| Forfatter |
|
TRBM Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 174
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg skal til at bygge et surround system op.
Systemet skal selvfølgelig bruges til film, men jeg hører også en del heavy.
Valget er mellem receiverne: Yamaha RX-V640 RDS el. DENON AVR-1804.
Er der andre recievere i kan anbefale?
Af højtalere har jeg hørt hos HIFIklubben:
Front: Dali Blue 5005 kr. 2000/stk
Center: Dali Blue C1000 kr. 2000
Bag: Dali Blue R1000 kr. 1200/stk
Sub:Dali AW10 kr. 2500
Jeg synes at de lyder OK men-Er der nogen der har erfaringer med disse højtalere & er der andre der er bedre i samme prisklasse?
Håber i kan hjælpe
Thomas
|
| Til top |
|
| |
nimand Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 147
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjek evt. mit anlæg her: http://hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=7927&PN=1
Jeg har de nævnte højtalere dog uden en sub endnu. Alt efter dit rums størrelse vil jeg nok anbefale 6006'eren. Min stue er pæn stor og jeg synes måske mine 5005'ere er lidt små til formålet. Ellers spiller sættet fremragende i surround synes jeg. Dog mangler jeg lidt spark i maven, så derfor skal jeg have købt en sub når lønnen klinger ind snart . Sandsynligvis en SWA12.
/nimand
|
| Til top |
|
| |
TRBM Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hello Nimand
Hurtig svar-kanon
Min stue er ca. 35m2.
Du siger du mangler lidt spark i maven. Tror du ikke at Dali AW10 vil give dig dette?
Thomas
|
| Til top |
|
| |
nimand Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min stue er en dobbel stue, hvor TV-stuen er i den ene halvdel. Den anden del af stuen er kun adskilt af et lille stykke mur i den ene side på 1 meters penge. Derfor vil en del af lyden forsvinde ud til siden og derfor tror jeg at en lidt kraftigere sub end AW10 vil være at foretrække. Men hvis nogen mener noget andet, må de meget gerne sige til, da jeg da gerne vil spare de 1500 kr 
/nimand
|
| Til top |
|
| |
TRBM Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor får du ikke AW10´eren & SWA12 hjem på prøve så kan du lytte dig frem til det.
Jeg har ikke den rette viden til at guide dig, men jeg synes at din forklaring lyder logisk
Thomas
|
| Til top |
|
| |
nimand Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var også min plan. Jeg var i Hifiklubben i går, men han var ikke meget for at låne mig SWA12 med hjem. Men nu var det heller ikke ham jeg lige har handlet hele mit anlæg hos. Jeg regner med, at han (ham jeg handlede med) er lidt mere velvillig til at lade mig låne en sub med hjem til test.
/nimand
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRBM skrev:
|
Hvorfor får du ikke AW10´eren & SWA12 hjem på prøve så kan du lytte dig frem til det.
Jeg har ikke den rette viden til at guide dig, men jeg synes at din forklaring lyder logisk
Thomas
|
|
|
alligevel giver du jo det bedste råd der kan gives!
Lån ting med hjem og lyt der hvor tingene skal stå fremover
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1281
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil klart anbefale SWA12 over AW10!
Jeg har haft dem begge (og beholdt SWA12) Med de enheder og den dybde der er i 5005 (og 6006 for den sags skyld) skal du (efter min mening) op i SWA12 før du får tilføjet noget i bassen. Og hvis dit lytterum er 35m2 så har du masser af plads at fylde ud med lyd - gå efter SWA12. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat: "Det var også min plan. Jeg var i Hifiklubben i går, men han var ikke meget for at låne mig SWA12 med hjem. Men nu var det heller ikke ham jeg lige har handlet hele mit anlæg hos. Jeg regner med, at han (ham jeg handlede med) er lidt mere velvillig til at lade mig låne en sub med hjem til test."
Er jeg den eneste der synes at det lugter langt væk - af dårlig service? ØV! 
|
| Til top |
|
| |
nimand Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
Er jeg den eneste der synes at det lugter langt væk - af dårlig service? ØV! 
|
|
|
Ja, der er nok forskel på folk i selv den samme forretning. Ham jeg handlede anlæg med for 14 dage siden, var (IMHO) indbegrebet af god service og jeg er sikker på, at jeg hos ham kan få lov til at låne en sub med hjem. Vil det ikke også være rimeligt, når man lige har lagt knap 17k i deres forretning for anlæg og "truer" med at ligge yderligere 4k for en sub?
/nimand
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1258
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har samme setup,dog med 6006 istedet for 5005. Jeg er fuldt tilfreds,jeg kan kun anbefale det 
Nu har jeg også et lille spørgsmål: Jeg regner med at jeg ´snart´ får mig en biokælder, og så skal systemet nok lige have en lille opgradering på subwoofer siden. Jeg regner med at købe endnu en AW10, og så placere en i hvert hjørne ved front højtalerne. Nogen der kan fortællemig om det er en god ide ? __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren> Jo flere højttalere, jo bedre...
OK, der er selvfølgelig grænser. Er du klar over at AW10 kun går ned til 38Hz og dine 6006'ere går ned til 39 - det er altså næsten det samme. Så hvis du tilføjer endnu en AW10 får du bare mere volumen ved samme frekvens - ikke dybere bas. Det kan være svært at gætte på lyden, men placeringen er OK hvis de er identiske: een ved hver frontHT.
Men jeg vil tro du får mere ud af at bytte din AW10 til noget større, der kan gå dybere ned og spille højere. En placering i hjørnet vil kunne give et gain på ca.3dB __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TRBM Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man ikke droppe sub´en & købe nogle større fronthøjtalere i stedet for?
Det vil da også være bedre for lyden når man spiller noget tråd?
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniøren skrev:
| Så jeg vil kun få en voulmen gevinst, som jeg også kunne få ved bare at skrue op for den jeg allerede har? |
|
|
Jep! Jeg vil mene at en f.eks. en SWA12 vil passe glimrende til dine hjemme-kælder-bio-planer. __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRBM skrev:
|
Kan man ikke droppe sub´en & købe nogle større fronthøjtalere i stedet for?
Det vil da også være bedre for lyden når man spiller noget tråd?
|
|
|
Det kan man da godt - men jeg vil ikke anbefale det. Til film er der jo et seperat lydspor (.1 kanalen) som subben spiller. Det kan flyttes over i fronterne - men det kræver mere af din forstærker (og front'er). Personligt foretrækker jeg også at høre musik i stereo uden sub, derfor synes jeg det er vigtigt med et sæt fronter der spiller pænt dybt (hvilket 5005 faktisk gør).
Men du vil savne den volumen en sub kan tilføje. Et råd kunne være at starte uden sub og købe gode fronter. Så kan du altid supplere med en sub senere... __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
Ingeniøren skrev:
| Så jeg vil kun få en voulmen gevinst, som jeg også kunne få ved bare at skrue op for den jeg allerede har? |
|
|
Jep! Jeg vil mene at en f.eks. en SWA12 vil passe glimrende til dine hjemme-kælder-bio-planer.
|
|
|
OK, så den plan droppet. Jeg vil nok 'leve' med min AW10 til at starte med,og så skifte den ud hen af vejen. Men det kunne jo være at man skulle gå hele vejen og bruge en SWA15 .
Jeg er ikke interreseret i bulderbas, men jeg vil meget gerne effekten af et 'slag i maven' når f.eks. Balroggen dukker op i Ringenes Herre .
Hvis/når jeg skifter, kan jeg så bruge min AW1o til noget? (som supplement til bagkanalerne) eller skal jeg bare bruge den i et helt andet rum. __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |
CHTT Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingeniør> Hehe - jeg overvejer også en SWA15 engang - den kan sgu' slå i maven!
Du kan eventuelt pensionere din AW10 som centersub til dit kælder projekt. Altså sætte den til "pre-out center" og sætte centerkanalen til large og placere AW10'eren lige under centerhøjtaleren - husk at justere cross-over, jeg vil tro til ca. 90Hz. Så bliver din C1000 lige pludselig meget "stor" __________________ AVI + Squeezebox
|
| Til top |
|
| |
huginnb1 Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Hej med jer allesammen
Mit forslag er en hk avr-8500 og så et sæt
JBL s-412p som fronter det har jeg, og de spiller KANON
Der er jo en seperat ind gang på disse højtalere til din LFE udgang på denne avr-8500 |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Ingeniøren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Marts 2004 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
CHTT skrev:
|
Du kan eventuelt pensionere din AW10 som centersub til dit kælder projekt. Altså sætte den til "pre-out center" og sætte centerkanalen til large og placere AW10'eren lige under centerhøjtaleren - husk at justere cross-over, jeg vil tro til ca. 90Hz. Så bliver din C1000 lige pludselig meget "stor"
|
|
|
Det lyder som en kanon ide!! Den tror jeg jeg vil bruge når jeg engang når så langt.
Du skal have stor tak for dit input  __________________ Se min tidligere HD bio-kælder her!
|
| Til top |
|
| |