Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 05:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hvilken brugt Dali?? Hjælp.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg håber i kan hjælpe mig med det her..Jeg tænker på at købe 2 front, 2 bag, og en center højtaler. Jeg har kun hørt en masse positive ting om Dali, så det bliver nok dem jeg køber. Har også hørt at det er en god ide at købe brugt da det er meget billigere.

Men, hvilken højtaler skal jeg vælge?? Vil nævne at det vigtiste for os er at det er god til film. Men det skal også være god til musik, men mest til film. 70 % film 30 % musik. Ang. musik hører vi r&b, lidt pop, lidt rap- men også sådan Moby agtig musik.

Jeg har hørt at blue serien er god, men jeg ved ingeting hvad forskellen er imellem de forskellige modeller, 6006 eller 8008 eller 404 eller 606 o.s.v.

På forhånd tak!

Til top Vis Zagor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zagor

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

serie mæssigt er de opdel således

102 først

202 derefter

2002 sidste udgave (aller sidste udgave hed 2002LE)

102 er en reol med en 6,5"

104 er en gulvhøjtaler med 2x6,5" blev afløst af 505 og derefter 5005

606 = 3x6,5" afløst af 6006

808 = 2x8" +4" mellemtone (afløst af 8008)

109 = 2x10" + 4" mellemtone afløst af 909 (ingen 9009 er lavet)

kan bedst li 606 modellen, god hurtighed og går næsten ligeså dybt som 808/909

havde selv SC-7 (centeren) + 606 + 202 da jeg havde mit første snurrerundt system, med en sub (er næsten ALTID nødvendigt i et ordentligt surround anlæg)

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Du mangler lige

450

850 - har denne selv - synes den er kanon især til prisen..

Til top Vis Ulrik77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulrik77

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Ulrik77 skrev:

Du mangler lige

450

850 - har denne selv - synes den er kanon især til prisen..

det er så Dalis røde serie  har selv et sæt Dali 450 som pt står i min kammrats stue og spiller. Købte dem istedet for de 606ere jeg havde. oplevede et kraftigt løft, dog først efter jeg koblede en ordentlig effekt på (havde NAD 214 som var tilstrækkelig på 606erne, men som SLET ikke magtede 450erne, og derefter en H/K Signature effekt)

H/K & B&W snurrerundt

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hvilken forstærker vil du spænde foran dem?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2008 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

som ascari nok også har erfaret med dali 850 - de vil gerne have meget effekt og strøm at arbejde med...

så husk noget der magter dem - så spiller de også rigtig godt..

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar.

Ascari -jeg starter helt fra bunden med surround, så jeg har ingen receiver eller forstærker. Har hørt at nad er rigtig god, men jea, jeg kunne godt bruge hjælp med det også..

Tonyax og Ulrik77, mener i at 850 er bedre end 450? Hvis ja, er den så også bedre end alle de andre i blue serie?

m_k_t
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hej Zagor,

sender lige en pm i stedet for det her :)

Mvh.

Mads Thomsen

Til top Vis m_k_t's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af m_k_t

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

850eren er storebroren til 450

850 = 2x8" +4" meellemtone

450 = 2x6,5"

Den røde serie er numret dyrere end blue

de kræver dog MEGET af forstærkeren

hvis det skal være prisbilligt, vil jeg foreslå 606, 202, SC-7 burde kunne findes til 2000

NADs surround recievere har for mange fejl til jeg vil anbefalde dig sådan en, de har problemer med susen som største fejl. Det drev mig til vanvid. Andre er ligeglade.  

H/K & B&W snurrerundt

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2008 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

Zagor skrev:

Tak for jeres svar.

Ascari -jeg starter helt fra bunden med surround, så jeg har ingen receiver eller forstærker. Har hørt at nad er rigtig god, men jea, jeg kunne godt bruge hjælp med det også..

Tonyax og Ulrik77, mener i at 850 er bedre end 450? Hvis ja, er den så også bedre end alle de andre i blue serie?

Både Ulrik og Jeg har Dali 850 og er glade for dem, og vi ved begge at for at de spiller godt skal de som minimum have en forstærker der magter dem. Dett behøver ikke være dyrt, jeg kører selv med en surround receiver der burde kunne findes til omkring 3k og under i dag, og hvis du dertil køber noget alla en Nad 216thx har du effekt og strøm nok til at spille et sæt Dali 850 op. Se evt. min tråd for at se mere omkring hvad jeg spiller på.

Om dali 450 er bedre end 850 kommer an på flere ting. 850 giver mere bas og skal have mere effekt at spille med, og så kan den spille højere. Jeg har den selv på 16 kvm, og den opfører sig ordentligt, selv i så lille et rum.

Ulrik77
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Zagor skrev:

Tak for jeres svar.

Jeg har haft begge (450 og 850) - 450 spillede godt i min lille lejlighed 14 kvm stue
så skiftede jeg dem ud med 850'erne - de skulle dæmpes i bassen i det lille rum.

Nu er jeg flyttet i hus - og dæmpeningen er fjernet.
jeg har så nu skiftet diskantene til en Scan Speak 9700.
begge modeler har haft ry for at få en  lidt skrap diskant men det hjælper med når denne er skiftet ud..

Er du kommet nærmere noget godt?

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej! Jeg ved ikke helt om jeg er kommet nærmere noget godt, men det er ikke problem da det haster ikke maed at købe dem..Men jeg kan se at i har kun positive ting om 450 og 850! Vil lige spørge, 450 og 850, lyder de mere som Concept eller Ikon eller noget helt tredje?

Vil det måske være en god ide at købe nye Concept 8 f.eks. med center og concept 2 som baghøjtaler?

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

det er LANGT billigere at købe det brugt, men det er KLART nemmere at gå ned i hifiklubben og købe det + du kan lytte til det. Det er jo det svære ved brugt. plus du så også kan lytte til Denon og NAD og Cambrigde og se om det er noget for dig

Dali 850 + 450 blev afløst af evidence serien (450 = 470) (850 = 870)

H/K & B&W snurrerundt

TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Januar 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Nu spørger du ang. Concept 8 f.eks.

Jeg vil personligt aldrig gå op i 8´eren. Efter lang tids lytten syntes jeg man får mest i Concept 6.
Jeg ville så hellere finde et par Dali 6006 brugt. Det er en anden kvalitet.
Concept serien er med for at kunne være med Eltax, Jamo osv. Og der får de andre også smæk for de penge.

Men ellers kig på Ikon 6 hvis du vil op i de priser. Der får du også noget lækkert. Noget mere detaljeret lyd end Concept serien.

Af forstærker, ja ... Som der bliver nævnt. Noget brugt effekt på en fornuftig surround forstærker. Der går du bare glip af mange ting lydmæssigt syntes jeg. Der sker altså noget med de nye forstærkere nu. Jeg har selv haft en 3 årig gammel Yamaha, som jeg lige har skiftet til en Denon 2808 (Til 9k) og der er VERDENER til forskel.

Men lyt dig frem .... Men med Dali syntes jeg sjældent man går helt galt, men selvfølgelig er der modeller der er mere spændende end andre. Men .... Lyt, og kig på hvad du vil ovre.

Jeg har selv et par Ikon 6, og hvis man kan lide detaljeret luftig rimelig lys og åben lyd, så er de rigtig gode til prisen.

Zagor
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Men er der så stor forskell imellem Ikon og Concept når man ser en film?? The Airwalker, du siger at Ikon har detaljeret luftig rimelig lys og åben lyd..Men er det så vigtigt når man ser en film..Jeg tænker på, er det ikke vigtigere at der er ordentlig punch i dem- som jeg hørte at concept 8 har..Og det gør man nok også i 850 kunne jeg forstille mig.

Du siger at du ville heller finde et par Dali 6006 brugt. Kan du bedre lide dem end 450 og 850?

Mvt Evidence, er det så meget bedre end 850 og 450?

Mvh Emir

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 07 Januar 2008 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Zagor skrev:

Men er der så stor forskell imellem Ikon og Concept når man ser en film?? The Airwalker, du siger at Ikon har detaljeret luftig rimelig lys og åben lyd..Men er det så vigtigt når man ser en film..Jeg tænker på, er det ikke vigtigere at der er ordentlig punch i dem- som jeg hørte at concept 8 har..Og det gør man nok også i 850 kunne jeg forstille mig.

Du siger at du ville heller finde et par Dali 6006 brugt. Kan du bedre lide dem end 450 og 850?

Mvh Emir

Hvis du gerne vil høre et sæt Consept, kan har jeg et sæt stående, som jeg overvejer at sælge :)..

2 x Consept 8 + 2 x Consept 2 + Censept Center

Det spiller kanon, men overvejer at købe et dyrt sæt fordi der er lidt penge til overs ;)..

Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Zagor skrev:

Mvh Emir

Jeg må ærligt indrømme at jeg aldrig har hørt evidence, men så vidt jeg ved at det samme bas og mellemtone som i Dali 850, bare bedre tilpasset med et andet delefilter. Diskanten skulle dog være væsentligt bedre end i Dali 850, og den beskrives også af mange som 850's "svaghed".

Jeg har kortvarigt hørt Dali C8 og det er helt sikkert en god højttaler, behagelig at lytte til, med fin spark i bassen, men den mangler en smule dybte, og så synes jeg også selv den mangler "sprødhed" i mellemtonen samt detalje.

TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2008 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Har kun hørt 850érne. Og de spiller rigtig lækkert. Den blå serie (6006 osv.) er lidt mere mørk og lukket i lyden, det er ikke lige mig. Så jeg havde nok valgt et par 850. Syntes desværre bare ikke de er så pæne.

Mht. surround syntes jeg netop at det er fedt at der er et større stereo perspektiv. Det er føles mere som om at det ikke er højttalere der spiller ... Man kan ikke rigtig pege på hvor de står hvis du forstår mig.
En anden ting er så også at du nok aldrig vil komme til KUN at bruge det til surround.

Alt i alt vil jeg sige at Ikon serien vinder af det vi har snakket om her ... Og mangler du smæk (Mere end der allerede er i ikon 6, så vælg Ikon 7) ..... Den er for vild.

Tag ned i den nærmeste Hifi klub og lyt lidt .... :-). Jeg tror du vil blive imponeret over de Ikon.

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 Januar 2008 kl. 05:49 | IP-adresse registreret  

Husk lige, at når man ser film, lytter man meget med øjnene... Husk osse en seriøs subwoofer! Du kan jo sagtens høre de forskellige Dali højtalere i 'klubben', uden at købe dem dér. Så kan du få fat i dem brugt bagefter .
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

TheAirwalker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2008 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

Lyder som en god idé ... Så kunne han vel ligeså godt gå over og tisse i hjørnet når han nu var der ...

.

Og så kan folk sidde og brokke sig over priserne efterfølgende? ...

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes