Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 18:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Tilslutning af forforstaerker og effekt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 05 Februar 2004 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Hej alle i vidende personer!

Endnu engang har jeg et noob sporgsmaal jeg gerne lige vil have svar paa:

Er jeg helt forkert paa den hvis nu jeg har faaet den opfattelse at man tilslutter forforstaerker og effektforstaerker paa foelgende maade i et surroundsetup:

Stereo: Man har sin DVD/SACD/CD afspiller (f.eks. Denon DVD-A11), tilslutter denne til sin forforstaerker (f.eks. Denon PRA-S10), tilslutter forforstaerkeren til DVD/CD input'et paa sin forstaerker (f.eks. Denon AVC-SR1), tilslutter saa at par effekt-monoblokke (f.eks. Denon POA-S10) til fronthoejttaler-output paa sin forstaerker (AVC-SR1), og tilslutter saa sine frontHT's til Effektblokkene...   altsaa er der nu max effekt til ens front som man vil bruge til stereo naar man spiller musik...

Surround: Saa tilslutter man ens Center, surround og bag HT's til forstaerkeren (AVC-SR1), altsaa har forforstaerkeren altsaa ogsaa effekt paa disse HT's lyd, hvor ens effektmonoblokke kun har effekt paa ens front

Altsaa et kombineret Stereo-/Surround-anlaeg, hvor man har taget hoejde for Surroundforstaerkerens "daarlige" stereo ved at tilslutte et par Effektmonoblokke (frontHT's vil nok blive et par B&W NT802 naar jeg engang faar raad)

Lyder dette bare i naerheden af fornuftigt, eller er jeg helt forkert paa den mht. opstilling af for- og effektforstaerker (samt valg af grej) sammen med surroundforstaerker ??? og 7.1 HT opstilling i denne sammenhaeng ?  

Hilsen ham den groenne inden for Hi-Fi  ...  aka Kajkagen

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2004 kl. 07:06 | IP-adresse registreret  

Hmm...   kan det virkeligt vaere saa svaert at svare paa ?

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 07 Februar 2004 kl. 10:21 | IP-adresse registreret  

Nej, det er fuldstændig korrekt tilsluttet/forstået.

Lidt imponerende setup IMHO, hvis du er helt grøn indenfor hifi!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Hehe...   Tak for det Svend!  

Selv om man er groen inden for HiFi kan man stadig godt vaere musikoman, og naar man nu hoerer musik i alle ens vaagne timer, ville en god formidler ikke vaere at foragte

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 09 Februar 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Kan nogen af jer, så forklare mig, hvad man får ud af en forforstærker(har styr på effektforstærkeren)?

Kajkagen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2004 kl. 01:03 | IP-adresse registreret  

Hej Morten

Saa vidt jeg har forstaaet, er en forforstaerkers opgave at forstaerke det svage signal der kommer fra medielaeseren (CD/DVD/SACD osv afspilleren), og derved goere signalet som forstaerkeren modtager bedre...saa altsaa det som effektforstaerkeren goer for hoejttaleren, daa forstaerkeren ikke magter det, goer forforstaerkeren for forstaerkeren, da medieafspilleren ikke magter det  det er sku da en sjov vaerden vi lever i

Dog har jeg ikke helt styr paa det, saa det ville egentlig vaere fedt at faa en af de kloge hoveder til at forklare det...     Forforstaerkerens opgave for dummies     Vi venter i spaending

Snippermanden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Februar 2004 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Det er lidt forskelligt alt efter om du taler to-kanals eller multi-kanal (surround).

I to-kanal verdenen er opgaven for forforstærkeren primært at være et samlingspunkt for de forskellige signalkilder og styre fælles funktioner som f.eks. volume og hvilken kilde der skal lyttes til etc. Alt efter hvordan "styrkeforholdet" er mellem signalkildens digitale processor og forforstærkerens ditto kan det betale sig at overføre signalet digitalt via optisk kabel fra signalkilde til forforstærker og lade forforstærkeren konvertere til analog signal.

I surround sammenhæng bruges forforstærkeren (også kaldet processoren) ydermere til at processere de digitale signaler og omsætte dem til analog lyd, som kan fødes til en effektforstærker (indbygget eller ekstern). Her ligger der en pointe - oftest vil det være smartest at lade signalet overføre digitalt fra kilden f.eks. via optisk kabel til processoren og lade den processere og konvertere til analog.

Til top Vis Snippermanden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Snippermanden

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes