Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 06:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvor meget mørklægning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 August 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Jeg er på udkig efter en plasmaskærm eller projektor til at skulle se film på.
Jeg er mest tændt på projektoren, enten en Panasonic PT-AE500, Sanyo Z2( eller Z1 pga. den lavere pris, men desværre uden DIV), Hitachi PJ-100 og en Infocus ScreenPlay 4805.

Men mit største problem er mørklægningen af rummet. "Biografen" skal placeres diskret i dagligstuen og jeg ønsker ikke at omdanne det til et mørkekammer hver gang der skal ses en film. Der skal være mulighed for at læse en bog og lave andre ting imens ( Jeg er også gift  )

Så er spørgsmålet om jeg lige så godt kan opgive projektoren fra starten, og købe plasmaskærmen i stedet?

Er det ikke nok (spinkel håb) at trække almindelige gardiner for, eller skal det være sorte mørklægningsgardiner?

Kan jeg kompensere for dette ved at vælge et bestemt lærred eller andet, uden at ødelægge kvaliteten af billedet?

Mvh
Kristian Bøge

Til top Vis Krist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krist

witzel
Lukket konto
Lukket konto
Ex-mod.!

Bruger siden: 25 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 05 August 2004 kl. 01:31 | IP-adresse registreret  

du kan sagtens nøjes med almindelige gardiner. men jo mørkere rummet kan blive, des bedre bliver billedet.
jeg har selv en PTAE500, og den kan bruges i dagslys. men er solen på, bliver billedet utydeligt.

tag ud til en forhandler og se projektoren i brug. jeg har desværre ikke noget kamera hjemme, ellers kunne jeg have taget et par billeder i dagslys så du kunne se kvaliteten.

Til top Vis witzel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af witzel

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 05 August 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Der er har jeg nok en lidt anden holdning. Jeg mener ikke projektorer er værd at se på hvis der ikke er mørkelagt. Hvis der er ambient lys til stede får jeg en fornemmelse af at der ligger en mælket film over billledet.

Hvis i skal være flere i rummet der foretager sig forskellige ting vil jeg klart anbefale en plasma skærm. Jeg har en pasma i stuen og en projektor i kælderen. Min plasma er just indkøbt og har været meget billig, men tilslutter du en progressiv dvd afspiller med dvi udgang får du et billede der er godt nok til at sidde i de famøse faktor 1,5 fra billedet, altså næsten den samme oplevelse som projektor ( ja du får ikke den samme film agige oplevelse om så du køber et plasma til 100000 )

Værsgo et super nederen indlæg i din situation

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Ingeniøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Februar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 August 2004 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Jeg er desværre også enig med Oligru .

Jeg har haft min projektor i stuen indtil nu (og jeg er også gift). Hvis man skal foretage sig andet i rummet samtidigt, kan jeg ikke holde ud at se på billedet, det er simpelthen for lyst og mørke scener er meget utydelige.

Men find en forhandler og prøv det af...Meningerne er jo heldigvis delte

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Jeg kommer lige i tanke om en ting der kunne hjælpe dig på vej hvis insisterer på at se projektor i dagligstuen: Et Steward Firehawk lærred. Jeg har fået tilsendt en prøve og det er overordnet rigtigt godt. Dog ikke ogdt nok til at jeg vil ofre pengene, MEN, jeg opdagede at det er fantastisk godt i sammenligning med mit DIY når der er lidt lys tilstede. Det hænger nok sammen med materialets kombination af en gain på 1,3 og trods det, den grå farve.

Så er der kun et meget stort problem tilbage : et steward firehawk i en ordentlig størrelse koster ca. 15000 kr. men jeg tænkte jeg lige ville nævne det, hvem ved måske er du ved muffen.

Oliver

kimj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Sendt: 05 August 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået at vide at på en plasma skal signal være digitalt (DVD, PC eller lign.) Hvis man vil se alm. fjernsyn bliver billedet ikke godt

Kim J

Til top Vis kimj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimj

k. Bøge
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2004
Sendt: 05 August 2004 kl. 17:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har været hos et par forhandlere, Hifi-klubben og Panasonic-center i Slagelse, og begge skuffede mig. I hifi klubben var billedet uskarpt, og det andet sted var der den der "mælkefilm" over billedet pga. ambient lys.

Så hvis det er konsekvensen ved at have en smule lys i stuen, så er jeg bange for at det bliver en plasmaskærm. Steward Firehawh lærred har jeg ikke råd til - med mindre at jeg kan få så mange prøver tilsendt, at jeg kan sy dem sammen til et 100"  

Jeg overvejer at vente et halvt års tid med at beslutte mig, så kan det være at Sonnys lærred www.extremetech.com/slideshow_viewer/0,2393,s=1021&a=128 243&po=10,00.asp?u er komme på marked og er til at betale, for det ser sku' flot ud!

Jules
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 06 August 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Oligru skrev:

Der er har jeg nok en lidt anden holdning. Jeg mener ikke projektorer er værd at se på hvis der ikke er mørkelagt. Hvis der er ambient lys til stede får jeg en fornemmelse af at der ligger en mælket film over billledet.

Hvis i skal være flere i rummet der foretager sig forskellige ting vil jeg klart anbefale en plasma skærm. Jeg har en pasma i stuen og en projektor i kælderen. Min plasma er just indkøbt og har været meget billig, men tilslutter du en progressiv dvd afspiller med dvi udgang får du et billede der er godt nok til at sidde i de famøse faktor 1,5 fra billedet, altså næsten den samme oplevelse som projektor ( ja du får ikke den samme film agige oplevelse om så du køber et plasma til 100000 )

Værsgo et super nederen indlæg i din situation

Oliver

Hvad er det for en plasma du har?

Til top Vis Jules's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jules

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2004 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Det er en noname, og jeg mener virkelig noname, det er ikke lykkedes mig at finde noget navn hverken på apperatet eller i manualen. Jeg købte det fordi der står at det har en Feruadja ( staves det sådan ) deinterlacer, prisen var på søndagstilbug i Metro 16000 kr. inkl. moms.

Men det sagt skal det naturligvis siges at det på ingen måde kan sammenlignes med dyrere modeller. DVD over DVI er som sagt fint, TV er ikke nogen at råbe hurra for.

Oliver

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes