Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 22:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp mig med at købe surround! Bitte ;) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Hej Folkens!

Jeg må indrømme at tiden nu endelig er inde for at bruge en spand penge på noget ordentlig lyd til hjemmet!

Jeg har aldrig rigtig haft noget anlæg, så den har altid bare stået på computerhøjtalere.

Som det er nu er mit setup således:

Stuen er på en 30kvm med en 32" fladskærm. Den er koblet til nogle Logitech Z4 højtalere (ja grin endelig :) ) og en lidt ældre computer dog via HDMI.

Mit behov til stuen er mest af alt surround lyd til mine film (alt går via HDMI fra computeren), canal digital via parabol også til en 3-4 fester i løbet af året (så musik delen er knap så vigtig).

Yderligere er mit behov for lydniveauet ikke til stede (eller rettere kæresten og underboen :) ). Så de behøver på ingen måde at kunne spille særligt højt - så det jeg gerne vil have er god surround lyd helst via min computer (?).

Prismæssigt ligger jeg gerne 10.000 - 20.000kr hvis det er der man får mest for pengene.

Da jeg google lidt rundt tidligere fandt jeg en anmeldese af Samsung TXQ120 som lød spændende, men jeg ved helt ærligt intet om dette emne.

Håber I kan hjælpe mig for jeg ved godt at 700krs højtalere bare ikke er godt nok :)

Tom

Til top Vis Lyde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyde

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

hej tom, og velkommen

jge synes først og fremmest at du kan gi dig selv nogle timer herinde, og læse en masse forskelligt, så du måske lige får en fornemmelse af, hva de forskellige ting er..

derefter ville jeg tage ned i nogle forskellige hifi butikker, og lytte til en masse forskellige højtaller, og det er vigtigt du lytter til MANGE, da der er meget stor forskel på de forskelliges lyd. så det beste er at bruge en dag eller to  , og køre rundt til en masse steder og høre noget musik og se noget film. 

nu skriver du "Yderligere er mit behov for lydniveauet ikke til stede"  hva mener du med det? skal det ikke give meget bass og bare spille rent uden bass??

nu synes JEG selv at i film, der er bassen noget af det vigtigste, da jeg synes det er kedeligt at se en film, uden bas. men det er jo en smagssag.

Jeg synes hvis du vil have lidt mere hjælp, så skal du lige skrive lidt mere om hva du vil have af lyd..

Zuki!!!!!

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler
Til top Vis zuki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuki

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 09:53 | IP-adresse registreret  

10.000 - 20.000kr er god nok ikke mange pengen for det hele, du skal nok regne med 6-7k for en sub. bas og 5-6k for en surrund forærker og så
ville du havde min. 9-10k til 5 højtaler, og du ville når længest med at købe bruget, hvis du også ønsker en god lyd kvalitet.

Og som zuki skrive er netop "Yderligere er mit behov for lydniveauet ikke til stede", at nemlig ekstra lydniveauet meget vigtig, især hvis fremtide

på Blu-ray eller/og HD-DVD film.

Du kunne bygge anlæge op omkring en Onkyo TX-SR605 (eller Onkyo TX-SR875 hvist det skal værre helt vildt), så ville du værre klar til
fremtide, og så købe sub. bas og højtaler bruget, så ville du når længet.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1312&zoneid=1

Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2008 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

ja brugt er nok det bedste valg for dig.. man får faktisk meget mere for pengene ved  at købe brugt, end at købe det nyt..

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler

Rotte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Der er en del muligheder for brugte højttalere ksb afdelingen. Et eksempel kunne være

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=65319

og

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=65688  

Førstnævnte kan måske forhandles lidt ned, hvis du køber hele sættet.

De nævnte recievere fra Onkyo kan fåes billigt i tyskland. En SR 705 burde kunne skaffes for omkring 800€ (6000 kr) inkl forsendelse.

Til top Vis Rotte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rotte

sd2100
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

10.000 - 20.000 kr. er alt rigeligt for at få et rigtig godt og nyt surround system. Hifiklubben har nogle rigtig gode systemer. Både med og uden subwoofer:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoejttaler/systemer/

Prøv evt. at gå ind tit tapeconnection og bed dem om at sammensætte forskellige forslag til en 5.0 (uden sub) eller 5.1 (med sub) indenfor dit pris spænd.

http://www.tapeconnection.dk/

Og ja, man kommer måske længst ved at købe brugt, men det er nu lækkert at komme hjem med helt nye og friske produkter.
Da en del produkter (eks. receiver og dvd afspiller) bliver bedre og billigere for hver generation, så kan det ikke altid betale sig at købe brugt. Teknologien udvikler sig hurtigt. Det gælder i nogen grad også højttaler (men ikke helt i samme grad), så du skal være forsigtig, når der købes brugt, men man kan også være heldig (har selv været det før i tiden).

UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER skal du føle dig presset ud i en investering (der ligger langt over din lyst og mulighed) blot fordi nogen skriver sådan noget vås som:

StarTrek skrev:
10.000 - 20.000kr er god nok ikke mange pengen for det hele....

Til top Vis sd2100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sd2100

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Nu kommer det jo helt an på, hvor høje forventninger man har til kvaliteten af ens anlæg, og jeg synes egentlig, det er lidt småarrogant at sige, at man ikke kommer ret langt for 10-20.000 (selvom jeg godt ved, at I også bare prøver at være behjælpelige). Ja, mit surroundanlæg har også kostet mere end 20K, men det behøver det jo ikke at gøre.

Det KAN faktisk godt lade sig gøre at få et hæderligt anlæg for 10-20.000 kroner, især når han (som hans indlæg antyder) ikke har det store behov for en subwoofer. Det lyder i hvert fald, som om han har nogle naboer og en sambo at tage hensyn til.

Afspilleren har han/du jo (computer), så du skal i princippet "bare" have fat i fem højttalere og en receiver.

Receiver: her ville jeg vælge en af Onkyos lidt mindre, nye modeller (som andre også har foreslået). Den kan nok fås til omkring 5.000 eller lidt mere, f.eks. hos CSN Teknik som efter sigende er yderst hjælpsom med råd og vejledning.

Højttalere: Her er det lidt mere uldent, hvad der er "det bedste" - du må selv ud og lytte, men jeg vil foreslå dig at lægge de fleste af dine resterende cirka 15.000 på fronthøjttalere og centerhøjttalere, og så købe nogle lidt billigere baghøjttalere, som du senere kan opgradere.

Jeg har hørt meget godt om DLS R 55, som kan købes hos Tape Connection (www.tapeconnection.dk). De koster godt 8.000 for et sæt. Deres tilsvarende centerhøjttaler DLS RC 55 koster 3.000.

Så skulle du i hvert fald have et par tusind til overs til to baghøjttalere.

Sådan en surround-opsætning ville jeg i hvert fald mene var mere end hæderlig.

Så kan du jo altid supplere med en subwoofer, hvis økonomien og de omkringboende tillader det (f.eks. en Velodyne eller en SBS), men det er jo ikke noget must at have en sub fra day one.

Dernæst kan du så indkøbe et ekstra sæt baghøjttalere (hvis du har plads til dem), så du kan få lyd i 7.1 (eller 7.0, hvis du ikke har en subwoofer endnu )

Det var alt herfra

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

jeg har hørt en masse godt om svs sbs-01(højtaller) og så svs pb12-nsd(subwoofer), det hele kan købes til samlet 9.106kr, og skulle eftersigende være et rigtig godt sæt, især svs subwoofer, den sparker noget seriøst røv.. prøv at skrive en privat besked til ManicMiner. han har det sæt højtaller, dog bare med en lidt større subwoofer. han er vidt rigtig meget tilfreds med det, og så køb en onkyo 805 forstærker(billig i tyskland) så tror jeg du har et sæt, der virkelige sparker røv..

men det skal bestilles fra norge, ved en forhandler. www.lsound.no   skriv evt. en mail til ham, han svare hurtigt og er rigtig flink.

her har hifi4all lavet en test med dem, så kan du lige læse lidt her også. http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=1635&zoneid=3

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2008 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

Angående SBS-01:

Citeret fra hifi4alls anmeldelse:
SBS-01 er et filmsystem, men det er den billigste løsning fra SVS, hvilket mærkes tydeligt. Der findes ikke meget i denne prisklasse, som er værd at gå efter, men SBS-01 hører til blandt det bedre jeg har hørt i prisklassen. Personligt ville jeg selv vælge at spare flere penge op og købe et bedre system.

Ikke just det bedste skudsmål, men ingen tvivl om, at subwooferne er i en klasse for sig

Så ville jeg hellere satse på DLS, Monitor Audio (også fra Tape Connection), Dali eller B&W (fra hifi-klubben) eller måske noget helt tredje fra KT-Radio. Jeg tror, du må et smut ind forbi byen og tage en rundtur til de forskellige forhandlere.

Tape Connection og KT Radio ligger begge på Vesterbrogade, og derfra er der ikke langt til Hifi Klubben på Åboulevarden (som nok er den største af deres butikker i København). Af sted med dig!

zuki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2008 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

ja de har fået den kritik der, men hvis man spør andre herinde som har sættet, så er det et helt andet svar de kommer med..

Onkyo 805
SVS PB12 NSD
Panasonic TH37PX70e
Playstation 3
Nordost blue heaven
Supra HDMI kabler

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jeg mener fremdeles at SBS ligger meget tæt på DLS hvad lydkarakter angår, men har endnu ikke haft muligheden for at teste de op i mod hinanden. Sættet der blev testet var også de små SBS, SCS med et element ekstra koster ikke så voldsomt meget mere, og er en bedre højtaler.

Et sæt bestående af SCS 5.0 standard, PB12-NSD og Onkyo 805 koster 20167kr ferdig leveret, men udfra det der står på produktsiden for Onkyoen virker det som om man kan få den endnu lidt billigere?

Uanset, der har du et anlæg for 20.000kr som jeg tror du vil blive riktig glad for

Du finder også masser af andre tests af SBS her, og de skiller sig meget udfra H4A's test

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Lyde
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2008
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres svar! Det ser alt sammen meget spændende ud!

Kan godt se det måske ikke var så tydeligt hvad jeg mente med mit behov for lyden:

Jeg har bare en fornemmelse af at nogle af de løsninger som normalt bliver anbefalet og koster kassen blandt andet koster kassen forbi de kan spille meget højt - hvilket jeg på ingen måde har behov for - forstået på den måde at man selvfølgelig kan leve sig ind i filmen :)

Jeg må indrømme at fik jeg min vilje så ville jeg have et anlæg der kan banke billederne ned fra væggen, men det lader sig ikke gøre. Det er også derfor jeg indtil nu bare har haft nogle computerhøjtalere og faktisk stadig bare overvejer at købe nogle bedre Logitech, men jeg vil sådan set gerne bruge nogle flere penge på lyden, men det skal også retfærdiggøres.

Så måske spørgsmålet måske i virkeligheden skulle lyde, hvor meget bedre bliver lyd oplevelsen fra et spring fra 2500krs computerhøjtalere til et anlæg til 10.000krs (f.eks. Samsung TXQ120) til 20.000krs løsningen?

Jeg er selvfølgelig med på at et svar herinde fra altid vil være hen imod de gode/dyre mærker, havde bare en ide om at man ligesom når man skal købe en computer er der nogle generelle anbefalinger i de forskellige prisklasser og at der er "most bang for your money" koncept også her.

På forhånd tak for jeres hjælp og tid! 

Lige en lille fodnote: Tror mest på en løsning uden subwoofer (så bliver kæresten også ekstra ekstra glad tror jeg - for ikke at sige underboen :) ).

Til top Vis Lyde's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lyde

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Vanligvis så vil du få mindre lyd pr. krone jo længere op i prisklasse du beveger dig, dog i det her tilfeldet hvor det er tale om computerhøjtalere->HTIB->separate komponenter der sammenlignes tror jeg at du faktisk vil oppleve et større sprang i mellem 10.000kr og 20.000kr løsningen end i mellem 2500kr løsningen og 10.000kr.

Da er der tale om lyd. HTIB løsningen har design i førersetet, og er helt klart den bedste løsning hvad det angår.

Om du skal ha en løsning uden subwoofer (kan ikke helt forstå hvorfor? En subwoofer tager ikke mere plads end højtalere, og kan langt nemmere gemmes væk) så skal du ha et par rimelig store højtalere og en forstærker der kan drive de for at kunne få den samme mængden bas som du har fra dit Logitech sæt.

En gang for nogle år siden gjorde jeg det samme. Hadde et sæt Altec Lansing computer højtalere der blev byttet ud med et par B&W 603S2 og en Yamaha surroundforstærker. Det var tidenes nedtur for mig, og endte i en opgraderingsspiral der endte med det udstyret jeg har i dag.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2008 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

ManicMiner

Grunden til ikke at købe en subwoofer er vel, at det er det komponent i en surroundopsætning, der er mindst "nødvendigt" - man kan ligesom ikke undvære nogle af de andre komponenter, f.eks. centerhøjttaleren eller en af fronterne 

Yoshimura
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2008 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Kan i øvrigt se, at der er et sæt næsten nye DLS R 66 samt en DLS centerhøjttaler til salg herinde ...

tonyax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: København
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

se evt efter KEF KHT 3005 sættet (godt nok et sub sat system, men med designet for øjet) (= nogen kan li designet andre ikk)

burde kunne findes til en 10000 komplet nyt. og så bruge lidt på en 5.1 reciever.

bar selv en NAD på mit sæt og det klare den hæderligt, men min H/K klarede det bedre.

Du kan se KEFne i linket i min signatur og sattelitterne er små og fylder ikke ret meget

H/K & B&W snurrerundt
Til top Vis tonyax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tonyax

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Sendt: 16 Januar 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

det var ikke får at værre lidt småarrogant at udtalte, "at man ikke kommer ret langt for 10-20.000", det var som for at prøver at være behjælpelige,
derfor skrive jeg også nogle iden, og det forslag er ikke nogle der er lavet til at spille meget højt (så havde vi nok komme op med CV højtaler
trukke af en PA forsærker), men snart til at for en højer lyd kvallitet, ved at vælge at bruge 20.000,- kr. på det i sted for 10.000,-kr.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

a_frisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Januar 2008 kl. 01:11 | IP-adresse registreret  

Det afhænger i høj grad af, hvor store krav du stiller.

Jeg vil anbefale en nyere Denon model receiver med HDMI og det hele. F.eks den her http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-1508_surround_receiver.htm. Det er ikke topmodellen, men da du som du skriver ikke skal bruge den til musik eller til at spille film med max lydtryk på, tror jeg fint den kan gå an.

Den kan du så kombinere med 5 højttalere, som jeg vil anbefale du køber brugt, for en 5-10.000 kr. da du derved vil få mest for pengene.

Til top Vis a_frisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af a_frisk

ma77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Lyde skrev:

Tak for alle jeres svar! Det ser alt sammen meget spændende ud!

Kan godt se det måske ikke var så tydeligt hvad jeg mente med mit behov for lyden:

Jeg har bare en fornemmelse af at nogle af de løsninger som normalt bliver anbefalet og koster kassen blandt andet koster kassen forbi de kan spille meget højt - hvilket jeg på ingen måde har behov for - forstået på den måde at man selvfølgelig kan leve sig ind i filmen :)

Jeg må indrømme at fik jeg min vilje så ville jeg have et anlæg der kan banke billederne ned fra væggen, men det lader sig ikke gøre. Det er også derfor jeg indtil nu bare har haft nogle computerhøjtalere og faktisk stadig bare overvejer at købe nogle bedre Logitech, men jeg vil sådan set gerne bruge nogle flere penge på lyden, men det skal også retfærdiggøres.

Så måske spørgsmålet måske i virkeligheden skulle lyde, hvor meget bedre bliver lyd oplevelsen fra et spring fra 2500krs computerhøjtalere til et anlæg til 10.000krs (f.eks. Samsung TXQ120) til 20.000krs løsningen?

Jeg er selvfølgelig med på at et svar herinde fra altid vil være hen imod de gode/dyre mærker, havde bare en ide om at man ligesom når man skal købe en computer er der nogle generelle anbefalinger i de forskellige prisklasser og at der er "most bang for your money" koncept også her.

På forhånd tak for jeres hjælp og tid! 

Lige en lille fodnote: Tror mest på en løsning uden subwoofer (så bliver kæresten også ekstra ekstra glad tror jeg - for ikke at sige underboen :) ).

Til top Vis ma77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ma77

ma77
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Januar 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg stod selv i samme situation som dig, Konen ville have det "store anlæg ud"(Citat:vi spiller aldrig højt alligevel)

Jeg fandt samsung txq120, et rigtigt flot anlæg specielt når det hænger på væggen, når det så kommer til lyden, er det et rigtigt fedt anlæg til film, men til musik rumler subwoferen lige rigelig, det har jeg løst ved at spille via media player på pc. der kan man benytte equlaizer, og på den måde skrue ned for bassen. Anlæget kan sagtens spille højt, og som alm. lydenhed til fladskærm er det suværent.

Et godt valg til prisen og dit behov, koster mellem 7000 og 12000 kr.

Til top Vis ma77's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ma77

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes