Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. juni 2025 | 11:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: B&W dipole baghøjttalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Carsten Olesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Status: Offline
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg skal købe mig et par baghøjttalere, og jeg har fået at vide, at dipole bagghøjttalere giver en bedre rumvirkning ved surround.

Jeg har kigget på B&W DS6 S3.

På de tekniske specifikationer, ser det ud til, at når de spiller dipolt, har de kun et frekvensområde op til 10Khz, hvilket jo virker noget begrænset.

Er der nogle, der har erfaringer med disse højttalere, og evt. kan forklare, hvorfro frekvensområdet er så snævert, når de spiller dipolt?

Er det endvidere rigtigt, at dipole højttalere giver en bedre rumfornemmelser, og kan I foreslå andre i prisklassen (2500 kr. pr. stk.)

vh.

Carsten

Til top Vis Carsten Olesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten Olesen

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Jeg HADER dipole højttalere. Det var først da vi fik AC3 at surround var noget værd at lytte til. Med prologic var lyden bagfra i modfase, og dermed diffus som på dipole højttalere. Det vil sige, når du ser film med Dolby Digital lyd, lyder det i stedet som det dårligere prologic!!

Du finder ikke lyde i virkeligheden der er i modfase eller diffuse. Køb nogle normale højttalere til bag er mit råd!

Tjek linket

http://www.dolby.com/ht/Guide.HomeTheater.0110.html#s3.2

Dolby regner heller ikke med at folk bruger dipoler til bag.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

D.B.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 19 Februar 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv for nylig købt et par DS6S3 som erstatning for mine DM601S3 og jeg synes at der er sket en væsentlig forbedring i lydbilledet i forhold til de "gamle". Fordelen ved B&W'erne er at de nemt kan indstilles om de skal være dipole eller monopole. De gør det meget godt som baghøjttalere i mit surround-setup som ellers består af et par DM603S3 (front), en LCR600 (center) og en ASW650 (sub.). Mine står altid indstillet som dipole, da jeg pt. ikke hører noget flerkanalsmusik, hvor det anbefales at de instilles til at køre monopol. Jeg synes at surroundeffekterne er meget tydlige og de gør det rigtig godt med både Dolby Digital og DTS lydspor. At de rent Hz-mæssigt ikke kan gå ret langt ned er ikke noget problem, da alle bassignalerne bare bliver ledet videre til min sub. og at de i dipol indstillingen ikke kan gå højere op end 10 kHz har jeg ikke haft nogen problemer med. Alt i alt kan jeg varmt anbefale dem.
Til top Vis D.B.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D.B.M.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes