller vil i bare svine folk til....

Med alt respekt for rigtige nørder.....

En rigtig hifi-Nørd......FIEND

Hej Fiend

Og velkommen i forumet.

Du har fået en hård start p.g.a. dine indlæg.

Jeg er lidt spændt på' hvad denne tråd bringer.. dit spørgsmål omring timing er lidt lumsk.

Hvis du spørger til om timingen bliver ødelagt p.g.a. strømmens løbetid i kablet vil jeg mene at længdeforskellen er underordnet. Eller forskellen skal være uhyggeligt stor, langt over en kilometer for at betyde noget. Hvis man påtænker at bruge flere kilometers kabel kan man kompensere for forskellen i løbetid ved at flytte på enhederne.

Er det løbetiden du taler om ? eller er det kablets andre indvirkninger såsom at større modstand i kablet giver højereQ og derved en mindre kontrolleret gengivelse.   

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hey.....

Der et par stykker som ikke ved hvad god tone er herinde blot de ikke lige forstår hvad det drejer sig om.....De ved godt hvem de er og gider ikke hænge i navne....til alle andre er det ikke ment på denne måde...sorry...

Men et hint.....jo kabel længde har stor indflydelse men afstandenen afhænger af delefilterets størrelse MEN også hvor den enkelte basenhed sidder....Så det er muligt at fremskaffe en højttaler som er i balance med sig selv...

-Fiend

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:
....Men et hint.....jo kabel længde har stor indflydelse men afstandenen afhænger af delefilterets størrelse MEN også hvor den enkelte basenhed sidder....Så det er muligt at fremskaffe en højttaler som er i balance med sig selv...
Naturligvis har kabellængden en betydning. Spørgsmålet er bare om det er kabellængden eller fasedrejet i delefilteret der gør størstedelen af forskellen? . Jeg har ikke formlerne i hovedet (eller LSDC i nærheden), men normalt regner man vist med en transmissionshastighed i kabler på 2/3 af lysets dvs. 2*10^8 m/s. Tidsforsinkelsen i kablet er ved 1 m forskel i længden så ca. 5 picosekunder(!!). Med en lydhastighed på 340 m/s svarer det til en afstandsforskydning på 1,7 mikrometer!! Fasedrejet fra filteret betyder normalt en tidsforskydning på x antal mikrosekunder (dvs. mere end tusinde gange længere!!!) .

Og den med "Så det er muligt at fremskaffe en højttaler som er i balance med sig selv", den fatter jeg altså heller ikke???

/U.

EDIT: Jeg er stadig ikke sikker på om ikke den gode Hr. Fiend leger "kejserens nye klæder" med os
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

haha

ja vi skal vist op i HF før man snakker om de ting og begynder at udnytte kabel længder osv.

Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

Martin N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 April 2003
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hehe Fiend

Kan du ikk lige fortælle hvem de slemme drenge er? der er så slemme ved dig  kunne godt tænke mig at læsse nogle af de tråde du har skrevet i men er kun stødt på den 

Med en eller anden gut som havde problemer med indstråling i hans sub og så skrev du et eller andet med  bias strøm osv.

Du må der gerne komme og grade af på min skuler
Til top Vis Martin N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin N

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Martin N skrev:

Hehe Fiend

Kan du ikk lige fortælle hvem de slemme drenge er? der er så slemme ved dig  kunne godt tænke mig at læsse nogle af de tråde du har skrevet i men er kun stødt på den 

Med en eller anden gut som havde problemer med indstråling i hans sub og så skrev du et eller andet med  bias strøm osv.

Du må der gerne komme og grade af på min skuler

Det er denne tråd jeg hentyder til :

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=5889&KW =Fiend

Grunden til at Fiend får . Er naturligvis påstande som ikke bliver begrundet. eller fordi vi alle bliver gjort uvidende fordi vi ikke lige har samme tankegang.

Så Fiend kom nu med dine guldkorn hvis vi uvidende må blive delagtiggjort.

Jeg synes din calibrering baseret på øret og matematik lyder meget interessant.

.

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Fiend
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jeg kan forstå i ikke helt forstår en ting omkring bas men kun tror det er HF enheden det høres ved.....Det vedrører samtlige enheder i ht.

Jeg har skrevet lidt om 1.-2.-3-....osv.harmonie....i kan prøve dette med subben der hjemme for at vise det ikke kun er HF....det vises ved!!

Prøv at instille den afstand til subben som harmonere med fronth. derefter kan i gå med spring på præcis 120cm cm. længere ned el.op så lyder det som om det harmonere igen....men nu vil bassen lyde kraftigere men stadig præcis "nok".

Den rigtige harmoniske lyd er altså hvor bassen lyder mindst kraftig i de nedre frekvenser det vil sige den 1.harmoniske forvrængning hvor der er en jævn og pæn overgang til fronthøjttalerne.....

Når man bygger højttalere og bruger mere end en diskant vil man også opleve dette....en forskel på 10cm på kabel og delefilter længde vil svare til 1mm forskel i luften, dette lyder ikke så meget men sidder man blot 3-4m væk fra højtalerne bliver den horisontale sweet spot altså ændret med op til en halv meter....

Det vil sige at der hvor bassen kommer mangler diskanten dynamik....

-Fiend 

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Januar 2004 kl. 15:05 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:

Når man bygger højttalere og bruger mere end en diskant vil man også opleve dette....en forskel på 10cm på kabel og delefilter længde vil svare til 1mm forskel i luften, dette lyder ikke så meget men sidder man blot 3-4m væk fra højtalerne bliver den horisontale sweet spot altså ændret med op til en halv meter....

-Fiend 

hvilket kabel skal man bruge vis hastigheden skal ned på 34km/sekund.

CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Sendt: 20 Januar 2004 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Fiend skrev:
...Når man bygger højttalere og bruger mere end en
diskant vil man også opleve dette....en forskel på 10cm på kabel og
delefilter længde vil svare til 1mm forskel i luften, dette lyder ikke så
meget men sidder man blot 3-4m væk fra højtalerne bliver den
horisontale sweet spot altså ændret med op til en halv meter....

Det vil sige at der hvor bassen kommer mangler diskanten
dynamik...

Igen er jeg temmelig sikker på at den største
tidsforskel mellem de to diskanter kommer af afstanden mellem
enhederne og ikke pga. forskellen mellem kabellængden. Hvis den
ene enhed sidder på fronten og den anden på bagpladen og
højttaleren er 30 cm. dyb og står lige op af væggen, så bliver lyden,
alene pga. forskellen i afstanden (og uden at tage hensyn til
faseforskellen), forsinket 2*0,3m/340 m/s eller ca. 1,8 ms, hvorimod
de 10 ekstra cm. kabel bidrager med i omegnen af 0,5
picosekund(!!). Det er så lidt at det er lige meget (med mindre du er
en flagermus eller lignende ). Hvis jeg har misforstået din pointe
eller at både lydens og lysets hastighed ikke længere er uafhængige
af frekvensen, så ret mig endelig....

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes