Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Pioneer VSA-AX10-Rumkorrektion? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej?

Jeg kan forstå ud fra diverse specs på denne model, at den har rumkorrektion indbygget, er dette sandt? og hvordan fungere det, er det ala samme stil som tact??? Grunden til jeg spørger, er fordi jeg ejer et sæt Infinity Intermezzo med indbygget rumkorrektion af bassen, jeg har læst i High Fidelty at dette skulle være perfekt at parre med produkter der har rumkorrektion, til det øvre frekvens område! Hvordan fungere rumkorrektion i det hele taget??

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Brian Høgh

Til top Vis flex195's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flex195

Mikael10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Den har ikke rumkorrektion.

Den funktion som Pioneeren har, er en slags autokalibrering, som jeg for øvrigt ikke syntes virker ret godt.

Mikael10

Til top Vis Mikael10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikael10

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2004 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen, det er vist også mig der har skrevet forkert, undskyld! er det en equalizer der er indbygget så? der kan fjerne de væreste unoder osv?

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Marts 2004 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

flex195 skrev:

Tak for hjælpen, det er vist også mig der har skrevet forkert, undskyld! er det en equalizer der er indbygget så? der kan fjerne de væreste unoder osv?

Der er en 9-bånds equalizer til hver kanal

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Marts 2004 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

ved i noget om hvordan den fungere??

Mvh Brian Høgh

Nalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 07:12 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det er mig, som tager fejl, men hvad jeg ved så har den Rumkorrektion. Jeg har selv en Pioneer 2011, som er sidst års topmodel med rumkorrektion.

Det fungere på den måde, at man stiller en lille mikrofon på ens lytteposition. Derefter sætter man en setup funktion igang, som spiller nogle lyde i hver højtaller, en højtaller af gangen. Derved kan den finde ud af hvor langt der er til hver højtallere og om der er forsinkelse på lyden. Hvis der er nogen af højtallerne hvor lyden er forsinket, så vil forstærkeren forsinke lyden tilsvarende, sådan at lyden fra alle højtallere kommer til lyttecentrum på samme tid. Dette er kun en auto konfiguration, så kan man selvfølgelig selv gå ind og tilføje sine egne ændringer, hvis man ikke er tilfreds med auto'en. Disse forstærkere med "rumkorrektion" syntes jeg er ganske gode til nybegyndere, som ikke ved hvad der kræves for at indstille deres forstærkere.

Til top Vis Nalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nalle

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

de der auto funktioner plejer ikke at gøre det særligt godt - hvad enten det er til lyd eller autokonvergens til projektorer...

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Hej Brian

Som Nalle og BioJensen rigtig skriver så er der automatisk indstilling og 9-bånds equalizer (- der også indstillles automatisk med målemikrofonen).

På den måde kan man godt sige at den virker lige som en TACT ( du skal dog ikke bruge en PC). Da equalizeren forsøger at ramme ret frekvensgang, tages der jo også højde for både højttaler og rummets frekvenspåvirkninger.

Når apparatet er færdig med justeringen, kan man vælge : ALL CH ADJUST, FRT ALIGN, CUSTOM eller OFF for equalizing. Forsinkelse og niveau er dog stadig som auto-opsætningen har bestemt.

Vores allesammen redaktør Bruno har haft den på test-bænken en gang. Her er testen:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/test.asp?articleid= 154&zoneid=3

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 25 Marts 2004 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Og det Hr. Pioneer undlader at beskrive er, hvor den IKKE er som Tact: Den korrigerer ikke for fejl i tidsdomænet.

Det har efter min mening meget større positiv effekt for lyden end blot den simple frekvenskorrektion.

Ikke et ondt ord om AX10'eren, jeg synes det er fint at "rumkorrektion" er begyndt at sive ned i de små modeller, og glæder mig selv til at få noget lignende. Jeg ville bare undgå nogen der ud fra det hidtil skrevne konkluderede at "den kan det samme som en TacT rumkorrektion"

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

flex195
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Marts 2004 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

He he smart smart og mange tak for hjælpen, den lyder nu vældig interessant og ser da samtidig ret så fed ud! har i hørt om nogen steder der har den på tilbud? har i nogen alternativer til den? jeg har læst testen og det tegner da godt!

Mvh Brian Høgh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes