Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 07:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Lærrede: Type og størrelse? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Thomas__
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Hej.
Jeg har købt en BenQ PE 8700 projektor. I den forbindelse er jeg i tvivl om hvilket lærrede jeg bør købe.

Mit rum er 540 cm langt og 337 cm bredt. Synsafstanden bliver 400 cm. Det er en havestue, så total mørklægning kan ikke lade sig gøre udover i aftentimerne. Men jeg vil alligevel også kunne se "ikke film"-programmer og bruge den til min ps2 ved alm. stuebelysning - det vil kun være til film jeg vil forsøge at mørklægge mest mulig.

Størrelse på lærrede først: 400 cm synsafstand. Har hørt noget om at 1,5-2 x lærredebredde = synsafstand er den korrekte afstand. Jeg ønsker et stort lærrede, men omvendt sidder jeg gerne lidt tilbage i salen når jeg er i biografen. Overvejer 105" (232 cm i bredde) = forhold 1:1,7
Nogen som har erfaring omkring dette? Kan jeg vælge et større lærrede eller bør jeg gå længere ned?

Lærredetype: Projektorens tekniske data er DLP, 1000 ANSI Lumen, 2500:1 i kontrast, 1280x720 (16:9). Rumlys ca. fra mørklagt til alm. stuebelysning (aften). Gain etc.?
Hvilket lærrede anbefales?

På forhånd tak.

Link til projektoren http://www.projectorcentral.com/BenQ-PE8700.htm

P.S. Har undersøgt en masse omkring hvilken projektor jeg skulle købe, så er der nogen der har spørgsmål i den henseende, så hjælper jeg gerne. BenQ PE 8700 kan købes til ca. 25.000 dkr. på www.se.pricerunner.com (Vær opmærksom på at der findes en ny og en gammel model som har forskellige kontrastforhold)

Til top Vis Thomas__'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas__

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Den størrelse du nævner er nok ikke helt ved siden af - men inden du går ud og forkøber dig synes jeg du skulle prøve f.eks. med et hvidt lagen eller noget og få en ide om størrelsen passer til dig.

Du bør nok overveje om billedet må være "lidt" mindre end det kunne/burde være, da du mister lysstyrke i billedet jo større du gør det. Når du ikke har mulighed for total mørklægning risikerer du at billedet bliver for udvisket.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 19 Juli 2004 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas,

Vil du ikke fortælle lidt om dine indtryk af projektoren. Har du sammenlignet den med andre i praksis? (f.eks. Infocus?) Hvad var grunden til at du valgte BenQ PE 8700 frem for andre?

Hvor i Sverige købte du den og hentede du den selv eller fik du den sendt?

M.v.h.

Jeppe

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Sendt: 20 Juli 2004 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har et 104" (230 cm bredt) lærred og sidder godt og vel 4 meter fra. Jeg syntes størrelsen passer fint, jeg overvejer endda at flytte lidt tættere på når jeg snart flytter....

Men hvis du ikke har de store muligheder for at mørklægge, kunne det være at du skulle gå længere ned i størrelse, personligt ville jeg forsøge at mørklægge for enhver pris.

Jeg benytter et Qualityscreen Grayline sammen med en Sanyo PLV-Z2, hvilket fungere glimrende. Men hvordan dette lærred er sammen med en DLP tør jeg ikke svare på...

Thomas__
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2004 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Til Jeppe:

Jeg har først nu fået min projektor, så jeg skal gerne give lidt mere info når jeg har brugt den lidt, men mit ummidelbare indtryk er, at den er fuldt på højde med HiFiKlubbens Sim2 20H eller måske bedre (opløsningen er højere og min har et bedre kontrastforhold).  Jeg benyttede www.projectorcentral.com til at læse om de forskellige projektorer inden jeg valgte model. Jeg så den ikke i funktion, men har læst utroligt meget godt om den, ikke mindst under de brugermeninger som sitet også indeholder om hver projektor.

Faktisk var jeg ovre i at bestemme mig for en anden projektor idet jeg ikke kunne finde BenQ i DK. Men så faldt jeg over det svenske www.se.pricerunner.com hvor den kunne købes flere steder.

Jeg fik den imidlertid gennem en ven, så jeg fik aldrig købt den i Sverige, men se her: http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/projectors /157924/prices?allcountries=1

og her:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pid=15446

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2004 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret Thomas.

Jeg kan se at de har fået på deres hjemmeside hos Tape Connection men det er til en noget anden pris så hvis der er nogen der har erfaring med at handle i Sverige vil jeg meget gerne høre om det

Thomas__
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

husk at du skal trække 20% fra prisen pga. kursen

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Juli 2004 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Det ved jeg, det gør jo bare prisforskellen endnu større

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes